ההסבר לכמיהה להורות לילדים- ביולוגי או סביבתי?

evanescent

New member
הכוונה כמובן למי שישתכנע

שעדיף לחשוב ככה, אני זו דוגמה למישהי שלא השתכנעה. מי שישתכנע יכול לומר לעצמו שאם עדיף לחשוב ככה למה לי להשקיע אנרגיה בבדיקת אפשרות אחרת? עדיך שאחקור משהו שעוד לא ידוע מה לחשוב. כמו שאם בן אדם כבר עשה החלטה מסוימת אז הוא לא יפנה עכשיו ליעוץ מה לעשות לגביה.

אני חושבת שאם אישה היתה מרהטת חדרים לתינוק אצלה בבית ואומרת שהיא לא רוצה ילדים וזה פשוט כיף לה אז אנשים, כנראה גם גורמי מקצוע היו אומרים לה שבטח מאיזושהי סיבה היא נמצאת בהכחשה עמוקה לגבי הרצון שלה בילד, אתה לא חושב?
 
לדעתי הסיכוי קלוש

שחוקרים, שעיסוקם המקצועי הוא במחקר שעוסק בשאלה האם רצון בהורות הוא גנטי או סביבתי יקבלו רפיון ידיים רק בגלל שטוענים שהסבר אחד הוא יותר חסכני. אם הם מתמחים בתחום הזה חזקה שהם מבינים היטב שיש עוד מה לחקור והאמירה הזאת רחוקה מלסגור את הנושא. יותר מזה, לדעתי אפילו אם יהיה מחקר שמכריע בנושא לא בגלל חסכנות, אלא ממש לפי ראיות ספציפיות, סביר שיהיו חוקרים אחרים שיעשו מאמץ מחקרי להפריך את המסקנה הזאת. כפי שהדבר קורה בתחומי מחקר שונים שאנו רואים מאמצים מחקריים להפריך מסקנות שכבר פורסמו. חוקרים מקבלים פרסום חיובי מכך שהם מצליחים להפריך דעה שהייתה מקובלת.

לגבי האישה שמרהטת חדרים לתינוק נראה שיש כאן הנחה שההסבר שהיא עושה את זה להנאה הוא חלש כי נדיר שאישה מרהטת חדר לתינוק למטרת הנאה. אבל, ציפור מקננת הכי סביר שהיא עושה את זה ממניע של הנאה או הפחתת מתח שנגרם עקב דחף לקנן בהנחה שהציפור אינה תבונית ולכן לא מסוגלת לתכנון תבוני המתבטא במניע להכין את הקן עבור גוזלים עתידיים. לא נטען שציפור מקננת נמצאת בהכחשה, שהיא בעצם מקננת עבור גוזלים. במקרה של הציפור יש ראיות שזו פעולה אקספרסיבית ולא מתוך מניע אינסטרומנטאלי מתוכנן.
 

evanescent

New member
אבל עברנו כבר למצב היפותיטי בו לציפור יש תבונה

הרעיון הוא שאם זה מה שהיו אומרים לאישה כנראה ציפורים תבוניות היו אומרות את זה גם לציפור שמקננת ומצהירה שהיא לא רוצה גוזלים כי חיות תבוניות מחפשות להסביר את מה שהן עושות. אם לציפור אחת לא יווצר קושי עם עצמה שהיא בונה קן מבלי שהיא רוצה גוזלים אז בטח ציפורים אחרות יאבחנו אצלה בעיה. זה בכל זאת משהו שיודעים שבד"כ משמש אחרים (צאצאים) אז התבונה תיצור קושי שהיא עושה את זה בשביל עצמה.
 
אם כאשר הציפור אינה תבונית

היא נהנית מקינון אז האם כאשר לציפור תהיה תבונה אז היא לא תהנה מקינון? בהנחה שהתבונה לא תסלק את ההנאה מקינון, אז הציפור התבונית עדיין תמשיך להנות מקינון ולכן בניגוד לאישה המרהטת, היא תוכל להצדיק את הקינון בכך שהיא נהנית מהקינון.

