מה ההיגיון העומד מאחורי הנצרות?

lion 7

New member
היהדות לא מתייחסת ליחסים דו מיניים

אלא על סמך המקרא, קחי למשל יחסי לסביות כך היא מותרת, שאין עליה אזכור , ומצד שני איסור על משכב זכר עם זכר שכן נזכרת במקרא..
 

איבן Najy

New member
supergol אם לא הבנת אז תבין

הפורום הוא כנסיה וירטואלית כדי לקיים שיח בין מאמינים נוצרים ולא כדי לקיים ויכוח בין דתי. מידי פעם אני נכנס בשבתות וחגים להתפלל בבית כנסת ומעולם לא נכנס מיסיונר נוצר לשפוך את בשורתו או קומוניסט כדי לספר למתפללים שאין אלהים וזה ברור מאליו כי לא נכנסים למקום קדוש של דת אחרת ומעליבים את מאמיניה. אם לא שמת לב זה מה שעשית ואני מבקש ממך לא לחזור על כך
 

SupermanZW

Well-known member
מה שכתבת רחוק מהאמת

ישוע לא המציא את הנצרות, ישוע היה יהודי כל חייו וגם כשמת הוא מת כיהודי. ישוע לא נקרא נוצרי על שם דתו אלא על שם העיר בה חי, היא נצרת. את הנצרות המציא פאולוס ולא ישוע. ישוע לא "התחרפן", מטרתו היתה לקרב אנשים לאלוהים אך הדרך בה בחר עוררה עליו את זעם הסנהדרין אשר הוציאו עליו דיבה. ישוע מעולם לא הטיף לרצח, להיפך, הוא הטיף תמיד לסליחה ומחילה ולהימנעות מריבים. ישוע התנגד באופן נחרץ להענשתם של האשמים במותו והוא ביקש מאלוהים "סלח להם כי אינם יודעים מה הם עושים" הברית החדשה אינה מאשימה את היהודים ברצח ישוע ובכלל האשם במסירת ישוע היה יהודה איש קריות ולא כל היהודים, כמו כן ישוע ידע מראש (ע"פ הסיפור) שיהודה איש קריות ימסור אותו. כל מי שטוען שהיהודים אשמים במות ישוע או שהם רצחו את ישוע מסלף את הברית החדשה ומי שרוצח יהודים בשם הנצרות פועל בניגוד לדבריו של ישוע שהטיף לנסות לקרב את היהודים תחילה והתנגד לכל רצח, הוא בחר להיות קורבן מרצונו. לנאצים ולאינקויזיטורים לא היו שום צידוקים למעשיהם בברית החדשה והם פעלו משנאת יהודים ולא מתוך כוונה לקיים את חוקי הנצרות אשר היו מנוגדים לחלוטין למעשיהם.
 

My Shepherd

New member
../images/Emo23.gifהפתעת אותי...

ולמרות כל ההילה שבחרת לאמץ לעצמך בתור אתיאסט, אני חייבת להודות לך על התגובה הניטרלית והיפה
וגם שזה לא בהכרח ידבר אליך, אני אתפלל למען שהדרכה מרוח הקודש תיגע בנשמתך- الرب يهديك
. אמן
 

SupermanZW

Well-known member
אני לא אתאיסט אלא דאיסט

אנשים רבים חושבים שכל מי שלא מאמין בדתות הוא אתאיסט בהכרח, אך לא כך. גם אני מאמין באלוהים בדיוק כמוכם אלא שאני מאמין שישוע היה אדם רגיל ולא בן של אלוהים ושכל ספרי הדתות נכתבו ונשלחו ע"י בני אדם ולא ע"י אלוהים, כלומר הם אמרו דברים בשם אלוהים אך מעולם לא קיבלו את הסכמתו של אלוהים לדבריהם.
 
