טוב, הגיע הזמן לשבור כמה מיתוסים
בנוגע לפוקלנד אני לא יודע כלום, ולכן אתייחס רק לטענותיך הנוגעות ליפן. 1. "זה שעמים אחרים נהגו גם הם בדיכוי לא מצדיק את הנוהג שלהם": בוודאי שלא מצדיק- אבל אתה טענת כאן שהאכזריות היפנית במלחמת העולם השנייה מקורה בתרבות רצחנית ייחודית ששורשיה בעבר הרחוק. במקרה כזה, חשוב להוכיח לך שקווים תרבותיים אלימים דומים קיימים כמעט בכל תרבות אנושית, ואינם ייחודיים ליפן או לתרבות היפנית. 2. "אצל היפנים היתה מסורת נוקשה ששורשיה בעבר הרחוק, שקידשה את הכוח הצבאי, את כלי הנשק השונים והתירה הרג במעמדות הנמוכים"- זו אמירה פשטנית מאד, ובחלקה לא נכונה. יפן נשלטה על ידי אליטה צבאית החל מהמאה ה-12, פחות או יותר, ועד 1868. אכן, המסורת קידשה את ערכי הלוחם ואת כלי הנשק השונים, בעיקר את החרב. אם כי, דרך אגב, הנשק העיקרי של הסמוראי לא היו שתי החרבות, בניגוד למיתוס הרווח, אלא דווקא הקשת ואחריה הרובה. המסורת לא התירה הרג סתמי במעמדות הנמוכים, אלא הרג של מי שמפר את החוק- בדיוק כמו בכל חברה אחרת. גם בתרבות המערבית ניתן למצוא ערכים דומים- אם מסתכלים על קוד הערכים של האביר. ההבדלים העיקריים הם שביפן מעולם לא היה קיים העניין של האהבה החצרונית, וגם לא מושג מלחמת הקודש, הג'יהאד או מסע הצלב- של תרבות המערב. בהקשר זה, חשוב להדגיש עובדה שאתה מתעלם ממנה בעקביות. יפן כמעט ולא פלשה למדינות אחרות- מלבד פלישה חריגה אחת לקוריאה בסוף המאה ה-16. אמנם, מהמאה ה-14 ועד ראשית המאה ה-17 יפן היתה שקועה במלחמות פנימיות, אבל גם בתקופת אדו- בה יפן היתה חזקה ומאוחדת- היפנים לא ניסו לפלוש לקוריאה או לכל מקום אחר. איך זה מסתדר עם המיתוס של התרבות היפנית כתרבות תוקפנית, שכל הזמן חולמת איך לכבוש את העולם כולו? 3. "זכורים לך שמות כמה מחברות הסמוראים הידועות? הן נקראו בשמות שהעידו על יכולתן לשסף איכרים"- מעולם לא שמעתי על זה, וזה נשמע לי קצת תמוה. תוכל להביא מקור? 4. כל אחד חייב היה לדעת את מקומו, ומי שסירב להכיר בכך, חוסל כדי לשמור על המסורת העניין הזה נכון, איכשהו, אך ורק לתקופת אדו- בין 1700 ל-1868. לפניה ואחריה היתה גמישות וניידות רבה בין המעמדות. למשל, לפני תקופת אדו, איכר אלים שידע לרכב על סוס, לירות ברובה או בקשת ולהניף חרב, היה יכול להפוך לסמוראי בקלות יחסית. באותה מידה, סמוראים רבים עיבדו את האדמה ולא נלחמו. בתקופת אדו היה ניסיון של הממשלה להקפיא את המעמדות, כחלק מהמאמצים להשקטת הארץ שהתאוששה ממלחמת אזרחים אכזרית וממושכת. הגישה הקפואה שאתה מתאר, לא היתה קפואה בפועל כמו בתיאוריה (למשל, איכר עדיין היה יכול להפוך לסמוראי, אם