אתה מתבלבל
בין הניסוח "היא שאלה מטאפיזית" לבין משמעותם של היגדים מטאפיסיים, שהרי בהקשר זה אין איזו שאלה על הפרק. ניתן לפטור דברים מסוימים כהבלים מטאפיסיים, אך אין זה אומר שהעושה כך הוא אדם חכם. למעשה, מדובר באדם טיפש ביותר. לומר שאין משמעות מטאפיסית לכך שכל מספר מתחלק בשלוש אם"ם כסכום, אז ספרותיו מתחלקות בעצמן בשלוש, או שניתן לחלק בשמונה כל מספר שספרותיו מצד ימין יוצרות מספר שבעצמו מתחלק בשמונה אם"ם זה אכן כך. אלו אמנם דברים פשוטים, אולם לאמתו של דבר אלו היגדים מטאפיסיים במובהק. תוקפם אינו תלוי בדבר. גם אם לא היה יקום, תוקפה של מערכת היחסים הזו היה עומד בעינו. יתר על כן, גם אלהים אינו יכול לתוקף הזה, ואכן "איש מבעלי העיון אינו חולק על כך כלל. רק מי שאינו מבין את המושׂכלות אינו יודע זאת" שהרי "היפגשות שני הפכים בזמן אחד ובמצע אחד והפיכת האובייקטים, כלומר שהעצם ייעשׂה מקרה והמקרה - עצם או מציאות עצם גופני מבלי שיהיה בו מקרה, כל אלה בגדר הנמנע בעיני כל אחד מבעלי העיון". היום אנו ננסח זאת, כמובן, בצורה שונה, מכיוון שאיננו דנים כלל על עצמים ומקרים, אך אנו כן דנים על תכונות. מהיבט זה, יש לכך יותר תוקף מלכל דבר ממשי. זאת מכיוון שבמציאות אין מהויות, ואילו למערכות יחסים ישנה מהות אלמלי מהות זו, היחס עצמו משתנה.
בין הניסוח "היא שאלה מטאפיזית" לבין משמעותם של היגדים מטאפיסיים, שהרי בהקשר זה אין איזו שאלה על הפרק. ניתן לפטור דברים מסוימים כהבלים מטאפיסיים, אך אין זה אומר שהעושה כך הוא אדם חכם. למעשה, מדובר באדם טיפש ביותר. לומר שאין משמעות מטאפיסית לכך שכל מספר מתחלק בשלוש אם"ם כסכום, אז ספרותיו מתחלקות בעצמן בשלוש, או שניתן לחלק בשמונה כל מספר שספרותיו מצד ימין יוצרות מספר שבעצמו מתחלק בשמונה אם"ם זה אכן כך. אלו אמנם דברים פשוטים, אולם לאמתו של דבר אלו היגדים מטאפיסיים במובהק. תוקפם אינו תלוי בדבר. גם אם לא היה יקום, תוקפה של מערכת היחסים הזו היה עומד בעינו. יתר על כן, גם אלהים אינו יכול לתוקף הזה, ואכן "איש מבעלי העיון אינו חולק על כך כלל. רק מי שאינו מבין את המושׂכלות אינו יודע זאת" שהרי "היפגשות שני הפכים בזמן אחד ובמצע אחד והפיכת האובייקטים, כלומר שהעצם ייעשׂה מקרה והמקרה - עצם או מציאות עצם גופני מבלי שיהיה בו מקרה, כל אלה בגדר הנמנע בעיני כל אחד מבעלי העיון". היום אנו ננסח זאת, כמובן, בצורה שונה, מכיוון שאיננו דנים כלל על עצמים ומקרים, אך אנו כן דנים על תכונות. מהיבט זה, יש לכך יותר תוקף מלכל דבר ממשי. זאת מכיוון שבמציאות אין מהויות, ואילו למערכות יחסים ישנה מהות אלמלי מהות זו, היחס עצמו משתנה.