סופרמן, דאיסט יקר

אני עומד להגיד לך דברים שאינם קשורים לדיאלוג שמבקש הפורום החביב הזה ליצור. אשמח מאד לארח אותך בפורומים שלי באתר "אמת ניוזנט" ואתה אף מוזמן לנהל שם בעצמך פורום דאיזם או כל פורום אחר שעניינו דת או אמונה. אולם היות שכאן פגשתי אותך, הרי כאן אדבר אליך כעת. אתה מפגין בקיאות רבה בכתוב בברית החדשה ואני מסיק מזה שהיה (ואולי עדיין יש) לך עניין אישי רב בנצרות. היום אתה מעמת את הכתובים עם אמונה אחרת, בסיסית יותר מן האמונות הדתיות, ומצביע על האפשרות שהכתוב בספרי הקודש אינו מתיישב עם האמונה הבסיסית. האמונה הבסיסית הזאת קרויה "תורת ההיגיון" והיא משותפת לרבים מאיתנו. ובאמת, אלה שטורחים לענות לך משתדלים בכל כוחם להיצמד להיגיון, מה שמחזק את הנחתי שההיגיון חשוב גם להם. אם הבנתי נכון את הדאיזם, הרי גם הוא אינו מתיישב עם ההיגיון. הדאיזם מכיר בקיומו של בורא תבוני. מצד אחד זה מצריך הנמקה הגיונית, גם אם זו רק תשובה לשאלה הנדושה "מהיכן הגיע הבורא התבוני הזה?". מצד שני, אם הבורא הוא תבוני, אז אין שום מניעה הגיונית לכך שהוא יוליד בן מנקבה אנושית (או מכל חיה אחרת), יוציא עם של עבדים משיעבוד לגאולה ויעניק להם חוקים משונים ויאיים עליהם בעונשים כבדים או יבטיח להם גמול יקר ערך. בקיצור, לאמונות רוחניות השמיים (תרתי משמע
)הם הגבול. אני טוען, ומבטא את טענתי זו בכל מיני מקומות, כי ההיצמדות לתיאור הספרותי היא לא הדבר המהותי. דת מעניקה לאדם נתיב ללכת בו וחוקים להישמע להם. יחד עם הדת כרוכה גם אמונה קוסמולוגית המשמשת, לעתים, הצדקה לעקרונות הדת, אך מי שטוב לו עם הדת שלו אינו זקוק לאמונה הזאת אשר לרוב - כפי שאתה טורח בלהט רב להסב את תשומת לבנו לכך - היא מלאה בסתירות פנימיות ואינה מתיישבת עם האמונה היותר בסיסית שלנו. הנצרות מדברת על חמלה ועל חסד ומציבה לה למטרה לעשות את מאמיניה אנשים טובים ומוסריים. השאלה אם ישוע קם מן המתים ביום ראשון ברבע לשתים עשרה בצהרים או ביום שני בשעה אחרת היא ממש לא רלוונטית לדברים הנעלים האלה. ושאלה שלי אליך. היא נוגעת להשוואה בין דאיזם לאמונות אחרות. מה הוא "הערך המוסף" של הדאיזם
דהינו, במה תורם הדאיזם לאנושות מוסרית וחזקה
 
נראה שיכולת לתת לי תשובה יפה לשאלה

מהם הערכים החשובים ביותר לנצרות. מה שקיבלתי מאחרים נראה לי חסר מכדי להיות דת.
 

My Shepherd

New member
../images/Emo23.gifחבל שאם מישהו טרח וענה לך שאת

מקבלת את תגובתו בכזה זלזול. אולי זה לא ענה לך על הכל, אז תשאלי על מה שחסר לך אבל מצד שני אי אפשר לתמצת לך את הברית הישנה והחדשה בכמה שורות, כי אם אבקשך להסביר לי מהן עקרונות היהדות התוכלי? בכל מקרה ישנן מלא כתבות טובות שעונות על זה אך הן בערבית, והבעייה שאינך מבינה ערבית. אם תרצי להעלות שאלה ספיציפית, עם כיוון מוגדר, תרגישי חופשי לעשות כן.
 

lion 7

New member
לעומת זאת אפשר לתמצת את הנצרות

באהבת אויביכם, תברכו מקלליכם,ותעשו טוב או חסד עם אלה שפגעו בכם, ושאר מההטפה המפורסמת על ההר.. בכך הנצרות בעיקרה לא מבקשת דברים נוספים ..
 
