למנהלים בעם

ליסטן אנד לרן

אכן יכלה לכתוב גם כך, מר לוי, וכבר היו דברים מעולם. למכביר, ובאנגלית וודאי וודאי. זאת כל עוד: 1. בכוונת מכוון עשתה זאת 2. נצרכה לכתיבה שכזו כדי להעביר באמצעותה מידע לקורא. בוודאי תיזכר בדוגמא שתיים מעברך כקורא.
 

חייםלוי

Member
מנהל
צר לי, אבל כשאני רואה מישהו

שכותב בשגיאות כתיב אני חושב שהוא בור או דיסלקט. להפוך שגיאות כתיב לאידיאולוגיה זה להפוך בורות או דיסלקציה לאידיאולוגיה. אנשים שלמדו לכתוב לא כותבים כך. הם משתדלים לכתוב תקנית. שוב אני לא מצפה שאנשים יכתבו יידיש תקנית על פי כללי ייווא אלא שיכתבו כך שיבינו אותם. כשכתבת דעמוס אף אחד לא הבין אותך, כולל נועם שדובר יידיש פולנית. כשכתבת דמולט (שהיא לא תקנית) הבנתי אותך.
 
בעהערש זיך חיים לוי

מדובר בנסיונו הכן של כותב להעביר אינפורמציה בכתב, אשר לא תוכל (מלשון הכלה) בכלים הקונפורמודידאקטיים שלך. אתה יכול להשתחרר לרגע מהחריץ שאליו קלעת את עצמך. גם כלאת טוב.
 
מה זה כללי הייווא?

איזה להט! רואים שהנושא קרוב ללב אם מתווכחים בלהט כזה. ואם כך - כבר טוב. ס'איז שוין גיט. איך ווט גערן געקענט רעדן יידיש אזוי גיט מיט אלע כללים פון די שפראך. אובר מיין יידיש איז נישט אזוי גיט אין איך רעדט יידיש חפיפית. איך בין גרייט זיך צולערנען. דאס איז דער ערשטער מאל ווס איך הער וועגן כללי הייווא: וואס איז דאס? א דאנק צוו ווער איז גרייט מיר צו זוגען עטוואס=עפעס דאוועגן. יידיש פשוט מצחיקה ומהנה וזה מספיק For starters. שכל אחד יקח ממנה, מהיידיש, מה שהוא יכול.
 
איך אויב נישט א גרינע מושג ../images/Emo151.gif

אובער די ביסט רעכט!! א גרויסע פארגעניגן רעדן אידיש, אפילו אז איך בין א גרויסער בור, אנאלפביתקע און אפילו אביסאלע דיסלעקטער, אובער דאס איז גוט פאר דער קלאיינער מענטשעלעך דו
 

חייםלוי

Member
מנהל
ייוואָ

ייִדישע וויסענשאַפֿטליכע אינסיטוט. אַגרינדעט אין 1925. אַ קאָנסעקווענץ פֿון די טשערנאָוויץ קאָנפֿערענץ 1908. קענסט לייענען וועגן די קאָנפֿערענץ אין עונג שבת נומער 41. דו שרייַבסט אזוי אַז יעדער איינער קען פֿאַרשטיין. מע דאַרף נישט האָרעווען שווער און טרעפֿן וואָס דו ווילסט זאָגן. מיר פֿאַרלאַנגן נישט פֿון קיינער צו שרייַבן לויט ייִוואָס כּללים. מיא\ר בעטן נאָר אַז מענטשן וועלן באַרעכענען זיך מיט אַנדערע וואָס קענען נישט יעדער לאָקאַל ניואַנס פֿון ייִדיש.
 
סורפריז, חיימ'קה!!!!!!!!!