העובדה שחוץ מזה הקינון גם עוזר לגוזלים היא בלתי תלויה בכך שאפשר להנות מהקינון לכשעצמו בלי קשר לגוזלים. אותה פעולה יכולה לייצר הנאה וחוץ מזה יש לה גם תועלת מכשירית, אבל ייתכן שהמניע יהיה רק ההנאה ולא התועלת המכשירית. התועלת המכשירית יכולה להיות פועל יוצא ולא שזו המטרה של הציפור.
 

evanescent

New member
גם האישה תצדיק בכך שהיא נהנית מזה

אבל אנשים יחשבו שיש כאן בעיה, למה?
 
מפני שלפי גוף הידע הקיים

לא מוכרות לנו נשים שנוהגות לרהט חדר תינוק רק לשם ההנאה, אבל כן מוכרות לנו ציפורים שנוהגות לקנן בשל הנאה ואילו הייתה לציפורים תבונה עדיין הייתה צפויה להיות לציפורים הנאה.

מעבר לכך, אולי בשיעור נדיר יש אישה שבאמת מרהטת חדר לתינוק לשם ההנאה. אם אישה כזאת מצהירה שהיא לא רוצה ילדים [או עוד ילדים בנוסף על ילדיה] ורואים שהיא לא עושה מאמץ ללדת ואף עושה מאמץ לא ללדת האם עדיין יטענו שהיא רוצה תינוק אבל נמצאת בהכחשה? הרי יש בני אדם עם כל מיני הרגלים ביזריים. תופעות נדירות הן אמנם נדירות, אבל הן לא בלתי קיימות ומספרן עדיין מעל אפס.

לגבי המוטיבציה של החוקרים, לטעון שהסבר עדיף רק כי הוא יותר חסכני לא מנביע שהוא ההסבר הנכון. הטיעון מן ההסבר החסכני הוא טיעון בשל היעדר ראיות ספציפיות. עדיין לחוקרים תהיה מוטיבציה לחפש את הראיות הספציפיות שההסבר מן החסכנות לא מתייחס אליהן.
 

evanescent

New member
מה זה אומר שהוא עדיף

לא שיש הרבה יותר סיכוי שהוא הנכון?

אפשר לשאול, למה לא מוכרות לנו נשים שנוהגות לרהט חדר תינוק רק לשם ההנאה? אולי זה כן קשור לתבונה?
 
עדיף בתנאי אי וודאות

שונה מעדיף בתנאי וודאות. אם משהו עדיף בתנאי אי וודאות עדיין יש מוטיבציה מחקרית לצמצם את אי הוודאות ואם תצומצם אי הוודאות אולי העדיפות תשתנה.

אם משהו עדיף בהינתן מידע חלקי, מכאן לא נובע שהעדיפות הזאת תישמר גם בתנאי מידע מלא או תוספת מידע. לכן, עדיין יש מוטיבציה לחקור לשם תוספת אינפורמציה שאולי תשנה את ההכרעה שניתנה בתנאי אינפורמציה חלקית.

הנאה לא בהכרח קשורה תבונה. יצורים לא תבוניים עדיין נהנים. הציפור נהנית מקינון למרות שאין לה תבונה. האם לא יכול היה להיות מנגנון בבני אדם שגורם להם הנאה מלרהט חדר לתינוק גם לא כחלק מתכנון לתינוק עתידי? אין משהו לוגי שמונע אפשרות כזאת. התכונה להנות או לא להנות מריהוט חדר לתינוק היא תכונה קונטינגנטית כלומר לא הכרחית, והייתה יכולה להיות תכונה כזאת [להבדיל מריבוע עגול או רווק נשוי שזו תכונה בלתי אפשרית שבהכרח לא הייתה יכולה להיות].

למשל, אם אדם אוהב אבוקדו האם זה קשור לתבונה? אם אדם אוהב אבוקדו איזה עיקרון יש שימנע ממנו לאהוב לרהט חדר לתינוק? אלה דברים קונטינגנטים כמו שהשלג לבן. יש עולם אפשרי שבו השלג ירוק. כך יש עולם אפשרי שבו בני אדם נהנים לרהט חדר לתינוק בלי קשר לתינוק עתידי.
 

evanescent

New member
זה כמו שמישהו יגיד

שהוא נהנה מלעשות קניות לשנים ולהכין ארוחות לשניים, לאכול לבד ולזרוק את העודפים. זה שאנשים היו מסתכלים על זה בצורה מוזרה לא קשור לדעתך לתבונה?
 