לנצרות, כמו להרבה דתות, יש יתרון

לנצרות, כמו להרבה דתות, יש יתרון קיומי חשוב על פני חוסר דת. גם דתות פגניות ואפילו כת השטן מוליכות את המאמינים בהן בדרך שמועילה לעשות אותם אנשים טובים, מוסריים, יצרנים, רווחיים, תורמים ומועילים יותר מאשר אנשים שאין להם דת. כל אדם בוחר את הדת האהובה עליו מתוך מגוון הדתות העומדות לרשותו. יש הבוחרים את הדת על פי ההיגיון ויש שבוחרים על פי עוצמת הרוחניות או הריגוש של סיפורי היסוד. כל אחד בוחר דת המשקפת בראש ובראשונה את אישיות עצמו וכל אדם מגיע, באמצעות הדת שבחר לו, להגשמה העצמית הטובה ביותר שהוא יכול. הנצרות היא דת יפה, רוחנית, הגיונית ומרגשת. הסיפורים בכתבי הקודש שלה מלאים יסודות פסיכולוגיים עשירים המתאימים לכל אדם. כולנו חוטאים וכולנו זקוקים למחילה. כולנו יודעים כי נמות וכולנו רוצים לחיות לנצח. לשאיפות האלה ולרבות אחרות נותנת הנצרות פתרונות חיוביים ובתוך כך גם מחנכת את המאמינים (ובעקיפין גם כאלה שאינם מאמינים) לערכים חברתיים ומוסריים נעלים. כנרת יפה שלי! לא חשוב איזוהי הדת שתבחרי לך ובלבד שתבחרי לעצמך דת. אינך צריכה להטריד עצמך בשאלות של היגיון ושל אמת. לדברים האלה יש פרשנים. הסתכלי על הדת, ראי אם היא "מדברת אליך" ומעניקה לך נחמה וביטחון שלא לריק עוברים חייך. בסופו של דבר את היא זו שמחליטה על חייך ועל אמונתך ועליך לבחור על פי לבך ושיקול דעתך.
 

SupermanZW

Well-known member
תגובה

הדאיזם הוא אמונה, לא ידיעה, הדאיזם טוען לקיומו של בורא תבוני ומבסס את טענתו על קיום חיים ועל קיום סדר ביקום. הדאיזם מקבל את כל טענות המדע אך לדעת הדאיסטים משום שלמדע אין הסבר המניח את הדעת להיווצרות חי מדומם ואין הסבר המניח את הדעת להיווצרות הסדר ביקום אשר נוצר לרוב הדעות מהמפץ הגדול ואין הסבר המניח את הדעת להיווצרות אינטיליגנציה מתוך ה"כלום" קיימת ישות תבונית שתכננה את היקום כך שיווצר ויתפתח להיות כפי שהוא כי רק אינטיליגנציה יכולה להיות המניע להתפתחות אינטיליגנציה. זה היה ניסיון להסביר על קצה המזלג את הסיבה הראשונית לאמונה הדאיסטית, ישנן גם סיבות נוספות והסברים נוספים לאמונה הדאיסטית אשר על מנת לחסוך במקום ובזמן אפנה אותך לאתר http://www.deism.com , תוכל למצוא שם חומר מקיף ונרחב על הדאיזם. לא טענתי שאין מניעה שאלוהים יוליד בן מנקבה אנושית אך למרות שאין מניעה אין לו גם סיבה לעשות זאת, מדוע לאלוהים לרצות בן מנקבה אנושית? ליציאת מצריים אין כל ראיות, כל ניסיונותיהם של ארכיאולוגים למצוא ראיות כאלה נכשלו ולכן לא סביר להניח שהיינו שם כלל. מסע של מיליוני אנשים במדבר במשך 40 שנה חייב היה להשאיר ראיות רבות. דת הופכת אדם לשטוף מוח אשר במקום לחפש את הדרך הנכונה במוסר האנושי הטבעי הטבוע בו ובמצפונו מחפש הצדקות למעשיו, בין אם מדובר במעשים טובים ובין אם מדובר במעשים רעים בספרי הדת ובכך מטיל את האחריות למוסר על כותבי הספר ולא על עצמו. דת היא התחמקות בלתי מוסרית מאחריות, לאדם מוסרי (כלומר אדם הפועל ע"פ המוסר, להבדיל מאדם שלא פועל ע"פ המוסר, כי לכל אדם יש מוסר, כלומר כל אדם שפוי מבחין בין טוב ורע, אך לא כל אדם פועל ע"פ המוסר) אין צורך בדת. הערך המוסף של הדאיזם הוא הטלת האחריות המוסרית כולה על האדם, הדאיזם דוגל במוסריות, רכישת ידע, וחקר המציאות. הדאיזם טוען שאלוהים, כישות "מושלמת" יצר אותנו כך שנוכל למצוא בעצמנו את הדרך לחיים נכונים, המנגנון המבדיל בין טוב ורע טבוע בנו ועלינו להשתמש בו ולבחור בטוב. בעולם פועל מנגנון ה"סיבה ותוצאה" ומאחר ולכל מעשינו יש תוצאות עלינו לבחור נכון.
 
