הבסיס האבולוציוני לאונס

תמיהות

בזמנו שנתקלתי לראשונה בטיעונים (בריאתניים, מה לעשות. עוד לא התחלתי את הלימודים הפורמליים ואת ההתנגדות לאבולוציה ראיתי רק במחוזות פופוליסטיים, וממקורות מפוקפקים כמו בריאתנים) - מסוג "בלתי-ניתן להפרכה" - רצתי לבדוק את הנושא ובסופו של דבר מצאתי את עצמי בארכיון של talk origins. כאן: http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/section1.html תמצא דוגמה לאחד הפרקים (פרקים!) שבהם מתוארים הניבויים האבולוציונים שעבור כמעט כל אחד מהם מתואר בפרוטרוט כיצד יהיה ניתן להפריך את הניבוי (ולמעשה, את תיאוריית האבולוציה המנבא אותו) To name but a few אם תמצא ציפור אחת, ורק אחת, עם שיער או עם בלוטות חלב - יהיה אפשר לזרוק את תיאוריית האבולוציה לכל הרוחות. (בהגזמה, כמובן, אבל מדובר בהפרכה חד-משמעית, וזה מצוין שם) יש שם טונה של הפרכות אפשריות, מה שגורם לטענה כי תיאוריית האבולוציה אינה ברת הפרכה או אינה תיאוריה מדעית להיות מטופשת ומביכה מטבעה - זו אחת התיאוריות המדעיות החזקות ביותר שקיימות. ומפליא אותי שכתבת שיש מרכיב בלתי-ניתן להפרכה בה. זה שלא הפריכו את האבולוציה לא אומר שלא ניתן, וישנם אפשרויות רבות לאפשר זאת (כמספר התחומים במדע המחזקים את התיאוריה, בכל אחד מהם ניתן למצוא ראיות שיפריכו אותה) לגבי האונס - אני חושב שהקוסם אינו מתכוון לכך שישנו מרכיב ביולוגי בלבד לתופעת האונס, אבל אני חושב שלהכחיש את המרכיב הביולוגי של האונס זה להכחיש את הטבע האנושי (ואת הטבע, בכלל) - יצא לי לקרוא ספר אחד על ההסבר הפסיכואבולוציוני על אונס שמאגד בתוכו הררי מחקרים (הרפרנס שם זה משהו כמו 70 עמודים שכל שורה בפונט 14 זה מחקר שנעשה בנושא) - שתומכים בהסבר הפסיכואבולוציוני שאכן יש מרכיב ביולוגי,אבולוציוני לתופעת האונס. אין הדבר אומר שאין מרכיבים אחרים (תרבותיים, סביבתיים, קרא לזה איך שאתה רוצה) - אבל אין לי שום ספק ,בהתבסס על הראיות שהונחו לפניי בספר (ולאחריו קראתי גם את הביקורות עליו וגם את המענה לביקורות עליו) - שישנו מרכיב אבולוציוני לתופעה האונס. אני גם מוצא את זה תמוה שאתה מפקפק בתיאוריות מדעיות שאינן מספקות פתרונות פרקטיים. זה מזכיר לי את הפרק בספר של קארל סאגאן "עולם רדוף-השדים", שנקרא "Maxwell and the nerds" - שמספר על תגליותיו של מקסוול. כשמקסוול ניסח את הנוסחות שמתארות את האלקטרומגנטיות, הוא לא עשה זאת על-מנת שישתמשו בזה מאוחר יותר כדי לתכנן טלוויזיות ורדיו, הוא פשוט עשה זאת כי הוא היה סקרן וצמא לידע, וזה למעשה טבעו של המחקר המדעי מאז ומתמיד. מה שעושים עם הידע הזה זה טכנולוגיה, וזה עבודה של מהנדסים, לא של מדענים. אני חושב שמדע זה דבר נפלא, לדעתי העיסוק המדעי הנפלא ביותר שקיים, ואין שום סתירה (זה לא קשור בכלל, לדעתי) שתיאוריות מדעיות אינן לפי הגדרה מענה לפתרונות פרקטיים עבור בני-האדם.
 

