רועי החושב
New member
כוונתי היא שנדמה לי שפיענחתי את אמונתו
הוא אינו נראה לי כמאמין באלוהים, אלא ברצון החופשי. עבודת השם היא הביטוי האידאלי של הרצון החופשי מבחינתו. היא מאששת את קיום הרצון החופשי, ואולי רק היא מאששת אותו.
ואולם אני סבור שאמונתו הזו ברצון החופשי (אמונה במשמעות הנורמטיבית ולא "אמונה" בשפה שלו) נובעת מצורך לשפוט, להיות החלטי.
הרי מי שאין לו רצון חופשי אינו בר שיפוט כלל, אלא הוא גוש של גורל, כמו אבן. אי אפשר לשפוט אבן, אי אפשר לשפוט גורל.
ובכלל, מדוע שאלת הרצון החופשי היא בגדר "בעיה"? יש לא מעט שאלות שעדיין אינן "בעיות", ונדמה שבשאלה הזו התחבטו לא מעט אנשים, אולי יותר מכל שאלה אחרת. מדוע? מכיוון שפה בא לידי ביטוי הצורך לשפוט. חברה זקוקה לשיפוט, אחרת היא במצב של אנרכיה, ולכן למוסדות השיפוט שלה מתפתחת אידיוסינקרטיה ומיתולוגיה שנועדו להבטיח את יכולת השיפוט בכל מצב. המיתולוגיה של השיפוט היא מעשיית הרצון החופשי.
החוק קובע, לדוגמא, שאדם מעל לגיל 18 אחראי למעשיו. כקביעה עובדתית זה אחד הדברים המגוחכים ביותר ששמעתי. אין זו קביעה עובדתית, וזה ברור. לכל היותר אפשר לומר שהחוק מגלגל את הנשיאה באחריות על מעשי הפרט מאחריות של מוסד מדיני לאחריות של הפרט. אך זו "אחריות" כפויה, שפירושה שהפרט ישלם מחיר על גורלו באם לא יתאים לדרישות החברה (אם יתאים או לא יתאים- זה עניין של גורל או מזל) ולא אחריות טבעית שבאה משליטה עצמית.
הוא אינו נראה לי כמאמין באלוהים, אלא ברצון החופשי. עבודת השם היא הביטוי האידאלי של הרצון החופשי מבחינתו. היא מאששת את קיום הרצון החופשי, ואולי רק היא מאששת אותו.
ואולם אני סבור שאמונתו הזו ברצון החופשי (אמונה במשמעות הנורמטיבית ולא "אמונה" בשפה שלו) נובעת מצורך לשפוט, להיות החלטי.
הרי מי שאין לו רצון חופשי אינו בר שיפוט כלל, אלא הוא גוש של גורל, כמו אבן. אי אפשר לשפוט אבן, אי אפשר לשפוט גורל.
ובכלל, מדוע שאלת הרצון החופשי היא בגדר "בעיה"? יש לא מעט שאלות שעדיין אינן "בעיות", ונדמה שבשאלה הזו התחבטו לא מעט אנשים, אולי יותר מכל שאלה אחרת. מדוע? מכיוון שפה בא לידי ביטוי הצורך לשפוט. חברה זקוקה לשיפוט, אחרת היא במצב של אנרכיה, ולכן למוסדות השיפוט שלה מתפתחת אידיוסינקרטיה ומיתולוגיה שנועדו להבטיח את יכולת השיפוט בכל מצב. המיתולוגיה של השיפוט היא מעשיית הרצון החופשי.
החוק קובע, לדוגמא, שאדם מעל לגיל 18 אחראי למעשיו. כקביעה עובדתית זה אחד הדברים המגוחכים ביותר ששמעתי. אין זו קביעה עובדתית, וזה ברור. לכל היותר אפשר לומר שהחוק מגלגל את הנשיאה באחריות על מעשי הפרט מאחריות של מוסד מדיני לאחריות של הפרט. אך זו "אחריות" כפויה, שפירושה שהפרט ישלם מחיר על גורלו באם לא יתאים לדרישות החברה (אם יתאים או לא יתאים- זה עניין של גורל או מזל) ולא אחריות טבעית שבאה משליטה עצמית.