אני מתקשה לשוות לעצמי
כיצד מושג יכול להיוולד מתוך מבעים בלי שיהיה מאחוריו תוכן תופעתי. כאילו שאנשים מסתובבים להם בחברה ופולטים להם רעשים מפיהם בלי קשר לעולם ומתוך הרעשים האלו
לגבי הנימוק לאי קיומו של הרצון בגלל שהמדע מלמד ש"דברים שאנו רגילים לכנות 'החלטה', 'בחירה' או 'הכרעה' אינם פעולות מבודדות אלא שיתוף פעולה מורכב בין מוקדים שונים"- הרי שזה מה שהבודהיסטים מכנים תפיסת טבע הריקות של המציאות.
הבעיה עם תפיסת טבע הריקות של המציאות היא שהיא לא יכולה באמת להחזיק טיעון ששולל באופן מבודד את קיומן של תופעות מסויימות כמו רצון, ממש כמו שהיא לא יכולה להחזיק את שלילת התופעה "נהר" (או כל תופעה אחרת) שהרי התבוננות בנהר מגלה שיתוף בין דברים שונים כמו מים, דגים, גדות, מקור, שפך וכ"ו וכ"ו ומכאן שלא קיים נהר.
אז או שכל התופעות לא קיימות כלל (כי מדוע שנניח שיש תופעה שאינה מורכבת?) או שיש רצון. השלילה של תופעה אחת מחייבת שלילה של כל התופעות ואין שלילה מבודדת. טבע הריקות של המציאות הוא רעיון מעניין אבל הוא מתייחס למציאות כולה, על כל תופעותיה כאחת.
אישית אני סבור שדווקא רק מה שמורכב- ממשי הוא. תנאי לממשות- מורכבות. כל מה שהוא אחד- לא קיים. אנו נאלצים לשוות את המספר 1 לדברים על מנת לחשב אותם (לסווגם ליחידות), אולם אין לזה משמעות בממשות אלא אם כן נתרגל לייחס להם גם סדר גודל. כל מה שהוא אחד בסדר גודל מסויים, הוא ריבוי בסדר גודל אחר.
מעניין לציין שכל השקרים הגדולים שהכניעו וניוונו את חשיבתה של האנושות במשך אלפי שנים הם שקרים על דברים שהם אחד בלתי ניתן לחלוקה: חלקיק בלתי ניתן לחלוקה, נפש בלתי ניתנת לחלוקה, רצון בלתי ניתן לחלוקה, תודעה בלתי ניתנת לחלוקה, אלוהים בלתי ניתן לחלוקה, אמת בלתי ניתנת לחלוקה וכ"ו וכ"ו
כשראו השקרנים המספרים את המעשיות המופרכות הללו על הדברים הללו שאינם ניתנים לחלוקה שהבריות מתחילות להבין שאי אלו דברים מהרשימה הזו פשוט לא ממשיים, התחילו למקם אי אלו פריטים מהרשימה הזו בארץ דמיונית שאי אפשר להשיגה- בטרנסצנדנטיות. אם אלוהים בלתי ניתן לחלוקה נמצא אי שם במה שאינו הטבע, אז למה שגם הנפש לא תהיה שם? ומה לגבי האמת הלא מתחלקת? יש הרבה מקום בארץ הטרנסצנדנטיות לכל ההבלים ולמי שרוצה לחקור אותה יש אפילו מדע גיאוגרפי- מטאפיסיקה!
והנה משום מה לא מצא חן בעיני מספרי המעשיות הללו שהחומר (כלומר רעיון החלקיק הבלתי ניתן לחלוקה, זה שהתחיל את כל הסיפור) גם הוא עלול לחמוק לארץ הטרנסצנדטיות ולתבוע שם את מקומו הראוי יחד עם אלוהים האחד ועם הנפש הניצחית ויחד איתו גם יעברו כל פרה וסוס ובקיצור- כל עולמנו זה עלול להשתחל לו אל הטרנסצנדנטיות ואז לשם מה כל הטירחה? הרי להפריד ולמשול ביקשו.
ולכן מינו את החומר לאדון ה"עולם הזה", את הרצון המתייחס לעולם הזה, כלומר את התאוות כינו "יצר הרע" והודיעו לאנשים שמעתה והלאה יכוונו את רצונם ה"אמיתי" (הלא מתחלק, כמובן) לעבר האל הלא מתחלק שבארץ הטרנסצנדנטיות ומכיוון שרצונם האמיתי הוא בכלל שם, אז פסקו שמתוך שלא לשמה בא לשמה, וממש כמו ירושליים- כאילו יש רצון של מעלה ורצון של מטה והרצון של מטה משפיע על הרצון של מעלה.
בקיצור- גיבוב של שטויות, הכל כדי לתמוך ברעיון המופרך שיש דברים שאינם מתחלקים, שיש תוקף למספר 1 בממשות. אני לא ציניקן במקרה הזה ולא טוען שהדת נולדה מתוך אינטרס כלכלי או שלטוני. הדת נולדה מתוך הפוזיטיביזם המתמטי! מתמטיקה היא מיסטיקה. ההבדל בין דת למיסטיקה הוא בכך שדת מניחה שיש ממשות למספר 1 ואילו מיסטיקה מניחה שזו ממשות בת חוויה.