עדכוני צהריים מהבית 7.10

דיוק לגבי בישול בשבת

מפי הרב שמואל הולשטיין: אם יהודי בישל בשבת במזיד אבל הוא אינו חשוד בעשיית הדבר באופן קבוע, התבשיל מותר לאחרים מיד במוצ"ש ולמבשל אסור לעולם, והכלי נאסר עליו (אך לא לאחרים). ואם בישל בשוגג התבשיל מותר במוצ"ש גם לו וגם לאחרים וכלי לא נאסר כלל. והרי שפרה חשודה בעשיית הדבר באופן קבוע, לא?
 

קמבילי

New member
אין לראות בשפרה מי שעושה זאת באופן קבוע במזיד

משום שהיא אינה שומרת שבת כלל, ולכן אין כאן מזיד. הרי לא תחיל על אדם כשפרה את החצי שני של הפסיקה של הרב הולשטיין: התבשיל מותר לאחרים... ולמבשל אסור לעולם, והכלי נאסר עליו (אך לא לאחרים). מאחר שאינך יכול להחיל את החלק השני של המשפט על אדם לא-מאמין כשפרה, שאינו מקיים שום הלכה, גם החלק הראשון של הפרשנות של הרב הולשטיין לא תופס כאן, ויש לקרוא את הכתוב בשולחן ערוך כפשוטו.
 

אריאל5

New member
קמבילי זו כבר התחכמות מזיד=

מי שיודע שהיום שבת יודע שאסור את זה בשבת ועושה את זה. מי שלא שומר שבת כלל באופן מודע עובר על כל הלכות השבת במזיד. שוגג זה אחד ששכח ששבת או ששכח שאסור לבשל בשבת.
 

קמבילי

New member
אני מסכימה איתך שזו פרשנות

ובכל זאת פרשנות תקפה. אם יהודי אינו שומר מצוות, בין אם ב"מזיד" ובין אם לאו, מה הטעם לקבוע מה ההלכה של אותו תבשיל לגביו? הרי ממילא לא יקיים את ההלכה. הרמב"ם ורש"י כתבו את דבריהם בתקופה שלא היה מושג של יהודי שאיננו שומר מצוות, ולכן יש הגיון במה שכתבו. בפרשנות של הרב (הולשטיין? שכחתי את שמו ואני מתעצלת לבדוק) יש סתירה משום שהיום רוב העם איננו שומר מצוות.
 

אריאל5

New member
אשר אכן לא קיים את ההלכה:

אשר היה צריך למנוע משפרה לאכול לפי הרב הורנשטיין עכשיו לחלל שבת במזיד זה אומר לדעת שיום שבת לדעת שאסור לבשל ולבשל בכל זאת שפרה יודעת את זה וגם רוב החילוניים. עכשיו מה שלי מפריע בפסק שלו זה מה זה אומר מזיד חד פעמי מי שמבשל כל שבת הוא מזיד קבוע ומי שמבשל פעם אחת הוא בדרך כלל שוגג.
 

קמבילי

New member
בדיוק, בימינו ההגדרה הזאת אינה פשוטה

אם ייצא לך לראות את הרב תשאל אותו, תגיד שאפיקויירסית מוחלטת אחת שאוהבת התפלפלויות שואלת.
 

אריאל5

New member
שימי לב למקרה הבא

הרב מלמד שנחשב לאחד המקילים ביותר בדורינו (למעט הרפורמים כמובן) נשאל על ידי חוזרת בתשובה לגבי הבישולים של ההורים שלה ואמר שאסור לאכול מהם. אני חוזרת בתשובה. הורי חילונים. אני משתדלת שבשבתות נאכל אוכל שנתבשל לפני שבת, אך ישנן שבתות שבהם אמא שלי מבשלת אוכל בשבת עצמה. הורי יעלבו מאוד אם אני לא אסכים לאכול איתם האם מותר לי לאכול איתם? תשובה: ההלכה אוסרת לאכול תבשיל שבושל בשבת. ואולם כדאי מאד שתקבלי הדרכה מסודרת איך מצד אחד לשמור על ההלכה, ומצד שני לשמור על יחסים טובים עם ההורים. אם אין לך עם מי להתיעץ נא ליצור קשר אתנו דרך האתר.
 