Wolverchenus

New member
אני רוצה גם להוסיף

שזה מאוד מוזר שאתה לוקח את העמדה של "המניעים לאונס הם השפלה \ חיפוש אחר דומיננטיות" כמובנת מאליה וטוען לטובתה בלי שאתה מצפה אפילו לבדל של ראיות בעוצמה שהמחקר של פאלמר ותורנהיל מספק (אם אתה יכול לספק כאלה, אני אשמח). הטיעון החלופי של המניעים לאונס מכיוון של השפלה וחיפוש אחר דומניננטיות אפילו מציעים פחות הסברים (למה דווקא בגיל הפוריות? למה לההביע השפלה באינוס מיני? מה הסימוכין לטיעון הזה בכלל בכלל?) והם לא מגיעים לעולם מהכיוון של ביולוגים אלא של סוציולוגים (תורנהיל הוא פרופסור לביולוגיה, הייתי אומר שהוא מבין דבר או שניים באבולוציה אולי אפילו יותר מכולנו, יש מסכים?). ואם בפרקטיות מדובר, הרי שהdogma השולטת של "אינוס זה בגלל השפלה ודומיננטיות" לא הניב אפילו פיתרון מסכן אחד לאונס אז בוא נשליך את הטיעון הזה מהחלון בסדר? אני חושב שמה שהכי מריח פה לא בסדר זה שאתה פוסל את המחקר הזה שהיה בשותפות של פרופסור לביולוגיה ופרופסור לאנתרופולוגיה (אחד יודע את האבולוציה והוא זואולוג מומחה והשני מספק את הרקע הבין-תרבותי לאמת את הטענות) בלי שקראת בכלל את המחקר, בלי שקראת את הספר. אני גם גדלתי תחת המחשבה שאונס זה קטע של השפלה ודומיננטיות והשתכנעתי מהספר שגם כתוב מעולה וגם עסוק בלהפריך את הdogma השולטת. היה מספיק שהיית מביט בתוכן עניינים ורואה שהיתה התייחסות ענקית להשפעה חברתית על המיניות הזכרית והתייחסות מעמיקה גם לטיעון החברתי שאומר שאונס הוא לא מיני וכיו"ב. לתמוך בצד של "השפלה ודומיננטיות" שמשאיר הרבה יותר פערים כשיש לך את אותו אפס מידע על שניהם מראה על הטיה מראש. הסיבות שאתה בחרת בשביל לתמוך בהטיה מראש האלה נשמעות בריאתניות או אנטי-מדעיות לחלוטין. החל ב"אסור להגיד דבר כזה כי זה יגרום לאנשים לחשוב שהכל דטרמיניסטי" ועד "אם נגיד שזה המצב זה יגרום לאנשים למוטט את התיאוריה כולה אז נטה את עצמנו נגד זה כברירת מחדל" הייתי מקבל אם היית נגד זה אם היית אומר שאתה פשוט לא יודע מה הסיבות לאונס אבל ברגע שבחרת בטיעון המסורתי נטול הראיות זה כבר לא נשמע נכון.
 
אממ. שבלול קרא את הספר בכלל?

אני יודע שאני כן. אבל אתה כתבת את זה כתוספת לדבריי :-| אני לא בטוח שהוא בכלל מודע לקיומו של הספר.
 
תגובה:

