. לא.
לא. לא. לא נכון.
השאלה הפוליטית היא בדיוק כפי שכתבתי לעיל : תולדה של זו הדתית כי השאלה היא - מה אנחנו והם מחפשים
דווקא כאן. אומנם, יש רבים שנולדו כאן וכלל אינם מעלים על דעתם להגר, אבל אבותיהם ואבות אבותיהם באו לכאן ודווקא לכאן מטעמים ששורשם היסטוריים-מסורתיים-דתיים. תופעה היסטורית דומה, שלמזלנו נתכחדה, היא קיומם של מסעי הצלב, מלחמות כיבוש על רקע דתי שנהפכו למלחמות שליטה וכיבוש אדמה. כפי שכתבת אתה עצמך לעיל, לשני העמים תודעת שייכות לרגבי אדמה אלה. אבל אם תואיל לחלץ עצמך מההשפעה הליבוביציאנית הדביקה והעיוורת ותיאות להימנע מהמושג הפילוסופי/חילוני המעוות ״תודעה״ בכל מה ש
קשור לדת היהודית-מסורתית-היסטורית, לא תוכל להתכחש כאיש אמת לעובדה שהזיקה לא״י היא בראש ובראשונה זיקה דתית. המקרא, חז"ל והיהדות הרבנית המסורתית-רווחת לא מכירים "תודעה" אבסטראקטית אלא ראליה חווייתית. עבור היהודי ההיסטורי הרווח עד לפני כ-200 שנה, ארץ ישראל היא הארץ המובטחת ממש, לא הארץ התודעתית ולא חלילה - מבחינתו של אותו היהודי הרווח - לא הארץ שסתם כך רצה להגר אליה בחירוף נפש, כדוגמת הרצון הליבוביציאני, רצון בעלמא ללא הנמקה. גם המניע הליבוביציאני החילוני האחר : we are fed-up with being ruled by goyim איננו משקף אמת אלא חושף בטוי לנסיון לשמור על קוהרנטיות הגותית מצד ליבוביץ המתוחכם. לישוב הארץ יש מבחינה אתנית היסטורית אחיזה מקראית
מכוננת ששותפים לה חילוניים ודתיים. משם זה מתחיל, מהמיתוס. לתנועת השיבה לישראל קראו ״ציונות״ על שם ציון ולא ״רצון-יות״ על שם ליבוביץ. עבור המגזר היהודי הדתי מעוגנת הישיבה בארץ ממניעים דתיים פר-אקסלנס : " ... בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת. אֶת הַקֵּינִי וְאֶת הַקְּנִזִּי וְאֵת הַקַּדְמֹנִי. וְאֶת הַחִתִּי וְאֶת הַפְּרִזִּי וְאֶת הָרְפָאִים. וְאֶת הָאֱמֹרִי וְאֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַגִּרְגָּשִׁי וְאֶת הַיְבוּסִי... " מאז "ימי" אברהם ועד המתנחלים דהיום רווחת האמונה שלישיבתם של עם ה' דווקא כאן יש מניעים דתיים ולימים נעשה המרכז הפולחני בירושלים, מקדש ה׳ שנבנה בה, בארץ ישראל ודווקא בה, ולא בלוצרן או שיקאגו. למרות שאפשר מבחינת ההלכה להיות יהודי כשר גם בגולה - ארץ ישראל כביתו המובטח של עם ישראל הנבחר הייתה והינה מרכיב יהודי מכונן רב השלכות
בראליה היהודית הלאומית והפולחנית. עזוב "תודעה".
הוא הדין מבחינת המוסלמי שגם עבורו ירושלים היא עיר קודש, ומלחמתו עקובת הדם על השליטה בארץ זו, ארץ בה ישבו אבותיו ואבות אבותיו, מעוגנת כבר במורשתו הדתית אלוהית של מוחמד, בקוראן ( למשל סורה 2 פס׳ 190-193 או סורה 22 פס׳ 39-40 ) ולאחר מכן מעוגנים הדברים ומשתקפים מבחינת הלכות מוסלמיות. מהו , למשל, החומייניזם הפונדמנטאלי אם לא קודם כל מאבק דתי. לא לחינם מלחמתם של המוסלמים בנו היא מלחמת ג׳יהאד, קרי מלחמת קודש שמניעיה קודם כל דתיים.
אתה כותב : " אכן הפיתרון לא נראה באופק, ולנו לא נותר אלא לבכות בשקט, ולחכות לימים טובים יותר" ומבחינתי, הבכי - יותר שהוא נובע מנוסטלגיה של ערב שבת בבית אבא, הוא נובע מתמימותם המדממת של אלה שסבורים שעושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ושמלאכי השלום מסייעים בידו בערבי שבתות. המוני בית ישראל המאמינים בצור ישראל וגואלו, מצפים לברכתו ישועתו והגנתו ומבקשים שיפרוס את סוכת שלומו עליהם. איך אפשר לא לבכות מאשלייה אמונית תמימה כזו ?
