עידכונים מהוילה - יום 33, ה- 3.10

במסורת היהודית יש פתגם :

אדם לא נמדד בכיסו , כוסו או כעסו . פרשנות : אדם לא נמדד ( נשפט ) על פי כיסו קרי כמות הכסף . אדם גם לא נמדד בכוסו קרי שיכרותו . ואדם לא נמדד בכעסו קרי במצב בו הוא כועס . משום שלשפוט אדם על פי אחד האומדנים הללו יש בכך עוול . הסיבה שחז"ל פירסמו כזו אימרה היא דווקא בשל הנטיה האנושית לעשות את הדברים הללו . ועל פי חז"ל לפחות מדובר בטעות . ואחרי הכל , רנין בסופו של דבר לא ליכלכה על אף אחד . לומר על מישהו שהוא משחק לא נקי זאת לא הכפשה או השמצה . כמובן שזכותו של כל אחד " למחוק " מועמד מהפייבוריטים שלו . אבל אני מקווה שאתם לפחות תשפטו על פי אותם האומדנים את כל המתמודדים .
 

יNOT

New member
../images/Emo67.gif עכשיו אני מבין את הציטוט

היה מישהוא שציטט את זה מקודם, בגלל שלא הכרתי את זה ובגלל שאין ניקוד , וההקשר של סקס לכל הערב , ושזה נכתב על וונסה , הייתי בטוח שזה איזה המצאה של מישהוא משכונת התקווה
תודה על ההסבר (יצאתי אידיוט )
 
../images/Emo13.gif ממש לא

אידיוט !
וחוץ מזה למדת משהו חדש על פתגמי חז"ל . אם כבר האח הגדול הפך לאח הגדול בתורה אז לפחות נלך על זה עד הסוף ... מה דעתך שנפתח שירשור פרשת השבוע לצד שירשור הסיכום השבועי ?
(* נכתב בהומור - לאלה שזקוקים להבהרה )
 
***הבהרה***

ובכן לאחר שכתבתי את התגובה למעלה נזכרתי שגם יש כאלה שמצטטים את אותו המשפט כך : " אדם ניכר בכיסו , כוסו וכעסו " . אז ניגשתי לבדוק בגוגל וגם שם יש את 2 האופציות . אם כי המשפט המצוטט מתוך מסכת עירובין ס"ה הוא : "אדם ניכר בכוסו כיסו וכעסו" . ( כאשר הרוב גורסים שהמובן של המילה " ניכר " באה מלשון המילה " מוכר " ואין בה לבטא את התכונות כטובות או רעות אלא יותר כתכונות שמשאירות רושם על שאר בני האדם ) . הפירוש אותו אני מכיר לגבי הציטוט הוא : שאדם נבחן ( מול עצמו ) במידות הללו ( כיסו , כוסו וכעסו ) וכי אסור לסביבה לשפוט אותו על פי המידות הללו משום שאלה ענייניו הפרטיים שבינו לבינו . כאשר הכוונה במידות היא : כיסו = כספו או רוחב ידו ( בכל הנוגע לתרומות ) . כוסו = מצב שיכרות , כאשר הוא שיכור . כעסו = מצב של כעס , כאשר הוא כועס . בכל מקרה בתרבות היהודית תמיד מוסיפים כי לגבי מקרים ומעשים ספציפיים- יש לדון לכף זכות. ולכן השתרש גם המשפט " אל תשפוט אדם עפ''י כיסו כוסו וכעסו" . מקווה שהצלחתי להבהיר ...
 

Eil

New member
בדיוק הפוך...../images/Emo6.gif

לפי האימרה של חז"ל, אדם כן נמדד בכוסו, כיסו וכעסו... אלה בדיוק המדדים! איך שהוא מתנהג בשעת שיכרות, בשעת כעס ובענייני כספים... שם בדיוק מתגלה האופי האמיתי שלו.
 
אני מניח שמדובר במסורת אשכנז

משהו מאיזור גרמניה והסביבה ? רק שאני לא משוכנע שזו מסורת יהודית דווקא .
 

quarantine

New member
איזו הטעיה אדם כן נמדד דווקא בכיסו כוסו וכעסו

תחקור קצת בגוגל ותלמד בדיוק על מה מדובר. אדם יכול להיות החבר הכי טוב שלך עד שאתה מגיע לכסף שלו. תלווה הלוואה מחבר ואל תחזיר לו בזמן ותראה איך הוא מגיב. בזמן כעס אדם לא שולט על עצמו ואז יוצא אופיו של האדם בצורה הכי מכוערת שקיימת אבל זה יוצא וזה חלק מהאופי(לצערי) בזמן ששותים מה שבתת מודע אפילו יוצא כלפי חוץ אדם שרע לו יבכה אדם שטוב לו יצחק תקבל פירוש מעמיק בנושא תגוגל ותלמד
 
בעוד אתה מדבר ...