א) "זה מאוד מוזר שאתה לוקח את העמדה של "המניעים לאונס הם השפלה \ חיפוש אחר דומיננטיות" כמובנת מאליה וטוען לטובתה בלי שאתה מצפה אפילו לבדל של ראיות בעוצמה שהמחקר של פאלמר ותורנהיל מספק (אם אתה יכול לספק כאלה, אני אשמח). - אה, זה לא מה שאמרתי ולא מה שאני עושה. אמרתי כבר כמה פעמים, ואני אגיד שוב ושוב שאני לא מתנגד להסבר אבולוציוני, ולא מקבל את העמדה של "השפלה" כ"מובנת מאליה". לדעתי יש כאן מצב מורכב הרבה יותר מאשר "או/או". אם אתם רוצים לעשות ממני "איש קש" ולייחס לי עמדות ששונות רדיקאלית משלכם, חבל לי שכך זה מתנהל. "הטיעון החלופי של המניעים לאונס מכיוון של השפלה וחיפוש אחר דומניננטיות אפילו מציעים פחות הסברים (למה דווקא בגיל הפוריות? למה לההביע השפלה באינוס מיני? מה הסימוכין לטיעון הזה בכלל בכלל?) והם לא מגיעים לעולם מהכיוון של ביולוגים אלא של סוציולוגים (תורנהיל הוא פרופסור לביולוגיה, הייתי אומר שהוא מבין דבר או שניים באבולוציה אולי אפילו יותר מכולנו, יש מסכים?). ואם בפרקטיות מדובר, הרי שהdogma השולטת של "אינוס זה בגלל השפלה ודומיננטיות" לא הניב אפילו פיתרון מסכן אחד לאונס אז בוא נשליך את הטיעון הזה מהחלון בסדר?" - ראשית, אולי גם לסוציולוגים יש מה לתרום לוויכוח, ולא הייתי ממהר לפסול פרספקטיבה של איש מדעי-החברה בתחום שמצהיר על עצמו (למיטב הבנתי את דברי קוסם) כשייך למדעי החברה. בכלל, עדיף לא לפסול ולא לקבל עמדה של אדם רק בגלל התארים והעמדה שלו (ואת זה כתבתי לקולי לפני שבועות רבים כשהוא חשב שצריך להקשיב לי יותר כי יש לי תארים). גם לא מעניין אותי להחליף דוגמה שלטת אחת בדוגמה שלטת שניה. יש כאן בשרשור הזה טון שהוא, איך ננסח את זה, רחוק מלהיות שלו, רגוע ופתוח לביקורת. אני לא אוהב דוגמות, מה לעשות. לגבי "יישומיות" וכן הלאה כבר כתבתי בדיוק על זה ולא נראה לי שקראת היטב, כי אתה חוזר על מה שאמרתי. "אני חושב שמה שהכי מריח פה לא בסדר זה שאתה פוסל את המחקר הזה שהיה בשותפות של פרופסור לביולוגיה ופרופסור לאנתרופולוגיה (אחד יודע את האבולוציה והוא זואולוג מומחה והשני מספק את הרקע הבין-תרבותי לאמת את הטענות) בלי שקראת בכלל את המחקר, בלי שקראת את הספר. אני גם גדלתי תחת המחשבה שאונס זה קטע של השפלה ודומיננטיות והשתכנעתי מהספר שגם כתוב מעולה וגם עסוק בלהפריך את הdogma השולטת. היה מספיק שהיית מביט בתוכן עניינים ורואה שהיתה התייחסות ענקית להשפעה חברתית על המיניות הזכרית והתייחסות מעמיקה גם לטיעון החברתי שאומר שאונס הוא לא מיני וכיו"ב." - יש כאן שתי בעיות עם הקטע הזה: הראשונה - אני בכלל לא פוסל אותו, כפי שתיינתי למעלה ובעוד מקומות, וזה לא יהפוך ליותר נכון גם אם תחזור על זה שוב. הבעיה השניה נראית לי מעניינת יותר: העובדה שלא קראתי את הספר. נכון! לא קראתי אותו! איך אני מעז בכלל, כאדם שלא טרח אפילו לקרוא את הספר, את ספר הביקורות ואת הביקורות בז'ורנאלים על ספר הביקורות, את המחקרים הראשוניים ואת הניתוחים הסטטיסטיים, להביע דיעה בנושא??? מי אני בכלל? הטיעון הזה הוא לכאורה לגיטימי ("תתמצא בחומר לפני שאתה מדבר עליו"), אבל רק לכאורה: בדיון אקדמי בסמינר למומחים שבו כולם מתמצאים מראש בחומר-הרקע הוא תופס. בפורום ציבורי, בו עולים נושאים מדי יום, אין לאף אחד את היכולת לשלוט בהכל בבת-אחת, וזה אומר שאם הקריטריון של שליטה בחומר הרקע תופס, הדיון יהיה מוגבל בכל נושא לשניים=שלושה אנשים שמתמצאים בחמר-הרקע, וליתר אין זכות דיבור פרט לאמירת "הן" או שאילת שאלות-הבהרה. אם הייתי עושה את הדבר שאתם מצפים ממני לעשות, זה היה לוקח לי שבועות רק להשיג ולעכל את כל החומר, ועד אז הדיון היה מת ונקבר. אז לא, לא קראתי. אני מתייחס לא לחומר עצמו אלא לחומר כפי שהוצג לי כאן בפורום הזה, ולשלוח אותי למאמרים ומחקרים זה כאילו אקדמי ונאות, אבל למעשה זו צורה מתוחכמת של נפנוף, ואני לא מוכן לקבל את זה. אני עצמי משתדל לעשות זאת כמה שפחות. אגב, מה שכן קראתי זה את הפרולוג שיש ברשת לספר השני שלהם, 25 עמוד, שזה המקסימום שאני מוכן להקדיש לעניין שלא נמצא בתחום המקצועי הספציפי שלי כרגע, ואני רוצה להגיד עליו שני דברים: 1) אתם והוא אומרים לפעמים דברים קצת שונים, והרבה שאלות שפה חטפתי עליהם צעקות, שם הוסברו בלי בעיה 2) עדיין יש שם שתיים או שלוש בעיות רציניות שלא ניתנה לי תשובה עליהן, ואני במריי עומד. לתמוך בצד של "השפלה ודומיננטיות" שמשאיר הרבה יותר פערים כשיש לך את אותו אפס מידע על שניהם מראה על הטיה מראש. הסיבות שאתה בחרת בשביל לתמוך בהטיה מראש האלה נשמעות בריאתניות או אנטי-מדעיות לחלוטין. החל ב"אסור להגיד דבר כזה כי זה יגרום לאנשים לחשוב שהכל דטרמיניסטי" ועד "אם נגיד שזה המצב זה יגרום לאנשים למוטט את התיאוריה כולה אז נטה את עצמנו נגד זה כברירת מחדל" הייתי מקבל אם היית נגד זה אם היית אומר שאתה פשוט לא יודע מה הסיבות לאונס אבל ברגע שבחרת בטיעון המסורתי נטול הראיות זה כבר לא נשמע נכון. - טוב, פעם שלישית: לא בחרתי צד. זה שיש לי הערות ומחלוקות לטיעון שלך לא הופך אותי אוטומטית לאויב האידאולוגי שלך. אני מקווה שההבדלה הזו תתבהר לך בהקדם.
 
