יש לי תשובה והיא קצת ארוכה
פתחת פה נושא מענין, ולדעתי גם חשוב. אתחיל עם סיפור - אני מכירה ילדה שהיתה מוזיקאית מוכשרת. כל כך מוכשרת שהמורה שלה לפסנתר אמרה ש"לתלמידה כזאת היא חיכתה 20 שנה". המורה הציעה להורים שהילדה תעבור לגור אצלה בבית כי "ככה היא תנשום מוזיקה ותתפתח הרבה יותר". ההורים סירבו, ולדעתי הם צדקו. היום הילדה כבר לא ילדה, מנגנת בפסנתר, אבל לא תראו אותה בקונצרטים. אפשר לומר שההורים פגעו ביכולתה של הילדה להתקדם, וחסמו אותה, ועשו לה עוול. אני רואה את זה קצת אחרת. ילד "נושם" את האוויר שיש בבית. בית שנושם תחרותיות, ייקח את הילד בכיוון הזה ויעשה הכל כדי לקדם אותו. בית שנושם דברים אחרים - יעביר לילד קני מידה אחרים. ילד ספורטאי (או אמן, או מוזיקאי, או גאון) צריך הרבה "גב" בבית. זה לא השאלה אם מסיעים אותו לתחרויות או לא, זאת שאלה רחבה יותר - מבינים את מה שהוא עושה? את ההישגים שהוא משיג? שמחים בשמחתו? עצובים כשהוא נכשל? ועוד ועוד. יש צורך במגוייסות מלאה לעניין. במקרה של צוציקגדול - זה יקרה, כי יש לאב מוטיבציה לעזור ולסייע, ועם קצת מאמץ גם שאר המשפחה תתגייס. מה קורה אצלי? אני לא מעודדת תחרותיות. אני לא מעודדת הישגיות. אפשר לומר אפילו שאני מעודדת בינוניות. לדעת במאמץ שילד משקיע במעבר מה-80 ל- 100 הוא יכול לפתח תחום אחר ולהגיע גם בו ל- 80, וכך הוא פיתח אצלו שני תחומים טובים (למרות שאין לו מדליה באף אחד מהם). בכל זאת הבן שלי ירש מאביו את ההתלהבות השחמט, ואת הכישרון. וכאן אני רואה עד כמה חשוב שגם ההורה "יחייה" את התחום לפחות כמו הילד, אם לא יותר. האבא הוא שמודע לתחרויות, לאימונים, להצלחות, לכישלונות, לניתוח הדברים. האבא (או האמא) צריכים להיות עוזרי מאמן, אם לא יותר מזה, על מנת להצליח. אני מנסה לאזן את הנושא ע"י דחיפה לתחומים נוספים, ולכן חשובים לי המקהלה וחוג הג'ודו. גם אם הבית נושם את עניין התחרותיות ככלל, ואת התחום המסויים כפרט, צריך לזכור שיש עוד אנשים בבית. לגבי ההורים - כבר אמרתי שזה תלוי בסדרי העדיפויות שלהם ואם הם בחרו ללכת על זה - כנראה שהחידק גם זורם בדמם. לגבי שאר הילדים זו בעיה קשה יותר, כי הם בהכרח ישלמו את המחיר. אי אפשר לדחוף שני תחומים שונים או יותר, ואם ילדם נוספים הולכים לאותו תחום שאחיהם הצטין בו - עלולה להיווצר תחרות לא בריאה בין האחים. רמת ההשקעה בילד ספורטאי אינה דומה להשקעה בילד עם קשיי קשב וריכוז או קשיי למידה. היא דומה להשקעה בילד פגוע מוחית או אוטיסט. צריך לסובב את כל הבית סביבו.