מנוף ארצנו

MRimer

New member
חידה - מה משמעות השם סטלה מאריס?

ולא, אני לא מתכוון להסתפק בתרגום לעברית "כוכב הים". השאלה היא למה קוראים למקום "כוכב הים", וכיצד נוצר השם הזה?
 

SEA21

New member
ממול למנזר יש אנדרטה לזכר החיילים

של נפולאון שנהרגו במצור על עכו. במנזר גם אושפזו החיילים שנפצעו בקרב.
 

broadaxe

New member
האנדרטה - הפירמידה שבכניסה

מאחורי צלב הברזל המרושת, בתמונה שהעלית בהודעה הקודמת שלך. הפירמידה היא במקור ציון לקבר-אחים של חיילי נפוליאון הפצועים ששהו במבנה המנזר ונרצחו בידי החיילים התורכים. הגופות הועברו משם לאחר זמן רב.
 

vered73

New member
החזרת אותי מליון שנה אחורה לקורס

על הנצרות (עד התפצלותה) היה לנו מרצה מאלף, באולם הכי ענק במדעי הרוח (קורס רשות שהיה ממש חובה לקחת) בתל אביב; היה מביא דוגמאות של ציורים, אמנות, תמונות של שרידים, וגם יום אחד הביא רדיודיסק, ושם לנו את המיסה של חג המולד. זה הדהד כמו בכנסייה. היה פשוט חווייתי. (מקווה שלא פוגעת ברגשותיך) בכל אופן, גם הנושא של סטלה מאריס הוזכר בהקשר לנצרות. כלומר, נכון שהוזכר המנזר, אבל בשיעור נדונה משמעות המילים והקשרן לנצרות. אשמח אם יוכל מישהו לספר ולהזכיר מהן.
 

MRimer

New member
אז הנה בבקשה

ראשית, אציין כי נושא הנצרות, ודתות בכלל, הוא אחד הנושאים החביבים עלי ביותר, והשקעתי לא מעט מאמץ כדי ללמוד ככל האפשר על המנהגים והסיבות וקיומם. ובאשר לסטלה מאריס, התשובה מחייבת מעבר הדרגתי ומעט הסברי רקע. ראשית, חשוב לדעת שהמנזר מוקדש למרים, אם ישו. השם מרים מורכב משתי מילים מחוברות, מר-ים 1. מר, היא מילה בעברית שמשמעותה "טיפה". 2.ים, פשוטו כמשמעו, ים, מים. אם כך, מר-ים, פירושו "טיפת ים". כדי שלא יחשדו בי שאני בודה זאת מליבי, אגייס לעזרתי את הנביא ישעיהו (פרק מ', פסוק ט"ו), שביקש לתאר את אפסותם של הגויים למול גדלות האל, והשמיע את הפסוק "הן גויים כמר מדלי, וכשחק מאזניים נחשבו". "כמר מדלי" = כטיפת מים מדלי. באו הנוצרים ותירגמו את השם מרים ללטינית באופן מילולי. "טיפת ים" הפכה להיות "סטילה מאריס". ואני מדגיש "סטילה", לא "סטלה". (אני מניח שרובכם מכירים את טיפות העיניים המפורסמות של חברת "סטילה", חברת "טיפה". אם כך, "סטילה מאריס" הוא שמה בלטינית של מרים. עם הזמן, השם המוזר הזה איבד את משמעותו בקרב דוברי הלטינית, והוא גם החל להישמע לא מכובד מספיק עבור דמות כה קדושה כאימו של האל. לפיכך, שינו מעט את אופן ההגייה של השם, וכך הפכה טיפת הים "סטילה מאריס" לכוכב הים, "סטלה מאריס".
 

vered73

New member
זכרתי הקשר כלשהו ללטינית. תודה רבה

על ההסבר המפורט!
 
המנהגים והסיבות לקיומם

אני מניח שאתה מכיר היטב את ספריו של פרופ' דני שפרבר "מנהגי ישראל", ואם במקרה אינך מכיר - רוץ עוד היום לקנות. המחקר המקיף ביותר שאני מכיר אודות הסיבות להיווצרותם של מנהגי ישראל (שישה כרכים). חובה בכל בית.
 
אל תקנה -

אם תזכיר לי לפני פגישתנו הבאה, אשמח לתת לך את הספרים בהשאלה לזמן בלתי מוגבל.
 

vered73

New member
שאלה המאחדת את הכל

בתור אספן בולים, המכיר טיפה את הנצרות, רציתי להתיעץ איתך כיצד לסדר את אוסף בולי חג המולד שלי. זה לא שיש לי מליונים, כל כמה שבועות מצטרפים כמה. אבל, משום שיש גם מדינות שלעולם יקשה עלי להשיג מהן בולים (ואני לא מתכוונת ליוגוסלביה
) חשבתי לפי הנושאים הבאים: האם ובנה - ציורי אמנות האם ובנה - פיסול שלושת השליחים לידת ישו עץ אשוח מתנות מברקים מזחלות ילדים ציורי ילדים סנטה כמובן שיש קטגוריות חופפות כמו ציור ילדים של סנטה או סנטה מתקן את המזחלת... בנוסף, אני גם מתלבטת לגבי נגזרות של הנצרות כמו למשל ציור של לוקאס (או כל נגזרת אחרת של ספר הבשורה) אשמח מאד לשמוע מה דעתך! ואשמח גם לחוו"ד של אספני בולים נוספים המתמקדים רק בנושא אחד ויכולים לתת טיפים.
!
 