אין פה מכות,

לעומת הדיון (השרשורפלצתי) שהיה בקומונה של הקוסם בנושא, אנשים פה מתנשקים ומתחבקים לעומת. הייתה איזה אחת שפשוט התחרפנה בפומבי בפורום. זה היה די עצוב, למען האמת (היא הייתה קרבן אונס, ועד כמה שליבי נכמר עליה, היא ממש לא הייתה אובייקטיבית. אני לא פוסל קרבנות אונס (והיו כאלה) כלא אובייקטיביות בנושא, אבל היא בבירור הייתה מגמתית) בכל מקרה, אתה מוכן להסביר בדיוק מה הבעייה שלך עם ההסבר האבולוציוני? אני זוכר די במעומעם את הספר (קראתי אותו לפני שנה בערך) - אבל אני יודע פחות או יותר את עיקרי הטיעונים של ת'ורנהיל ופלמר.
 
אוי, עוד פעם?

בקיצור נמרץ, כי את הכל כבר כתבתי, ואצלי כבר מאוחר בלילה: 1) יש עדיין את הנושא של אונס גברים שלא הניח את דעתי בכלל. 2) יש עוד ממצא או שניים שנראים לי תמוהים בלשון המעטה, אבל כיוון שלא קראתי את כל הרפרנסים אני מנוע כנראה מלהעז ולדבר עליהם, כי שולחים אותי לספריה בתור עונש כל פעם שאני שואל. 3) הבעיה ה-ע-י-ק-ר-י-ת שלי א-י-נ-נ-ה עם הטיעון האבולוציוני כשלעצמו, אלא עם דרך ההצגה שלו, וזו נקודה לחלוטין לא טריוויאלית. אני מבין שלטיעון האבולוציוני יש יריב חזק ומעצבן בצורת הטיעון הסוציולוגי, אבל הצורה בה הטיעון מוצג (כאן בפורום וגם אצל ת'ורנהיל ופאלמר, כפי שקראתי בסיכום שלהם) היא לוחמנית למדי. זה גורם לשני דברים: א) תחושה שהאבולוציוניסטים הם דוגמאטיים בדיוק כמו ה"סוציולוגיסטים" ושזה "הלנו אתה אם לצרינו", מה שלדעתי גורם עוול לטיעון האבולוציוניסטי. ב) שדה פורה למתקפות (חלקן בשגגה וחלקן במזיד) על האבולוציה ככלל דרך הנתיב של פסיכולוגיה אבולוציונית, שמעצם טיב עיסוקו הוא מועד להרבה אמוציות ובלאגאן אם לא מתעקשים להסביר אותו היטב. כל הנושא של אונס הוא שדה-מוקשים מבחינה הסברתית. זה נכון שהמדען יכול לומר "אני רק עובד פה במדע, ומי שלא מבין אותי נכונה זו בעיה שלו ולא שלי" אבל העולם עובד אחרת, לצערנו, ומדען שמפרסם מחקר שיש בו מן הבעייתיות הציבורית צריך להיות מוכן מראש לקרב על דעת-הקהל ולהצגה נכונה של הדברים, אחרת ייגרם נזק גם לו אישית, גם לעמדות שהוא מייצג, וגם לאמינות של המדע ככלל. בדיוק כפי שפרופסור במעבדה צריך לשבת כל ביום ולכתוב בקשות לתקציבים וגראנטים וזה למעשה תפקידו העיקרי, כך יש משקל מכריע לדעת-הקהל, שהיא בסופו של דבר זו שתקבע את גורלו של המחקר המדעי מבחינה תקציבית ואף למעלה מכך. חברה שמבינה מדע תאפשר קיום מדע, גם חומרית וגם כנתיב. חברה שהמדענים שלה מסתגרים מאחורי המתודה שלהם, מכוונים את דבריהם רק למדענים אחרים ואינם מקדישים זמן ותשומת-לב לצורה בה הדברים מתקבלים בציבור - חברה כזו בסופו של דבר לא תאפשר קיום מחקר מדעי או תגביל תחומים מסויימים שלא ימצאו חן בעיניה, וחבל.
 

