ההסבר לכמיהה להורות לילדים- ביולוגי או סביבתי?

evanescent

New member
לדעתי אלו חסרונות משמעותיים

שרוב הסיכויים שעדיפים לאותם אנשים החסרונות שבקשרים אמיתיים על פני אלה. אם אתה לא חושב שאלו חסרונות משמעותיים מידי אז כנראה אין משהו שאוכל להגיד שישכנע אותך, זה אולי ענין של השקפת עולם.

הדת והפולחן, תלוי איזו דת ומה הפולחנים. אם בדת יש את אותם החסרונות אז אני כן אראה בה בעיה. נניח דת שאוסרת על קשרים קרובים עם אנשים אמיתיים או חיים משותפים עם אנשים אמיתיים אני בהחלט אחשוב שיש בהשתיכות לדת הזאת בעיה מאוד רצינית כי לדעתי זה נגד טבע האדם באופן מהותי.
 
מה לגבי אדם שלא רוצה זוגיות?

האם תאמרי שיש לו חיסרון משמעותי ולכן יש לו בעיה פסיכולוגית?

גם קשר עם ילדים אומרים שהוא קשר עמוק. אז, לפי גישה זו גם לאלהוריים יש בעיה פסיכולוגית?

לגבי הדת מה שהתכוונתי לשאול האם תאמרי שלקנות אוכל ולהקריב אותו קורבן לאל [שהוא סוג של חבר דימיוני] זו בעיה?

דת שאוסרת על קשרים לא רלבנטית לדוגמא מפני שהדוגמא היא לאדם שבאופן רצוני, וולונטארי מעדיף חבר דימיוני על חבר אמיתי ולא שאוסרים עליו בכפייה נגד רצונו.

דבר נוסף, האם בקשר עם חברים אמיתיים אין חסרונות משמעותיים? בני אדם יכולים מאוד להיפגע מחברים אמיתיים. חברים אמיתיים גרמו לבני אדם מנעד של פגיעות החל מפגיעות קשות [אני מניח שאת מכירה את הסטטיסטיקה בין אונס להיכרות קודמת מה שנקרא contact rape לפי כינויו של ווסט] ועד לאי נחת כתוצאה מכך.


אדם עם חבר דימיוני חוסך לעצמו את הסיכון בהיפגעות מחברים אמיתיים.
נקודה נוספת היא הבדלים אינדיבידואלים. למי שיש חבר דימיוני סביר שהוא ניסה קשרים עם חברים אמיתיים ולא היה שבע רצון. כלומר, הוא אישית לא מוצא בחברות אמיתית יתרון כפי שאת ואחרים מוצאים. אולי יש דיפרנציאציה אינדיבידואלית. טיפוס האישיות הזה נהנה יותר מחבר דימיוני מאשר עם חבר אמיתי. את לא חושבת שיכול להיות אדם כזה שהוא אישית ימצא בחבר דימיוני סיפוק והאלטרנטיבה תרע את מצבו יותר? גם אם רוב בני האדם אינם כאלה מכאן לא נובע שאין בני אדם חריגים בנושא הזה.

עדיף להחליף את המושג "בעיה" במושג "מצוקה". השאלה היא לא למי יש בעיה אלא למי יש מצוקה.

או במילים אחרות צריך לעשות רדוקציה של בעיה למצוקה. להעמיד את הבעיה על המצוקה. בהקשר פסיכולוגי, למי שיש בעיה הוא למי שיש מצוקה.

למי שאין מצוקה, אז גם אין לו בעיה. אין בעיה ללא מצוקה.

אני מתכוון לבעיה פסיכולוגית בלבד. בעיה מתמטית יכולה להתקיים ללא מצוקה.

לאדם עם החבר הדימיוני אין מצוקה [לפי ההנחה שבדוגמא] אין מצוקה=אין בעיה.
לגבי החסרונות, אולי אם ניקח לו את החבר הדימיוני הוא ירגיש מצוקה. האם זה לא חיסרון משמעותי? השיקול צריך להיות מה יקרה אם ניקח לו את החבר הדימיוני ולא רק מה מצבו ללא חבר אמיתי.

