כתבה שתעניין אותכם מאוד

שניכנס לפוליטיקה?

ע"ע "מדיניות החיסולים". אחרי זה דבר איתי על זכויות אדם למי שמזיק לך.
 

הורסמאן

New member
ובכן בואי נשווה

לפי הטענה שמותר לי להשמיד מזיקים בעלי זכויות יסוד, אזי במסגרת פעילות החיסולים אני יכול גם לחסל -בכוונה תחילה- את כל משפחות המבוקשים בכדי למנוע מהם גידול נוסף של מבוקשים. איך זה מסתדר לך?
 
יוווווו

זה בדיוק מה שסבתא שלי לפעמים אומרת לי- שיום אחד אני אגיע לכנסת
 
זאת אומרת שסבתא

לפעמים מחמיאה לי ושהיא רוצה שאני אהיה שמחה אז היא אומרת לי את זה לפעמים (בעיקר כשאני מתווכחת עם מישהו על העקרונות שלי ולא מוותרת)
 
אההההההה סליחה

המחשב הדפוק שלי כתב אם הסבתא עושה כשפים (כנראה עירבב מילים אבל זה לא קורה הרבה- רק כשיש עליו קצת עומס). כן, זאת אותה סבתא
 
הם יכולים לנסות על מנת

לשרוד. הרי אם תתקוף עקרב בשביל שהוא ישרוד הוא עוקץ אותך. אם לא תתקוף אותו הוא לא יתקוף אותך. אבל עכברושים מביאים מחלות בין אם הם רוצים ובין אם לא ולא הם יכולים לנסות להרוג אותי אבל הם לא ממש יצליחו כי אני אוכל להגן על עצמי.
 
שים לב למה שאתה אומר

שים לב להשלכות של מה שאתה טוען- "לאיש אין זכות להוסיף או לגרוע מהמוסר": לפי הגישה הזו אין שום מקום לשינוי בחברה, ואין שום מקום לנסות לשפר אותה. כל נסיון לתיקון החברה, כל נסיון לערער על המוסכמות המקובלות, כל נסיון לבחון מחדש את האמונות שלנו ולמתוח ביקורת על מנהגים קיימים- תמיד יפסל מראש, כי הוא יחשב כ"הוספה על המוסר". מי ירוויח משיטה כזו, בה אסור לאף אחד לערער על המוסכמות הקיימות? אלו שעושים לא בסדר- אלו שמקפחים ופוגעים בזולתם. מי יפסיד מכך? אלו שמקופחים וסובלים מחוסר צדק. לפי דעתי, רק מי שמבין שהוא עושה משהו לא בסדר יתנגד כל-כך לתת הזדמנות לבחון באופן ענייני דיעות חדשות ושונות.
 

הורסמאן

New member
אתה מניח

שהמוסר לוקה בחסר. הנחה מוטעית מיסודה. כל דבר שתוכל להראות שהוא אינו מוסרי דורש תיקון, כמו למשל חוקי הגזע השונים שתוקנו במשך ההיסטוריה. כמו למשל חוקי הפליה שקיימים בימנו בתרבויות שונות. אכן יש הרבה דברים בקרב בני האדם שהם אינם מוסריים וזקוקים לשינוי. אך אינך יכול לשנות את המוסר עצמו ולהתאים אותו למה שמוצא חן בעינך. ברגע שאתה תוכל להוסיף זכויות מוסר לעלי חיים, יוכל אחר למנוע זכויות ממך. אני מוכן לתת לך את כל ההזדמניות שתרצה, לבדוק את מה שבא לך, אך אני לא מוכן לאפשר לך "לטפל" במוסר עצמו. בכך חבויות יותר מדי סכנות למין האנושי.
 
כן, מוסכמות חברתיות עלולות לטעות

אני בהחלט מניח שמוסכמות חברתיות עלולות להיות לוקות בחסר לפעמים. למעשה על-פי השקפתי רוב מעשי העוול, האכזריות והאלימות שהתקיימו אי-פעם הוצדקו תחת הטענה ש"ככה הדבר היה מקובל מאז ומתמיד, ולאף אחד אסור לערער על מה שנחשב על-פי החברה למוסרי!" אני לא אומר בהכרח, מראש, שהמוסכמות החברתיות שלנו דווקא מוטעות. יכול להיות שלא, אבל יכול להיות גם שכן. אני אומר שצריך לבוא בגישה פתוחה ולהיות מוכנים לבחון אותן בעין ביקורתית, ואז להחליט, ולא לקבל אוטומטית שאנחנו חייבים לציית למוסכמות שלנו פשוט אך ורק בגלל עצם כך שהן מוסכמות. אם המוסכמות שלנו הן באמת נכונות וצודקות וטובות- אז הן לא יפגעו במידה שנעמיד אותן לביקורת ונשקול ברצינות ובהגיון האם הן טובות או רעות. אם הן לא נכונות וצודקות וטובות- אז רצוי שנחליף אותן כמה שיותר מהר. ולפי דעתי המוסכמה החברתית שלבעלי-חיים אין את הזכות שלא להיות נתונים תחת התעללות, היא בהחלט מוסכמה גרוע ביותר, שגורמת להרבה מאוד סבל מיותר, ומן הראוי שנשנה אותה.
 