אריאל5

New member
ומה הרב אריאל אומר באותו ענין

משפחתי אינה דתייה. את סעודות השבת מכינים בתוך השבת, לאחר כניסת השבת. האם מותר לי לאכול את האוכל שנעשה בשבת? תשובה: אוכל שבושל בשבת אסור בעקרון באכילה. כמו"כ יש בעיות כשרות רבות במטבח שאינו שומר שבת. אין אפשרות לתת תשובה מפורטת במסגרת זו. עליך להתייעץ אישית עם רב שיסייע לך לפתור את בעיותיך. חזק ואמץ!
 

קמבילי

New member
חן חן לך על הסיפור האישי

אני למדה משני המקרים שתיארת, שכצפוי זו בעיה מסובכת ושכיחה בימינו, ואין הלכה ברורה בנושא. כמו שאמר הרב מלמד: ההלכה אוסרת לאכול תבשיל שבושל בשבת, ואולם...
חזק ואמץ
 

אריאל5

New member
חחחחחחחח

ואולם כדאי לדבר עם המשפחה או עד הסבא או עםן מי שזה לא יהיה בשביל שלא יהיו מריבות מיותרות
 

מיכל70123

New member
בשבת אסור. אחרי שבת מותר!

תשאלי שוב. והם חיממו ולא בישלו. זה משהו שונה לגמרי..
 

קמבילי

New member
את צודקת, אחרי שבת בוודאי מותר

תגובה ל: בשבת אסור. אחרי שבת מותר! ------------------------------------------------- והם לא בישלו אלא חיממו, ואינני מסוגלת כרגע לחשוב על ההבדל הדק. מה שברור הוא שבבית שומר מצוות אסור לבשל בשבת, אבל כשאדם דתי מסתופף עם חבורה של אנשים חילוניים אין מחמירים בזה, קל וחומר שאין זה יאה שיטיל עליהם כל מיני חרמות בגלל שאכלו את המזון שהביא לא בדרך שרצה, וכל הטררם של אשר, והקינה שלו על כך ש"חיללו" את הסירים של אמו (ע"ע "המסכנה") הם אמתלות בדיעבד לעובדה שמהרגע הראשון הוא נוטר לשפרה על היותה חוזרת בשאלה.
 

אריאל5

New member
שים לב אפילו למה שהבאת

אם היא אף פעם לא מבשלת בשבת ורק הפעם היא בשילה בכוונה למבשל (שפרה) אסור לאכול ואסור לבשבל באותו כלי ולאחרים מותר במוצ"ש (כאן היא אכלה היא בשלה ואכלו לפני מוצ"ש) אם היא עושה את זה כל שבת (סביר להניח שזה מה שהיא עושה) אסור גם לה וגם לאחרים גם למוצ"ש וזה עוד דיעה מקילה
 

מיכל70123

New member
לי נראה שאשר הולך

לפי השולחן ערוך ולא לפי רבנים אשכנזיים. ואגב, לא כתוב מה אם קורה אם כן מבשלים באופן קבוע. כתוב מה קורה אם מישהו בישל באופן קבוע. ושוב, מדובר בחימום בחג שזה כמובן פחות חמור מבישול בשבת..
 
על המשימה של שי לא מדברים בכלל.

וכנראה בטוח הוא לא הצליח כי הם לא הייתה התלהבות מהזריחה וגם רמז שהאח הגדול אמר לו משהו והיה אסור לו להגיד. המשימה של הריקוד הצליחה.
 
דיייייייייייי עם השירשורים האלה!

ממש ניהיה מגעיל פה עם כל השירשורים הענקיים האלה עם שולחן שבת וכאלה שטויות מה ניסגר איתכם?!?!
 
למעלה