לקראת הבחירות המתרבות

תמיר1991

New member
אז למה הויכוח הזה אם אתה חושב

כמונו? המצב הקיים משמעותו אי-שוויון לטובת החרדים, ואם אתה תומך בו משמעותו שאתה מתנגד לשוויון. תמיר.
 

Theherod

New member
כנ"ל

"השוואת קצבאות הילדים של החרדים לשאר האוכלוסייה"- זו דמגוגיה מוחלטת."-כלל וכלל לא. החוק נועד למטרה אחת, ולמטרה אחת בלבד, העברת כסף לחרדים. הם מצידם לא הצליחו למצוא דרך לנסח אותו כך שיהיה תקף רק ליהודים, לצערם. עברת חילוני חילוני ושאלת אותו מה מעניין אותו? לא? אז אל תסיק, זה שמישהו לא מאמין באלוהים שלך לא אומר שהוא "חי כבהמה", על פילוסופיה, אמנות, מדע וכו' שמעת? הם נועדו בראש ובראשונה לספק עיסוק רוחני, כמו גם הדת (איינשטין אמר דברים אלו). טוב שהורידו אותן, במידה ויעודדו עוד יותר, יהיה בארץ פיצוץ אוכלוסין, וכל ערכי הטבע יושמדו (**אהמאהמ-ניצנים
***). סילוק ש"ס אכן הסב אושר, לפחות לחלקנו, וזה אכן הישג היסטורי, שמח שלפחות על דבר אחד אנחנו מסכימים
. אם כך העניים רואים את הסטודנטים, זו בעיה שלהם, אנחנו מדעינה יהודית דמוקרטית, והדגש הוא על הדמוקרטית. עבור על מגילת העצמאות, סווג את ההצהרות למינהן להצהרות דמוקרטית, והצהרות יהודיות. מה המסקנה? ישראל היא קודם כל מדינה דמוקרטית, ורק אחר כך יהודית. לטעמך או לא, איננו מדינת הלכה, ועל כן להתפלל לא נחשב תרומה למדינה, אדם משכיל לעומת זאת, דווקא כן נחשב נכס יקר, ראה את ההבדל בין אמריקה ואפריקה, לדוגמה. לילה טוב
 

yo t a m

New member
ובכן

לא ערכתי מחקר מעמיק על קצבאות הילדים אך על פי מה שידוע לי מראשית המדינה עוּדדה הילודה על ידי חילונים למהדרין כמו בן גוריון למשל. המטרה בקצבאות הילדים הפרוגרסיביות הוא עידוד ילודה. אם זה גם מתקצב את החרדים, שהם לא המגזר של שינוי, זאת כבר בעייה אחרת. לא עברתי חילוני-חילוני ושאלתי אותו מה מעניין אותו, אבל אני חושב שהיכרותי עם הציבור החילוני לא פחות מעמיקה משלך (אלא, אם אתה מבוגר ממני), ולצערי לא הבנת מה שאמרתי ככל הנראה. אמרתי שאת הרוב המוחלט של החילונים בארץ לא מעניינת נכון לעכשיו הדמוגרפיה, או הבאת ילדים רבים לעולם, או שימור רוב יהודי בארץ ישראל. כך זה גם בכל שאר העולם החילוני (הנוצרי), שבו יש אף מדינות שהריבוי הטבעי בהן שלילי. אני לא רואה איזה תמריץ לגרום לחילונים להתעניין בדמוגרפיה וכו' יהיה קשור ל: אמנות, פילוסופיה או מדע (אולי- יבטיחו לחילונים שיחשפו טקסט פילוסופי שהממשלה הסתירה עד עכשיו אם הם יביאו הרבה ילדים לעולם). אני לא יודע אם שמעת על בנייה לגובה או על זה שישראל עוד לא מתקרבת למצב של פיצוץ אוכלוסין, אבל מילא. לא דיברתי על העניים, דיברתי על הדתיים. ובמדינה דמוקרטית יש חובה לכבד את המיעוט, וכמו שבמדינה נוצרית הנוצרים יחויבו לממן גם את לימודי הדת היהודיים כפי שהם מחוייבים לממן את לימודי הדת הנוצריים, כך גם במדינה חילונית חובה לממן את לימודי הדת היהודיים כפי שמממנים את הלימודים החילוניים. תחשוב על התקדים שייווצר, אם ידפקו את המיעוט הדתי עכשיו, וכשהוא יהפוך לרוב, הוא ידפוק את החילונים, לא יממן לימודים חילוניים, וייתן פריביליגיה ללימודי דתי. כפי שהמדינה מממנת חינוך-חינם (?) גם לבתי ספר ממלכתיים וגם לדתיים ממלכתיים, הגיוני שכשהיא תורמת לחינוך על-תיכוני, היא תתרום במידה שווה, פחות או יותר. אתה יכול באותה מידה לטעון שאדם שלומד פילוסופיה או אמנות, אינו תורם פיזית במיוחד לחברה. האם גם אותם לא צריך לממן?
 

