זו שאלה ענקית, אבל אנסה.
חג המולד הינו אחד משני החגים המרכזיים של העולם הנוצרי: חג המולד וחג הפסחא. כל הרעיון הנוצרי מבוסס על האמונה כי "הבן", אחד ממרכיבי השילוש הקדוש (האב, הבן, ורוח הקודש), שהוא אלוקי וקדום כיתר שני המרכיבים, בחר להפוך לבשר בדמותו של ישו. מאורע קוסמי זה של הפיכת אלוקות לבשר התרחשה בחג המולד, וכעבור כשלושים שנה, עם צליבתו של ישו ועליתו לשמים, עזבה האלוקות את כסותה ה"בשרית", ושבה למהותה האלוקית, מאורע המצויין בחג הפסחא. חג המולד הוא חג חדש יחסית, שצמח באירופה במאות החמישית והשישית. הסיבות לצמיחת חג המולד (ודיכויו במקביל של החג החשוב "אפיפאניה", יום הטבילה בירדן), רחבות מכדי שאוכל להתייחס לכך כאן, אבל העיקרון הזה צריך להיות ברור. אם כך, כאשר באים לבנות אוסף בנושא חג המולד, ומבקשים לכסות את כל האלמנטים השייכים לנושא, חשוב להבדיל בין שני מרכיבים מרכזיים: 1. מהותו של החג והמסרים הדתיים הגלומים בו. 2. מנהגי החג, דרכי התפתחותן ההיסטוריים, והאופן בו מצויין החג כיום בקהילות השונות בעולם.(ולא רק הקהילות הנוצריות, במאמר מוסגר אציין שכבר דובר בפורום על כך שהיהודים החרדים נוהגים שלא ללמוד תורה ביום זה, המכונה "ניטל"). בסעיף מהות החג הייתי כולל את הנושאים הבאים: הבשורה למרים בנצרת הביקור של מרים אצל אלישבע (אם יוחנן המטביל) בעין כרם. ההגעה לבית לחם לרגל המפקד הרומי. הלידה. ההכרה על ידי הרועים. ביקור שלושת המלכים/חכמים/מגושים ומתנותיהם. האם ובנה. (לא הייתי מפריד בכותרות האוסף בין האמצעים הטכניים בהם צויין הנושא, דוגמת פיסול, ציור ושאר דרכי ביטוי). בסעיף המנהגים הייתי מכניס סעיפים דוגמת: הדלקת נרות בארבעת שבועות האדוונט הקודמים לחג המולד. סצנת המולד ומרכיביה. עץ האשוח. הענקת מתנות. שליחת ברכות (האם לזה התכוות כשכתבת "מברקים"). סנטה קלאוס ומזחלת האיילים שלו. לא הבנתי למה התכוות כשכתבת "ילדים", אבל בכל מקרה לא הייתי פותח סעיף בשם "ציורי ילדים". בבולים עם ציורי ילדים יש להשתמש על מנת לאייר את יתר הסעיפים, בהתאם למה שהילדים ציירו. אני לא מתיימר לומר שזו תוכנית סופית ומוחלטת, ובטוח שבחשיבה עמוקה יותר הייתי פותח עוד סעיפים, או מאחד סעיפים. אין ספק שגם זמינות החומר הבולאי תקבע את החלוקה והיקף הסעיפים. אני מקווה שלא התשתי אותך יתר ע המידה, ושהצלחתי לסייע. הו, הו ,הו, חג שמח.