סרט מצויין על סבלם של היפנים בארצות הברית

תראה הפרדוקס הזה מלווה את החברה האמריקנית

מ 1776 ואילך.... ראה את מגילת העצמאות שלהם ואת כתבי הפדרליסט, אז מה ? השחורים הם חצי קופים ורכוש פרטי ולא בני אדם ואת האינדיאנים מותר לנשל ולהרוג במידה שמשמידה שבטים שלמים... ועוד ועוד מעשי אי צדק... אבל באופן יחסי הם היו מתקדמים והעולם חב להם הרבה מאד, כן, למרות ההתערבויות לטובת דיקטטורים באמל"ט וכל היתר...
 

קוכולין

New member
אכן, העולם חייב להם הרבה מאד

למשל, מבחינת קידום רעיון החירות, אף על פי שהאמריקאים במקרים רבים לא שמרו עליה בעצמם- למשל יחסם לשחורים ולאינדיאנים, או לאנשי אמריקה הלטינית. רעיון החירות לפעמים מקודם בזכות מטיפיו- בלי קשר לצביעותם הם. עם זאת, גם לעמים אחרים כמו הצרפתים והאנגלים היתה תרומה גדולה לעולם בקידום רעיון החירות. מבחינה תרבותית, מן הסתם, היו עמים שתרמו לעולם הרבה יותר מהאמריקנים- האנגלים, הצרפתים, הגרמנים, הסינים, היהודים, הערבים, הפרסים וההודים, למשל. גם היפנים תרמו לעולם מבחינה פוליטית- בעיקר במתן הדוגמא של מדינה לא מערבית שמצליחה להתחרות במערב בכליו הוא- וגם תרומה תרבותית לא מבוטלת היתה להם. כל הרקע הזה לא נועד להמעיט בחשיבות תרומתם של האמריקאים, אלא רק לשים אותה בקונטקסט המתאים. עמים רבים תרמו לעולם- כל אחד באופן אחר ובצורה אחרת בהתאם לתנאיו שלו.
 

Y. Welis

New member
האמונה בג'נוסייד היתה מן הסתם תמונת ראי של

השקפתם שלהם - שהאוייב יעשה להם את מה שהם עשו לאחרים.
 

Y. Welis

New member
בעניין ג'נוסייד - אם הערך בויקי על סינגאפור

מדוייק - 'בין 1942 ל־1945 הייתה כבושה סינגפור בידי יפן, אשר ביצעה באי מעשי זוועה, בהאשימה את הסינגפורים בסיוע לסין. תושבים ממוצא סיני הובלו למחנות ריכוז, הובלו לחוף הים ושם נקצרו במכונות ירייה. נראה שנרצחו בדרך זו כמאה אלף סינגפורים.' אז נראה לי שניתן לתאר את זה כג'נוסייד. הבעיה היתה גם שהיפאנים היו גזעניים נגד כל מי שלא היה יפאני באופן גורף, ומבחינתם הוא היה ראוי או לשרת אותם כעבד או למות, וזו היתה מסורת ששורשיה בעבר הרחוק ובמסעות כיבוש ישנים כמו בקוריאה בימי הביניים. האמריקנים לעומתם טיפחו שינאה גזענית נגד היפאנים באופן מלאכותי יותר, קצר מועד יותר, ובעיקר בתגובה לכך שהיפאנים סירבו להיכנע גם כשלא היו להם סיכויים. הפנאטיות הזו הטרידה אותם, וזה היה אמצעי תגובה - לא הומאני כמובן, אבל עדיין תגובה למלחמה ולא משהו מעבר לכך. אגב מקארתור, לרוע המזל הפישור שהוא כפה גם הניח לפושעי המלחמה היפאנים לפרוש בכבוד, ולא לתת את הדין על מעשיהם.
 