Theherod

New member
בקשר לקצבאות

איני בדקתי, כך שעל כך אני לא אריב. בקשר לפיצוץ אוכלוסין, אני לא מדבר על מצב שבו לא יהיה יותר איפה לבנות, אלא על מצב שבו ערכי נוף וטבע יפגעו בצורה אנושה, מה שקורה כבר היום, יותר משאתה חושב (שני הורי אדריכלי נוף, הם מכירים מקרוב את המצב בארץ). בניה לגובה? יקר מאוד, עובדה שלא בונים בניינים גבוהים במיוחד (מה גם שאנו קרובים לשבר הסורי אפריקני, כך שזה מסוכן, אני מניח, אך בזה אני לא בטוח). אגב, לא נראה לי שחשיפת מסמך פילוסופי תעודד במיוחד
מהכרותי זוגות בארץ, לרוב גם חילונים מביאים לעולם כשני ילדים, לעיתים אף יותר. בקשר למימון, איני יודע על איזו מדינה אתה מדבר, אך וודאי יש לה כסף רב יותר מלישראל, ותקציב בטחון קטן (יחסית לתקציב הכולל) מלישראל. אבל שיהיה, קודם נראה שממנים לימודי סטודנטים, אחר כך נראה. המצב בארץ כיום הוא כזה שאברך שהולך ללמוד תורה, מלוא שכרו מתוקצב על ידי המדינה, בעוד שסטודנט צריך לשלם שכר לימוד גבוה (מאוד!), ואם אין הוא בא ממשפחה אמידה, הוא נמצא בצרה (ע"ע "דופקים את העניים", זו אחת ה"דפיקות" העיקריות). לילה, אמ, סליחה, כבר שלוש וחצי, בוקר טוב
 

yo t a m

New member
אבל אפשר לא לבנות על ערכי נוף וטבע

עם בנייה לגובה/בנייה באיזורים לא מיושבים כל כך שהם פתוחים לבנייה (למשל- הנגב. ואני לא מתכוון למקומות הספציפיים בנגב שאסורים לבנייה). המ אני לא יודע איזה בניינים לא גבוהים אתה מכיר אבל בשכונות מן המניין בונים לגובה של חמש+ קומות. אם, במקום וילה/קוטג' למשפחה יוקם בית דירות אקסלוסיבי מצבנו יהיה טוב יותר. בלוס אנג'לס וקליפורניה יש בניינים גבוהים למהדרין, והן ליד שבר סן אנדראס או איך שזה לא נקרא שהוא פעיל ומסוכן הרבה יותר מהשבר הסורי אפריקני. אם בונים בניינים גבוהים טוב, הם עומדים ברעידות אדמה. זה שאין לך הרבה כסף, לא אומר שאתה יכול לעשות איפה ואיפה. לפחות, אתה לא יכול לעשות איפה ואיפה, לצאת פוליטיקלי קורקט וצודק בו זמנית. אני לא יודע מה השכר לימוד המדוייק שמממנים לאברכים אבל אותו צריך לא להעביר לסטודנטים ולמנוע אותו מהאברכים, אלא להשוות לשל הסטודנטים.
 

the new L

New member
אין כל סכנה

בבניה לגובה בקשר לרעידות אדמה, בתנאי כמובן שבונים כמו שצריך.
 

