נזיר בודהיסטי אמיתי מתארח בפורום מדיטציה

לא כל כך פשוט ולא כל כך מהר...


מה שתיארתי במילים קצרות הוא תהליך שעלול להימשך שנים ארוכות.
התהליך הוא הדרגתי, ולכן יש תוצאות חלקיות ורואים התקדמות, אבל אי אפשר לפתח שליטה עצמית ברמה גבוהה כל כך מיד כשקוראים הודעה בפורום.

אני אסביר קצת יותר בפירוט:
כפי שאמרתי, ההתבוננות בעצמנו - בגוף, בתחושות וברגשות, במחשבות ובזכרונות, וכן בתודעה המתבוננת עצמה - מביא אותנו להכרה שמדובר בתהליכים ארוכים, מורכבים ומשולבים זה בזה. אנחנו יודעים זאת כמובן גם אם נסתכל על מדפי הספרות הביולוגית, הפסיכולוגית והרפואית: אנחנו דבר מורכב מאוד. אבל אין דומה הידיעה האובייקטיבית הזו להיווכחות במורכבותנו באופן הסובייקטיבי, תוך כדי ההתבוננות הפנימית. אנו נוכחים יותר ויותר בעובדה שאין לנו עסק עם "אני" אחד מגובש אלא עם המון תהליכים.
אנו ממשיכים ועוקבים אחרי התהליכים הללו. קל יותר לעשות זאת באופן שיטתי בעקבות הגירוי החושי, כלומר מהרגע שהעין, למשל, נתקלת בגרוי ויזואלי, דרך כל העיבודים השונים שמתפתחים ומפרשים את הגירוי הויזואלי ועד לעמדה שאנו נוקטים כלפי מה שנראה לעין ולתגובה התחושתית והרגשית, ולמחשבות שמתעוררות בעקבות זה ולתגובות הגופניות שבהן אנו מגיבים.

אחרי שלמדנו תהליכים כאלה אנו יכולים לנסות ולשים לב אליהם בחיי היום-יום. אנו מפתחים את המודעות שלנו יותר ויותר עד שאנו מגיעים למצב שבו אנו מודעים בזמן אמת - לא רק לתוצאה הסופית ("צרחתי עליו נורא") ולא רק לרגש שהפעיל אותה ("אני כועס מאוד") ולא רק לתחושה הפיזית ("הדם עולה לי לראש, הלב דופק בכוח, האדרנלין מציף את הגוף") ולא רק למחשבה שהביאה לכל זה ("הוא מדבר בנייד ולא רואה שהוא דופק לי את האוטו") ולא רק למושגים מהם מורכבת המחשבה הזו (המון מושגים, בראש ובראשונה "אני") ולא רק לתמונה הויזואלית שנוצרה לנו בראש שאותה פירשנו כך, אלא גם לכל תהליכי הביניים והפרשנויות נלוות אליהם, ולאלטרנטיבות הפרשניות - דרכים אחרות להסביר מה שהולך פה.

ואחרי שלומדים להיות מודע ברמות כאלה, לומדים גם לכוון את התהליך בנקודות שבהן קיימות אלטרנטיבות.
או במילים של הבודהה: התלמיד שתרגל היטב (כלומר זה שתרגל עד הסוף והיגיע להארה) חושב מה שהוא רוצה לחשוב ואינו חושב מה שאינו רוצה לחשוב.
ובמילים אחרות, הוא יכול להתערב בתהליך מהרגע שנוצר מגע חושי. אם הוא לא רוצה לראות - הוא לא יראה. אם הוא רוצה לפרש את זה בצורה מיטיבה, מתוך ידידותיות, חמלה, פירגון ושוויון נפש - אז זה מה שהוא יראה. ולכן הוא לא יתרגש, הכעס לא יעלה וכמובן שהוא לא יצרח...
ומי שתרגל רק קצת - הכעס יעלה בו אבל הוא יבין ויוכל לשלוט לפחות בתגובה שלו, ואז במקום לצרוח נורא כפי שנהג קודם לכן הוא פשוט ייגש לנהג השני ויחליף איתו פרטים.