קוכולין

New member
כמה דברים

שוב, לג'נוסייד יש הגדרה מדוייקת בחוק הבינלאומי- ניסיון למחוק קבוצה אתנית, דתית או אחרת מעל פני האדמה. בסינגפור נטבחו אנשים שנתפסו כמתנגדי משטר- פשע נתעב לפי כל קנה מידה, אבל לא ג'נוסייד. למשל, מעשי טבח בהיקף דומה התבצעו על ידי האמריקאים בפיליפינים בסוף המאה ה-19 (במהלך דיכוי "מרד הפיליפינים"). איש לא האשים את האמריקאים (בצדק) שביצעו ג'נוסייד באותה התקופה. מעבר לכך, הדברים שלך נשמעים כהד לתעמולה האמריקאית מימי המלחמה. אכן, היפנים היו גזעניים כלפי מי שלא היה יפני, אך הקביעה ש"הוא היה ראוי לשרת אותם כעבד או למות"- אין לה תמיכה משום מקור יפני מימי המלחמה או לפניה, לבד מהקיצוניים ביותר. היפנים, במסגרת "אזור השפע ההדדי של מזרח אסיה", תכננו לתת עצמאות חלקית למדינות שכבשו (סין, הפיליפינים, בורמה, אינדונזיה) ולהפוך אותם למדינות בובה באזור ההשפעה היפני. מדובר בניצול כלכלי חריף מהסוג הקולוניאליסטי, אך בוודאי שלא שיעבוד פיזי מוחלט, של העם כולו, בדומה לגורל שהיטלר צפה לרוסים. עם זאת, היפנים לקחו עובדי כפייה רבים מארצות הכיבוש בזמן המלחמה. אין שום תימוכין לכך "ששורשיה של מסורת זו היו בעבר הרחוק". גם זה שייך להבלים, שהופצו בידי התעמולה האמריקאית בימי המלחמה. תעמולה זו, דרך אגב, היתה תערובת של חצאי אמיתות ושקרים, בדיוק כמו התעמולה היפנית המקבילה- שהציגה את תרבות המערב כרצף של מהפכות עקובות מדם, מלחמות ניצול, קולוניאליזם, ג'נוסייד, אפליה גזענית ותוקפנות. בימי הביניים (למעשה, בסוף המאה ה-16) היתה פלישה יפנית, אכזרית ביותר לקוריאה- אבל היתה הפלישה היחידה. להפוך פלישה אחת ל"מסורת ששורשיה בעבר הרחוק" זו שטות מוחלטת. במאה ה-19 ניהלה יפן סידרת מלחמות קולוניאליות מוגבלות יחסית- לא פחות ולא יותר מכל מעצמה קולוניאלית מערבית. במלחמות אלו, פחות או יותר, היפנים שמרו על חוקי המלחמה ועל אומנת ז'נבה- אף יותר ממעצמות מערביות. אין גם תימוכין להנחה, שהאמריקאים "טיפחו שנאה גזענית נגד היפנים באופן מלאכותי יותר, קצר מועד יותר, ובעיקר בתגובה לכך שהיפנים סירבו להיכנע גם כשלא היו להם סיכויים". כפי שג'ון דאואר מוכיח היטב, השנאה הגזענית, היינו- התפיסה של היפנים ככינים, חרקים, בהמות וכיוצא בזה- החלה עוד לפני המלחמה, ושורשיה עוד במאה ה-19. מחשבות על השמדה מוחלטת של הגזע היפני, שבוטאו בריש גלי בידי קובעי מדיניות, החלו כבר בתחילת המלחמה לאחר פרל הרבור. אני רואה גם שאתה מתנגד ל"פישור" שכפה מקארתור, היינו- לנכונותו לשמר את יפן כמדינה ולשמר את התרבות היפנית, אם כי לכפות עליה שינויים. אבל, לאילו פושעי מלחמה "הניח מקארתור לפרוש בכבוד"? רוב פושעי המלחמה היפנים נשפטו, במשפטים צבאיים שלא נטו לשמור על כללים משפטיים מקובלים- יש לציין, הוצאו להורג או נכלאו לתקופות ארוכות. מלבד הקיסר, שלא היה מעורב ישירות בפשעי מלחמה, איזה פושע מלחמה מרכזי "פרש בכבוד"? לידיעתך, האמריקאים הוציאו להורג במשפטים צבאיים שונים גם חיילים פשוטים רבים מהצבא היפני- דבר שלא עשו לגרמנים, אפילו לא לרוצחי האיינזצגרופן הנתעבים ביותר.
 

קוכולין

New member
תיקון קטן

כתבתי בהודעתי הקודמת ש"במאה ה-19 ניהלו היפנים סדרה של מלחמות קולוניאליות"- יש כאן טעות. למען הדיוק, מדובר בסדרת מלחמות בסוף המאה ה-19 ותחילת ה-20- היינו- המעורבות היפנית בקוריאה, מלחמת סין-יפן הראשונה (1894-5), מלחמת רוסיה-יפן (1904-5) ומלחמת העולם הראשונה.
 