אם הוא נהנה מזה למה שלא יעשה את זה?

להיפך, אם מישהו נהנה מזה ולא עושה את זה רק בגלל שזה מוזר, אז אולי ההימנעות שלו היא מנוגדת לתבונה כי הוא מוכן לסבול או להפסיד הנאה רק בגלל שזה יוצא דופן.

למה מנגנון של הנאה צריך להיות קשור לתבונה? האם יש משהו תבוני בלאהוב פיצה? האם יש משהו תבוני בלאהוב ללכת לים?

אפשר להסביר הנאות בתהליכים ביולוגיים, עצביים [נוירולוגיים], פיזיולוגיים או נוירו-פיזיולוגיים, תהליכים במוח הגולגולת כך שבהינתן פעילות מסוימת נוצרת חווית הנאה.

אם זה יכול להיות המצב אז עקרונית אין גבול לפעילויות שיכולות לייצר הנאה.
למה להנות מאכילת אבוקדו לא מעורר בעיות עם התבונה [למרות שאין שיקול תבוני בדרך להנאה מאכילת אבוקדו] אבל לעשות אוכל לשניים ולזרוק ולהנות מזה מעורר בעיה של תבונה?

יש תיאוריה שמצדיקה הבחנה בין פעילויות שההנאה מהן לא מעוררת בעיה של תבונה [כמו אכילת אבוקדו] לפעילויות כמו הכנת אוכל לשניים ואז לזרוק?

אני מסכים שבני אדם יעשו הבחנה כזאת, אבל השאלה היא האם יש בסיס תבוני להבחנה שלהם בין הנאות תבוניות להנאות לא תבוניות? או שפשוט זהו ביטוי לכך שבני אדם נרתעים מתופעות מוזרות ויוצאות דופן בלי קשר לבסיס התבוני שבהירתעות הזאת.
 

evanescent

New member
אלו דברים שנעשו או הומצאו במקור

בשביל אחרים (בניגוד ללאהוב משהו שאתה אוכל בעצמך) לכן כשאין את אותם אחרים התבונה תופסת את זה כבזבוז מיותר של משאבים, והתבונה תופסת בזבוז מיותר של משאבים כדבר לא טוב.
 
אבל אם הפועל [agent] נהנה איפה הבזבוז?

מהו בזבוז? בזבוז היא פעולה שיש בה עלות, מחיר ללא תועלת או שהתועלת קטנה מהמחיר.

אבל, הנאה היא תועלת בפני עצמה. אלה שטוענים שיש כאן בזבוז לא מחשיבים הנאה בתור תועלת. השאלה מהי ההצדקה לכך?

נכון שאין את אותם אחרים אבל יש את המנה הכפולה של האוכל. המנה הכפולה של האוכל מייצרת הנאה, או שאולי אחרים בדמיון מייצרים הנאה. ברגע שיש הנאה למה זה חשוב מה המקור שלה [אנחנו לא עוסקים בפעולות לא מוסריות, או מזיקות לאחרים]. למה מבחן התוצאה שהוא תוצאה של הנאה הוא לא הדבר היחיד שצריך לשנות כאן? ההנאה היא לא פחות הנאה כאשר המקור להנאה הוא חריג סטטיסטי. זאת לפחות ההנחה.

פעולה שמקדמת את ההנאה היא מועמדת טובה להיות בהגדרה פעולה רציונאלית [בהנחה שאין פגיעה באחרים]. פעולה שעושים אותה במכוון למרות שהיא מפחיתה מההנאה, או שנמנעים מלעשות אותה למרות שהיא מהנה, מועמדת להיות בהגדרה כפעולה לא רציונאלית [או כהימנעות לא רציונאלית]
 