Wolverchenus

New member
אז ככה

אני מצטער שזה יצא שיצאתי עליך אבל ראיתי אותך (או לפחות אני חושב שראיתי אותך) אומר משהו בסגנון שאתה חושב\מאמין או יודע או משהו שאונס זה קטע של דומיננטיות או השפלה. אין לי חשק לחפש את זה אז אם אתה אומר לי שהתבלבלתי ומישהו אחר אומר את זה אז אני אקבל, סבבה ולא קרה כלום. 1) יש אונס גברים נכון. אבל שים לב מה אנחנו יודעים על יחסים הומוסקסואליים בכלל. הומואים מחפשים בגברים אחרים את תכונות היופי והפוריות הנשיים כדוגמת ניאוטוניה או גיל סביבות 16-25. החיפוש שלהם זהה לזה של הטרוסקסואליים רק מכוון כלפי המין שלהם. זה לכשעצמו יכול אולי להסביר "שימוש במנגנון ההתרבות ספציפי (במקרה הזה אונס) גם כשזה לא יוביל להתרבות ולא הגיוני" זה בערך הגיוני כמו הומוסקסואליים בכלל. הרי לא תטען שאין משהו מיני ביחסי מין הומוסקסואליים, משהו שאפשר לקרוא לו גם "שימוש במנגנון התרבות כשזה לא יוביל להתרבות ולא הגיוני". באשר ללוחמנות, אתה תשים לב שהפוסטים המקוריים היו ממש רגועים ואז הגיעו טענות לא רלוונטיות שמראות שבבירור לא קראו את המאמרים (שלא לדבר על זה שחלקן בבירור גם לא קראו את הפוסט המקורי של הקוסם). אני חושב שאם תקרא אחורה תשים לב שזה מרגיש כמו אבולוציוניסט באגודה בריאתנית. אף אחד לא מקשיב לך, אף אחד לא קרא את הטיעונים, מלא אנשי קש, מלא "הנתונים לא מספקים" ומלא "החלטתי מראש על משהו אחר".
 

22ק ו ס ם

New member
אני חושב שהטיעונים לוחמניים מדי

כי כבר היינו בסרט הזה כמה פעמים. אז אולי אתה לא דוגמא טובה, אבל כדי לעורר מודעות לנושא האבולוציונוית צריך לשטוח את הקייס בצורה החזקה ביותר שלו עם הדוגמאות הכי טובות שהוא יכול להציע. מה לעשות שאחרי שאתה מסביר באופן כללי מה הטיעון האבולוציוני אומר ומה הוא לא אומר, ואלו כשלים קיימים אצל המתנגדים, אתה מגלה אותן ביקורות שוב ושוב שנופלות בדיוק לאותם כשלים (למשל, חוסר ההבחנה בין גורמים אולטימטיביים למקורבים שמאוד קריטית לעניין). מטבע הדברים הנושא הזה מעורר הרבה הדים בתיקשורת, אבל אם תקרא את הספר תראה שהם מאוד מאוד זהירים בכתיבה שלהם. אני מציע לך גם לקרוא חלק מהביקורות עליהם (דרך הספר שנכתב עליהם או סתם ביקורות ספר שנכתבו אחרי שהספר יצא לאור). אז תוכל להבין למה הם הפכו ללוחמנים אחרי שתוקפים אותם אישית ובצורה נלוזה ביותר.
 
אז ככה

סליחה שאני משאיר אותך ער, קודם כל. " 1) יש עדיין את הנושא של אונס גברים שלא הניח את דעתי בכלל." גם אותי. אני מודה כפי שהודיתי כבר, שהתופעה הזו אינה ברורה לי (כמו שההסבר האבולוציוני להומוסקסואליות אינו ידוע לי) "2) יש עוד ממצא או שניים שנראים לי תמוהים בלשון המעטה, אבל כיוון שלא קראתי את כל הרפרנסים אני מנוע כנראה מלהעז ולדבר עליהם, כי שולחים אותי לספריה בתור עונש כל פעם שאני שואל." אממ, אני מקווה שלא רמזתי שזה כך, אבל לדעתי, אף אחד לא באמת התכוון לזה ש"אסור לך לשחק איתנו עד שקראת את הספר ואת כל הרפרנסים בו ואת הביקורות עליו ועליהם וגם ביצעת גם מחקר עצמאי בנושא" . ממש לא. where did you get that idea? בכל מקרה, מעניין לדעת איזה ממצאים מצאת תמוהים, בלשון המעטה. ") הבעיה ה-ע-י-ק-ר-י-ת שלי א-י-נ-נ-ה עם הטיעון האבולוציוני כשלעצמו, אלא עם דרך ההצגה שלו, וזו נקודה לחלוטין לא טריוויאלית. אני מבין שלטיעון האבולוציוני יש יריב חזק ומעצבן בצורת הטיעון הסוציולוגי, אבל הצורה בה הטיעון מוצג (כאן בפורום וגם אצל ת'ורנהיל ופאלמר, כפי שקראתי בסיכום שלהם) היא לוחמנית למדי." זה קצת מוזר לקרוא, זכור לי היטב מהסיפתח של הספר (כמובן לא במילים עצמן, אבל בבירור את הרעיון) - שת'ורנהיל ופאלמר גודשים בהתנצלויות ובאמפטיות את המחקר שהם מציעים, ואת זה שכל כוונתם בלנסות להסביר במרכיבים טבעיים את האונס, זה כדי אולי לאפשר בסופו של דבר בעתיד למנוע אותו ביתר יעילות. אני חושב שיש סיבה כלשהי להתרעם על פמיניסטיות מכחישות טבע שמחלקות עלונים שכתוב עליהם : "מיתוס: גברים אונסים מתוך יצר מיני. עובדה: גברים אונסים בגלל שאנחנו חיים בחברה פטריארכלית והם רואים בטלוויזיה שזה בסדר לדכא נשים". אבל היי, בכל זאת הייתי רוצה לדעת מאיפה בדיוק בתוכן של הסיכום שלהם אתה קולט נימה לוחמנית (קל וחומר בספר שלהם, בו איני זוכר שום נימה לוחמנית, אבל שוב, קראתי ממזמן וזה) -
 