Theherod

New member
צודק, נזכרתי בתוכנית שראיתי על

איי אמ פיי (sound like I am pay
), אדריכל סיני שתכנן גורדי שחקים רבים בהונג-קונג אם איני טועה, הוא בנה אותם בצורה כזו, שכל המשקל מחולק באופן שווה (כמעט ורק) לארבעת פינותיו של הבניין, כך הוא שמר על יציבות מירבית, אפילו בהונג-קונג מרובן הרוחות העזות והרעידות. איני זוכר אם זה גם משויך אליו או המצאה של אדריכל אחר, אך ישנו גם פטנט מתוחכם למדי. בקומה העליונה שמים מאין "כדור ענקי", שכאשר יש רעידה, והבניין נוטה לצד אחד, הוא מתחיל לנוע לאותו הצד, אך כאשר הבניין נוטה לצד השני, התנע של הכדור לכיוון הנגדי מאזן במידה כזו או אחרת את התנע של הבניין לאותו הכיוון. במילים פשוטות יותר, זה פועל בערך כמו בקבוק מים, תנסו לנער אותו, אחרי הניעור הראשון יהיה לכם קשה יותר.
 
שינוי לא מתחרה בקדימה

כי ברור שאין כאן שום תחרות. אם ישפר מזלה, תהיה שינוי לקדימה מה שהייתה מרץ לעבודה. לשם כך, הצגת ההתנתקות כטיעון הכרחית, כי כך מי שמחד חשובה לו היציאה מהשטחים ומאידך שינוי מחזיקה באג'נדה הפוליטית הקרובה ביותר ללבו וכוח פוליטי נגד הכפיה הדתית חשוב לו - כמוני - יוכל להצביע לשינוי בלב שלם. למה, לכל הרוחות, צריכה מדינת ישראל לעודד ילודה? כי לא מספיק שזהו הקריטריון היחיד בו אינה נחשבת למדינה מפותחת, היא הרי מדינה כ"כ עשירה עם שטח עצום? שהאברכים ילמדו כאוות נפשם, למה לכל הרוחות זה צריך להיות מכיסה של המדינה בכמויות כאלה?
 

yo t a m

New member
הצגת ההתנתקות כטיעון

אכן עשויה להיות חשובה, אבל לקיחת קרדיט על ההתנתקות נראה קצת מופרז. ישראל צריכה לעודד ילודה, במידה והיא רוצה להישאר יהודית ודמוקרטית. במידה והיא לא תעודד ילודה, וייווצר רוב ערבי, היא תצטרך לבחור בין יהודית לדמוקרטית, ובעצם, היא תצטרך פשוט לוותר על הדמוקרטיה- היות ואם היא תבחר ביהודית- היא לא תהיה דמוקרטית, ואם היא תבחר בדמוקרטית, יהיה רוב ערבי בכנסת ועד עתה במדינות שבהן יש רוב ערבי אין יותר מדי דמוקרטיה. אולי ישראל תהיה יוצאת דופן; אני לא הייתי שם את כספי על זה, וגם לא את מדינתי. לא ידעתי שהמדיניות של ישראל צריכה להיות מוכתבת על "האם זה יגרום לה להיחשב מפותחת או לא" אבל אני שמח שאת לוקחת בחשבון גורמים חשובים כמו זה. זה צריך להיות באותה מידה כפי שסטודנטים-לא-אברכים צריכים להיות ממומנים. לפי הבנתי, המצע של שינוי לא דוגל בזה, אלא בהשלכת כל האברכים מהישיבה והפיכתם לחוקרי-פיזיקה או משהו בסגנון הכללי הזה.
 

תמיר1991

New member
מאיפה הבאת את הטענה המגוחכת הנ"ל?

המצע של שינוי בעניין הזה אומר דבר פשוט מאוד - האברכים מוזמנים ללמוד כמה שהם רוצים, אבל לא על חשבון משלמי המסים בצורה כפי שהיא היום, אלא במימון שווה למימון של סטודנטים "רגילים". מכל מקום, מרבית הסטודנטים "רגילים" לא רק לומדים, אלא גם עובדים למחייתם, בניגוד לאברכים. סטודנטים למדעי החיים ולחלק מהמדעים המדוייקים, יתרמו למדינה בריבית דריבית על הסכום שהשקיעה בהם, בניגוד לאברכים. סטודנט להיסטוריה, למתמטיקה או להנדסה יתחתן ויביא לעולם 1-4 ילדים, למעט מיעוט מבוטל, ואותם יוכל לממן מכיסו, ולא יזדקק למימון של מדינת ישראל לשם גידולם, בניגוד לאברכים - שלא רק שמביאים לעולם 5-10ילדים ולעתים אף יותר, גם לא מסוגלים לממנם כי בחרו בחיי עוני לשם לימוד התורה - תוך כדי שהאישה שלהם בביתה ולא יכולה לעבוד לשם גידול צי הילדים המשותף. תמיר.
 