כל זה רק דוגמה חלקית - וגם היא די סכמטית וחסרת פרטים. יש עוד הרבה מאוד מה לומר על זה, וכמובן שלומר עדיין לא ישנה כלום. העיקר הוא התרגול.
 
עקרונית כשאנרגיה לא משמשת ל-X (לדוגמה: מין)

היא נשארת במערכת ויכולה לשמש במקום זאת ל-Y (לדוגמה: כתיבת ספר)
או להתבזבז על Z (לדוגמה: גלישה בפייסבוק)
או ליצור עוד אנרגיה (כמו במקרה של אנרגיה שמשמשת למדיטציה, למשל)
 
אוקיי תודה...

אבל כמשנסים להתגבר על אנרגיה מסויימת
זה לא גורם להוצאת האנרגיה לנסות ל"דכא" את האנרגיה?
זה נראה לי מאוד מייגע להשתלט על אנרגיה כזו
למי שיש אנרגיה גבוהה מהסוג הזה
 
כן, ודאי.

"לנסות להתגבר" בצורה כזאת זוהי הוצאת אנרגיה ניכרת.
ועל פי רוב, בנוסף, זה גם לא מצליח לדכא את האנרגיה שזה ניסה לדכא.
או במקרה הגרוע יותר, מצליח לדכא אותה.
 
וכמובן, אין לזה שום קשר לדברי פניננדו בהיקהו.

הוא לא המליץ כלל על דיכוי, אלא להיפך, על שחרור מסבל.
 
המממ

אני הצלחתי לדכא ולא מפריע לי מחסור במיניות כלל.
הדבר היחיד שאני צריכה לבדוק זה האם המחסור באנרגיה נובע מזה
או בעצם מטפילים אנרגטיים ( גיליתי כמה לאחרונה מהילדות... אני שוקלת ללמוד
לנקות טפילים או ללכת לטיפול 10000).
השאלה היא אם היית בוחר להתנזר איך היית משנה את אפיק האנרגיה כך שהיא
תשרת אותך ביעילות במישורים אחרים? מבלי לשקוע בתאווה או במה שאנרגיה כזו
גורמת בדרך כלל לאנשים?
 
ארבעת שערי ההודעה

פניננדו בהיקהו: "אני מתבונן בסבלנות ורואה את הקשר בין התהליכים. אני מפתח בהדרגה מודעות לכל חלקי תהליכים כך שאזהה אותם כשהם קורים, לא אחרי שהתוצאה כבר התבטאה כפעולה" (ההדגשות שלי).

ככל שהמודעות איכותית יותר, כך כושר ההימנעות גדול יותר... ואין צורך כלל להימנע מהדבר עצמו, שממנו רוצים להימנע, מפני שהדבר עצמו כלל לא מגיע, היות ונמנענו מהדברים שמובילים אליו.

אם משהו דוכא בך, חלק ממך מדוכא.
במקום לדכא, אפשר לבחור מתוך הרמוניה, למשל.

לפעמים יתכן שעדיף שחלק מסויים יהיה מדוכא לזמן מה, אם בצורתו הבלתי מדוכאת הוא מזיק וסובל יותר מאשר בצורתו המדוכאת.
יחד עם זאת, דיכוי איננו מהווה תחליף להימנעות, לריפוי, להתמרה, להרמוניה, ללמידה וכולי.
 
האמת שדיכאתי בלי כוונה אבל לא משנה

אבל אם מישהו למשל מרגיש אנרגיה כזו למראה בחורה בבגדים מינימליסטים
אם הוא לא יעבור לגור במאה שערים סביר להניח שהוא יראה הרבה בחורות כאילו...
אלא אם כן הוא בעד לעצום עיניים כל פעם שנתקלות עיניו במראה שכזה.
לגבי האנרגיה לא בטוחה שזה בגלל הדיכוי. הסבו את תשומת ליבי לטפיל גדול שנמצא על איזור הגב
שלי ומאז שהתחלתי לשים לב שמתי לב שאני מרגישה ריקון אנרגיה באיזור בית החזה
וגם בגב.
 