הורסמאן

New member
אתה באמת חושב

שיש כאן מישהו ששמע על זכויות בעלי חיים ולא בדק את הנושא קצת יותר מקרוב? הבעיה שלכם היא שכאשר בודקים במה מדובר אפשר מהר להווכח בשקרים שאתם מתבלים בחצאי האמיתות, וזה אומר דרשני. מבט נוסף, מאפשר לזהות את הפאנטיות והאטימות ששזורים בתנועה הזאת. אז לאחר שבדקתי ומצאתי שאין עם מי לדבר, בא דדי ואומר "צריך לשקול ברצינות ובהיגיון". תהיה הגיוני רגע וברצינות תענה לי, אתה מאמין שרכיבה זה ניצול?
 
כן

אני מאמין שהנושא של זכויות בעלי-חיים הוא נושא חשוב, שראוי להקדיש לו מחשבה ולבחון אותו ברצינות. ושיש מה לדבר עליו- איתך, אמנם לא, כי אתה לא מעוניין בשום אופן להקשיב לדיעות שונות, אבל אם הרבה אנשים אחרים, כן. אני לא חושב שהמצב הקיים, שבו המוסכמות החברתיות שלנו מאפשרות להתעלל בבעלי-חיים חופשי-חופשי, כאילו היו חפצים, ולשלול מהם מימוש של כל צורך בסיסי שלהם, הוא מצב טוב, ואני כן חושב שראוי להעמיד אותו לביקורת. בקשר לרכיבה- זה נושא מורכב, ואני לא חושב שאני מבין בו מספיק כדי לחוות בו דיעה ברורה לכאן או לכאן. אני לא חושב שבהכרח כל מקרה שבן-אדם רוכב על סוס זה נצלני, כי נשמע לי מתקבל על הדעת שסוס יכול להסכים לכך מרצונו החופשי. מצד שני, אני גם נוטה להיות חשדן לגבי עסקים שעושים שימוש בבעלי-חיים, בגלל שאני יודע שקיימת נטיה לדחוק החוצה את הזכויות של בעלי-החיים כדי לקדם את האינטרסים של עצמם. מהמעט שיצא לי לשמוע פה ושם, אני יודע שיש מקומות שבהם היחס לסוסים הוא איום ונורא, וזה מתקבל על הדעת: יש הרבה אנשים שמתנהגים לבעלי-חיים כאל יצורים משוללי כל זכויות, שנועדו רק לשרת אותם, ועל אנשים כאלו אני לא יכול לסמוך שיתיחסו לסוסים בהגינות.
 
אני רוצה לחדד את מה שאמרת

אני רוצה לנסות ניסוח יותר מדויק כדי לבטא את העיקרון שאתה מנסה להביע: זה לא שרק למי שלא מזיק מגיעות זכויות ולמי שמזיק לא, אלא שלכולם מגיעות זכויות- אבל לא האפשרות להזיק. כשמישהו מזיק, זה לגטימי לפגוע בו למטרת התגוננות, במידה הדרושה כדי לשמור על הזכויות של עצמנו, וזה לא משנה אם המישהו הזה הוא סוס, עכברוש או בן-אדם. זה המותר להתגונן מפני מי שעלול להזיק לנו, לא אומר שאין לו זכויות בכלל- זה רק אומר שהזכויות הפרט מוגבלות לנקודה שבה הם לא פוגעות במישהו אחר. אני מקווה שתסכים אם הניתוח שלי לדברים שלך ותקבל אותו.
 

הורסמאן

New member
אז בוא נראה

מבחינתך לבעלי חיים מסויימים יש זכויות, אך לבני אדם שמזיקים כשהם לוקחים את שיטחי המחיה של בעלי החיים, רומסים את מזונם ומדבירים אותם, אין זכויות? ומי נתן לאחד ושולל מהשני את הזכויות האלה?
 
לא

אלא שכאשר יש זכויות שמתנגשות, יש איזון בין האינטרסים. זה כמו שתקיפה היא עבירה, אבל לא אם היא מבוצעת לשם הגנה עצמית. מהי הגנה עצמית - פעולה שנעשתה לצורך התגוננות, מניעת התקיפה, ותוך שימוש בכח המינימלי הנדרש. מבחינתי, לכל יצור חי יש זכות לחיים. הזכות הזו כפיפה לזכויות, שהן במובן מסויים טבעיות, של בע"ח אחרים. האבולוציה סיפקה לנו את יתרון הכח, שמאפשר לנו להכפיף את הסביבה (לעיתים במחירים כבדים מאוד) לצרכינו. יש לנו חובה ואחריות, לנהוג בכח שלנו במתינות ובזהירות.
 
לא שכל בני האדם עושים

את זה וזה רע וחבל מאוד. בכלליות (לא ספציפית למישהו מהפורום) יש בני אדם שקשה להם להבין את המחיר שהם משלמים כי הם לא משתמשים בכוח שיש להם במתינות ובחכמה.
 
למעלה