מה שקובע הוא לא רק החיסרון שהוא מפסיד חברים אמיתיים אלא הבחינה צריכה להיות השוואתית. צריך להשוות בין חסרונות. החיסרון של מה שהוא מפסיד כי אין לו חבר אמיתי בהשוואה לחיסרון שיהיה לו אם ניקח לו את החבר הדימיוני. לא ברור איזה חיסרון יותר גדול וגם איך אפשר לדעת איזה חיסרון יותר גדול? לשם כך צריך להכיר היטב את הפסיכולוגיה של אותו אדם.

כשאת שואלת אותי אם אני לא חושב שלהיות בלי חברים אמיתיים הוא חיסרון משמעותי יש לי בעיה עם נוסח השאלה. חיסרון משמעותי למי? לפלונית ייתכן שיש חיסרון משמעותי ולאלמונית לא. לרוב האנושות זהו חיסרון משמעותי ולמקרים מעטים ונדירים זהו לא חיסרון משמעותי.

אם השאלה היא האם זהו חיסרון משמעותי לכל אדם ואדם ללא יוצא מהכלל? לא הייתי אומר הכללה עד כדי כך גורפת. למה את חושבת שלא יכולים להיות כאן יוצאים מהכלל?

אם מדובר על כפייה אז בכפייה לא נשפר את מצבו. טיפול פסיכולוגי מצריך שיתוף פעולה. אם אדם טוען שטוב לו והוא לא צריך טיפול, אז הוא לא ישתף פעולה. טיפול בכפייה יהיה בהקשר הזה חסר תועלת.

מעבר לכך, יש שאלה מה תפקיד הפסיכולוגיה? נניח שאדם נהנה וטוב לו. אין לו מצוקה [לא מעבר לאדם ממוצע]. אבל יש אפשרות לשיפור למצב עוד יותר טוב. אדם שמרגיש טוב עדיין יכול להרגיש עוד יותר טוב. הוא לא במצב אופטימאלי.
האם כל פעם שאדם לא במצב אופטימאלי יש לו בעיה שצריך לפתור? אם כך, כל העולם או כמעט כל העולם בבעיה פסיכולוגית.

נניח, פלוני חי עם בת זוג וטוב לו. נניח שמגיעים למסקנה שאם הוא יחליף בת זוג יהיה לו עוד יותר טוב. אבל הוא לא רוצה להחליף. האם למרות שטוב לו עם בת הזוג הנוכחית, הוא בבעיה פסיכולוגית כי הוא לא רוצה להגיע למקסימום ולאופטימום? כי הוא מוותר על ה- best?

אבל, אפילו אם אדם רוצה לסבול בכוונה לא הייתי אומר שיש לו בעיה פסיכולוגית, אם הוא בוחר בסבל מתוך אידיאולוגיה.

יש בני אדם עם מוטיבציה אידיאולוגית שמוכנים לשלם מחיר עבור ערך או אידיאל מוסרי. הם יכולים להפחית סבל אבל לא רוצים. האם הם בבעיה פסיכולוגית? לדעתי לא.

כך, אם אב שכול בכוונה חי חיים שיגרמו לו יותר סבל ומסרב להפחית את הסבל כי יש לו השקפה אידיאולוגית או ערכית שכך הוא מגשים יותר טוב את ערך המת או ערך זיכרון המת.

לפי הגישה שלך או הגישה שמפנימה את ההשלכות של הגישה שלך, הפסיכולוגיה היא פטרנליסטית. זו פסיכולוגיה שמכתיבה לבני אדם ערכים ואידיאולוגיה, מכתיבה להם מהם חיים טובים שהם צריכים לחיות. הם צריכים חברים, הם צריכים זוגיות, הם צריכים הורות לילדים. אם מישהו משיקול ערכי מוכן להגדיל סבל אז הפסיכולוגיה "קובעת" שזו טעות ערכית.

יש כאן טשטוש בין פסיכולוגיה לחינוך. למעשה לא ברור איפה נגמר הטיפול ואיפה מתחיל החינוך. איפה נגמר הטיפול הפסיכולוגי ואיפה מתחיל התיקון האידיאולוגי?
זה מה שיקרה כאשר הפסיכותרפיה תתנתק ממושג המצוקה ובמקום לדבר על מצוקה היא תדבר על בעיה גם כאשר אין מצוקה.

השאלה מה יקרה אם כל החברה תהיה עם חברים דימיוניים לא נראית לי כשאלה שרלבנטי לשאול אותה בשאלת היחס לאינדיבידואל.

ראשית, הפסיכולוגיה הקלינית היא לא מתקנת חברתית מעבר לכך שהיא מנסה להפחית מצוקות אינדיבידואליות.