evanescent

New member
בחברה יש דברים שנחשבים לא טובים

בגלל איזשהו היגיון מסוים, ככה זה. הוא יכול להנות גם מסמים ומשכרות אבל הם נחשבים דברים לא טובים. בזבוז גם כן יכול להיות משהו שמשפיע על אחרים, אז יש בזה היגיון. יכולים לומר שזה שהוא נהנה דווקא מלזרוק אוכל שאף אחד לא אוכל במקום שהוא יהנה מלתרום אותו או לתרום את הכסף שהוא לא צריך לאוכל לעצמו ויש לו, זה לא דבר טוב. גם אם יגיע זמן של מחסור כללי זו תהיה התנהגות שתראה פוגענית ולא מתחשבת אז אפשר לחשוב שעדיף לא לטפח מנהגים כאלה מלכתחילה. גם לגבי הדברים שנהנים מהם יש בחברה שיפוטיות ולפעמים יש בה היגיון. גם אם מישהו נהנה מלקרוא רכילות על סלבריטאים יהיו כאלה שיאמרו: למה אתה נהנה דווקא מזה? לא עדיף שתפתח את המחשבה ותלמד להנות מדברים שיותר יועילו לך ולאחרים בחיים? השיפוט הזה קשור לתבונה.
 
אבל, כאן את מדברת על תבונה ביחס לרצון מסדר שני

כלומר, לא על ההנאה עצמה אלא על הרצון לממש את ההנאה. אלה שני דברים שונים.

דבר אחד הוא רצון מסדר ראשון, או צורך במשהו או הנאה

אבל מכך שלאדם יש צורך, הנאה או רצון לא נובע שהוא ירצה לממש את אותו צורך, הנאה, או רצון.

זו הבחנה של הארי פרנקפורט שהציע היררכיה בין רצונות hierarchial mesh מסדרים שונים.

רצון מסדר ראשון הוא הרצון שאדם חווה כחוויה ראשונית

רצון מסדר שני הוא הרצון לממש את הרצון מסדר ראשון.

כאשר מופיע רצון מסדר ראשון אפשר לממש אותו כלומר לעשות מה שרוצים או לא לממש אותו כלומר לא לעשות למרות שרוצים.

כך גם לגבי אי רצון. אפשר לא לרצות משהו ולממש את מה שלא רוצים-להימנע

אפשר לא לרצות משהו ולמרות אי הרצון לעשות את הדבר הלא רצוי.

כאשר אני טוען לניתוק בין הנאה לתבונה אני מתייחס רק לרצון מסדר ראשון או לצורך. כלומר, לעצם העובדה שההנאה מופיעה. זה מה שאני טוען שלא קשור לתבונה.

אני לא מתייחס להחלטה כאשר ההנאה כבר עובדה קיימת האם לממש אותה או לא.

אדם יכול להנות ממשהו וזו עובדה פסיכולוגית שלא קשורה לתבונה. אבל אחרי שהוא יודע שהוא נהנה ממשהו הוא יכול להחליט האם לעשות את הדבר שהוא נהנה או לא לעשות.

יכולים להיות שיקולים לא לעשות את הדבר שנהנים ממנו. השיקולים האלה יכולים להיות שיקולים של תבונה מעשית, אינטרס עצמי, רציונליות, שיקולים פרודנטליים [prudence] כגון: ההנאה לטווח קצר תגרום נזק וסבל בטווח הארוך. שיקולים אלה קשורים לצריכת מזון לא בריא כגון זלילת מאכלים עתירי סוכר, צריכת אלכוהול בכמות מופרזת, סמים ולפי דעה שאני מכיר גם תרופות פסיכיאטריות.

השיקולים האלה יכולים להיות שיקולים מוסריים, שיקולי אתיקה, ערכים, שיקולים נורמטיביים, שיקולים בתורת המידות, שיקולים אידיאולוגיים. למשל, ההנאה של הפועל תגרום נזק וסבל לאחרים.

אדם שנהנה להכין אוכל לשניים ולזרוק חצי, אז עצם העובדה שהוא נהנה אינה בהכרח קשורה לתבונה. אבל, ייתכן שההחלטה האם לממש את ההנאה שלו ולקנות ולזרוק היא תהיה קשורה לתבונה. גם אז ייתכן שלא. אם הוא אדם עשיר ויש לו די כסף לכך ואין חשש שהוא ידרדר לעוני. אם הוא חי בעולם של שפע ואין עניים שזקוקים לכסף הזה או שהוא אדם עשיר ונדבן שתורם לעניים גם אחרי שהוא קונה אוכל וזורק. לפי גישות מוסריות מסוימות ליברטריניסטיות אין חובה לעשירים לסייע לעניים כי חובה כזאת פוגעת בזכות העשירים לקניין הפרטי שלהם. או לפחות אין חובה כזאת אחרי שהעשירים כבר שילמו מיסים ויש הטוענים שעצם החובה לשלם מיסים לצורך חלוקה מחדש של העושר בחברה אינה מוסרית. [אני לא בגישה המוסרית הזאת, אבל בנקודה הזאת רלבנטי להזכיר אותה]