Y. Welis

New member
אני חייב לומר שהמידע שלי לא בא מתעמולה

ככל שאני יכול לומר, אלא אם זו המשיכה גם אחרי 1946. אתה מוצא את התפיסה היפאנוצנטרית ביחסם של היפאנים אל כל מי שאינו יפאני (גאיג'ין - זר), כמו בהנחתם שהם שייכים לגזע האלים ושהקיסר הוא בן השמים: זה בהכרח מוריד את שאר העמים לדרגה פחותה. אפשר לנהוג בעניין הזה באופן פסיבי (כמו חלק מהעמים שראו עצמם נעלים על אחרים) או אקטיבי. מבחינת היפאנים שחיו בחברה צבאית שהיתה בנויה על קוד נוקשה מאוד של מעמדות, עם חוקי כבוד וענישה חמורים ושקידשה את מעמד הלוחמים מעל לכל, היחס היה בלי ספק אקטיבי, וסביר על כן שיחסם לעמים האחרים יהיה נוקשה, ושהם ייחשבו אוטומטית לשווי ערך למעמד הנמוך ביותר. כמובן שאם צריך מהזרים משאבים או שהזמן לא מתאים, היחס יהיה חיובי. אבל כמו שציין חוקר אחד, 'מדי כמה עשרות שנים עוברת על האי רוח מיליטריסטית'. אני חושב שהנקודה החיובית היחידה שהבדילה אותם מהגרמנים, היתה שלא היתה להם תוכנית להשמדה או אידיאולוגיה רשמית גזענית עם מטרות מעשיות. חוץ מהנקודה הזו, היחס היה דומה מאוד. זה אגב סלע מחלוקת ותיק בינינו - מה מידת הגזענות המוטמעת בזהות היפאנית בעבר (וגם במידה מסויימת בהווה). באשר לתעמולה האמריקנית (בהתחשב בגזענות 'המדעית' שהיתה נפוצה במערב בתחילת המאה ושנחשבה ללגיטימית - אחד הגורמים היותר בולטים לאנטישמיות) - אני חושב שהיא היתה בכל זאת קצרת-מועד. אין עוד מדינה בעולם שקיבלה אליה מהגרים מכ"כ הרבה מקומות. נכון שהיפאנים הוכנסו בחלקם למחנות (היה על זה סרט טוב של אלן פארקר - http://www.imdb.com/title/tt0099291/ ), אבל הם גם יצאו משם די מהר. אני חושב שזה לא יהיה נכון לזכות את היפאנים על סמך אשמתם של מאשימיהם. בעניין מקארתור ופושעי המלחמה - כאן ידיעותיי מועטות, ואני מסתמך בעיקר על האשמות של סין שעד היום מופנות כנגד יפאן, בעניין רופאים יפאנים שערכו ניסויים זוועתיים בסין בתקופת המלחמה, ולא הועמדו לדין.
 

קוכולין

New member
הבעיה היא שיפן לא באמת מעניינת אותך

ומכיוון שלא טרחת להסתכל במקורות היפנים באמת, או ללמוד היסטוריה יפנית באופן רציני (אלא מספריהם של כותבים פלקטיים ברוח תעמולת המלחמה)- אז אתה עושה טעויות עובדתיות בזו אחר זו. ההנחה שיפן היא ארץ האלים, ושהקיסר הוא בן השמיים- אכן מורידה את שאר העמים לדרגה פחותה. אין פירוש הדבר שכל זר צריך להיות "עבד של היפנים או למות". מעבר לכך, התפיסה הזאת, בצורתה הקיצונית, מעולם לא היתה נחלתם של כל היפנים- ולמעשה הפכה לדומיננטית בחברה כולה בעיקר בסוף שנות השלושים ומלחמת העולם השנייה. היפנים לא חיו ב"חברה צבאית שהיתה בנויה על קוד נוקשה מאד של מעמדות", אלא במאתיים שנים וחמישים שנים ספציפיות מאד, בין 1600 ל-1868, וגם אז החברה היתה בפועל הרבה פחות נוקשה מאשר בתיאוריה. תיאורית הקונספירציה שלך, שהיפנים תמיד זוממים להתנכל לזרים אלא "אם הזמן לא מתאים"- מופרכת כבועת סבון. למעשה, לפני התקופה המודרנית, היפנים כמעט לא ניהלו מלחמות מחוץ לארצם- לבד מהאפיזודה של הפלישה לקוריאה בסוף המאה ה-16. "כל כמה עשרות שנים עוברת על האי רוח מיליטריסטית"? מאיפה ה"עובדה" הזאת הגיעה? על אילו נתונים היא מסתמכת? התעמולה הגזענית האמריקנית לא היתה קצרת מועד- אלא הופנתה כלפי עמים רבים ושונים בכל מהלך המאה ה-19 והמאה ה-20- פעם כלפי האינדיאנים, לאחר מכן כלפי הפיליפינים, אז כלפי המהגרים הסינים, ולבסוף גם כלפי היפנים. בדרך כלל היא היתה הרבה יותר אלימה ודורסנית מהגזענות היפנית, עד שהיוצרות התהפכו במלחמת העולם השנייה. היפנים לא הוכנסו בחלקם למחנות, אלא הוכנסו כמעט כולם למחנות, והם לא "יצאו משם די מהר", אלא נשארו שם במשך רוב המלחמה. בעניין הרופאים הפושעים מיחידה 713- הם אכן לא נתבעו, ככל הנראה בגלל שהאמריקאים היו מעוניינים בתוצאות ניסוייהם- לא בגלל איזו כוונה לפייס את היפנים. הרי פושעי המלחמה הגדולים נתפסו ונתלו. ושוב, אם "ידיעותיך מועטות", מדוע אתה מפנה האשמות חסרות כל שחר?
 
