דיון: סובב ומסובב

pieceofmadness

New member
נו!

אם תאסוף את ההגדרות של כל האנשים לאלוהים, תקבל את זאת הנכונה (וכמובן שתצטרך להשמיט את הפרטים שלא נוגעים, בדיוק כמו שתצטרך להשמיט את הקריטריון של ארבע רגליים בנוגע לשולחן) אני לא אשמה שהיו לך תפיסות מוטעות לגבי ההגדרה. כמה אנשים שאלת עליה?
 
הא?איך את יודעת?

ומי אמר שאני הולך להשמיט פרטים?אם "ארבע רגליים" נופל מההגדרה של שולחן באופן ספונטני ע"פ הסטטיסטיקה אז אני אוריד אותו, אחרת הוא נשאר, כמו כל שאר החלקים!
 
נ"ב דוגמא מפתגמים

הנה קישור לעבודת סמינריון שידידה שלי עשתה על משמעויות של פתגמים, שמדגימה סתירות בין משמעות פרגמטית למשמעות פורמלית.
 

מתן4ל

New member
אתם שמים לב שאתם מסכימים אחד עם השני כן?

תקציר בערך: POM: יש הסבר לוגי לבעיה מה יצר את ה', אנשים שאומרים שלהאמין בו זה "אמונה עיוורת" הם מגדירים את זה לא נכון (נניח שאמונה עוורת מתייחסת לאוביקט2 כשה' הוא אוביקט1). שגיא: ההגדרה הזו (ה=אוביקט1) היא של שפינוזה. עופר: ההגדרה (ה=אוביקט2) היא מקובלת על אלפי אנשים. POM: לא נכון ההגדרה (ה=אוביקט2) מקובלת על אלפי אנשים אבל רק על טפשים. עופר: אז מה האנשים הטפשים האלה הם מה שקובע. POM: לא נכון למשל המילים "קווקרים,שולחן עולם" עופר: דוגמאות נגדיות למילים האלה... סיכום: העולם נוצר ע"י אוביקיט1 ולPOM יש הסבר לוגי איך הוא נוצר (ההסבר לא מופיע בשום מקום בשרשור אגב
). על זה *אף אחד* לא אמר שהוא לא מסכים. האם במקרה שלנו צריך לקרוא לאוביקט1 ה' כמו שפינוזה וקבוצה קטנה של אנשים או שצריך לבחור לו מישה אחרת כי כבר אלפי אנשים משייכים את ה' לאוביקט2? על הנקודה הזו יש דיון בין POM לעופר (עם שיג וגנן ואני צצים במקומות שונים). הבנתי נכון?
 
יש לפחות שתי הגדרות

ההגדרה הדתית המונותיאיסטית:"ישות על טבעית שבראה את היקום, נתנה לנו את חוקי ה(הכנס דת פה), מקשיבה לתפילותינו ונענית להן" ההגדרה הפילוסופית:"הסיבה הראשונית"
 

pieceofmadness

New member
אויש

ההדגרה הדתית היא אחרת מזאת. לגמרי לגמרי. זה ככה: כוח שהוא סיבת החומר והטבע, שאוכף את חוקי הטבע כל הזמן (אחרת מה זה חוק טבע בכלל?), יחיד ואין בלתו, וישנו במציאות בהכרח, מכורח השלמות האבסולוטית החיובית של הכוח. גם ההגדרה הפילוסופית היא יותר מורכת מסתם "הסיבה הראשונית". אני מוכנה לפרט אם בא לך.
 

מתן4ל

New member
זה לא *הגדרה*

זה תכונה שאפשר להתווכח אם היא נכונה או לא ודתיים חושבים שהיא נכונה. 1] למשל אני יכול להגיד שהכסא שאני יושב עליו הוא אדום, ואולי אני טועה והוא לא אדום. 2] אבל אם אני אגיד שהכסא שאני יושב עליו הוא עכבר אז *בהכרח* אני טועה, כי ההגדרה של כיסא היא "כל דבר שהוא לא עכבר" [המ.. בערך.. אני לא מכיר אחת יותר טובה]. להגיד ה' הוא משגיח עלינו זה יותר כמו משפט 1...
 
זה די בפירוש קשור לחלק מההגדרה

מאחר שלשיטת הדתות המונותיאיסטיות קיים רק אל אחד אז כל תכונה שלו שמוסכמת באופן כללי בדת היא חלק מהגדרתו.
 

מתן4ל

New member
משהוא נראה לי דפוק במה שאמרת

מוסכם באופן כללי בדת, שה' אמר לדניאל שיגיד:"תקל--תקילת במאזניא, והשתכחת חסיר. פרס--פריסת, מלכותך, ויהיבת, למדי ופרס" (דניאל ה כ"ז) זה אומר ש*ההגדרה* של ה' היא מי שאומר "תקל תקילת"? לא כל מה שנכון הוא נכון *על פי הגדרה*... כנראה יש היגיון במה שאתה אומר אני פשוט לא מבין אותו...
 
אם אתה מגדיר משהו בתור תכונה של אלוהים

אז הוא הופך לחלק מההגדרה- תנאי הכרחי ולא מספיק:כלומר שאם שקילה במאזניים היא אחת התכונות של אלוהים, מה שאומר שמי שלא שוקל במאזניים אינו יכול להיות אלוהים, אבל בשביל שמי ששוקל במאזניים יהיה אלוהים הוא חייב לקיים גם את שאר תכונות האל כפי שהוגדרו.
 
לא, אבל הדתות השונות מגדירות את אלוהים

כ"מישהו שרוצה שאנשים יתפללו אליו" רובן אפילו הולכות צעד אחד קדימה ומוסיפות "אם לא תעשה את זה הוא יעניש אותך".ומאחר שבהגדרה הדתית עסקינן, אני די בטוח שהגדרת הדתות היא זו שבה אנחנו רוצים לדון.
 

sagima

New member
כמה שאני יודע

לפי כל הדתות לא מתפללים לאלוהים כי הוא רוצה או צריך את זה, אלא כי האדם רוצה וצריך את זה.
 
למעלה