מה פירוש "מערכת השעות שלי לשנת הלימודים"?
אתייחס לארבע הנקודות שהעלית: במה היו דומים, במה היו שונים, מה היה החידוש במשנתו של הרב סולוביציק (להלן "הרב"), ומה איפשר לרב להיות חלק מהקונצנזוס.
במה היו דומים? חשבתי על שבעה דברים עיקריים:
1. ביוגראפית, שניהם באו מהעולם של מדעי הטבע.
2. שניהם התאפיינו בחשיבה מדוייקת רציונאלית אנטי-מיסטית, כפי שהשתקף גם בסגנון כתיבתם (מן הסתם שכל זה מושפע מסעיף 1).
3. שניהם עסקו בפילוסופיה.
4. יחסם לאירועי ההיסטוריה תאם את העיקרון של "עולם כמנהגו נוהג". במיוחד, הם סירבו להעניק לאירוע היסטורי איזושהי "משמעות" - מעבר אל מה שהוא כשלעצמו בפועל.
5. שניהם היו ציונים-מעשיים: הם אמנם תמכו בקיומה של מדינת ישראל, אך יחסם אליה היה ענייני-גרידא: במיוחד, הם לא ראו בה חלק ממהלך "גאולי" - או "מטא-היסטורי" (וכל כיוצא בכך).
6. שניהם דגלו בגישה של קיום מצוות לשמה.
7. שניהם תפסו את ההלכה כאוטונומית, במובן זה ששניהם לא נתנו לגיטימציה להשפיע על ההלכה "מבחוץ", כך שגם "השפעות מיסטיות על ההלכה" - נתפסו בעיני שניהם כ"שינויים מבחוץ" - שממילא אינם לגיטימיים (אם כי ליבוביץ כן תמך בשינויים הלכתיים "מבפנים" - כלומר בכאלו הבאים מתוך האינטרס לשמר את ההלכה עצמה או את היכולת לקיים אותה, ולמותר לציין שליבוביץ ספג מהקהילה הדתית ביקורת לא קטנה - בגין תמיכתו הקונטרוברסאלית הנ"ל - על אף המינוריות היחסית שלה). שניהם גם סברו, ששום מבט מחקרי, היסטורי, או סוציולוגי, על ההלכה, אינו יכול להשפיע - על מעמדה של ההלכה בעיני שומרה - ואף לא על עצם מחוייבותו לשמירת ההלכה. למותר לציין, ששניהם גם לא ראו צל צילו של פוטנציאל לעימות אפשרי - "בין דת למדע" בכלל - ובין "הלכה למדע" בפרט.
במה היו שונים? שוב חשבתי על שבעה דברים עיקריים:
א. לרב היתה לשון - מדוייקת אמנם - אך עשירה סיפרותית כבדה ונמלצת, ולעתים אף כרוכה במשפטים ארוכים ונפתלים, מה שלא ממש הקל על "איש ההמון" את הבנתם; שלא כמו שפתו הפשוטה-והמדוללת (יחסית) של ליבוביץ - מה שמאד מקל את הבנתה.
ב. הרב התמחה בין השאר גם בתיאורים חוויתיים (של סערות הנפש הפרטיות), תיאורים שמהם התרחק ליבוביץ בכתיבתו - כמטחוי קשת - כידוע. .
ג. הרב העדיף לתאר את המציאות מתוך גישה המבליטה את מורכבותם של העניינים, בעוד שגישתו של ליבוביץ הייתה הרבה יותר דיכוטומית ופסקנית.
ד. בשונה מליבוביץ, הרב היה, הרבה פחות צעקני, והרבה פחות פרובוקטיבי.
ה. בשונה מליבוביץ, הרב לא נטה לעסוק בפוליטיקה.
ו. בשונה מליבוביץ, הרב התמקד בעיקר בלימוד תורה ובהוראת גמרא.
ז. הרב לא תמך בשינויים בהלכה (זאת קצת-בשונה מליבוביץ, לפרטים ראה לעיל סעיף 7).
מה הרב חידש? לדעתי שני דברים עיקריים:
ראשית, שימת דגש על סעיף 7 (שאודות האוטונומיה של ההלכה), באופן הרבה יותר מובנה ומפורט - מכפי שליבוביץ עשה זאת. הרב גם כתב לשם כך ספר שלם ("איש ההלכה").
שנית, שיטת לימוד הגמרא של הרב היתה יחודית, וזאת בשני מובנים: הן מבחינת תכני הלימוד (הרב עסק בין השאר גם בהוראת מסכתות שמהן מתנזרים רוב תלמידי הישיבות כגון מסכת ברכות וסידרי קדשים וטהרות), והן מבחינת שיטת הלימוד (למשל הוא היה נוהג "להפגיז" את הלומד בהמוני תמיהות על הסוגיה הנלמדת ואז היה מציב על השולחן עיקרון פשוט אחד שהיה מיועד להסיר בבת אחת את כל התמיהות).
למה הרב היה קונצנזואלי בציבור הדתי? לדעתי היו לכך שני גורמים: טכני, ומהותי.
גורם טכני: הרב היה ראש ישיבה, ככה שהיו זמינות בפניו הרבה יותר הזדמנויות להעמיד הרבה תלמידים, תרתי משמע; באופן טבעי, אותם תלמידים הפכו להיות שופרו של הרב - מה שהקל על הכנסת הרב לתוך הקונצנזוס. וכמובן, הקונצנזואליות שלו בתוך הציבור הדתי, ממש לא סבלה מ"היחוס" שלו (הוא היה נכדו של הגר"ח מבריסק), ומכך שכל צאצאיו הם שומרי מצוות - וחלקם אף רבנים חשובים - שאחד מהם (נכדו של הרב) הוא ראש ישיבה במוסד התורני הגדול והחשוב ביותר של הציבור הדתי-ליברלי במדינת ישראל (ישיבת הר עציון).
גורם מהותי: כנראה סעיפים ד,ה,ו,ז דלעיל...