לייבוביץ' התנהג בצורה מוסרית
אך לא האמין במוסריות בתור ערך אימננטי. גם אם אתה לא מאמין במוסריות אין זה אומר שכדאי לך לפרוץ אותה, ב99 אחוז מהזמן, מה גם שמוסריות ויהדות דומות אחת לשניה בהרבה פרטים, וגם ישנה מצוה בתורה - "ועשית הישר והטוב" - היה מוסרי לפי הבנתך הסובייקטיבית. אז לסיכום, מלכתחילה אין סיבה להיות מוסרי, אבל אם בחרת את התורה, אז כנראה תתנהג גם לפי המוסר, כאשר הוא איננו סותר אותה, וכמובן שהמוסר הזה הוא סובייקטיבי ואין לו קיום ממשי מלכתחילה, אבל בכל זאת כך תעשה. זה מה שנקרא "מפורסמות" לעומת "מושכלות". "ת"ח שרבב בבגדו חייב מיתה" - נכון שרבב בבגד הוא "מפורסמות" ואין סיבה אימננטית להיות הבגד נקי מכתמים, אבל במערכת מסויימת ניתן לצוות עליך לאמץ את המפורסמות משיקולים מושכלים, למשל מכך שכבודם של תלמידי חכמים חשוב (מושכלות, נניח) ובני האדם הפשוטים רואים במפורסמות את חזות הכל, לכן עליך להתנהג לפי המפורסמות כדי לממש את המושכלות. אני לא יודע אם לייבוביץ' אומר את זה אבל זה מה שאני חושב שהוא עשה, ואני חושב שהרבה מן התורה בנוי כך, לממש את המושכלות (קיום מצוות - למשל שבת) על ידי מפורסמות (למשל - אוכל ומנוחה שהינם "טובים" רק כ"מפורסמות"). יש לזה כל מיני סיבות ואני מעדיף לא להרחיב כי מחר יש לי מעבדה בהיסטולוגיה בי-ם ואני עוד צריך לקום בבוקר (בפתח תקוה). לילה טוב..