משפחת סמוראים מאמצת אותו- דבר שקרה מדי פעם). מקורה של הגישה הזאת היא באידיאולוגיה ניאו-קונפוציאנית סינית, דווקא, מבית מדרשו של ג'ו שי, הוגה סיני מהמאה העשירית. אף אחד לא חוסל "כדי לשמור על המסורת"- הנימוק הזה מעולם לא ניתן. מי שהפר את החוק חוסל כדי לשמור על החוק והסדר, או על ההרמוניה החברתית. מהבחינה הזאת, יפן לא היתה שונה מסין, שגם שם העונשים היו אכזריים מאד, או מכל משטר פיאודלי נוקשה אחר. 5. מכאן הדרך לא ארוכה ליחס נוקשה לעמים אחרים. כמו במקרה הגרמני, סביר שגם כאן טראומות לאומיות וחינוך סייעו לברבריזציה שבאה. אם כך, כיצד אתה מסביר שהיחס היפני לשבויים במלחמת רוסיה-יפן ובמלחמת העולם הראשונה היתה מופתי, לפי כל כללי אומנת ג'נבה? הדוגמא היחידה לברבריזציה שאתה יכול להביא היא מלחמת העולם השנייה, ולפניה- מלחמת סין-יפן השנייה. אם הברבריות הזאת מקורה ב"חינוך" וב"מסורת היפנית" כיצד היא לא נתגלתה קודם לכן? הרי המלחמות שיפן ניהלה לפני 1937, לא היו אכזריות יותר, ובדרך כלל אכזריות פחות, מהמלחמות שניהלו מדינות "התרבות המערבית" שאתה מעריץ כל כך. 6. בתרבות היפנית יש גם צד רך, לא צבאי בעליל, שהוא דומיננטי לא פחות. הצגת התרבות היפנית כתרבות צבאית בלבד היא טעות שנובעת, שוב, מהתעמולה האמריקאית של ימי המלחמה ומספרות הזבל האנטי-יפנית של ימינו.
בנוגע לפוקלנד אני לא יודע כלום, ולכן אתייחס רק לטענותיך הנוגעות ליפן. 1. "זה שעמים אחרים נהגו גם הם בדיכוי לא מצדיק את הנוהג שלהם": בוודאי שלא מצדיק- אבל אתה טענת כאן שהאכזריות היפנית במלחמת העולם השנייה מקורה בתרבות רצחנית ייחודית ששורשיה בעבר הרחוק. במקרה כזה, חשוב להוכיח לך שקווים תרבותיים אלימים דומים קיימים כמעט בכל תרבות אנושית, ואינם ייחודיים ליפן או לתרבות היפנית. 2. "אצל היפנים היתה מסורת נוקשה ששורשיה בעבר הרחוק, שקידשה את הכוח הצבאי, את כלי הנשק השונים והתירה הרג במעמדות הנמוכים"- זו אמירה פשטנית מאד, ובחלקה לא נכונה. יפן נשלטה על ידי אליטה צבאית החל מהמאה ה-12, פחות או יותר, ועד 1868. אכן, המסורת קידשה את ערכי הלוחם ואת כלי הנשק השונים, בעיקר את החרב. אם כי, דרך אגב, הנשק העיקרי של הסמוראי לא היו שתי החרבות, בניגוד למיתוס הרווח, אלא דווקא הקשת ואחריה הרובה. המסורת לא התירה הרג סתמי במעמדות הנמוכים, אלא הרג של מי שמפר את החוק- בדיוק כמו בכל חברה אחרת. גם בתרבות המערבית ניתן למצוא ערכים דומים- אם מסתכלים על קוד הערכים של האביר. ההבדלים העיקריים הם שביפן מעולם לא היה קיים העניין של האהבה החצרונית, וגם לא מושג מלחמת הקודש, הג'יהאד או מסע הצלב- של תרבות המערב. בהקשר זה, חשוב להדגיש