angela8

New member
רק הערה של נימוס ורגישות

כשמתעסקים בנושא ככ טעון ומלא בקורבנות פגועים יש לפחות לצפות (מעבר לזהירות המדיעית המתבקשת) גם לאיזה זהירות רגישה בשל הנושא הנפיץ. ובטח בשל המסקנות המוטעות שאפשר להסיק מאופן ההצגה של העניין (כתופעה בעלת מניעים אבולוציונים חזקים, או כמעט בלעדיים- כאילו אונס הוא מן דחף "טבעי" שלא באשמתו של האנס- שרק פועל על פי חוקי הטבע) גם כדאי מאוד לא לזלזל בהשלכות של התופעה על נשים (מגבלות תנועה, חשש גדול ועוד) אז לא פלא שמישהי שנאנסה קוראת ומתחרפנת! גם מישהי שלא נאנסה (אני) חשה כאב בטן לא קטן בקריאת הפוסט הזה וזה בכלל בלי קשר לביקורת של רוקד עם שבלולים, (הטיעונים המדעיים הנקיים) אני אצמצם אותם שוב: אונס הוא תופעה מאוד מורכבת לעצמה, ובני אדם הם תופעה מורכבת לעצמם, ואי אפשר לצמצם מניעים אנושיים לסיבה אחת בלבד. קשה להפריד בין מניעים, וקשה גם לדעת את עוצמתם כי הם משפיעים לעיתים הדדית. לכן כדאי מאוד להתנסח באופן פחות דוגמטי.ולא להתקיף את השואלים, אלא להסביר. זה הכל) נדמה לי גם שהסטטסיטיקות במדעי החברה הן לא בסגנון של " אם נמצא ציפור אחת שלא מתאימה לתיאוריה"- זה הרבה מעבר לציפור אחת!)
 

22ק ו ס ם

New member
דוכמא קלאסית לקלישאה שלך

הבעייה היא לא עם ההסברים האבולוציוניים אלא הסילופים שעושים להם שוב ושוב. כמה פעמים אפשר לחזור על הנקודה שהסבר אבולוציוני לא מצדיק שום אונס, לא הופך אותו לטבעי, אינו דטרמיניסטי ולא לוקח אחריות אישית מאף אחד, ואת עדיין ממשיכה לחזור על הטעות הזו? זה נקרא הכשל הנטורליסטי. את גם ממשיכה לעוות מה שאומרים לגבי ההסבר האבולוציוני כאילו הוא הסבר יחיד. אף אחד לא טוען דבר כזה ולכן ואת תוקפת דברים שאנשים לא אומרים. זה נקרא איש הקש. הטיעון שלך הרבה יותר מסוכן, כי עבורך אונס הוא איזה כח עליון, שאין לנו שום שליטה עליו ואין לנו שום יכולת להבין אותו כי מעורבים בו הרבה גורמים שלא קשורים אחד לשני. בקיצור כאוס מוחלט. ההסבר האבולוציוני, גם אם הוא לא מושלם, נותן לנו כיווני חקירה חדשים ומניב הרבה מחקרים עם ניבויים טובים.
 