שנית, השאלה הזאת מתקשרת לטיעון ההכללה של מרקוס זינגר:
.[ the generalization argument]

טיעון ההכללה אומר כך: אם יש מצב שבו כאשר כולם עושים משהו או לא עושים משהו אז התוצאות הן רעות, מכאן נובע שאסור לאף אחד לעשות [או לא לעשות] את הדבר הזה אפילו אם במקרה שרק אותו אחד יעשה [או לא יעשה] זאת, אז התוצאות לא תהיינה רעות.

marcus singer, generalization in ethics p 4

יש המבינים כך את מה שנקרא אצל עמנואל קאנט הצו הקטגורי הצווי המוחלט האימפרטיב הקטגורי categorical imperative או[ kategorisch imperative]
עשה מעשיך רק על פי אותו הכלל מעשי אשר, בקבלך אותו, תוכל לרצות גם כן כי יהיה לחוק כללי

[עמנואל קאנט, הנחת יסוד למטפיסיקה של המידות, ע' 78]

אבל זו פרשנות שלא עושה חסד לקאנט . לפי האמור יוצא שאסור לאדם לבחור במקצוע של נהג אוטובוס כי אם כולם יהיו נהגי אוטובוס, אז לא יהיו רופאים ולא יהיה מקצוע אחר כלשהו. גם לא יהיו נוסעים.

פלוני אוהב לאכול את ארוחת הצהריים שלו מדי יום בשעה 13:00. במצוות קאנט הוא שואל את עצמו אם היה רוצה שכל אחד היה אוכל ארוחת צהריים ב- 13:00. התשובה כמובן שלילית. אי אפשר שכל בני האדם [הטייס בטיסתו, הרופא בעת ניתוח חרום, המלצר שמגיש את הארוחה] יאכלו את ארוחתם ב- 13:00. מישהו אחר [למשל המלצר] חייב לטרוח באותו זמן. גם העולם לא יכול להיעצר מלכת בשעה 13:00. עד מהרה גילה אותו פלוני שטיעון זה יפה לגבי כל שעה משעות היממה. הוא מת מרעב.

[הדוגמא לקוחה מ- אלעזר וינריב, חובות, בתוך בעיות בפילוסופיה של המוסר, כרך ב', יחידה 5, ע' 59]

שלישית, בכלל לא ברור שאם לכל העולם יהיו חברים דימיוניים העולם יהיה יותר רע. נכון שלא נקבל עזרה מחברים אמיתיים, אבל גם לא נקבל פגיעה מחברים אמיתיים. ייתכן שהפגיעות מחברים אמיתיים הן קשות במיוחד. צריך לזכור שההנחה היא שכל העולם יאהב לחיות עם חברים דימיוניים ולא ירגיש שחסר לו חבר אמיתי. אנשים לא ירגישו במצוקה בגלל שאין להם חברים אמיתיים.

הפסיכולוג ששאלתי אותו הוא אישית בגישה שהצגתי של תפקיד הפסיכולוגיה הקלינית. לדעתו חבר דימיוני אינו בעיה פסיכולוגית [אלא אם כן אדם מבזבז כספים על החבר הזה ומתרושש, אבל זה יכול לקרות לאדם שמרבה ללכת לסרטי קולנוע ומתרושש. גם אז אין טעם לכפות עליו טיפול אם הוא לא רוצה]. הוא לא יודע לומר שרוב הפסיכולוגים בגישה הזאת, אבל לדעתו גם אם לא הרוב אז עדיין מספר רב של פסיכולוגים תומך בגישה הזאת. כך שלפחות בקהילת הפסיכולוגים הגישה הזאת לא יוצאת דופן והיא די רווחת.
 

evanescent

New member
אדם שיש לו חברה דמיונית

או מחזיק בבובה מתנפחת כבת זוג הוא לא אדם שמשדר שטוב לו לבד בלי זוגיות. הוא בעצם מנסה לחקות מודל שהכיר מאחרים וכן מוצא חן בעיניו אבל הוא נוקט בהימנעות מהדבר האמיתי ומוצא לו תחליפים. זה כנראה מהסיבה שאין לו יכולת ליצור סוג כזה של קשר עם אנשים אמיתיים וזו לדעתי בעיה. אם אדם שלא רוצה ילדים היה מחזיק בבובה שהוא אומר שהיא הילד שלו אז גם לא היתי חושבת שנובע מההתנהגות שלו שבאמת טוב לו בלי ילדים.