כך, אישה שמרהטת חדר לתינוק ונהנית מכך עצם העובדה שהיא נהנית אינה בהכרח קשורה לתבונה. שאלה שכן קשורה לתבונה היא אם עליה לממש את ההנאה ולרהט בפועל. גם כאן אפשר לחשוב על נסיבות ששיקול תבוני לא יבסס התנגדות לריהוט. אם לאישה הזאת לא ייגרם נזק לטווח ארוך לא לה ולא לקרוביה, אם היא לא קונה ריהוט ממדינות וארצות ששם מייצרים את הריהוט בתנאי עבדות או בתנאי העסקה פוגענית.

כך לגבי הציפור התבונית המקננת. ההנאה של הציפור לקנן לא בהכרח קשורה לתבונה. האם מוצדק תבונית שהציפור תקנן ובכך תממש את ההנאה שלה? אם זו לא ציפור אלהורית, אלא ציפור שרוצה גוזלים, אז מימוש הרצון שלה לקנן לשם ההנאה יש בה רווח מוסרי כי היא מכינה משהו שיהיה לרווחת הגוזלים.
 

evanescent

New member
דיברנו על דוגמאות שמממשים

וגם באופן כללי הנאה סביר שכן תהיה מושפעת מהערכים לגבי אותו דבר. אם מישהו חושב על משהו שהוא בזבוז והוא חושב על בזבוז בצורה שלילית אז סביר שהוא פחות יהנה מאותו הדבר.
 
הדוגמאות היו על מימוש

אבל הטענה שלי לגבי ניתוק בין הנאה לתבונה לא התייחסה להיבט של המימוש, אלא להיבט של ההנאה.

ההנאה יכולה להיות מושפעת מהערכים, אבל אנו עוסקים במצב שבו הנאת הפועלת לא נפגמת בגלל ערכים ואם היא לא נפגמת, לא ברור איזה טיעון יכול להראות לה רציונאלית שהיא טועה.

יכול להיות שאישה לא תהנה לרהט חדר של תינוק כי היא רואה בזה בזבוז ומייחסת ערך שלילי לבזבוז. אבל, אישה כזאת לא תרהט ואנו עוסקים באישה שכן מרהטת. אם היא מרהטת משמע שאין לה ערכים שליליים של בזבוז שפוגמים בהנאתה.
במצב כזה האם יש טיעון רציונאלי שאפשר להציג לה שמן הראוי, שהיא תראה בזה בזבוז למרות שהיא לא רואה זאת וכן נהנית מהריהוט?

כך לגבי האדם שקונה מנה כפולה וזורק חצי. בערכים שלו הוא לא רואה בזה בזבוז ולכן הדבר לא פוגם בהנאתו. האם יש טיעון רציונאלי שהוא טועה ולמרות שהוא נהנה, אז עדיף שלא יעשה את זה כי מעשהו אמנם מהנה, אבל בלתי תבוני והתבונה גוברת על ההנאה? [אני מתכוון בטיעונים מסדר ראשון ולא בטיעונים שהוא מזיק לעצמו בטווח ארוך או שהוא פוגע באחרים. כלומר, בהנחה שהוא לא מזיק לעצמו ולא פוגע באחרים].
 

evanescent

New member
כן, השכל שלי היה אומר לי

שיש סיכוי טוב שההתנהגות הזאת נובעת מבעיה מסוימת ועדיף לאותו אדם שלא היתה לו אותה בעיה. לא היתי משערת שהוא נולד עם מנהג כזה. אתה לא הית משער שזה מעיד על בעיה? היתי חושבת שאולי יש לו חבר/ה דמיוני/ת או שאולי קשה לו לשבור הרגלים אפילו שהם כבר לאנחוצים (שפעם היה איתו עוד מישהו וקשה לו להתרגל למציאות שכבר לא זמן רב מידי). אז היתי חושבת שעדיף שיתגבר על הבעיה ואז בין השאר הוא גם לא יצטרך לבזבז משאבים על אנשים שלא קימים.
 