ומכאן לסקרנותך-שאלתך.
הפיוט ״שלום עליכם״ המרגש הרי הוא מבוסס על מסכת שבת קיט ע״ב :
״ ... אמר רב חסדא אמר מר עוקבא כל המתפלל בע"ש ואומר ויכולו שני מלאכי השרת המלוין לו לאדם מניחין ידיהן על ראשו ואומרים לו (ישעיהו ו, ז) וסר עונך וחטאתך תכופר תניא ר' יוסי בר יהודה אומר שני מלאכי השרת מלוין לו לאדם בע"ש מבית הכנסת לביתו אחד טוב ואחד רע וכשבא לביתו ומצא נר דלוק ושלחן ערוך ומטתו מוצעת מלאך טוב אומר יהי רצון שתהא לשבת אחרת כך ומלאך רע עונה אמן בעל כרחו ואם לאו מלאך רע אומר יהי רצון שתהא לשבת אחרת כך ומלאך טוב עונה אמן בעל כרחו....״
אני מנצל את שאלתך כדי לזמר בפניך שוב : האמור לעיל איננו טקסט הלכתי, אולם הוא משקף את עולמם המיתולוגי של מנסחי ההלכות, חכמינו זיכרם לברכה. הטקסט הזה הוא טקסט חז״לי אליבא דכולי עלמא. מי שמאמין
רק בקב״ה כמובא בשאלתך, במה הוא מאמין ? בזקן היושב בשמים ומושך בחוטי העולם ? ח ח ח ... אלא זוהי אמונתנו, אמונת המקבלים עליהם עול מלכות שמים ועול תורה ומצוות - שתורתנו-שבעל-פה, ( שטקסט זה הוא חלק אינטגראלי שלה ) שעל פיה חיו וקיימו את התורה הרבה עשרות דורות של עם ישראל, ושנתגבשה בהלכה בידי בני אדם שכוונתם היתה ״לשם שמים״, ז.א. לקיום התורה - היא היא ה״תורה מן השמים״ המחייבת את המאמין, ז.א. את המקבל עליו עול מלכות שמים ועול תורה ומצוות.... העיקר האמוני הגדול, שעליו עומדת היהדות המסורתית, הפרושית-תלמודית-רבנית, כולה הוא : שזאת התושבע״פ, שהיא מעשה ידי אדם. היא היא התורה האלוקית ... וגו׳, ואני עצמי טרם שמעתי על תושבע״פ של מיתוס וכנגדה תושב״ע של פרקסיס. הא בהא תליא.
ועניין אחרון - הבקשה שלך לחיילי צ.ה.ל לחשוב טיפה שמא האדם שעליו הם יורים הוא חף מפשע מיותרת לחלוטין מאחר שכל איש-שדה קרבי מתחנך על ערך זה ומתודרך שוב ושוב כל פעם מחדש ברוח זו. אי אפשר להימנע מתופעות יחידאיות שאין עליהן שליטה, אולם
כמדיניות צבאית ישראלית ממסדית נשמר צ.ה.ל מפגיעה בחפים מפשע. בנוסף, לא פוסק הדרג המדיני בכל הזדמנות תקשורתית בארץ ובעולם להדגיש את המגמה להימנע משפיכות דמים של חפים מפשע ובכללם ילדים. וכי אינך קורא עתונים ? אינך שומע רדיו ? אינך צופה בטלוויזיה ובאינטרנט ?
לך מחכה צ.ה.ל כדי לשמוע הנחייה זו ? לעומת זאת - האם שמעת הנחיות שכאלה מצד אוייבי ישראל ? האם שמעת ??
פגיעת מוות בילדים חפים מפשע מזעזעת כל לב רחום. לא רק לך כואב יותר לראות ילדים נהרגים, אפשר שישנם גם מעבר לגבול כאלה שכואב להם. ואולם, מאות הרקטות הנשלחות לעבר ישראל וכמעט ללא ריסון של קולות מחאה, אינן בנויות להתפוצץ ולהשמיד רק מבוגרים מגיל 18 ומעלה, וכל רקטה כזו נחשבת בעיני נשק מרצח מכוון נגד ילדים. לעומת זאת, אם חלילה נפגע ילד פלשתיני מאש כוחותינו - שגגה היא, והיא נבדקת ונלמדת ומתנצלים עליה, ואין ישראל מתייחסת אליה ואפילו לא חלילה כרצח מכוון של
חאמסניק פוטנציאלי.