כשמישהו לא רוצה זוגיות ולא מחזיק תחליפים מלאכותיים אז זה תלוי מה הסיבה, יש סיבות שאולי לדעתי יעידו על בעיה בחיים שלו ויש סיבות שלא.

שאלת את אותו פסיכולוג על בובה כבת זוג? ומה אם אדם רוצה לנקוט הימנעות טוטלית מהעולם החיצוני , לחיות רק בין ארבע קירות ולא לעבוד ולא לצאת לבלות והוא אומר שככה יותר טוב לו כי הוא מוריד את הסיכויים שהוא יפגע מהעולם החיצון? זו גם לא בעיה? לא הכי סביר שהוא הגיע להעדפה כזאת בגלל יכולת ירודה של התמודדות עם המציאות? לדעתי באופן טבעי ובריא יכולת כזאת אמורה להיות חלק אלמנטרי מהיכולות של אדם בוגר.

איך הגעת לטיפול כפוי? אני המלצתי על טיפול כפוי במקרים האלה?
 
צריך להפריד בין שתי טענות

טענה אחת היא במישור הראייתי והאפיסטמי שאדם מספר שטוב לו אבל את לא מאמינה שבאמת טוב לו. כאן את מניחה שהאדם כן במצוקה למרות שהוא אומר שלא. זו טענה במישור המהימנות של הדיווח האישי של האדם ה- credibility
כאן הטענה שיש לאדם מצוקה למרות שהוא מעיד שאין לו

טענה שנייה היא שאפילו אם מאמינים שטוב לו עדיין יש לו בעיה. זו טענה שיש לו בעיה גם אם אין לו מצוקה.

בדברים שלך לא ברור איזו טענה מהטענות האלה את טוענת או שאת טוענת את שתיהן?

אני עד עכשיו עסקתי רק בטענה שאם אין לו מצוקה אז גם אין לו בעיה. לא עסקתי בטענה לגבי הראיות למצוקה למרות הכחשת המצוקה וגם לא שאלתי את הפסיכולוג על כך.

לא שאלתי אותו על הבובה המתנפחת למרות שראיתי שהזכרת אותה אבל אז לא היה לי ברור שהדוגמא הזאת היא חשובה בגישה שלך. עכשיו אני רואה שזו דוגמא חשובה בדברייך. אבל אני מבין שזו דוגמא לטענה של הראיות למצוקה ולא לבעיה בלי מצוקה. אני אשאל על כך.

האם הטיעון שלך הוא שאם הוא משתמש בבובה ולא בדמיון אז הבובה אומרת שהוא בעצם רוצה חבר אמיתי אחרת הוא לא היה צריך בובה?

אם אין לו יכולת ליצור קשרים, עדיין נשאלת השאלה אם הוא רוצה יכולת כזאת. חוסר יכולת אינו מהווה בעיה אם אין עניין שתהיה יכולת. אם אדם לא יכול לעוף או לא יכול לקפוץ לגובה שני מטרים , זו לא בעיה אם לא אכפת לו שאין לו יכולת כזאת.

לגבי אדם שלא מתמודד, גם כאן השאלה היא מה את טוענת. שאדם שלא מתמודד עם העולם סביר שהוא במצוקה גם אם הוא מכחיש? או שגם אם הוא לא במצוקה והוא נהנה אז יש לו בעיה פסיכולוגית?

באופן כללי יש דוגמאות שבהם סירוב להתמודד לא יהווה בעיה. אדם חושש להתמודד עם טיפוס הרים. אדם חושש להתמודד עם הורות ולכן הוא אלהורה.

חוסר התמודדות יכול להיות בעיה כאשר הוא מוביל למצוקה. בגלל חוסר ההתמודדות נוצרת מצוקה.

אבל, אם חוסר ההתמודדות לא מביא למצוקה ואף מביא להנאה?

אני אשאל גם על הדוגמא של האדם המתנתק מהעולם החיצון. אבל שימי לב שאדם כזה צפוי גם למצוקה. אם הוא לא עובד אז הוא לא מתפרנס ויכול להגיע לעוני.