MRimer

New member
זו שאלה ענקית, אבל אנסה.

חג המולד הינו אחד משני החגים המרכזיים של העולם הנוצרי: חג המולד וחג הפסחא. כל הרעיון הנוצרי מבוסס על האמונה כי "הבן", אחד ממרכיבי השילוש הקדוש (האב, הבן, ורוח הקודש), שהוא אלוקי וקדום כיתר שני המרכיבים, בחר להפוך לבשר בדמותו של ישו. מאורע קוסמי זה של הפיכת אלוקות לבשר התרחשה בחג המולד, וכעבור כשלושים שנה, עם צליבתו של ישו ועליתו לשמים, עזבה האלוקות את כסותה ה"בשרית", ושבה למהותה האלוקית, מאורע המצויין בחג הפסחא. חג המולד הוא חג חדש יחסית, שצמח באירופה במאות החמישית והשישית. הסיבות לצמיחת חג המולד (ודיכויו במקביל של החג החשוב "אפיפאניה", יום הטבילה בירדן), רחבות מכדי שאוכל להתייחס לכך כאן, אבל העיקרון הזה צריך להיות ברור. אם כך, כאשר באים לבנות אוסף בנושא חג המולד, ומבקשים לכסות את כל האלמנטים השייכים לנושא, חשוב להבדיל בין שני מרכיבים מרכזיים: 1. מהותו של החג והמסרים הדתיים הגלומים בו. 2. מנהגי החג, דרכי התפתחותן ההיסטוריים, והאופן בו מצויין החג כיום בקהילות השונות בעולם.(ולא רק הקהילות הנוצריות, במאמר מוסגר אציין שכבר דובר בפורום על כך שהיהודים החרדים נוהגים שלא ללמוד תורה ביום זה, המכונה "ניטל"). בסעיף מהות החג הייתי כולל את הנושאים הבאים: הבשורה למרים בנצרת הביקור של מרים אצל אלישבע (אם יוחנן המטביל) בעין כרם. ההגעה לבית לחם לרגל המפקד הרומי. הלידה. ההכרה על ידי הרועים. ביקור שלושת המלכים/חכמים/מגושים ומתנותיהם. האם ובנה. (לא הייתי מפריד בכותרות האוסף בין האמצעים הטכניים בהם צויין הנושא, דוגמת פיסול, ציור ושאר דרכי ביטוי). בסעיף המנהגים הייתי מכניס סעיפים דוגמת: הדלקת נרות בארבעת שבועות האדוונט הקודמים לחג המולד. סצנת המולד ומרכיביה. עץ האשוח. הענקת מתנות. שליחת ברכות (האם לזה התכוות כשכתבת "מברקים"). סנטה קלאוס ומזחלת האיילים שלו. לא הבנתי למה התכוות כשכתבת "ילדים", אבל בכל מקרה לא הייתי פותח סעיף בשם "ציורי ילדים". בבולים עם ציורי ילדים יש להשתמש על מנת לאייר את יתר הסעיפים, בהתאם למה שהילדים ציירו. אני לא מתיימר לומר שזו תוכנית סופית ומוחלטת, ובטוח שבחשיבה עמוקה יותר הייתי פותח עוד סעיפים, או מאחד סעיפים. אין ספק שגם זמינות החומר הבולאי תקבע את החלוקה והיקף הסעיפים. אני מקווה שלא התשתי אותך יתר ע המידה, ושהצלחתי לסייע. הו, הו ,הו, חג שמח.
 

vered73

New member
תודה רבה, אדפיס את תשובתך כדי

שלא תלך לאיבוד, ובסופהשבוע אשב עם הבולים ואנסה להתמקד לפי הקווים שהצעת. (עם שינויים מסוימים) ילדים - הכוונה למשל לסדרת בולים המתארת ילדים משחקים בשלג, כאשר יש אלמנטים של חג מולד. או שילדים ציירו את התמונה המתוארת בבול. קח למשל את התמונה שאני מצרפת (לא בול שיש לי), איפה אפשר לשים אותו - הרי ברור שזה משהו שמתקשר לא לחורף סתם אלא לחג המולד, כי אחרת לא היו כל כך הרבה מדינות מוציאות את אותו סגנון של בול ותמיד בעונת חג המולד. אחרי שכתבתי את מה שכתבתי בצהרים, נזכרתי בכל כרטיסי הברכה לחג המולד שקיבלתי ואני שומרת (בעיקר את היפים מביניהם או שהשולחים היו משמעותיים בעיני). אבל זה כבר משהו שאין צורך למיין...
 
למעלה