הרבה מדבריך מתקבל על הדעת

תוך כדי שימוש בהיגיון ובמינימליזם אתה מגיע למסקנות שנראות מבוססות. ממש לא נעים לי להשתמש בבמה הזאת לדברים שלא להם היא נועדה, אבל הדברים שלך מגרים אותי ואינני עומד בפיתוי. אתייחס רק לדבר אחד, למרות שהייתי בשמחה עונה לך על הכל ואף יותר. אם הבנתי נכון, אתה אומר כי הדת זו המצאה אנושית שתפקידה להסיר מן האדם את האחריות לפשעי עצמו. במובן הזה אפשר לראות את הנצרות, להבדיל מן היהדות או האסלאם, כמחזקת את טענתך. הרי ישוע מת על הצלב כדי לגאול אותנו מחטאינו; אנו יכולים לשוב ולחטוא כל אימת שמתחשק לנו ותמיד מחכה לנו המחילה בהישג יד. היהדות והאסלאם הן דתות הלכה. אין בהן מחילה אוטומטית על פשעים. ישנם בהן חוקים ומצוות שעל המאמינים לקיים בכל רגע ורגע בחייהם ועל החברה מוטלת החובה להעניש פושעים. אך האם הנצרות איננה דת הלכה
לכאורה מבטלת הנצרות את כל המצוות. אולם המשתייכים לממסד הנוצרי מכפיפים עצמם לחוקי המדינות בהן הם חיים. על מעשים ארציים מקבל האדם שכר ועונש מן המדינה במונחים ארציים, בעוד שעל מעשיו הרוחניים הוא מקבל את שכרו או את עונשו בעולם הבא. אם תרצה, תוכל לקבל אסמכתא לזה מדברי ישוע עצמו: "תנו לקיסר את אשר לקיסר ולאלוהים את אשר לאלוהים". מול טענתך לחוסר המוסריות של האמונה אני טוען בדיוק ההיפך. האמונה מעניקה לחוסים בה חוסן נפשי ורוחני המקל עליהם את הנשיאה בעול החיים.
 