אם הוא רק טוען שהוא רוצה להוריד את הסיכוי להיפגע עדיין זה לא עונה על השאלה האם בילויים חסרים לו. אם בילויים חסרים לו, אז סביר שיש לו מצוקה. אם בילויים לא חסרים לו זהו נתון נוסף מעבר לרצון להוריד את ההסתברות לפגיעה.

השאלה היא האם ההימנעות שלו מהתמודדות היא ראיה שהוא כן במצוקה? או שגם אם הוא לא במצוקה, אז עצם העובדה שהוא לא מתמודד זו בעיה עצמאית?

שמתי לב שלא כתבת על טיפול כפוי אבל גם לא כתבת נגד טיפול כפוי אבל כאשר טוענים בכיוון פטרנליסטי אז טיפול כפוי נמצא שם בסביבה ולכן התייחסתי אליו. הבהרת שאת לא תומכת בטיפול כפוי.
 

evanescent

New member
בהחלט יש מצבים קיצוניים יחסית

שלא אאמין שלמישהו טוב גם אם הוא אומר. נניח אם מישהו יגיד טוב לי להיות עובד כפיה במחנה ריכוז אז אני לא אאמין. גם ההתנתקות מהעולם החיצוני זה מצב קיצוני יחסית שאני לא ממש אאמין שזה באמת יכול להיות יותר טוב למישהו, אפילו אם יש לו מקור מימון. אני חושבת שאם למשל הורים עושים את זה לילדים שלהם זו עבירה פלילית (היה מקרה כזה שאב החזיק את ילדיו רק בתוך הבית עד גיל הנעורים כדי לשמור עליהם מפגעי העולם שבחוץ לטענתו). חברים דימיוניים שנוכחותם בחיים אינטנסיבית ובובות כבנות זוג (כן, נראה לי שבובות יותר ממחישות את ענין התחליף בגלל חוסר יכולת התמודדות) נראים לי כמו נכות רגשית, לפחות במידה מסוימת. הית אומר על מישהו שאולי יותר טוב לו להיות נכה פיזית?
 
אני אגיב כרגע רק על הנכות הרגשית

מפני שלגבי שאר הדברים כתבתי שאני אתייעץ.

כשמדברים על נכות בדרך כלל מניחים שאדם לא היה רוצה להיות נכה והוא לא שבע רצון ממצבו כנכה. כלומר יש לו מצוקה כנכה.

אבל כאן, המקבילה היא לאדם שהוא שבע רצון מנכותו ולא היה רוצה לנסות להיפטר ממנה. כלומר, נכות שהיא לא רק ללא מצוקה אלא נכות עם הנאה כאשר אדם במודע מעדיף את מצבו כנכה.

אם אין מצוקה בנכות הזאת אז מה רע בה? אמנם למילה נכות יש קונוטציה שלילית, אבל אם מסלקים את המצוקה אז רציונאלית כבר אין הצדקה להמשיך לראות בזה משהו שלילי.

אפשר להשוות את זה לטענה שלאלהוריים יש נכות רגשית להתמודד עם הורות.

דעתי שנכות היא רעה בכפוף לכך שהיא כרוכה במצוקה. אם נכות לא כרוכה במצוקה ואף כרוכה בהנאה אין טעם לראות בה רעה. בדרך כלל [לפחות כך מניחים ומאמינים] נכויות קשורות למצוקה ובני אדם לא רוצים להיות נכים והנכים היו שמחים להיפטר מנכותם. מכאן הקונוטציה השלילית. אבל, אם נשמיט את ההנחה הזאת למה שנכות תישאר שלילית?
 

evanescent

New member
ואם נכה פיזית היה אומר

שהוא הגיע למסקנה שיותר טוב לו ככה כי ככה מראש לא מצפים ממנו להתמודד עם כל מיני דברים שמצפים מאנשים לא נכים והוא מעדיף את זה כי ככה הוא נמנע מפגיעות? אז לא הית רואה בזה בעיה? האם הית אומר, מעולה, טוב שהנכות הזאת קרתה לבן אדם הזה כי ככה הוא מעדיף?
 
להגיד שטוב שקרתה לו הנכות

ולהגיד שלאדם הזה אין בעיה נפשית אלה שני דברים שונים

אני לא אומר שאדם שאוכל לא בריא זה טוב שהוא אוכל לא בריא. אבל ייתכן שנכון לומר שלאכול לא בריא זה לכשעצמו לא בעיה נפשית.