מענין שמרוב גזענות נוראית

כל הזמן עוד ועוד מיליוני סינים ויפנים רצו להגר לארה"ב, הארץ הנוראית שבה התעללו בהם.... ואני לא מזלזל ולא מכחיש- היתה גזענות.
 

קוכולין

New member
יפנים וסינים רצו להגר לארצות הברית

מכיוון שחשבו שימצאו שם עבודה, ותנאי המחיה בארצותיהם היו קשים מאד- ולעיתים היתה בהן סכנה של חרפת רעב. אין לכך קשר לגזענות נוראית או לא נוראית. אתה מהגר בגלל פרנסה- ולא בגלל שאוהבים אותך במקום כלשהו. הגזענות כלפי היפנים והסינים בארצות הברית אכן היתה נוראית- אנא עיין בכל ספר היסטוריה בסיסי על הנושא (דרך אגב, ארצות הברית אסרה באופן ספציפי על הגירה סינית בסוף המאה ה-19, ובראשית המאה ה-20 גם על הגירה יפנית- איסור שבוטל, במקרה של הסינים, רק ב-1943 משיקולים של מדיניות חוץ). כמה דוגמאות, לידיעתך: 1. עדותו של הסופר רוברט לואיס סטינבסון, בעקבות סיור בחוף המערבי בשנות התשעים של המאה ה-19: "הסינים והאינדיאנים נחשבים בעיני האמריקאים לגזעים מתועבים. הם מעולם לא מסתכלים על הסינים, מקשיבים להם או חושבים עליהם, אלא שונאים אותם א-פריורית... הם רואים בהם כינים מזיקות, ומכחכחים בגרון בכל פעם שהם נתקלים בהם." 2. כבר ב-1854, נאסר על סינים בקליפורניה להעיד בכל הליך משפטי שמעורבים בו לבנים. בכך, למעשה, נחסמה בפני הסינים הדרך לתבוע כל לבן שביצע נגדם עוולה (וכידוע- לא היו חסרים כאלה). הנימוק: אסור לאינדיאנים להעיד במשפטים שמעורבים בהם לבנים, וסינים ואינדיאנים שייכים לאותו הגזע. 3. ב-1879, החוקה של קליפורניה שללה את זכות ההצבעה מכל "הסינים, האידיוטים והמשוגעים". שלוש שנים מאוחר יותר, נאסרה כל הגירה סינית נוספת לארצות הברית. 4. כבר ב-1839, לפני שהמהגרים הסינים הראשונים הגיעו לארצות הברית, הביולוג האמריקאי סמואל ג'ורג' מורטון כתב על הסינים כי "משווים אותם לגזע הקופים- שתשומת הלב שלהם עוברת כל הזמן מנושא לנושא." קובעי מדיניות, דיפלומטים ומיסיונרים רבים הסכימו בכל ליבם עם הקביעה של הנוסע הבריטי, סר הלידיי מקרטני, שקבע ב-1873 כי "הסיני הוא חיה נחותה". 5. חוקי הגזע כנגד הסינים בארצות הברית, כולל איסור מוחלט על הגירת סינים באופן ספציפי, בוטלו באופן סופי רק בשבועות האחרונים של 1943, לאחר שסין נחשבה כבר לבעלת ברית של ארצות הברית, וגם זה לאחר ויכוח קשה, משא ומתן של שנה וחצי והתגברות על התנגדות עיקשת מאד של גורמים וארגונים רבים בחברה האמריקאית, כולל ראשי ערים, אגודות פטריוטיות ואגודות של ותיקי מלחמה.
 