SupermanZW

Well-known member
בכל הדתות ניתן להשתמש כדי להצדיק

חוסר מוסריות. נתת כדוגמאות את היהדות והאיסלאם, אלה דוגמאות טובות להמחשת טענתי דווקא. באמצעות האיסלאם ניתן להצדיק כל רצח של מי שאינו מוסלמי כי כל מי שאינו מוסלמי הוא כופר (לטענת האיסלאם) בציוויי אלוהים, ומשום שהוא כופר (קאפיר) מצווה להורגו, מצד שני טוען הקוראן שיש לכבד את אנשי הספר (הכוונה ליהודים ולנוצרים), כך שניתן לומר שהקוראן אינו מסית לרצח יהודים ונוצרים, עם זאת יש חאדית' שכרגע איני זוכר את שמה הטוענת שלקראת הגאולה כאשר יסתתרו היהודים מפני המוסלמים מאחורי עצים או אבנים יקראו העצים והאבנים אל המוסלמים "הנה יהודי מאחורי בוא והרוג אותו", מצד רביעי מתיק הקוראן למוסלמי לשאת אישה מ"אנשי הספר" (כלומר נוצריה או יהודיה) אך פאגאנית לא, מצד חמישי בניגוד ליהודים ולנוצרים אשר יש פסוקים בקוראן שמגנים עליהם אין פסוקים המגנים על הפאגאנים, ע"פ האיסלאם כל מי שאינו מאמין באלוהים דינו מוות. למרות הכבוד ל"אנשי הספר" קורא האיסלאם לגבות מס גולגולת מכל מי שאינו מוסלמי אך חי בשטח בשליטת מוסלמים. אלה היו דוגמאות קטנות להצדקת חוסר מוסריות כלפי מי שאינם מוסלמים המובנים באיסלאם ואפשר למצוא גם הצדקות למעשים לא מוסריים כלפי מוסלמים מתוך כתבי האיסלאם. בכתבי היהדות ניתן למצוא גזענות רבה ומוסר כפול כלפי מי שאינם יהודים, אם תכנס לפורום אתאיזם אוכל להביא בפניך קובץ ענק של הלכות המתירות את המעשים הכי בלתי מוסריים שניתן להעלות על הדעת ביהדות ומשתמש אחר (pembencipolisi) יוכל להביא בפניך קובץ אחר של הלכות דומות ומזעזעות באותה מידה בקוראן. ספרי הדתות נכתבו ע"י אנשים אינטרסנטים שמטרתם היתה להשתלט על כמה שיותר אנשים והם לא בחלו בשום אמצעי, לכן כתבו אותם כך שניתן עם מעט תחכום להצדיק באמצעותם כל מעשה, בין אם הוא מוסרי בין אם לאו.
 
מרוב עצים אינך רואה את היער

כל הדוגמאות שאתה מביא הן נכונות. גם על המסקנות שלך אינני חולק. כתבי הקודש חשודים גם בעיני ככתבים אינטרסנטיים ואני יכול להוסיף בלי סוף דוגמאות. אבל אתה מחטיא את הנקודה העיקרית: האמונה נותנת למאמין כח, ואין זה משנה לו מה אני או אתה או pembencipolisi אומרים. החיים קשים. העולם אכזר. צא וחשוב כמה אומלל היה האיש הפשוט לולא היה מובטח לו שכר בעמלו אם תרצה, הדת היא אופיום להמונים. אם תרצה אחרת, הדת היא קטליזטור לקדם את האנושות. שתי ההגדרות נכונות באותה מידה ואינן סותרות זו את זו. ההחלטה באיזו מהן לבחור היא שלך. מה שאתה בוחר משקף את עצמך. אתה יכול להמשיך להתריע מפני חוסר ההיגיון וחוסר האמת והצדק שבדת, ובכך להראות לעולם כי אתה שם דגש על ביקורת, ואתה יכול להטיף לקיום המצוות הדתיות המוצאות חן בעיניך, ובכך להראות לעולם כי אתה שם דגש על עניינים מוסריים. אם אין שום דת אשר מצוותיה מקובלות עליך, אתה זכאי ואף חייב להמציא דת חדשה ובכך לעשות את עולמנו מקום טוב יותר לחיות בו (ולקחת את הסיכון שיקומו אנשים ביקורתיים שיכריזו עליך ועל ממשיכיך שאתם שרלטנים אינטרסנטים
)
 