מכך שלמישהו אין בעיה נפשית לא נובע שהוא חי טוב או חי נכון או שהוא ממקסם את האושר שלו והרווחה שלו.

לא הייתי אומר שהנכה שמעדיף להיות נכה ממקסם את האושר שלו, אבל במחשבה ראשונה לא הייתי אומר שיש לו בעיה נפשית או פתולוגיה . אבל אני זהיר ואומר שזה במחשבה ראשונה היות וזה נושא מקצועי בפסיכופתולוגיה והיות ולא שאלתי את השאלה הספציפית הזאת איש מקצוע, אז אני מסייג את התשובה שלי.

באופן עקרוני אני לא חושב שאנשים צריכים להתמודד רק לצורך ההתמודדות. למה בכלל שאדם ינסה להתמודד עם דברים?

לדעתי אין הצדקה לטעון שאדם "צריך" או "רצוי" שיתמודד עם דברים רק כדי שאנחנו נגיד הנה הוא התמודד, או רק כדי להוכיח את יכולתו להתמודד.

לדעתי ההתמודדות אינה ערך עצמאי בפני עצמו. התמודדות היא לא ערך אינטרינזי או אקספרסיבי.

ההתמודדות היא ערך אינסטרומנטאלי, מכשירי, או אקסטרינזי.

ההתמודדות כפופה לשיקולי מצוקה. רצוי שאדם ינסה להתמודד, אם ההתמודדות שלו מפחיתה את המצוקה שלו.

אבל אם ההתמודדות לא מפחיתה מצוקה ואפילו מגדילה אותה, או שיש ספק ולא ברור האם ההתמודדות תגדיל או תקטין את המצוקה, אז במקרה כזה ההתמודדות לא משרתת את המטרה של הפחתת מצוקה [או לא ברור שהיא משרתת] ואז אין בעיה עם כך שאנשים מסוימים מעדיפים להתחמק מהתמודדות.

יש מצבים שנסכים שהם כאלה. אם אדם מסרב להתמודד עם טיפוס הרים וסנפלינג האם יש לו בעיה נפשית?

אם אדם מסרב להתמודד עם טיול לחלל החיצון ולירח שנניח שמציעים לו האם יש לו בעיה נפשית?

אם אדם מסרב להתמודד עם ויכוח בפורום או מסרב להתמודד עם גלישה בפייסבוק יש לו בעיה נפשית?

חוסר התמודדות זו בעיה נפשית כאשר האדם לא מרוצה מהעובדה שהוא לא מתמודד והוא היה רוצה כן להתמודד אבל קשה לו ולכן הוא פונה לעזרה מקצועית.
אבל, אם טוב לו בחיים שהוא לא מתמודד, זה סיפור אחר.
 
עוד לגבי חסרונות משמעותיים

אכילת תזונה לא בריאה כרוכה גם היא בחסרונות משמעותיים. תזונה לא בריאה עלולה לגרום למחלות קשות, מסוכנות ומסכנות חיים. אבל, לא מקובל לומר שבני אדם שהתזונה שלהם לא בריאה יש להם בעיה נפשית. יש להם בעיה אחרת, הם לא מספיק מתנהגים בתבונה [לא אוכלים בתבונה] אבל לא שהבעיה שלהם נפשית.

אם הם יגידו שהם מעדיפים במודע את הסיכון הזה על מנת לקבל חיים טובים במובן ההדוניסטי, הנהנתני [דולצ'ה ויטה] זו מחלוקת אידיאולוגית-ערכית איך נכון לחיות. אולי הם טועים אידיאולוגית, אבל טעות אידיאולוגית היא לא רדוקציונית לבעיה נפשית.

לכן חסרונות משמעותיים לא נראים כקריטריון מספיק לבעיה נפשית.

לכן, טענה שחיי חברה הם תנאי הכרחי לחיים טובים יכולה להיות טענה ערכית-אידיאולוגית השקפה בדבר התשובה לשאלה איך נכון לאדם לחיות, אבל טענה שאדם לא חי נכון, או לא חי חיים טובים לא שקולה לטענה שיש לו בעיה נפשית.
 

evanescent

New member
השמנת יתר למשל נחשבת בעיה בריאותית

ויש מקרים שהיא נגרמת מהרגלי אכילה, כנראה רוב המקרים. אם היא נגרמת מהרגלי אכילה לא בריאים אז איך הגורם לבעיה הזו יכול להחשב לא נפשי? הרי בעיה יש פה לרוב הדעות. כשמישהו מעדיף להמר על כל הכסף שלו זה נחשב בעיה בתחום הפסיכולוגי כי זה מסכן הרבה בחיים שלו, נכון? מבלי קשר לעובדה שהוא נהנה מההימור. אז למה זה לא אותו דבר כשמישהו מסכן הרבה בחיים שלו בגלל הרגלי אכילה? כמובן מדובר על הרגלים שגורמים לסיכון רב, כשמשלבים מידי פעם בתזונה דברים שלא נחשבים בריאים או מזינים זה לא בהכרח גורם לסיכון רב.
 