Y. Welis

New member
ההתרשמות שלי מהיפאנים לא השתנתה מאז שהתחלתי

לקרוא עליהם ולשמוע - ואני בהחלט מתעניין בהם (אם כי לא כהיסטוריון). הגיזענות תמיד היתה שם ותמיד התפיסה הבסיסית שהזר נחות, כי הוא אינו יפאני, לא חדשה ומורגשת יותר שם עדיין בהשוואה למקומות אחרים במזרח הרחוק. אגב קוד נוקשה - ילדים יפאנים גם כיום נדרשים למשטר לימודים נוקשה יותר מכל מדינה במערב (לימודים של עד 10 שעות ביום, ואחרי כן בבית ושינה קצרה) - המשמעת עדיין ממלאת תפקיד מרכזי בחברה הזו (והצייתנות), והעתיד של כל אחד מהם די ברור ומתווה מראש, לפי מעמדו. הזכרתי כבר שמרבית התאגידים הגדולים שם נשלטים ע"י משפחות ממוצא סמוראי. זה לא אומר שאני לא מעריך אותם; רק שברור לי מכל מה שקראתי וראיתי, שהחינוך שלהם עדיין כולל כמה הנחות יסוד בעניין הייחוד שלהם לעומת עמים אחרים. לכן אין לי ספק שבעבר, כשהדמוקרטיה לא היתה שם, ההנחות האלה היו מפורשות יותר, ולא היה קושי מוסרי לקבל הוראה להשמיד עמים אחרים. זכור לי אגב משהו שכתבת בזמנו, על כך שבכמה מקרים מפקדים יפאניים הומאניים הואשמו, ואילו גרועים יותר זוכו.
 

קוכולין

New member
אתה חי ביפן, או אני?

יש לי רושם שהגישה שלך כלפי היפנים גזענית, ומבוססת על שברי מידע וחצאי אמיתות. כמישהו שחי ביפן כבר מספר חודשים, ומכיר אנשים שחיים ביפן זמן רב יותר, אני יכול לומר לך שאפלייה של זרים ביפן אמנם קיימת, אבל היא לא גרועה יותר מאשר בכל מקום אחר. בוודאי שיש גזענות ביפן, אבל באירופה ובארצות הברית אין? יפן, דרך אגב, היא אחת המדינות המובילות בעולם בסיוע לעולם השלישי. באוניברסיטאות היפניות לומדים סטודנטים מכל ארץ כמעט, כולל ארצות העולם השלישי (עם דגש על מדינות אסיה)- כולם עם מלגות נדיבות מכספיו של משלם המיסים היפני. אין מדינה כמעט שדואגת לסטודנטים זרים במידה שיפן עושה זו. ילדים יפנים אכן נדרשים למשטר לימודים נוקשה, בעיקר כדי לעמוד בבחינות הכניסה לאוניברסיטה. עם זאת, באוניברסיטה הלימודים רגועים מאד- ורבים מהסטודנטים דווקא מבלים את זמנם בעיסוקים אחרים. גם בבתי הספר ישנם לימודי העשרה שאינם "מכווני מטרה", ודגש על מוזיקה, אומנות וכיוצא בזה. הטענה כי "העתיד של כל אחד מהם ברור ומתווה לפי מעמדו" היא שטויות במיץ. ביפן, למשל, אתה יכול להתקבל לכל עבודה בלי קשר לתחום שלמדת באוניברסיטה. כיום, המוצא שלך כבר לא באמת משנה בכל הנוגע לחברה שתתקבל אליה, ומה שמשנה בעיקר זו השאלה, עד כמה יוקרתית האוניברסיטה שלמדת בה. האוניברסיטאות מקבלות אנשים לפי בחינות כניסה, ולא לפי מוצא ומעמד. גם הטענה כי "מרבית התאגידים הגדולים נשלטים על ידי משפחות ממוצא סמוראי" אינה נכונה. היא היתה יותר נכונה בשנות השלושים (לפחות לגבי מיצובישי), וגם אז לא ממש, אבל כיום כבר אין לה כל קשר למציאות. לא היתה מעולם הוראה ביפן "להשמיד עמים אחרים"- ולכן גם לא היה "קושי מוסרי" לקבל אותה. אכן, בכמה מקרים מפקדים הומאניים יותר הוצאו להורג, כי האמריקאים הפעילו קריטריונים גורפים של אחריות מיניסטריאלית. זאת אומרת, מפקד הוצא להורג, אפילו אם פשע המלחמה בוצע כנגד הוראה מפורשת שלו. לעומת זאת, פושעי מלחמה אחדים חמקו מהתליין. עם זאת, רוב פושעי המלחמה החשובים הוצאו להורג
 

