דיברתי על טענתו..
ופחות על גדולתו (שכן, ברי כי תנא הוא ופליג) כפי שהובאה באיגר'ס, בנוגע להתקנת צום או תפילה לציון יום השואה..
"...ואיך נעיז פנינו דור שטוב לו השתיקה – להרהר כזאת לקבוע דברים לדורות, והרי ההצעה הזאת מעידה עלינו כמתכחשים בכל חטאתינו ושפלינו, בזמן שאנו מלוכלכים בעוונותינו ובפשעינו, דלים ורקים מן התורה וערומים ממצוות, אל נא נעבור לגדולות ממנו, נחפשה דרכינו ונשובה, וזוהי חובתינו כמו שנאמר 'הלא זה צום' וגו' (ישעיהו נ"ח, ו) ..".
(אגרות חלק א סי' צ"ז)
זוהי טענה כבדת משקל - העם היהודי שלפני 4 דורות זה לא העם היהודי שלפני 5 דורות, את מה שהחת"ם סופר הזהיר, התקיים במלוא הדרו בדור הזה ממש, אשר רובו ככולו של העם היהודי לא רק שאינו שומר תורה ומצוות, אלא אינו מעוניין לשמור תורה ומצוות. זו טענה, טענה. יחד עם זאת, אני אישית, דעתי, עוד לא ברורה לעומקה בנושא הזה. אני יכול לומר לך שאני די מסופק, אם כי אני נוטה לדעתך..