יש מצבים שבהם אפשר לומר

שאורח חייו של אדם מזיק לו ומסכן אותו ושהחסרונות באורח חיים כאלה עולים על היתרונות. אני לא טוען שאין מצבים כאלה.

אבל זה לא המצב בכל פעם שמישהו מעדיף במודע חסרונות מסוימים כאשר יש גם חסרונות אחרים במצב ההפוך אם יימנע מאותם חסרונות.

אם אני לא טועה, לא צריך ללכת להשמנה קיצונית על מנת לסכן את הבריאות. אפשר לשער בסבירות שאם כל בני האדם שיש להם קצת עודף משקל או אפילו אין להם עודף משקל, אבל הם לא אוכלים בריא, היו אוכלים בריא, אז היו נחסכות בעיות בריאות קשות שחלק מאותם אנשים סובלים ממנה.

אבל, לא נגיד שאותם אנשים עם מעט עודף משקל או ללא עודף משקל, אבל אוכלים לא בריא כולם עם בעיה פסיכופתולוגית כאשר אותם אנשים מעדיפים תזונה כזאת ולא שהם מנסים לשנות הרגלי תזונה אבל לא מצליחים.
 

evanescent

New member
במקרה שידוע

שהרגלי תזונה ספציפיים יובילו בסיכוי גבוה למחלה קשה וההרגלים האלה תלויים בהתנהגות ולא באספקת מזון ע"י גורמים אחרים אז אני לא רואה סיבה שזה יוגדר אחרת מאשר מקרה שמישהו נוטל סיכונים כספיים גבוהים מאוד. אם לא כ"כ ידוע אם הסיכוי למחלה קשה גבוה בעקבות התזונה הספציפית הזאת אז זה מצב אחר. גם מצב שרוב המאכלים הזמינים עלולים
להזיק באיזושהי מידה וקשה לדעת אם וכמה ולשקלל את הסיכוי עם כולם, הוא אחר.
 
אם את מתייחסת ספציפית

לסיכוי גבוה לנזק בריאותי ורפואי עקב תזונה על זה אני אשאל. אבל, אם כך אין כאן אנלוגיה לאדם עם החבר הדימיוני שהרי לגביו לא הנחנו בהסתברות גבוהה שהוא יינזק. למעשה, גם לגבי אדם שספון בביתו ולא יוצא ויש לו די כסף לפרנסה אין הסתברות גבוהה שהוא יינזק.

אני התכוונתי לתזונה שאי אפשר לומר שהסתברות גבוהה או סיכון גבוה לנזק לאותו אדם, אבל שאפשר להגיד בוודאות מעשית שבתזונה שלו יש סיכונים ואם הסיכונים יתממשו הם יכולים להיות חמורים ואפשר גם לומר שתזונה אלטרנטיבית היא יחסית יותר בריאה ושהסיכונים בה פוחתים.
 

evanescent

New member
הזיות מסוג כזה יכולות להיות מסוכנות

אם מישהו מדמין חברות עם אדם שלא קים ומבחינתו הוא ממש חי ומדבר איתו ואוכל ושותה וכו' איך אפשר לדעת מה עוד הוא יכול לדמין ולחשוב שזו מציאות? אני די מופתעת שאתם אפילו לא קוראים לזה בעיה. תפיסת מציאות שגויה אמורה ליצור בעיות בהסתדרות עם הרבה אנשים ורוב האנשים צריכים אחרים בשביל להסתדר איכשהו, אפילו אם הקשרים לא קרובים. אפילו בעלי דירה למשל שרק משכירים וזהו יפחדו להתעסק עם משהו כזה.

אני כן חושבת שיש סיכוי גבוה שמצב כזה מזיק ויזיק לו, לא הבנתי למה אתה אומר שלא? לא על זה חלקנו? אפילו שאלת למה אני חושבת שלכולם זה רע.