סוף סוף הבנתי את כל הבעיה! אתה בכלל הרגשת שאני כותבת באיזו עגה מקומית שאינה מוכרת לכולם, מבלי להתחשב בזולתים, ואילו אני הייתי בטוחה שאני כותבת בעגה היחידה הקיימת, ולא העליתי על בדל דעתי ומחשבתי, שמישהו תפס אותי בקלקלתי השחצנית והבלתי מתחשבת! אז אני באמת חושבת, שהשאלה הפשוטה "מה זה ואן" (לאותה הודעה שלי, שכנראה הדליקה את אש המלחמה), הצליחה להנפיק תשובה ברורה (יין, כמובן), ולא היה שום צורך אחרי זה בהשתוללותם של מגיני ומגונני השפה. ואם איש לא היה עונה, הייתי אני עונה ברגע שהייתי רואה את השאלה, ואז הייתי מגלה, שמה שבשבילי מובן מאליו, בשביל כל מי שלא הגיע מוורשה אינו כה מובן. והיה בא לציון גואל בלי כל ההתנפלות הלא ממש סימפטית שלכם.
 
אחות יקרה

אני הוא זה ששאלתי מה זה ואן וזה באמת מוגזם כי אפילו אני שמכיר טוב את ההברה הפולנית לא הצלחתי להבין מה זה ! כמובן שאם אני ישמע מישהו מדבר כך אני יבין אבל בכתיבה ? אבל כמובן אם את כותבת ככה מחוסר ידיעה אין לי כלל טענות ! גם אני לא כותב יידיש תקנית אבל אם את יודעת איך לכתוב אנא כתבי ויין ולא ואן טוב ?
 
יידיש 'רעדט זיך' מול יידיש 'רצח.'

כתיבה על פי שמיעה היא ביזוי השפה ! אפשר שאנשים אינם יודעים את כללי השפה הכתובה. לא למדו. לא קראו. רק מדברים. להפוך את זה לאידיאולוגיה ? רחוקה הדרך.
 
רבי יהודי

אני רוצה לקוות שאתה כן מבין במה המדובר ומגיב כך מכוח נעלם שאותו איני מצליח להבין. על מה הבריקדות? מי כותב על פי השמיעה!? דוקא אל אלה שכותבים על פי השמיעה אין מכם טענות כלל. אליהם מתייחסים (כיאות ובצדק) כתינוקות שנשבו, ומנסים להבינם ולהבינם דבר. אני לא כותב על פי השמיעה. אני מנסה להעביר אליך בכתיבה רחש, הד, ניגון. מותר לי בצורה שבה אני עושה זאת? או שכאן אפשר לעשות את זה רק על פי כללי יבב"א תובב"א וכדומה?
 
עם, רעדטסאך אידיש!

וואללה חיים עזוב אידיאולוגיה, אבל הכורתרת "רעדטסאך - רצח" תותחית לגמרי. זה שלך חדש? או שרק אני לא מכיר את זה? אם שלך, ישכויח גם ישכויח!
 
מאמעשי

vi kimt de kots ibern vosser איז באי די רומעינישע זייט אויף דאין פאמיליע, נישט די רוסישע, אונד זיכער נישט די פוילישע.
 
זכויות האנאלפאבית ?