עובדה שאתה מתעלם ממנה בעקביות. יפן כמעט ולא פלשה למדינות אחרות- מלבד פלישה חריגה אחת לקוריאה בסוף המאה ה-16. אמנם, מהמאה ה-14 ועד ראשית המאה ה-17 יפן היתה שקועה במלחמות פנימיות, אבל גם בתקופת אדו- בה יפן היתה חזקה ומאוחדת- היפנים לא ניסו לפלוש לקוריאה או לכל מקום אחר. איך זה מסתדר עם המיתוס של התרבות היפנית כתרבות תוקפנית, שכל הזמן חולמת איך לכבוש את העולם כולו? 3. "זכורים לך שמות כמה מחברות הסמוראים הידועות? הן נקראו בשמות שהעידו על יכולתן לשסף איכרים"- מעולם לא שמעתי על זה, וזה נשמע לי קצת תמוה. תוכל להביא מקור? 4. כל אחד חייב היה לדעת את מקומו, ומי שסירב להכיר בכך, חוסל כדי לשמור על המסורת העניין הזה נכון, איכשהו, אך ורק לתקופת אדו- בין 1700 ל-1868. לפניה ואחריה היתה גמישות וניידות רבה בין המעמדות. למשל, לפני תקופת אדו, איכר אלים שידע לרכב על סוס, לירות ברובה או בקשת ולהניף חרב, היה יכול להפוך לסמוראי בקלות יחסית. באותה מידה, סמוראים רבים עיבדו את האדמה ולא נלחמו. בתקופת אדו היה ניסיון של הממשלה להקפיא את המעמדות, כחלק מהמאמצים להשקטת הארץ שהתאוששה ממלחמת אזרחים אכזרית וממושכת. הגישה הקפואה שאתה מתאר, לא היתה קפואה בפועל כמו בתיאוריה (למשל, איכר עדיין היה יכול להפוך לסמוראי, אם משפחת סמוראים מאמצת אותו- דבר שקרה מדי פעם). מקורה של הגישה הזאת היא באידיאולוגיה ניאו-קונפוציאנית סינית, דווקא, מבית מדרשו של ג'ו שי, הוגה סיני מהמאה העשירית. אף אחד לא חוסל "כדי לשמור על המסורת"- הנימוק הזה מעולם לא ניתן. מי שהפר את החוק חוסל כדי לשמור על החוק והסדר, או על ההרמוניה החברתית. מהבחינה הזאת, יפן לא היתה שונה מסין, שגם שם העונשים היו אכזריים מאד, או מכל משטר פיאודלי נוקשה אחר. 5. מכאן הדרך לא ארוכה ליחס נוקשה לעמים אחרים. כמו במקרה הגרמני, סביר שגם כאן טראומות לאומיות וחינוך סייעו לברבריזציה שבאה. אם כך, כיצד אתה מסביר שהיחס היפני לשבויים במלחמת רוסיה-יפן ובמלחמת העולם הראשונה היתה מופתי, לפי כל כללי אומנת ג'נבה? הדוגמא היחידה לברבריזציה שאתה יכול להביא היא מלחמת העולם השנייה, ולפניה- מלחמת סין-יפן השנייה. אם הברבריות הזאת מקורה ב"חינוך" וב"מסורת היפנית" כיצד היא לא נתגלתה קודם לכן? הרי המלחמות שיפן ניהלה לפני 1937, לא היו אכזריות יותר, ובדרך כלל אכזריות פחות, מהמלחמות שניהלו מדינות "התרבות המערבית" שאתה מעריץ כל כך. 6. בתרבות היפנית יש גם צד רך, לא צבאי בעליל, שהוא דומיננטי לא פחות. הצגת התרבות היפנית כתרבות צבאית בלבד היא טעות שנובעת, שוב, מהתעמולה האמריקאית של ימי המלחמה ומספרות הזבל האנטי-יפנית של ימינו.