SupermanZW

Well-known member
תמיד צריך להיות ביקורתי

אדם מוסרי נוהג במוסריות לא בגלל השכר אלא בגלל שכך נכון לעשות. בכל הדתות עליהן למדתי עד היום קיימים עיוותים מוסריים קשים, בדאיזם לעומת זאת לא יכולים להיות עיוותים מוסריים כי הדאיזם קורא לאדם לפעול ע"פ המוסר האנושי הטבעי הטבוע בו ולשקול בכובד ראש את מעשיו כי עם השפעותיהם יצטרך לחיות. בדאיזם לא ניתן למצוא הצדקה לשום מעשה לא מוסרי. דאיזם אינו דת אלא אמונה בלתי דתית, ההבדל הוא שלדתות יש פולחן ולאמונות בלתי דתיות אין פולחן. כל כתבי הדאיזם הם כתבים פילוסופיים ולא ספרי חוקים, החוקים של הדאיזם הם למעשה חוקי המוסר האנושי הטבעי. ארגוני הדאיסטים מתקיימים מתרומות, לאיש אין רווח אישי מהדאיזם וכמו כן דאיסטים אינם מבטיחים כלום לאיש ואף אינם עורכים פעילויות מיסיונריות, דאיסטים נותנים מידע על אמונתם רק למי שמבקש מהם, כך ניתן לשלול בקלות את הטענה שהדאיסטים שרלטנים אינטרסנטיים.
 
אהבתי כל משפט, בעיקר בשבח הביקורת

הדברים שכתבת הם נפלאים. כך נכון לנו, בל בני האדם, להיות. לדעתי, המוסר הטוב הוא הדבק המחזיק את החברה האנושית מלוכדת. אם הדאיזם אכן משיג את המטרה הזאת, הריני להמליץ עליו בחום לכל מי שמחפש לעצמו נתיב אמת ללכת בו. אבל, כפי שאתה אומר, תמיד צריך להיות ביקורתי. אני, למשל, אינני יכול לקבל את האמונה שמסביבה נרקם הדאיזם כי היא אינה עומדת בקנה אחד עם הראיה שלי את העולם. אם אנסה להעביר אותה אל ילדיי, הם ירימו גבה, ישליכו אותה כלאחר כבוד לפח ויחדלו לקיים את חוקי המוסר האנושי הטבעי מיד כשינשמו את האויר שמעבר לדלת. כל דת מצווה חוקי מוסר כי יצר לב האדם רע מנעוריו. הדאיזם אכן אינו דת משום שהוא נמנע מלצוות חוקים. לכל היותר אפשר לראות בו שיטה פילוסופית, בתור שכזה הוא מלא פרצות. למשל, אם האדם הוא תבוני וטבועה בו היכולת לשפוט נכון, איך אפשר להסביר את זה שמיליארדים של בני אדם נוהים אחרי דתות המלאות עיוותים מוסריים קשים
אם הם כולם שטופי מוח הרי אינם יכולים להיחשב תבוניים ובעלי יכולת שיפוט. ואז גם אני ואתה, המעידים על עצמנו כי הננו אנשים ביקורתיים, משתייכים לאותו מין אנושי שהשליך מעל עצמו את כבלי הביקורת ואולי גם אנחנו שטופי מוח
אגב, אני לא מצליח לקבל שיש לעולם בורא תבוני, אבל זה לא עניין לדיון בפורום נוצרים. אם תנהל פורום דאיזם, מובטח לך לפחות קליינט אחד
 