למה לחבר דימיוני את קוראת בעיה?

אני מתכוון לבעיה פסיכולוגית ולא לבעיה מסוג אחר [פילוסופית, אפיסטמולוגית]. יש המוני בני אדם בעולם שיש להם חבר דימיוני או אדון דימיוני שהם קוראים לו אלוהים.

אני מבין "בעיה" כמשהו שסובלים ממנה. אם מישהו נהנה מהחבר הדימיוני הזה, אז למה זו בעיה?

אם הוא היה קונה מנה כפולה וזורק כחלק מפולחן דתי גם היית קוראת לזה בעיה? נניח, מנה אחת הוא היה מביא בתור קורבן.

לגבי "קשה לו לשבור הרגלים" לא מדובר באדם שאומר שהוא היה רוצה להפסיק את ההרגל הזה אבל מתקשה בכך. במקרה כזה זו בעיה. אבל, אם אדם שמח בהרגלים שלו ונהנה מהם למה זו בעיה?

אובססיות למשל אינן בעיה, אם מי שיש לו אובססיה חי איתן בשלום ואף נהנה מהן. אובססיות הן בעיה כאשר סובלים מהן.

אם אין לו בעיה אז גם אין לו על מה להתגבר. להיפך, יש לו רק מה להמשיך עם אותו דפוס מהנה.

לגבי בזבוז כתבתי קודם, להוציא כסף על משהו מהנה אינו שונה מלהוציא כסף על גלידה. אחרי הכל אפשר להרגיל אנשים שיוותרו על גלידה וילמדו לחיות בלעדיה. אפילו זה יהיה להם יותר בריא. לא חבל לבזבז כסף על גלידה במקום לאכול מאכילים בריאים יותר?

אפשר גם לומר שזה בזבוז לכתוב הודעות בפורום ולהתווכח עם גולשים. אפשר ללמד אנשים להתרגל לא לבזבז את זמנם בהשחתת זמנם על דיונים, שממילא לא יתרמו כלום לאנושות במקום לנצל את הזמן בצורה מועילה יותר.
 

evanescent

New member
אם יש לו חבר דמיוני שחי איתו כביכול

אז זה בטח יבוא על חשבון חברות עם אנשים אמיתיים שהוא יכול להכניס לחיים, ואין סיכוי שהחבר הדמיוני יוכל לתרום ולעזור לו כשהוא צריך כמו בן אדם אמיתי וגם מהות הקשר לא יכולה להיות עמוקה באותה מידה.

להחזיק בובה מתנפחת כבת זוג למשל גם לא מעיד לדעתך על בעיה? הכל סבבה עם זה? אם יש חברה שיחסית הרבה יותר אנשים בה בוחרים בדרך כזאת אז היא לא צריכה לחשוב מה השתבש אצלה כי הכל בסדר גמור?

ואם מישהו רוצה להיות תקוע שנים בהתעסקות במישהי שלא רוצה אותו (ואין להם קשר בפועל) והוא לא מתפנה לקשר אחר בגלל זה, אז זו גם לא בעיה שהית חושב שכדאי לו לנסות לפתור, גם אם הוא אומר שהוא לא רוצה להפסיק את ההרגל? אם זה מה שאתה חושב אז לדעתי מהתרשמות כללית זו גישה פסיכולוגית יוצאת דופן, מאוד אפילו.
 
אני רוצה להסב את תשומת הלב

שלא ענית לי לשאלה לגבי הדת והפולחן. זכותך לא לענות, אבל אני רוצה להבהיר שאלה לא היו שאלות רטוריות.

נכון שחבר דימיוני יכול להיות "על חשבון" חבר אמיתי שיכול לעזור לו. מכאן נובע שבחברות דימיונית יש חסרונות. זו לא התנהגות שאין בה חסרונות. אבל ההנחה היתה שהוא נהנה מזה כך שבצד החסרונות יש יתרונות. אם הוא היה נמנע מהחברות הדימיונית אז הוא היה מחמיץ את ההנאה ומפסיד יתרון.

במה זה שונה מהרבה פעולות שאנו עושים ואנו נהנים מהם ויש בהם גם חסרונות?