Wolverchenus

New member
זו הבנה בעייתית של מה שאנחנו אומרים

אף אחד לא אומר "זה בטבע שלנו אז זה בסדר ואז הבנאדם לא אשם" זה נקרא השגיאה הנטורליסטית - המחשבה שמה שבטבע היא צודקת. מדענים, או בעיקר מדענים ועוסקי מדע אחרים, רגישים לשגיאה הזו ונמנעים ממנה על פי רוב כי הטבע הוא לאו דווקא מוסרי. או לחילופין, להגיד שבגלל שזה בטבע אז אין לנו שליטה על זה. אז קודם כל, זה לא נכון. אם הטבע שלי הוא להיות נורא אלים אז אני לא אשם? אפשר לחלום עד מחר שהטיעון "אין מה לעשות אדוני השופט, אני אלים וכל המשפחה שלי אלימה. אני לא אשם" יעבוד. אנחנו לא מקבלים נטיות טבעיות לכעסים, נטיות טבעיות לגניבה או שום דבר אחר. אנחנו תמיד מרחיקים מהחברה את האנשים למרות שגם מזג חם הוא עניין גנטי. מה גם שהתופעה היא לא מאה אחוז גנטית כמו צבע עיניים אלא מורכבת גם מגורמים אחרים שאפשר לשנות אותם. ולכן אפשר לצפות מאנשים שלא יהיו אנסים. היה גם ציטוט בספר (אני חושב), שהתשובה לטיעון "גבירתי השופטת, הטבע שלי הופך אותי לאנס" יקבל את התשובה "אין בעיה, הטבע שלי גורם לי לשלוח אותך לכלא".
 

angela8

New member
ברור שזו הבנה בעייתית

ולא טענתי חלילה שזה מה שאני הבנתי מכך, אבל אם אתה טוען שיש מרכיב אבולוציוני חזק באונס משתמע מזה שאנסים פועלים בעיקר על פי דחף וזה לא בר שינוי, לא?. (האם זה אומר שאנסים צריך לכלוא למשך כל חייהם? האם זה אומר שאולי צריך לאתר אותם מראש? האם זה אומר שאי אפשר להאבק בתופעה על ידי חינוך, מודעות? האם זה אומר שצריך לסגור נשים בגיל הפוריות או בעת הביוץ בבית?) דבר שני לגבי העובדה שבעיקר נשים בגיל הפוריות נאנסות, הסבר אחד יכול להיות שהן פשוט יותר זמינות. אנשים בגילאי הפוריות בכלל עסוקים יותר במציאת בני זוג, לכן הם נוטים יותר לצאת, הם פעילים יותר והם נוטים יותר לקחת סיכונים. לכן נשים בגילאים המסויימים האלה זמינות יותר. אני בטוחה שאם יעשו בדיקת נתונים יגלו שיש עלייה באונס של ילדות בגיל 12 -14 כי בשנים האחרונות גיל הבילוי והיציאה לבד מהבית ירד. בכלל הערה כללית, בכל מעשנו יש מרכיב אבולוציוני. מבחירת בן זוג ועד בחירת תספורת לבוש ומקצוע. מרכיב במובן של צורך ההשרדות, אם אני מבינה נכון. אז מה? ההבדל הוא שאצל בני אדם בכל זאת יש מרכיבים אחרים שאפילו סותרים. תמצא יחד עם זאת תופעות כמו התרבות שלילית (באירופה) ותופעות אחרות שהזכרת אתה. השאלה שלי היא לא אם יש/אין מרכיב אבולוציוני, אלא מהי עוצמתו.
 

Wolverchenus

New member
אבל לא

זה לא מה שאומר את זה. העובדה היא שבכל התרבויות נצפו ההבדלים בגילאי נאנסות. גם בתרבויות שאין בהן מסיבות ושבהן בני נוער לא יוצאים יותר מאחרים פשוט כי כולם פחות או יותר חיים בחוץ. עדיין הבחירה של אנסים היא בגילאים האלה. המחקר היה משולב ביולוגי ואנתרופולוגי כי מחקר בפסיכולוגיה אבולוציונית נדרש כתנאי מקדים להוכיח שתופעה נצפית בכל התרבויות האנושיות. (היא, אגב, נצפית גם בתרבויות לא אנושיות מסוימות) ההבנה של אבולוציה כ"צורך השרדותי" היא מוטעית כי מדובר ב"צורך התאמתי" אני ממליץ לך לחדד את הבנתך על האבולוציה באחד ממאמרי הפורום. אם תשימי לב, גם באירופה בעלת הגידול השלילי אנשים בכל זאת מתרבים. זה שיש גידול שלילי זה כי כל זוג עושה ילד אחד במקום שניים או יותר ולכן גודל האוכלוסיה קטן אבל אי אפשר להכחיש שאנשים שם עדיין מעוניינים באקט הביולוגי של התרבות. אפשר גם לשער במשקפיים פסיכו אבולוציוניות למה במקומות מתקדמים יש המעטת ילדים ובמקומות שבהם אין יכולת לדאוג לילדים מעדיפים להתרבות כאילו אין מחר אבל אני מעדיף לא להכנס לזה בשביל לא לסטות מהדיון. באשר לסילוק אנסים מהחברה, תראי, הטיעון המדעי לא מספק הסברים כאלה באופן ישיר כי זה לא תפקידו של מחקר מדעי. אם את שואלת אותי, אז קודם כל, לא צריך לסגור נשים. נשים יכולות לבחור לסגור את עצמן אבל עברו הימים בתרבות שלנו שבהן נשים היו ננעלות מחשש מגברים אחרים. נשים צריכות לדעתי לנהוג פשוט בזהירות כמו שרובן עושות גם היום. (אולי רצוי להגביר את היעילות גם, לדבר עם החבר בטלפון בשכונה חשוכה או ללכת עם המפתחות ביד זה כוסות רוח למת) באשר לאנסים, אני אישית בעד החמרת עונשים, כליאה לכל החיים וטיפול פסיכולוגי (שלא משחרר יותר מוקדם) אני חושב שהמחקר מלמד שאולי שווה לתפוס קבוצות שהמחקר מראה שיותר סביר שיאנסו ולהגביר את האכיפה בקרבם. מדובר פה על קבוצות שהן נחשלות באוכלוסיה, בלי סטטוס ובלי אפשרות להשיג בנות זוג איכותיות בכמות סבירה. בלי יכולת להקים משפחה, אנשים שאין להם מה להפסיד וכיו"ב. לא סתם יש אחוז גבוה של אונס מקרב בני מיעוטים ונוער במצוקה. אבל שוב, הפתרונות לא מגיעים ישר מהמחקר,הוא פשוט עוזר לכוון אותנו.
 