Y. Welis

New member
אני שמח לשמוע שהמצב טוב יותר

אני גם מאמין שהמצב היום טוב משהיה בעבר, אפילו לפני 20 שנה, ושהדור הצעיר שגדל על התרבות המערבית יהיה שונה מקודמיו (פחות מסורתי ופחות שמרני). עדיין למסורת יש כוח בלתי רגיל ביפאן - כמו למשל במנהגי הקידה והמוסכמות החברתיות. אבל כל שינוי בא בהשפעת המערב והתרבות המערבית שנכנסה. זה לא היה קורה מעצמו. נסה לדמיין איך הם היו לפני 50 שנה, ללא ההשפעה הזו; כמה משמעת היתה מוטמעת בהם, עד כדי כך שמפקדי הצבא בנו על סיוע של המוני העם במקרה של פלישה ועל נכונות כללית להקרבה עצמית. אדם שרגיל למשטר נוקשה ומשמעת מגיל צעיר, יכול להיות מאוד חסר סבלנות כשהוא פוגש במי שלא עבר חינוך דומה, ושאינו מעריך את החינוך שהוא עבר. זו דינמיקה מוכרת מההיסטוריה (מתקופת ספרטה), ולדעתי מתבקשת כשמדובר יפאנים של אותה תקופה, ומסבירה את תוצאת פגישתם בעמים האחרים. אם הם חשו מאויימים (תקן אותי אם אני טועה, אבל זו היתה הסיבה לפלישותיהם למדינות דרום מזרח אסיה) הרי שזה יצית אצלם זעם רב יותר, בגלל הנסיון של הנחותים מהם לפגוע בהם.
 