אחרים עושים . גיגלתי וגם כתבתי הבהרה . רוצה שגם אתן לך קישורים ? אין לי בעיה ... הפתגם הוא : " אדם ניכר בכיסו , כוסו וכעסו ." עכשיו " צא ולמד " .
 

quarantine

New member
אתה צריך להגיע לסדנת עצבים

אני לא מבינה מאיפה התוקפנות. תרגיע. דבר ראשון ראיתי רק עכשיו שכתבת את ההבהרה ויפה שלמדת. למה כתבת צא ולמד? אני אמרתי את משמעות המשפט במילים שלי
 
כי דבר ראשון תקפת

ועכשיו אתה מתגונן ... כתבתי הבהרה מתחת לתגובה המקורית מעוטרת בכוכביות . חוץ מזה שאם אתה כבר בא לתקן אז לפחות תדייק המשפט הוא : " אדם ניכר בכיסו , כוסו וכעסו " . וניכר זה לא נימדד . אז אם כבר לתקן , תתקן נכון ותיישם את ההמלצות שלך עצמך קודם !
 

quarantine

New member
מי מתגונן?

האדם ניכר בכיסו כוסו וכעסו והוא נמדד לפי שלושה מצבים אלו. ובמקום להגיד את כל המשפט הזה ניתן לקצר ולהגיד שהאדם נמדד בכיסו כוסו ובכעסו. המשמעות זהה.
 
קודם כל סליחה .

פניתי אלייך בלשון זכר במהלך מספר הודעות . עד שנתקלתי בתגובה בה תיקנת אותי . זה כמובן היה בתום לב ולא התכוונתי להעליב
עכשיו דבר שני , ( תמיד יוצאים לי איתך תגובות בשני שלבים ) כתוב : " אדם ניכר בכיסו , כוסו וכעסו " למרות שחיפשתי טוב לא כתוב בשום מקום שאדם " נמדד " על פי התכונות הללו . ואגב , אם את כתבת את הפרשנות שלך אז אולי זה לגיטימי שאדם אחר יכתוב את הפרשנות שלו ? ולמה זו הטעיה ? הריי " ניכר " זה לא לטוב ולא לרע וכל אחד יכול לפרש לעצמו כרצונו ( וכל פירוש יהיה לא מדוייק ) לטוב או לרע . אבל אם תחפשי בגוגל את תיראי שראשי ישיבת צפת טוענים בהקשר של הפתגם הזה שיש לדון אדם לזכות על מעשים ספציפיים . ועל כן , יותר סביר בעיניי להתייחס אם כבר לפתגם כאל " אסור לשפוט אדם על פי כיסו , כוסו וכעסו " מאשר האופציה ההפוכה . אבל כפי שכבר הזכרתי זאת פרשנות שתלויה כבר בעיניי המתבונן ולא ממש קשורה לפתגם המקורי של חז"ל . ובכל זאת , לפני שאת שולחת אנשים לגגל רצוי שתעשי כן בעצמך קודם . כי אחרת אמרו על זה חז"ל : " הפוסל במומו , במומו פוסל "
 

quarantine

New member
:)

דבר ראשון לא ידעתי שהמשפט שכתבת: " אסור לשפוט אדם על פי כיסו , כוסו וכעסו " הוא פרשנות אישית ואני מתנצלת שתיקנתי אותך במקרה הזה. אני עכשיו אגיב לפרשנות האישית שלך כשאומרים אדם ניכר זה אומר שניתן להכיר את טבעו האמיתי של אותו אדם לפי שלושת המצבים. אז אם טבעו האמיתי יוצא בזמן הזה, גם אם זה שונה ממה שההתנהגות הרגילה שלו זה הגרעין שלו והאופי ממנו הוא עשוי, למה אסור לשפוט אדם לדעתך דווקא ברגע שיוצא אופיו האמיתי? האמת שגרמת לי לחשוב בנושא הזה ואני גם לא שופטת אף אדם במצבים האלו ולא רוצה שישפטו אותי גם באותם מצבים ואני חושבת שצריך להבליג כי לפעמים יוצא האופי הקיצוני של הבן אדם. מצד שני אתה מגלה את אופיו האמיתי של האדם ויכול להיות שהוא עוטה על עצמו ביומיום מסיכה שהיא ההפך הגמור ממנו. דבר אחד בטוח האופי של האדם יוצא במצבים אלו. ההחלטה היא בידינו מה לעשות עם האופי שיצא. אחרי מחשבה בעיניין יכול מאוד להיות שטעיתי ואי אפשר למדוד או לא למדוד אדם במצב הזה זה עיניין של שיקול אישי. מצטערת על התקיפה
 
