מגילת אסתר

ומה עם המקצב? החזרה בתשובה?

מה שיפה הוא שהכל נכון, הכל רבדים על רבדים, ואם תשווי הסיפור ליוסף המצריים ניתן לראות הקבלה מבחינת התנהגות ישראל בניכר... ביחוד אם תשווי לכך שכורש נתו אישור לעלות ארצה ולבנות את בית המקדש- אבל ליהודים היו דברים חשובים יותר לעשות... לא רק מרדכי ואסתר- גם שאר היהודים. בערב אחפש את המקור לתיאוריה- כמובן, אינני בעל הזכויות...
 

יוסי ר1

Active member
לאורן, נראה לי שאתה קצת עושה סלט

של השערות ופרשנות ומחקר ביחד. מרדכי חזר בתשובה, כן רצה להתבולל לא רצה להתבולל, היתה לו הארה, התנהגות היהודים דומה להתנהגות במצריים... מה כל זה נותן לך? במה זה יותר פשוט מהמיקרא הברור שיש במגילה? למה להוסיף אלף השערות ופרשנויות על עשר עובדות שמתוארות? אני לא רואה במה הכיוונים שלך יתנו לנו הבנה טובה יותר. נכון הוא שסיפור אסתר דומה בהרבה נקודות לסיפור יוסף, אבל זה ברובד הסיפורי שמוצג בכתובים, ואינו צריך להביאינו לשער השערות שונות ומשונות על המניעים המוזרים שהפעילו את מרדכי.
 

יוסי ר1

Active member
פולוסופיה מול פילודוכיה

הפילוסופים היווניים הבחינו בין "פילוסופוסוס", שפירושו "אוהב חוכמה" ובין "פילודוכוסוס", שפירושו "אוהב סברה". אוהב סברה לשיטתם, הוא מי שמוכן להסתפק בהשערות במקום לחפש את האמת. נראה לי , כי מרוב רצון למצא מסקנות מענינות, אתה מוכן לערבב מכל הבא ליד, העקר לראות איזה טעם יצא. צר לי אם זה נשמע ביקורת אישית מידי, אך זו התרשמותי מהכיוונים של השירשור האחרון.
 
לא במיוחד..אבל אתה מכיר אותי רק

מספר ימים, לכן לא נורא. לדעתי, אמת בתנ"ך היא משהו חמקמק ביותר. מי קרוב יותר לאמת? רש"י או רמב"ן? ומתי? אני חושש שזה נתון לפרשנות אישית, דרגות הבנה שונות, מציאות אישית ונפשית שונה וכן הלאה. אני רודף בלתי נלאה אחר האמת, אבל בתנ"ך אני מאמץ את שפינוזה שאמר שלעולם לא נכיר את האלוהים אלא רק נתקרב אליו. ואם האלוהים הינו האמת הרי שרק נתקרב אליה- ולא נזכה להגיע אליה לחלוטין. כמו שכתוב בחתימה שלי- אני פילוסוף פרקטי- אוהב אמת אבל מחפש את הישום שלה בחיים
 

יוסי ר1

Active member
אמת, ואמת בתנ"ך

שים לב כיצד התנסחתי: "אוהב סברה לשיטתם, הוא מי שמוכן להסתפק בהשערות במקום לחפש את האמת". לא דיברתי כלל על מה שאני או מישהו אחר סבורים שזו האמת בתנ"ך. דיברתי על הדרך בה ערמת אוסף השערות שאינן נצרכות כלל. ישנו כלל זהב במחקר, והוא כי התזה הפשוטה ביותר ובעלת הנחות היסוד המועטות ביותד, תהיה התזה המועדפת. בשרשור האחרון הכברת אוסף רב של קביעות לגבי מרדכי, אפיו, המוטיבציות וכהנה וכהנה - בלי שמצאתי סיבה גלויה לעין לצורך בהן.
 
מקובל עלי מה שאתה אומר

ואני מניח שזו אכן סברה "צדדית" בלבד. אבל היא ניצנצה אצלי לרגע ביותר מסברה- ולכן החלטתי לשתף. בוא נקווה שדרכינו תהיה ארוכה לנזכה להכיר צדדים מרובים ומגוונים אחד של השני, של התנ"ך, ושל האמת (האבסולוטית? או שזה כבר נושא לשירשור/פורום אחר?)
 

masorti

New member
מענין שאימצת את התער של אוקם...

"התזה הפשוטה ביותר ובעלת הנחות היסוד המועטות ביותד, תהיה התזה המועדפת". כל אתאיסט מתחיל יסביר לך שההיפותזה הפשוטה ביותר לתיאור העולם מניחה שאין אל, ומספיק התיאור המדעי המקובל. הוספת האל היא בגדר סיבוך שאינו נחוץ. אני מבין שאתה מאמץ את ההיפותזה הזו.
 

יוסי ר1

Active member
מסורתי, אני מבין שכבר מאוחר וכולנו

עייפים. עם זאת, תנסה להתרכז. כתבתי בפירוש "כלל זהב במחקר . ידידנו אורן העלה השערות תבוניות, לא אמונות. לגבי קיום הא-ל, לי זו אמונה, כפי שכבר ציינתי מספר פעמים כשדשנו בעניני אמונה. מבחינה לוגית, הוספת הא-ל כהסבר להתנהלות העולם היא באמת סיבוך. את זה אני מקבל גם מקבל. אגב, הרמב"ם עצמו קבע כי מבחינה הגיונית קל יותר לקבל את דעת אריסטו על קדמות העולם, מאשר את אמונתו של הרמב"ם עצמו בקיום בורא!
 