מה פשר הקביעה כי דווקא

"מדעי החיים" יהיו אלה שיחזירו בריבית דריבית?
האישה שלהם לא בביתה, היא עובדת בפרך.
 

תמיר1991

New member
../images/Emo41.gif../images/Emo26.gif

אני יודע שהיא אכן עובדת בפרך, אפילו כתבתי: "ולא יכולה לעבוד, לשם גידול צי הילדים המשותף". ומדעי החיים תורמים למדינה מאוד, לפחות חלקם - מציאת תרופות חדשות, חיסונים נגד נגיפים, ואחר כך יישומם ברפואה - עוד תחום חשוב מאוד התורם למדינה הרבה יותר מאשר היא משקיעה בו. תמיר.
 

yo t a m

New member
ממוחי הקודח.

לא ידעתי שבחירה בחיי עוני היא דבר אסור על פי חוקי המדינה. מימון הלימודים, לפי מיטב הבנתי, אינו כמו השקעה בבורסא. המטרה של המדינה היא לעזור לאנשים לרכוש השכלה, לא לקבל ריבית דריבית. אם המדינה רוצה לקבל ריבית דריבית, שתשקיע בחברות הייטק או משהו. האם גם תדרוש עזרה דיפרנציאלית לסטודנטים, על פי הכדאיות הכלכלית של המקצוע שלהם? האם סטודנט לספרות, יקבל קצבה מעטה יותר משל סטודנט להנדסת מכונות?
 

תמיר1991

New member
../images/Emo4.gif

אתה ממש מסלף את דברי. בחירה בחיי עוני מותרת על פי חוקי המדינה, אך לצערי מעמד הביניים, אשר משפחתי ועוד 70% ממשפחות מדינת ישראל, משתייכות אליו - צריך לממן את הבוחרים בחיי עוני *מרצון*. דבר זה נראה לי אבסורד. ואתה מדבר עם סטודנט להיסטוריה - שרוצה להיות פרופסור להיסטוריה. המקצוע העתידי שלי אולי יתרום לרוח ולאקדמיה, אבל בטח שלא לכלכלת המדינה - ואני לא מבין מהיכן הסקת שאמרתי דבר כזה. סטודנטים צריכים לקבל זכויות שוות זה לזה, ולא על פי הכדאיות הכלכלית, כיוון שרכישת השכלה היא דבר שהמדינה צריכה לשים גבוה בסדר יום החברה. ובכל אופן, אולי סטודנטים להיסטוריה ולספרות, לכימיה ולמדע המדינה, תורמים פחות מסטודנטים לביולוגיה או לפיזיקה שתורמים פחות מסטודנטים לרפואה, אבל זה מאזן את זה ובסופו של דבר המדינה לא מפסידה על כך שקל אלא יוצאת מורווחת - בניגוד למצב עם בני הישיבות, שעליהם אתה ואני מפסידים כסף, והרבה. תמיר.
 

yo t a m

New member
"זה מאזן את זה"

נו באמת, אם ההיסטוריונים מפסידים כסף והרופאים מאזנים אותם, היה אפשר באותה מידה שהישיבות יפסידו כסף והרופאים יאזנו -אותן-. אני מסכים איתך לחלוטין שלא צריך ללכת על פי הכדאיות הכלכלית, ולכן אני לא מבין למה הכדאיות הכלכליות הוא נימוק כנגד הישיבות.
 

תמיר1991

New member
אתה לא מבין דבר פשוט מאוד -

מימון הישיבות אינו רק מימון שכר הלימוד - דבר שהמדינה מממנת לחילונים רק בחלקו - אלא גם נתינת קיצבת אברך מהמדינה בנוסף למימון מלא של שכר הלימוד. סטודנט רגיל משלם סכום עצום - 9,000 ש"ח בשנה ומעלה. אברך לא רק שלא משלם, אלא גם מקבל סכום עצום עוד יותר - כ- 40,000 ש"ח בשנה! האם עכשיו אי-השוויון ברור לנו? תמיר.
 

yo t a m

New member
אני לא מכיר את הנתונים,

ואם אתה צודק, יש להשוות את הקצבאות. אבל אתה רואה, דעות כמו של נועה לביא, שקוראות לעשות אפלייה הפוכה- וגם לה אני מתנגד.
 
למעלה