תשובה
אני לא חושב שההתרחקות מהמשפחה גורמת אושר, בטח לא בטווח הזמן המיידי. להיפך - זו הקרבה שלא קל לעשות. אני כן טוען שזו עדות לקידמה, ושזה ממריץ ומקדם את הקידמה. למה? כי במודל החברתי הישן, לא היה מקום לקיום עצמאי של האינדיבידואל. האינדיבידואל היה בן חסות של הקלאן, של החמולה, וכמעט כל ביטוי עצמאי שלו - במיוחד כזה שלא היה מוסכם על כלל בני הקלאן - נחשב כ"פגיעה בכבוד הקלאן" כולו. כשמתגוררים הרחק מהקלאן - למעשה אין קלאן. כל אינדיבידואל משתייך לעצמו, חופשי לפעול עפ"י עקרונותיו שלו, ומתגורר בסמוך לאינדיבידואלים אחרים שגם הם חופשיים. החופש של כל אינדיבידואל לפעול כרצונו בתוך המרחב המשותף, כל עוד הוא לא פוגע באחרים - הוא עיקרון מקודש. השייכות של האינדיבידואלים והנאמנות שלהם היא ללאום ולמערכת החוק הלאומית. לא לקלאן. *רק* כך יכולים להתקדם לבנייה עירונית, ולפיתוח תעשייה מתקדמת. כל עוד בדרום הארץ מתגוררים בעיקר "אנשי קלאן" שמקבעים את מעמדם הנמוך (כי כפי שאמרנו, מי שמבין את המציאות ופועל על פיה, פשוט יעשה כל מאמץ כדי שילדיו לא יתחנכו כרגע בדרום אלא במרכז), כנראה שלא נזכה לראות את המוסד האקדמי הטוב ביותר מתפתח בדרום.... אז נכון, אפשר להציג את זה כ"קיפוח" - אבל זה אינו קיפוח על רקע גזעי או עדתי, אלא פשוט תוצר לוואי של דימוי נמוך שהתקבע לגבי האזור. את לא מצליחה להבין על איזו מסורת אני מדבר? הרי אם היום לאף אחד לא איכפת להתרחק ממקום מגוריי הוריו ולחיות לבד - הרי ששיויון ההזדמנויות הוא מלא! כל מי שגדל בדרום או בצפון הרחוק והוריו הבינו שמשם לא תצמח הישועה, זכאי ללמוד ולעבוד במרכז, ללא הבדל דת גזע ומין. אני מכיר הורים שחסכו גרוש לגרוש כדי לממן השכלה גבוהה לילדיהם. כשמדובר ב- 2 עד 3 ילדים, זה לא כ"כ קשה. 6 ילדים זה כבר סיפור אחר. הבנת על איזו מסורת אני מדבר, למשל? לגבי "אותם ילדי שמנת, שההורים הציונים-אשכנזים שלהם מקושרים לצלחת, מצליחים לאכול מהצלחת הזאת רק בגלל ההורים שלהם, וכל היתר לא!", ובמיוחד לגבי יאיר לפיד - תצטרכי להרחיב כי אין לי מושג במה מדובר. את יאיר לפיד אני מכיר בזכות הדברים שהוא כותב, ובטח לא בזכות אבא שלו.
אני לא חושב שההתרחקות מהמשפחה גורמת אושר, בטח לא בטווח הזמן המיידי. להיפך - זו הקרבה שלא קל לעשות. אני כן טוען שזו עדות לקידמה, ושזה ממריץ ומקדם את הקידמה. למה? כי במודל החברתי הישן, לא היה מקום לקיום עצמאי של האינדיבידואל. האינדיבידואל היה בן חסות של הקלאן, של החמולה, וכמעט כל ביטוי עצמאי שלו - במיוחד כזה שלא היה מוסכם על כלל בני הקלאן - נחשב כ"פגיעה בכבוד הקלאן" כולו. כשמתגוררים הרחק מהקלאן - למעשה אין קלאן. כל אינדיבידואל משתייך לעצמו, חופשי לפעול עפ"י עקרונותיו שלו, ומתגורר בסמוך לאינדיבידואלים אחרים שגם הם חופשיים. החופש של כל אינדיבידואל לפעול כרצונו בתוך המרחב המשותף, כל עוד הוא לא פוגע באחרים - הוא עיקרון מקודש. השייכות של האינדיבידואלים והנאמנות שלהם היא ללאום ולמערכת החוק הלאומית. לא לקלאן. *רק* כך יכולים להתקדם לבנייה עירונית, ולפיתוח תעשייה מתקדמת. כל עוד בדרום הארץ מתגוררים בעיקר "אנשי קלאן" שמקבעים את מעמדם הנמוך (כי כפי שאמרנו, מי שמבין את המציאות ופועל על פיה, פשוט יעשה כל מאמץ כדי שילדיו לא יתחנכו כרגע בדרום אלא במרכז), כנראה שלא נזכה לראות את המוסד האקדמי הטוב ביותר מתפתח בדרום.... אז נכון, אפשר להציג את זה כ"קיפוח" - אבל זה אינו קיפוח על רקע גזעי או עדתי, אלא פשוט תוצר לוואי של דימוי נמוך שהתקבע לגבי האזור. את לא מצליחה להבין על איזו מסורת אני מדבר? הרי אם היום לאף אחד לא איכפת להתרחק ממקום מגוריי הוריו ולחיות לבד - הרי ששיויון ההזדמנויות הוא מלא! כל מי שגדל בדרום או בצפון הרחוק והוריו הבינו שמשם לא תצמח הישועה, זכאי ללמוד ולעבוד במרכז, ללא הבדל דת גזע ומין. אני מכיר הורים שחסכו גרוש לגרוש כדי לממן השכלה גבוהה לילדיהם. כשמדובר ב- 2 עד 3 ילדים, זה לא כ"כ קשה. 6 ילדים זה כבר סיפור אחר. הבנת על איזו מסורת אני מדבר, למשל? לגבי "אותם ילדי שמנת, שההורים הציונים-אשכנזים שלהם מקושרים לצלחת, מצליחים לאכול מהצלחת הזאת רק בגלל ההורים שלהם, וכל היתר לא!", ובמיוחד לגבי יאיר לפיד - תצטרכי להרחיב כי אין לי מושג במה מדובר. את יאיר לפיד אני מכיר בזכות הדברים שהוא כותב, ובטח לא בזכות אבא שלו.