מבלי לפגוע, חלילה, אביא את הדברים לקיצוניות. ציטוט " "מאן אידיש איז קומיש. אפילו מאן מאמע אוט אזוי געזוגט. אובער, איך קען רעדן, איך פארשטעיי, און איך אויב ליב אידיש. אלזו, אני שמה קצוצון על תקניותה, כי כשאני נהנית, וכשאני רואה שמבינים אותי ואולי אפילו אני יכולה ליהנות אחרים, אז ממש לא מעניינים אותי החוקים והתכתיבים. תקניות זה דבר טוב לאקדמיה. אפילו האקדמיה ללשון העברית מודעת לכך, ובמקרים רבים מאוד היא מתכופפת נוכח לחצי המציאות. בעניין האידיש אין לחצים ואין אקדמיה ללשון האידיש, אז אף אחד לא מתכופף. אבל האם זה אומר, שמחוץ למי שבקיאים ברזי החוקים ההם, איש לא יכתוב? אולי. אני, מכל מקום, לא מתכוונת להתרגש לא מהחוקים, לא מהתקנות ואפילו לא מהביקורת...." סוף ציטוט. זה שיר הלל לאנאלפאביתיות. כי הרי מי שכתבה את הדברים לא תעז לכתוב כך עברית. ועל עברית. הטקס הקצר המצוטט כאן, ביידיש, מלא שגיאות כתיב. כי מה ההגדרה של אנאלפאבית ? מי שאיננו יודע קרוא וכתוב. לא מוגדר כמי שאיננו יודע לדבר ! כל אנאלפאבית מדבר שפה כלשהיא. אז מה ? כל אחד ימציא לו שפה משלו על פי כללים משלו ? לפי מיטב השמיעה ? הבאתי כאן קישור לפני כמה ימים. בין היתר נשאלה שם שאלה. איך אומרים ביידיש, "מה נשמע ?" ענה שם מי שעונה "ווס הערציך" משמע. מורי ההשכלה מן האסכולה הזו, אינם יודעים אפילו, שהמלה "הערציך" מורכבת משני מלים "הערט זיך" אז מה ? יידיש יכתבו חרשים למחצה ? ידיעת קרוא וכתוב זו השכלה. אמנם לא כל יודע עברית הוא אבשלום קור, או איש אקדמיה. אך זה אינו מונע מאף אחד להמנע משגיאות כתיב. יכתוב כל אחד יידיש על פי ידיעותיו. רק אל תהפכו את העניין, להמצאת הגלגל מחדש. שוב. אין כאן נימה אישית ומתנצל מראש בפני כל מי שייפגע.
 
טאעירע בעני

מבטיחה שלא נעלבתי. ממש לא. וכן, עד כמה שיישמע לך מוזר, ההתייחסות שלי לאידיש שונה לחלוטין מהתייחסותי לעברית, אנגלית, צרפתית ואיטלקית. ואתה יודע למה? כי ברוב אנאלפבתיותי באידיש, אני לא קוראת ספרים באידיש (ברור שאני מפסידה), לא כותבת מכתבים באידיש (אין לי למי), ולא שייכת לקנאי השפה. אולי זה לא ממש נעים לשוחרי השפה המקצועיים לראות אהבלים כמוני בשטח, אבל אני מאוד מקווה, שתרבו לראות אותנו וכמונו, ושהשפה לא תיעלם לגמרי רק למחוזותיהם של בודדים בישראל ובעולם. אפילו אם רובנו נגלה נלעגות מוחלטת. ואגב, אני מכירה לפחות מקרה אחד של אדם דובר עברית צחה, שאכן סובל מדיסלקציה, למרות שהוא מפרסם ספרי שירה (!), ובפורום שבו הוא משתתף איש אינו עורך אותו, איש אינו מתנפל עליו ורוב הבריות באותו פורום כלל אינם יודעים שמדובר בדיסלקטי. אז אני באמת חושבת, שאתם יכולים להירגע קצת. זה מתחיל לטפס על העצבים.
 
אין כאן נימה אישית.

בוודאי לא רצון להבריח מישהו. הפורום הזה הוא במידה מסויימת, כור היתוך, בין אלה שיודעים, לבין אלה שיודעים פחות. הכוונה להביא להכרה, אלה שמנהלים, את הפורום, הם אנשי האקדמיה. לכן רצוי ומומלץ להתיישר לפי הקו שלהם. במובן הזה הם עוסקים בעבודת קודש. הכוונה היתה להביא דיעה שונה, מזו , שבצבצה, מבין הדברים שכתבת. שום נסיון לשלח מכאן מישהו. ברוכה את בבואך. תשארי עמנו.
 
די רעדסט צו מיר?

צו מיר רעדסט די? צו וימען, צו די טייוול
, רעדסט די? רעדסט צו מיר? אויב ס'איז צו מיר, זא ז'ה אזוי גיט אן רעד דירעקט. דארפסט נישט קימען צי קא שום קיצוניות. איך אויב דיר געשטעלט א פושעטע פראגע. באציע דיך ביטע צי די דאזיקע פראגע.
 
למעלה