SupermanZW

Well-known member
תגובה

אם אינך יכול לקבל את האמונה שמסביבה נרקם הדאיזם, תהא אשר תהא, אינך אמור לנסות להעביר אותה לילדיך שכן גם ע"פ הדאיזם עליך ללכת עם האמת שלך עד הסוף ולא לנסות להטיף לאמונה שאתה עצמך אינך מאמין בה, עם זאת עליך לנסות לחנך את ילדיך לפעול ע"פ המוסר האנושי הטבעי ולא לנסות לחפש צידוקים למעשיהם בספרי דתות שונות משום שניתן למצוא בהם צידוקים למעשים בלתי מוסריים אשר בקלות תוכל להסביר מדוע הם בלתי מוסריים, זה ללא שום קשר האם אתה מנסה לחנך את ילדיך להאמין באלוהים או לא או להנחיל להם פילוסופיה מסויימת. מיליארדים של בני אדם הם שטופי מוח מלידה, הם מאמינים בדתם כי כך חינכו אותם ואף גרוע מכך, הדתות כדי לעמעם את המחשבה והביקורתיות של אנשים כופות עליהם להיות צייתנים ולמלא ציוויים שונים גם אם אינם מבינים את ההיגיון העומד מאחוריהם, כל מי שעיניו בראשו יכול להבחין בכך שכל המאמינים בדתות המונותאיסטיות מאמינים שהם עושים את רצונו של אלוהים ולאיש מהם אין ראיות לקשר בין ציוויי דתו לרצונות של אלוהים, הסתירות הפנימיות בספרי הדתות וסתירתן זו את זו הן ראיה שאינן יכולות לשקף את רצון אלוהים, לא יתכן שאלוהים יסתור את עצמו, כמו כן כאשר בכל הדתות קיימת האקסיומה שאלוהים הוא טוב עצם הצדקת מעשים בלתי מוסריים כאילו הם רצון אלוהים סותרת אקסיומה זו המהווה את הבסיס לכל דת מונותאיסטית (בין הדתות הפוליתאיסטיות לעומת זאת יש דתות שבהן יש אלים טובים ואלים רעים). כאשר מחנכים ילדים מקטנות להיות חקרנים וביקורתיים, גם אם לא מלמדים אותם דבר על הדאיזם הם לא יוכלו להיות שטופי מוח והם יפעלו ע"פ המוסר האנושי הטבעי שלהם מבלי לחפש בספרי הדתות השונים את המוסר, כי ברגע שהאדם מתייחס למוסר כאל דבר חיצוני ולא כאל דבר שעליו למצוא בעצמו האחריות על מעשיו, גם אם אינו מבחין בכך, נופלת על כותב הספר ולא על עצמו, אדם שבשביל לדעת כיצד לנהוג צריך לחפש את המוסר בספר במקום בעצמו הוא אדם לא מוסרי כי כל מה שכתוב בספר שמותר, בין אם מדובר בציווי מוסרי בין אם לאו הוא יעשה וכל מה שכתוב בספר שאסור, בין אם האיסור הוא על מעשה בלתי מוסרי ובין אם האיסור הוא על מעשה מוסרי הוא לא יעשה ולמעשה אדם זה מבצע את כל פעולותיו על מנת לרצות את אלוהים כביכול ועל מנת לקבל שכר ולא משום שהוא פועל על מנת לעשות את הדבר הנכון. הדתות מעודדות אגואיזם ומיזנטרופיה ומסתירות זאת באמצעות מספר מצוות שנועדו למען הזולת, אולם המצוות שנועדו למען הזולת הן בתוקף רק כאשר הזולת הוא בן אותה דת או בן אותו גזע וכאשר מדובר במאמינים בדתות או אמונות אחרות בכולן ניתן למצוא הצדקות למעשים בלתי מוסריים. הדאיזם מדגיש את האחריות האישית לכל מעשה ואת ההיצמדות למוסר האנושי הטבעי, הוא אינו מתיר לנהוג באופן שונה לאנשים ע"פ אמונתם אלא לנהוג באופן מוסרי עם כל בני האדם ולכן אינו מטפח אגואיזם, מיזנטרופיה ולאומנות כמו שאר הדתות. כל אדם אם יפעל באופן ביקורתי ויחפש את המוסר בנפשו ולא בספרי הדתות יוכל לפעול באופן תבוני ומוסרי ואז יפתח כושר שיפוט מעולה, עליו רק לקחת אחריות ולהפסיק לפעול על מנת לרצות מישהו או משהו, לפעול רק כי הפעולה היא הדבר הנכון לעשות, לא בגלל השאיפה לשכר או הפחד מעונש, רק כך אפשר להיות מוסרי באמת. זכותך לא להאמין בבורא תבוני, אני נימקתי מדוע אני מאמין בבורא תבוני וזכותך לחשוב שנימוקיי אינם משכנעים, לא לי ולא לך יש דרך לדעת האם קיים אלוהים או לא, אני מאמין שהוא קיים ואתה מאמין שאינו קיים, אמונה מטבעה אינה ידיעה כי לו ניתן היה להוכיח או להפריך את קיומו של אלוהים היינו יכולים לדעת האם הוא קיים ולא היה לנו צורך באמונות לכאן או לכאן.
 
למעלה