ואם הנך מצוי ולא ראשון
אבקש מעט מבינתך עניין פרשתנו הבעל"ט. על הפסוק: "הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים, וִידֻעִים לְשִׁבְטֵיכֶם וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם..". רש"י: "ואשמם. חסר יו"ד, למד שאשמותיהם של ישראל תלויות בראשי דייניהם, שהיה להם למחות ולכוון אותם לדרך הישרה".
מאיפה הוא לקח את זה? לא בכתב המסורה ואין צורך לומר שלא בספה"ת המצוי בידינו, חסר יו"ד. אני מכיר את המדרש שממנו זה שאוב, אבל המדרש עצמו נותן דרש על המילה השלמה: "ואשימם" כולל יו"ד.. תמהני..
אבקש מעט מבינתך עניין פרשתנו הבעל"ט. על הפסוק: "הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים, וִידֻעִים לְשִׁבְטֵיכֶם וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם..". רש"י: "ואשמם. חסר יו"ד, למד שאשמותיהם של ישראל תלויות בראשי דייניהם, שהיה להם למחות ולכוון אותם לדרך הישרה".
מאיפה הוא לקח את זה? לא בכתב המסורה ואין צורך לומר שלא בספה"ת המצוי בידינו, חסר יו"ד. אני מכיר את המדרש שממנו זה שאוב, אבל המדרש עצמו נותן דרש על המילה השלמה: "ואשימם" כולל יו"ד.. תמהני..