קוכולין

New member
אני לא צריך לדמיין, יש מקורות

רבים לחברה היפנית לפני חמישים שנה. אם אתה רוצה המלצה לספר טוב, אני ממליץ לך מאד לקרוא את "Showa" מאת Tessa M. Suzuki- חוקרת תרבות והיסטוריונים שעקבה אחרי חייהם של שלושה אינדיבידואלים, שני גברים ואישה "מן השורה", משנות העשרים ועד לשנות השמונים- ודרכם ניסתה לתאר את המגמות השליטות ביפן של התקופה, עם דגש על מלחמת העולם השנייה. השלושה מאד שונים אחד מן השני: איש העסקים סאיטו מוצואו, האומנית צוצומי אייקו, והעסקן הקומוניסטי אידה מומו, ולפיכך הספר כל כך מעניין. מאז ומעולם, ההיסטוריה והמסורת היפנית נבנו משילוב בין תרבות מקומית והשפעות זרות, והתרבות שנוצרה חייבת לשתי ההשפעות הללו, גם למקומית וגם לזרה. אין מדובר בהתפתחות לינארית, אלא בגלים לפי תקופות. בסוף המאה ה-19, היה ביפן גל של הערצת התרבות המערבית, שגלש לעיתים קרובות אפילו להתייחסות מבטלת למסורת המקומית. כמובן, היתה ריאקציה- וחוגים רחבים שרצו "לחזור למקורות" בהשפעת המפגש עם המערב. שנות העשרים היו תקופה ליברלית יחסית ביפן, כמו גם באירופה, ושנות השלושים- תקופה לאומנית, כמו במקומות אחרים. גם אם אנחנו מדברים על שנות השלושים, ה"משמעת" היפנית היתה בעירבון מוגבל מאד. למשל, שנות השלושים היו תקופה סוערת של התנקשויות פוליטיות, בעיקר מצד קצינים צעירים- שרצחו פוליטיקאים "מתונים", אנשי עסקים "מנצלים ועושקי העם" וגם גנרלים שהתנגדו לעמדותיהם. לעיתים, נרצחו גם יועצים ומקורבים של הקיסר עצמו. אמנם, האנשים הללו פעלו מתוך אידיאל של "נאמנות לרצונו האמיתי של הקיסר", אבל במהלך ניסיון ההפיכה הצבאית של פברואר 1936, אחד מהם אמר כי "רצונו של הירוהיטו ורצונו האמיתי של הקיסר אינם היינו הך". היינו- "רצונו האמיתי של הקיסר" הוא מה שהקצינים הצעירים רוצים. גם במלחמת העולם השנייה- היו מקרים רבים של הפרת פקודה, ולאו דווקא לצד החיובי- למשל, הרבה פשעי מלחמה בוצעו בניגוד לפקודות הרשמיות. מצד שני, העם (בניגוד לקציני הצבא) היה ממושמע באופן יחסי כלפי הרשויות. עם זאת, זו טעות קשה לייחס את הלאומנות והמשמעת שרווחה (שוב, באופן יחסי) בציבור היפני לאיזו ייחודיות יפנית אל מול התרבות המערבית. למשל, לפני מלחמת העולם הראשונה, פקד גל לאומנות ופטריוטית בדיוק מאותו הסוג את כל מדינות המערב כמעט. במהלך סוף המאה ה-19 והעשורים הראשונים של המאה ה-20, ניהלו היפנים מדיניות קולוניאליסטית שלא היתה שונה בהרבה מזו של מדינות המערב (כולל סיפוח קוריאה). רק בסוף שנות השלושים ושנות הארבעים היו מקרים של אכזריות ייחודית, שעלו על זו של רוב מדינות המערב בקולוניות שלהם. דעת הקהל היפנית ראתה אמנם את יתר עמי אסיה כנחותים, אבל באופן עקרוני התפיסה של רוב היפנים היתה שהם מעין "אחים צעירים" שיש לחנך אותם ולהכניס אותם "לתוך המשפחה", היינו- תחת חסותה של יפן. הפלישה לסין נתפסה בעיני דעת הקהל כמעין "אח גדול" שמכה את אחיו הצעיר כדי "להחזירו למוטב". כמובן שזה נראה מזעזע היום, לאור פשעי המלחמה שהיפנים ביצעו בסין, אבל כאשר מדברים על ניתוח דעת קהל ודפוסים תרבותיים- חשוב להתעכב על דקויות כאלו. זאת אומרת, התפיסה של היפנים את הסינים, או את עמי דרום מזרח אסיה, היתה שונה לחלוטין מזו של היטלר את הרוסים, למשל, כגזע נחות של עבדים שיש לשעבדם ואף להרוג אחוזים ניכרים מהם. בכל מקרה, זו טעות קשה לערוך דמוניזציה לתרבות היפנית ולהציג אותה כ"קן נמלים רוחשות" או "ככוורת דבורים", או כרובוטים חסרי ייחוד, טענות שכל כך נפוצות בספרות הזבל האנטי-יפנית שרווחת במערב. בתרבות היפנית יש אמנם קווים קולקטיביסטיים חזקים, אבל יש בה גם קווים אינדיבידואליסטיים- בניגוד לתעמולה היפנית של שנות המלחמה שהדגישה בעיקר את הקולקטיביזם. כמו כן, הקולקטיביזם היפני הוא חלק מקולקטיביזם כללי במזרח אסיה, שמקורו בראש ובראשונה בקונפוציאניזם הסיני. אחד הדברים שמעצבנים אותי דרך אגב, היא הקלות הבלתי נסבלת שבה גזענות אנטי-יפנית, שכיום מתחבאת מאחורי מסווה תרבותי, מתקבלת במדינות המערב השונות. צדק ההיסטוריון בן עמי שילוני, כאשר כתב כי השנאה ליפנים דומה לאנטישמיות, היינו "קנאה באאוטסיידר המוצלח". תסתכל על ישראל, למשל- שבה המצב עוד טוב יחסית לארצות הברית. ספרים אנטי-יפנים גזעניים מהסוג הגרוע ביותר, כמו "סוד עוצמתה של יפן" של קארל ואן-וולפרן או "יין- האימפריה היפנית החדשה והסכנה לעולם המערבי" של דניאל בורסטיין זוכים כאן לתרגומים של עמנואל לוטם בהוצאות מכובדות, ללא כל הקדמה או פירוש. שלא להזכיר את התרגום העברי של "שמש עולה", המותחן הגזעני להפליא של מייקל קרייטון.
 
