אני לא מבין למה מה שאני כותב מרגיז אותך כל כך
ולמה אתם מתעקשים לתקוף אותי באופן אישי על בורות, על דעות קדומות, או על כך שאני כותב רק מתוך רצון להתריס או לעקוץ את הקוסם. גם מעולם לא כתבתי שטיעונים שהעלית הם "טיעונים מפגרים", ולא הייתי כותב כזה דבר. ולעניינינו - נתחיל מהנושא הקצר - הגיוס לצבא: תתפלאי, אבל אני לא בטוח שיש ביני לבינך וויכוח כלשהו. יכול להיות שכל העניין נובע מסוג של אי הבנה. למשל, את כותבת שלשירות הצבאי ישנה השלכה על הפרט ועלינו כחברה - למה שאני אגיד שזה טיעון מפגר? כל הטענה שלי לגבי זה, היא שזה לא שאלה שיש עליה תשובה חד משמעית. יש שיקולים בעד ונגד, וההחלטה בסופו של דבר היא פוליטית, ולא פילוסופית. מחקרים בנושא יהיו בתחום הפסיכולוגיה, ולא בתחום הפילוסופיה. כל הטענה שלי היא שפילוסופים לא רלוונטים לעניינים כאלו. ועובדה שבפועל, הם לא נידונים במסגרת אקדמית, אלא במסגרת פוליטית. ולגבי זכויות בע"ח: הדברים שכתבת מאוד מעניינים. גם לי יש איזה קונפליקט פנימי בנושא, עם שיקולים דומים לשלך. עדיין, ולמרות הכל, אפשר לנסח את כלל הטיעונים שלך (לפני החלק של הספר של פיטר סינגר) באופן הבא: 1. אין הבדל משמעותי בין תרנגולות לבין כלבים, ולכן אם אנחנו לא מוכנים להרוג כלבים, אסור לנו גם להרוג תרנגולות 2. צמחונות אינה פוגעת בבריאות 3. תעשיית הבשר היא אכזרית ופועלת על פי שיקולים כלכליים בלבד אז מה שקרה כאן, זה שהוספת טיעון אחד נכון נוסף (2) לטיעונים שהצגתי בהתחלה. לגבי טיעון 1 הוא בעייתי, כי את צריכה להסביר גם למה אנחנו לא מוכנים להרוג כלבים לפני כן. טיעון 3 הוא רגשי בעיקרו, ונוגע לשאלה קצת אחרת - לא אם להרוג מלכתחילה בע"ח או לא, אלא גם איך להרוג אותו. כמובן שגם זו שאלה חשובה, אבל זה לא הוויכוח של צמחוניים - זה וויכוח בין אוכלי בשר. מה שאני מנסה לומר, זה שאין כאן סתירה לטיעון המקורי שלי - שהוויכוח הזה כולל בסופו של דבר מעט טענות, שלא צריך תואר שלישי בפילוסופיה על מנת לעלות עליהן. שלפילוסופים אין דבר לתרום לוויכוח הזה. נעבור לפיטר סינגר - הספר נשמע מעניין, ואני כמובן לא אטען שמדובר בטיעונים "מפגרים" או באיש לא רציני. אני גם לא אתווכח עם הטיעונים שהעלית, מכיוון שזה לא הנושא, ואין לי שום רצון להיות סנגור של אוכלי הבשר... הטיעונים שלו הם עדיין אותם טיעונים שהצגתי בתחילה, כשמורידים אותם לרמה הלוגית הבסיסית. הם פשוט מסתמכים על הרבה יותר מידע, אבל המידע הזה לא משנה בסופו של דבר. כתבת שהוא מציג את אכילת הבשר ושיעבוד בע"ח כתפיסה חברתית מעוותת. זה שוב חוזר לאותו עניין - עד כמה אכפת לך מברווזים. היו תקופות שבהן לתת זכות הצבעה לאישה היה תפיסה חברתית מעוותת. כיום להחזיק עבדים זה תפיסה חברתית מעוותת. מחר לכתוב לאום בתעודת הזהות ייחשב לתפיסה חברתית מעוותת. הוא מנסה להציג אכילת בשר כלא רציונלית, אבל אף אחד לא העיז לטעון שהאדם הוא יצור רציונלי. גם הדברים שאנחנו עושים בשם האהבה אינם רציונלים, אבל אף אחד לא טוען שאנחנו צריכים להפסיק איתם... השאלה שלי היא האם בעקבות הספר, את חושבת שלשאלה צמחונות / אכילת בשר ישנה תשובה חד משמעית אחת שהיא צמחונות? האם את חושבת שלאדם שלא מכיר את כלל הטיעונים המופיעים בספר אין זכות להחליט שהוא מעדיף לאכול בשר, סתם כי הוא אוהב בשר? האם את חושבת שהוויכוח הזה יוכרע אי פעם באופן חד משמעי לכיוון כלשהו? (לפני שיכחדו כל בע"ח מהעולם...)