לסיכום קשה לי לתפוס איך אדם מיני

מהשורה ילמד לשלוט באנרגיה המינית שלו בלי לדכא אותה
או בלי ללמוד איכשהו להפנות אותה למקום אחר...
עם שלל הגירויים שמסביב.
 
זה תלוי במצבו של אותו אדם ובמטרותיו.

במלים אחרות, מאיפה הוא בא ולאן הוא הולך.
אם לדוגמה הוא נהנה מהמיניות שלו ושל הסביבה שלו וגם גורם עונג לסביבה שלו עם המיניות שלו, אז מה הבעיה?
אם לעומת זאת יש לו בעיה מוגדרת, משהו שמטריד אותו או מציק לו, אפשר להתחיל משם.
 
יש אנשים שרואים במיניות משהו מיותר

למשל יש זוגות של אנתרופוסופים מיניים שבחרו לקיים אורח חיים ללא מיניות ( סקס והביטויים שלה).
לפי מה ששמעתי.
בכל אופן השאלה שלי נותרה בעינה איך מתמירים אנרגיה מינית? נניח שאדם פיתח מודעות על לכל
התהליך שקורה לו בגוף ובראש לאן הוא ממשיך עם זה כדי להתמיר את האנרגיה המינית?
 
שאלה
תשובה

יש תהליכים שאין לגביהם אפשרות בחירה. נשימה, לדוגמה.
תהליכים רבים, יש לגביהם אפשרות בחירה. עישון, לדוגמה.

עקרונית, אם אדם מודע לגמרי לתהליך שיש לגביו אפשרות בחירה אם לקיימו, הוא לא צריך להתמיר דבר, מפני שהתהליך מלכתחילה לא מגיע לאן שהוא לא רוצה. מודעות מקנה בחירה.

כשמודעים רק לקצה/סיום של תהליך (כגון רק לעישון עצמו, בדוגמה שלעיל), אז אין בחירה בנוגע לכל התהליך; אך כשמודעים לכל שלביו של התהליך, מראשיתו ועד סופו, קיימת בחירה מסויימת בכל שלב... ואין חובה להמשיך עם התהליך המסויים הזה (ואז הסיגריה שבדוגמה לא תהווה אפילו גורם משיכה יותר, אם לא להיפך).

לדוגמה, באם אדם חווה באופן מודע את כל שרשרת הפעולות העשויה להוביל אותו לאכול משהו כנגד רצונו, יש לו בחירה בכל שלב ושלב בשרשרת זו, כך שהוא יכול להימנע מכך מבלי מאבק כלל. השרשרת כולה מתפוגגת, מפני שהיא אינה נחוצה. האדם פונה לדרך אחרת, משתמש באנרגיה שלו לדברים אחרים, מהנים יותר, שמתאימים לו יותר.

כמובן, אין זה סביר שהרבה אנשים יוכלו לעשות שימוש מעשי בהודעה זו; היא מתומצתת מדי. מתארת בקווים כלליים מאד, כמעט ברמת הכותרת בלבד, משהו שבכדי להתנסות בו באופן מלא נדרשים למידה, הכוונה ותרגול.
 
יש בחירה לגבי נשימה

למעשה הנשימה של רב האנשים נעשית שטחית ורדודה והם מאבדים קיבולת ריאה
כל שנה אחוז 1 אם אני זוכרת נכון :)... הם צריכים לבחור לנשום נכון...
המממ זה נשמע נכון אבל לא יודעת אני רואה סטיגמה במיניות כמשהו אינסטנקטיבי שלכן
נראה לי פחות משורשר לשרשרת התנהגויות ויותר משהו שצץ אבל אולי זה אני והסטיגמות
שלי על העולם המיני...
 
ותודה.


אני לא בטוחה ששבירת השרשרת לא דורשת מאמץ כלל אני כן חושבת ששינויים בהתחלה כן דורשים מאמץ
או שזה עוד סטיגמה שלי
 
למעלה