שוחר1

New member
ליוסי, חלק גדול ממדרשי חז"ל לשיטתך

הם סברות. האם היית מגדיר את כולם כנוטים לכיוון פילודוכיה, (אגב המושג חדש לי) מה שיפה בתורה זה שאין אמת אחת כבר נאמר 70 פנים לתורה. וברור שהכוונה היא שכולם אמת לאמיתה
 

יוסי ר1

Active member
סברות במדרשי חז"ל

מדרשי חזל אינם סברות סתם. לכל מדרש יש עוגן בכתובים, ודרכי דרש מקובלות כדי לדרוש את הדרשה. אין מדרשים שהם סברות המצוצות מהאצבע. (למען הסר ספק, אני מדבר כאן על האופן הכללי שבו מדרשי חז"ל נדרשים, ללא קשר עם שום חלק בשרשור הנוכחי). ברור ששבעים פנים לתורה, וכל אחד נועד להאיר זוית שונה, המיוחדת לאותו מדרש. אבל בד"כ לכל מדרש יש את הציר המרכזי אחריו אתה יכול לעקוב, לראות איזה חלק מהפסוק שימש נקודת מוצא, ולהבין כיצד הדרשן ארג את חלקי הדרשה לכלל דרוש שלם, שחלקיו מתאימים זה לזה.
 

shushu10

New member
זה עתה גיליתי כי תשובה יפה ניתנה

כבר ע"י רבנו יוסי ומה שנשאר לי הוא לחכות בסבלנות עד כי תעלה בחכתך את המקור לתיאוריה...
 
מצטער- אבל הסטרידו של ביתי התינוקת

ימנע ממני את החיפוש להלילה. נקווה מחר מהעבודה- אלא אם יבואו לעזרתי קודם לכן...
 

יוסי ר1

Active member
החלמה מהירה!.

אם הכוונה היא לשיעול נבחני, ממה שאני זוכל, אדים קרים עושים נפלאות, אפילו סתם טיול באויר הלילה. אבל אני מניח שהתייעצת כבר ברופא. שיהיה לילה שקט!
 
תודה..לצערי אנחנו מורגלים מהגדולה

היא נולדה פגית קטנה (ביום של משה) עם בעיות ריאות לא קטנות. אז יש לנו את כל הציוד. אבל זה לרגע לא מוריד מהכאב...מסכנה...
 

shushu10

New member
החלמה מהירה לאיה ויולי של אורן../images/Emo140.gif

צר לי שהטרדתי אותך בבקשתי למצוא את המקור לתיאוריה ההיא. אין צורך באמת לטרוח על כך. יתכן שהיה בי הצורך להוכיח כי התיאוריה ההיא אינה רצינית, אבל גם בלי הווכוח - אני שלמה עם דעתי מתוך מה שלמדתי במגילה עצמה. מוזר שכ"הוכחה" שמרדכי חוזר בתשובה או התנתק מהיהדות הבאת את העובדה ששם על עצמו שק. מי לא שם שק על ראשו בתנ"ך? כולם חזרו בתשובה? הרבה בריאות ותודה שאתה מביא נושאים מענינים וחשובים לדיון. רק שצריך להזהר במקורות אשר מטרתם לטייח את האמת. האמת היא פשוטה ואין צורך לנתח אותה פילוסופית - מי שמנתח אותה בצורה שהעלת, הווה אומר שלא הבין את מטרת הכנסת המגילה לתנ"ך.
 
יכול להיות- לבטח את מבינה יותר ממני

אני באמת עושה את הצעדים הראשונים שלי. אין לי מושג כיצד אפשר בקצב הרצחני של פרשת השבוע ללמוד גם את הנ"ך עצמו, לעבוד משרה מלאה, לגדל ילדים. זה על סף הבלתי אפשרי! אז אני משתדל- וקורא. התיאוריה (מצאתי אותה להבאתי קישור למטה- אני חושב) ענינה אותי בגלל שהזכירה לי את יוסף במצריים (ולהזכירך- גם זה מעבר לפשט של התורה- דמות יעקב בחלון היא הרבה מעבר לפשט). בגלל שמדובר במגילת אסתר על עם ישראל בניכר מול עם ישראל במדינתו, חוסר הניצול של העם את "חלון ההזדמנויות" הביא אותי לחשוב האם גם יהודי ארה"ב (למשל) צפויים להמן משלהם? האם גרמניה הנאצית (ואני לא אמשיך את המשפט)....? האם כל עוד לא נפעל על פי התוכנית האלוהית נקבל פטיש בראש?
 
שער המלך - כמו שער העיר

זה לא רק מקום פיזי, זה מקום המשפט. אם מרדכי יושב בשער המלך - הוא חלק מהיועצים ו/או השופטים, ולא מאנשי הבטחון. מרדכי הוא מחכמי הסנהדרין, ויודע שבעים לשון. כך נודע לו על בגתן ותרש (ולא כמו באיורים, שמראים אותו מצותת, נסתר מאחורי עמוד, לשני התככנים). למרדכי בהחלט יש מעמד מכובד בחצר המלך - ולדברי חז"ל יכול להיות שכל מעשיו היו מכוונים כדי לבנות את המעמד הזה, כי הוא הבין שגורל שיבת ציון ובית המקדש לא יוכרע בירושלים אלא בחצר הפנימית של מלך פרס.
 
למעלה