אני מסכים לרוב הדברים של קוכולין בהודעה הזאת

אכן היתה במערב דמוניזציה מסויימת של יפן שלדעתי ניזונה בעיקר מהטראומה של המלחמה. יש להניח שאם יפן היתה נלחמת 'בצד הנכון' ואגב כך מבצעת מעשי זוועה היו מתייחסים אליה בסלחנות, כמו שהתייחסו לפשעים הנוראים של המשטר הקומוניסטי ברוסיה, כולל בשלבים הסופיים של מלה"ע כאשר עמים שלמים הוגלו באכזריות לסיביר ולמרכז אסיה וחלקם הגדול נרצחו או כאשר מאות אלפי נשים גרמניות ואחרות נאנסו ע"י חיילי הצבא האדום ש'שחררו' את מזרח אירופה. אין ספק שהחינוך היפני המסורתי היה אוטוריטארי מאוד ועודד צייתנות ומשמעת עיוורת ונכונות לבצע פשעים 'למען הקולקטיב', אבל זאת לא היתה תופעה מיוחדת ליפן. ומה עם החינוך הבריטי ה'נאור'? האם אין קשר בין החינוך הזה וה'ערכים' שהוקנו בו לבין הפשעים המחרידים שבריטניה ביצעה בקולוניות שלה? די להזכיר את דיכוי מרד המאו מאו בקניה בשנות ה-50 כאשר הבריטים הקימו מחנות ריכוז ורצחו רבבות אפריקאים או הטרנספר שהם עשו עוד בשנות ה-70 לתושבי דייגו גארסיה שגורשו ממולדתם עד לאחרון שבהם והועברו לאיים מרוחקים אחרים. גם ההיסטריה המלחמתית ב'מלחמת פוקלנד' ופשעי המלחמה שבוצעו שם ע"י הבריטים, כמו רצח שבויים ארגנטיניים רבים מהווה תזכורת. ואגב, במלה"ע ה-1 ניהלו הבריטים תעמולה גזענית נגד הגרמנים תוך שימוש בדימויים מעולם החי, שלא היתה מביישת משטרים חשוכים. המלחמות, גם הצודקות, מוציאות בכל העמים את כל הרוע הקיים בהם.
 

קוכולין

New member
אני מסכים עם אהרון, מלבד שתי הסתייגות קטנות

החינוך היפני המסורתי אכן היה אוטוריטרי, אולם לא באופן חריג עד שנות השלושים. למעשה, בשנות העשרים ובתחילת המאה החינוך היה הרבה יותר ליברלי. בנוגע לאימפריה הבריטית, אין ספק שהבריטים ביצעו פשעים בקולוניות שלהם (את חלקם הזכרת כאן), אך באופן יחסי- הבריטים היו בין האימפריות היותר ליברליות, יותר מהאמריקאים והצרפתים, שלא להזכיר את הגרמנים, הרוסים, הבלגים והיפנים שניצבים בראש הרשימה הפושעת.
 

Y. Welis

New member
פשעי מלחמה בפוקלנד? מאיפה זה בא?

אולי התכוונת להטבעת ה'בלגראדו' הארגנטינאית? זה לא בדיוק נחשב. ומה הקשר ליפאנים? - זה שעמים אחרים נהגו גם הם בדיכוי לא מצדיק את הנוהג שלהם. אין כאן 'צד נכון', אלא נכונות של חיילים יפאנים לחסל מיידית כל מי שהראה שמץ התנגדות, בסגנון חיילותיו של ג'ינגיס חאן, ומתוך אותו הלך רוח - מי שנחות ואינו יודע את זה עדיין, עדיף שיחוסל לפני שיעביר את המסר הלאה ויצור התנגדות רבה יותר. הקולקטיביזם שהוזכר אכן מאפיין את החברות במזרח הרחוק, אבל אצל היפאנים היתה מסורת נוקשה ששורשיה בעבר הרחוק, שקידשה את הכוח הצבאי, את כלי הנשק השונים והתירה הרג במעמדות הנמוכים, אם זה נחוץ (זכורים לך שמות כמה מחרבות הסמוראים הידועות? הן נקראו בשמות שהעידו על יכולתן לשסף איכרים). כל אחד חייב היה לדעת את מקומו, ומי שסירב להכיר בכך, חוסל כדי לשמור על המסורת. מכאן הדרך לא ארוכה ליחס נוקשה לעמים אחרים. כמו במקרה הגרמני, סביר שגם כאן טראומות לאומיות וחינוך סייעו לברבריזציה שבאה.
 

Y. Welis

New member
ואגב ספרו של קרייטון - הוא אכן גזעני

אבל מצד שני ר' את כל הקורסים שצריך לעבור כדי לעשות עסקים בסין ויפאן. זו תרבות אחרת.
 

קוכולין

New member
ומה רע בזה?

או שאתה חושב שכולם צריכים לקבל את "תרבות האדונים" המערבית?
 

Y. Welis

New member
זה מצביע על שוני, שמביא לאי הבנות

ותפיסות לא מדוייקות. באשר ל'תרבות אדונים' - חשבתי שאחרי 1945 זה כבר מאחורינו.
 
למעלה