angela8

New member
לזה יש כבר הסבר שניתן

נשים צעירות הן יותר אטרקטיביות, וגם חלשות מכדי להתגונן. (ושוב אני לא אומרת שאין מימד מיני באונס) אבל האם בדקו גם הבדלים? האם בתרבויות מערביות שבהן מקובל שילדות צעירות יותר יוצאות לבלות לבדן יש יותר מקרי אונס של ילדות כאלה, מאשר יש בתרבויות בהן זה לא מקובל? לבדוק את הדומה לא אומר שאין הבדלים! דבר שני שוב, זה לא מסביר את מרבית מקרי האונס שמתרחשים בתוך המשפחה ולגבי ילדות צעירות מאוד! וגם הפתרונות האלה לא עוזרים במקרים האלה! לגבי גידול שלילי. אני מודה שאני לא מכירה את המספרים בדיוק, אבל מדובר על תופעה הולכת וגדלה גם של נשים שלא מביאות ילדים כלל. כולל זוגות שלא רוצים ילדים! מה שנחמד בפסיכולוגיה האבולוציונית זה שאפשר להסביר במשקפיים אבולוציוניות כול מגמה גם אם היא מתהפכת במאה שמונים מעלות זה מאוד נחמד,(אפילו משעשע.) אבל תסכים איתי שכשמדברים על תופעות בקוו התפר הזה ההסבר האבולוציוני בלבדו לא מספק! לגבי הסוף אני אכן מסכימה אתך: אולי ניתן למצוא קבוצות מחקר שעומדים בתנאים א' ב' ג' ד' ה' ו' ....(שזו בטח קבוצת מחקר ממש קטנה אבל מה לעשות גם זה טוב..) ולהגביר את האכיפה בקרבם. אבל השאלה היא אם זו הקבוצה: אנשים בלי סטטוס ובלי אפשרות להשיג בנות זוג איכותיות בכמות סבירה. בלי יכולת להקים משפחה, אנשים שאין להם מה להפסיד- וכיו"ב- אני ממש לא בטוחה. האמנם אנשים בלי סטטוס ובלי יכולת להשיג בנות זוג נוטים יותר לאנסו? . אני תוהה האם זה באמת בעל קורלציה ככ גבוהה- אלה שלא מצליחים בגלל חוסר אטרקטיביות למצוא בנות זוג הם אלה שיותר אונסים??? ממש לא בטוחה. זה בדיוק מה שחסר לי לגבי התיאוריה של קוסם. - הקורלציות האלה.
 

22ק ו ס ם

New member
עוד קלישאה ידועה

שאפשר להסביר הכל וההיפך. בעניין הילדים, הנקודה החשובה היא לא מספר הילדים אלא קיום יחסי מין. בני אדם מקיימים יחסי מין הרבה יותר פעמים מהנדרש רק בשביל להביא ילדים בעולם (ואף אחד לא יטען שאין משהו לא מיני ביחסים כאלו). אין שום עדות לכך שבמקומות שבהם נולדים פחות ילדים יש הפחתה במספר יחסי המין. לגבי הנתונים של האונס תעשי קצת שיעורי בית. תסתכלי במחקרים שנעשו על התחום ותראי את המאפיינים של אנסים ונאנסות. 70% ממעשי האונס קרו לנשים פוריות. זה אומר שגם הרבה נערות נכללות תחת ההגדרה הזו. יחסי מין עם ילדים וילדות שאינם בוגרים מינים הם פדופיליה ויש לה מאפיינים ספציפים ושונים ממקרי האונס האחרים. אפשר לנסות להסבירם גם מבחינה אבולוציונית, אבל גם בלי הסבר כזה אפשר לראות את הנטייה הברור לאונס נשים פוריות.
 
למעלה