השרשור כבר לא נוח לתגובות, כבר יש הודעה שלך שלא הצלחתי טכנית להשיב לה, אז לא יודעת כמה עוד אוכל להמשיך. לשאלתך ההיכרות לא מבוססת גם על אנשים עם חברים דימיוניים אבל יש מקרים שאפשר להניח עליהם דברים מתוך היכרות כללית של אנשים והעולם גם אם לא נתקלים בהם אישית. למשל אני לא הכרתי אישית נשים בזנות אבל מהיכרות כללית עם העולם כולל מה ששמעתי על הנושא אני מניחה שלכולן די רע.

מה התיאוריה שיכולה להסביר איך זו יכולה להיות לא בעיה? אם באמת חושבים על זה אז מבחינה הגיונית מה היה יכול למשוך בן אדם במערכות יחסים שחבר דימיוני באמת יוכל לספק לו? הרי כאמור לא מדובר באמת במישהו שלא רוצה זוגיות כי אחרת הוא לא היה מסדר לעצמו תחליף.
 
השרשור נהיה צפוף. זו בעיה נפשית?


לא, אבל זו בעיה טכנית שאפשר לפתור אותה. אפתח הודעה חדשה כהמשך.
 
נ.ב אם השמנת היתר נגרמת מהרגלי אכילה לא בריאים

אז הגורם לבעיה יכול להיות נפשי אבל גורם נפשי לבעיה אין פירושו בהכרח שהוא סובל מבעיה נפשית.

אם אדם עשה טעות מתמטית אז הגורם לבעיה היה משהו נפשי [משהו קוגניטיבי משהו בחשיבה אולי חוסר ריכוז] אבל מכאן לא נובע שהטעות מעידה על בעיה נפשית.

יכול להיות שאותו אדם עם עודף משקל אם הוא יחליט לרדת במשקל ולאכול בתבונה, אז הוא יצליח לעשות את זה. הוא לא צריך פסיכולוג הוא צריך אולי דיאטן שידריך אותו בשינוי הרגלי האכילה. הפסיכולוג מתחיל להיות רלבנטי אם אותו אדם מחליט ללכת לדיאטנית אבל לא מצליח ליישם את ההנחיות.

אבל, אם הוא מסרב ללכת לדיאטן למה הבעיה שלו בהכרח נפשית? הוא לא נוהג בתבונה בכך שהוא מסרב ללכת לדיאטנית ולא בעיה שהוא מסרב ללכת לפסיכולוגית.
 
מהו הטיעון שלאותו אדם

החסרונות שבהיעדר קשרים אמיתיים עולים על החסרונות שבקשרים אמיתיים?

האם זו שאלה של השקפת עולם או שאלה עובדתית-אמפירית-פסיכולוגית?

לדעתי זו שאלה אמפירית איפה תוחלת הסבל גדולה יותר.

תוחלת סבל היא שקלול של עוצמת הסבל כתוצאה מהחסרונות בהסתברות, הסיכון או הסיכוי שהסבל יתרחש.

התשובה צריכה להיות ספציפית-אינדיבידואלית לאדם שמדובר בו. אפשר להסכים שעבור הרבה אנשים החסרונות בהיעדר קשרים אמיתיים עולים על החסרונות שבקיום הקשרים.

אבל האם זהו משפט בעל תוקף כללי אוניברסאלי? האם הוא חל תמיד ובהכרח על כל אדם וכל אינדיבידואל?

התשובה לשאלה הזאת צריכה לקחת בחשבון איך ירגיש אותו אדם אם יקחו לו את החבר הדימיוני. זהו שיקול חשוב לאותו אדם אבל השיקול הזה לא רלבנטי להמוני בני אדם שאין להם חבר דימיוני.

לדעתי המחלוקת שלנו אמפירית ולא השקפתית. למה את חושבת שאמפירית עבור כל אדם החסרונות בהיעדר קשרים עולים על החסרונות בקיום קשרים?
 

evanescent

New member
מה אנשים יטו יותר לנסות להפריך

משהו שהם חושבים שהוא נכון או משהו שכבר יש להם חשדות שהוא לא נכון? אתה חושב שזה נפוץ שחוקר יבחר לנסות להוכיח משהו כשהוא חושב שהסיכויים שהוא נכון נמוכים?
 
למעלה