כבר בהודעה הפותחת שלי
כתבתי שקריטריון החסכנות הוא קריטריון כללי במדע [וכפי שאראה בהמשך לא רק במדע האמפירי, אלא גם בפילוסופיה,אפיסטמולוגיה]. הדוגמא שם הייתה ביחס לתיאוריה של ניוטון שהיא בכלל לא בביולוגיה, אלא בפיסיקה [ודאי לא בהולדת צאצאים] אז אם זכרת מה שכתבתי שם, לדעתי את לא אמורה להיות מופתעת.
אבל ספציפית בביולוגיה למה נוצרים תהליכים ומכניזמים? הסבר מרכזי הוא שלתהליך הזה היה יתרון הישרדותי. אם לא ידוע על יתרון הישרדותי, אז למה צריך להניח את התהליך הנוסף?
דוגמא נוספת שלקוחה מהילארי פוטנם שנקראת "מוח בתיבה" [brain in a vat]
ההסבר הנדרש הוא הסבר לכך שיש לנו תפיסות של העולם החיצון. למה אנחנו תופסים בצורה שאנו תופסים את העולם החיצון?
ההסבר המוצע הוא שהמוח של האדם התופס, מופרד מהגוף ונמצא בתיבה מלאה נוזלים וחומר מזין וכך המוח נשמר חי. אלקטרודות מחברות את המוח למחשב- על והמחשב מייצר גירויים עצביים וכך נוצרת סימולציה שתכניה זהים לחלוטין לתכני התפיסות הרגילות של האדם בחייו. לפי גרסה זו רק נדמה לנו שאנו שותים קפה, מרצים לפני סטודנטים. אנו לא עושים זאת , אלא מחשב העל מגרה את המוח שלנו כך שנחווה את עצמנו עושים זאת
ההסבר לקוח מתוך H. Putnam Reason, Truth and History , pp 5-6.
האם את חושבת שהסבר המוח בתיבה הוא שווה משקל להסברים טריוויאלים יותר, הסברים ריאליסטים כגון שאנו תופסים את עצמנו שותים קפה כי באמת אנו שותים קפה ולא בגלל שמחשב-על גורם לנו לתפוס את עצמו שותים קפה?
הסבר המוח בתיבה נזקק לתהליכים שאין צורך בהם על מנת להסביר למה אנחנו תופסים את עצמנו שותים קפה.
כתבת אין סיבה הגיונית לחשיבה כללית כזאת כשאין מידע ספציפי רלוונטי על התהליכים באותו נושא.
אילו היה לנו מידע ספציפי לא היינו צריכים את עיקרון החסכנות כי המידע הספציפי היה מכריע את המסקנה. לגבי שתי כליות יש לנו מידע ספציפי. קריטריון החסכנות נחוץ רק במקרים שאין דרך אחרת להכריע. אילו היה לנו מידע ספציפי שאנו מוח בתיבה, אז המידע הזה היה מכריע. כל עוד אין מידע ספציפי ראוי להשתמש בקריטריון ההסבר הפשוט על מנת לא להעדיף אותו.