אדם אוהב ללכת לקולנוע. סרט קולנוע כרוך בתשלום כסף. אם הוא היה חוסך את הכסף הזה אז הכסף שהוא חסך היה יכול לעזור לו לדברים חשובים. אם פעם הוא יזדקק לתרופות למשל. אז בגלל זה זו "בעיה, שאדם נוהג לממן צריכת קולנוע?

אדם אוהב לקרוא הרבה פילוסופיה. בזמן שהוא קורא פילוסופיה הוא היה יכול לעשות דברים אחרים מהנים ומועילים. בזמן הזה הוא יכול היה ליצור קשרים עם אנשים שיעזרו לו אם יזדקק לעזרה כי הפילוסופיה היא לא אדם שיכול לעזור לו. אבל הוא נהנה מהקריאה.

אישה מסוימת היא אלהורית. אם היא אלהורית אז אין לה ילדים שיוכלו לעזור לה במיוחד בימי זקנותה. זהו חיסרון באלהורות. אבל היא נהנית מאלהורות. האם מכאן נובע שאלהורות היא "בעיה" שצריך לפתור?

אדם לא מעוניין בזוגיות. הוא רוצה לחיות בתור סינגל ורווק. לאדם כזה לא יהיה בן זוג או בת זוג שיוכלו לעזור לו במקרה הצורך וגם אולי יפסיד קשר עמוק. אבל הוא נהנה מחיים כאלה. האם זו "בעיה" שצריך לפתור?

אדם לפעמים אוכל אוכל שהוא מאוד טעים לו אבל משיקולי בריאות היה עדיף שהיה מתנזר ממנו. לא משהו קריטי אבל יחסית יותר בריא בלי המאכל הזה. בכל זאת מדי פעם הוא אוכל את המאכל. הוא מתענג על הנאה גסטרונומית. האם העובדה שהמזון הזה לא הכי בריא בעולם היא "בעיה" שצריך לפתור?

מה שמשותף לכל הדוגמאות האלה הוא שיש לדברים חסרונות בצד יתרונות. הנאות בצד חסרונות וסיכונים. באיזה קריטריון את משתמשת על מנת לומר שכאן יש בעיה שצריך לפתור וכאן יש פעילות לגיטימית למרות שיש לה חסרונות?

השאלה הנשאלת היא מהו הקריטריון לקיומה של בעיה שצריך לפתור?

לגבי הדוגמא עם האדם שתקוע עם מישהי שלא רוצה אותו, פרט חשוב שחסר כאן הוא האם הוא סובל או נהנה מההתעסקות הזאת.

אבל, נניח שהוא סובל והוא אומר שהוא מעוניין לסבול מפני שבאמצעות הסבל הוא נותן ערך לאישה שהוא מעריך. במקרה כזה מדובר בהשקפה ערכית של אותו אדם.

עד איפה רצוי שהפסיכולוגיה תתערב בערכים? נניח שאדם רוצה לסבול כי הוא חושב שהסבל מגיע לו. יש אנשים שחושבים שמן הצדק שאנשים שעשו משהו רע יסבלו ויש שחושבים שלאף אחד לא מגיע לסבול אפילו אם עשה משהו רע. זאת שאלה ערכית. האם ראוי שהפסיכולוגיה תנקוט עמדה שלאף אחד לא מגיע לסבול ולכן מי שחושב שמגיע לו לסבול, יש לו בעיה שצריך לפתור?

נניח אב שכול שעוסק רבות בפעילות להנצחת בתו אבל הוא גם סובל מזה. הוא טוען שאם לא היה עוסק בזה היה סובל פחות אבל הוא מעדיף לסבול מטעם ערכי. ע"י הפעילות הזאת הוא מבטא את ערך הנצחת בתו. הערך של ההנצחה יותר חשוב לו מהערך של הפחתת סבל אישי. הפסיכולוגיה צריכה להתערב בשיקול הערכי הזה כי ההשקפה הערכית הזאת היא בעיה שצריך לפתור?

אני לא בטוח שזו דעה יוצאת דופן אצל פסיכולוגים להבדיל מהציבור הרחב. אני אשאל פסיכולוג מסוים לגבי שאלה זו.
 
למעלה