בחיי שאת חמודה . ואין לי בעיה לכתוב את זה

ככותרת . האמת שכתבתי הכל בהבהרה שצירפתי לתגובה המקורית . אבל אנסח זאת שוב כאן בצורה מסודרת ( נתחיל מהפרשנות האובייקטיבית ) : הפתגם הוא : " אדם ניכר בכיסו , כוסו וכעסו " כיסו = תרומתו הכספית לנזקקים או בכלל . ( ועל פי ישיבת צפת אין מדובר בהתנהגות לאחר שלוויתה ממנו כסף . זאת טענה שאת העלית אך לא מצאתי לה סימוכין . אשמח אם תראי לי במידה ויש לך ) . כוסו = מצב שיכרות . כעסו = מצב של כעס או ריב . כעת בהתייחס למילה " ניכר " ניתן גם לפרש כ: " ניתן להכיר את האופי האמיתי שלו " אך אני חושב שהכוונה במילה " ניכר " במובן של נחרט בזיכרון = ככה זוכרים אותו . והמשמעות היא שאדם מוכר על פי דרך תרומתו ורוחב ליבו , על פי הדרך בה הוא נוהג במצב שיכרות ובמצב של כעס . במשפט עצמו אין תמיכה בעמדה השיפוטית שכך ובסיטואציות הללו יש לשפוט אדם . המשפט לכשעצמו חף משפיטה ( לפי הבנתי ). חז"ל גם תמיד הוסיפו שיש לדון אדם לכף הזכות ( גם בהקשר של המשפט הנ"ל ) . אני לא חושב שאופיו האמיתי של אדם בא כתוצאה מבחינה של הממון שבכיסו ורוחב ליבו ( אם כך העשירים הנדבנים הם צדיקים למרות שלא כך הם תמיד פניי הדברים תמיד ) . ולגבי כוסו וכעסו הריי שאלה רגעי השפל של כל אדם . האדם מתגלה ברגעי השפל שלו בסיטואציות הללו ואני לא חושב שעל פי זה צריך לשפוט אדם . כי אם נניח בחורה השתכרה ועשתה סקס עם פארטנר שפגשה בפאב ושלא הכירה קודם , האם זה הופך אותה לשרמוטה ? כי זה האופי שהתגלה כאשר היא שיכורה . בני אדם הם בני אדם ומותר להם למעוד . בני אדם נוטים למעוד יותר כאשר הם במצב של כעס או במצב של שכרות . כאשר ונסה אמרה שהיא שונאת את כל האשכנזים במצב של שיכרות האם זה נכון לשפוט אותה ולחשוב עליה שהיא גזענית ? או שמא עלינו להתחשב בסיטואציה ולהבין שהיא נעלבה מדחיה של איתי ( האשכנזי כביכול ) ואז פלטה שטות שמכוונת בעיקר כלפיי זה שפגע בה ולא כלפיי כל האשכנזים . ומצד שני כמובן ניתן לטעון שעצם זה שההפרדה קיימת בראשה בכל הנוגע לאשכנזים זה גם סוג של גזענות . וזה שזה יצא בזמן שהיא שיכורה רק גילה לנו את אופיה האמיתי . את אותו הדבר בדיוק ! אפשר לעשות גם כלפיי רנין וההתנהגות שלה במצב של שכרות . אבל בין אם אתם מאמינים שצריך לשפוט אדם בשיכרותו ובין אם לאו . אז שאנשים יהיו לפחות אחידים בשיפוט שלהם ולא יחמירו עם אחת ויקלו על השניה . אני חושב שצריך להקל בסיטואציות הללו אבל זה כבר עניין שלי .
 

quarantine

New member
תודה גם אתה

תודה קודם כל על ההבהרה הנוספת. אני חושבת שיש מקרים שניתן להבליג כשהבן אדם נמצא בשפל ויש מצבים שלא(החלטה אישית של אותו אדם איך לקחת את זה) אני לא חושבת שצריך לשמור על אחידות במקרה הזה. אם מישהו שקרוב אלי נמצא בשפל יגלה לי שהמחשבות שלו עלי הן שליליות והוא מתעב אותי, אם יש בסיס לדברים האלה אני כן אעשה חושבים למרות שזה נאמר בשעת שיכרות. אם אמת מסויימת יוצאת בשעת שפל זאת החלטה שלי מה לעשות בנידון. יש אנשים שיוצאים להם שטויות כשהם שיכורים(כמו השטויות שוונסה פלטה) איתי עשה בחוכמה והבליג כי הבין שאין בסיס לאותם דברים. רנין לעומתהאמרה את דעתה האמיתית על יוסי ועינב. מה שהפריע לי בסיפור שהיא קוראת לאנשים צבועים וגם המעשים שלה הם צבועים. לדעתי בכלל צריך להוריד את המילה צבוע מהלקסיקון. צריך לדעת להסתדר עם אנשים בין אם אלה אנשים שונים ממך או דומים לך. הבעיה שהגדירו בן אדם צבוע כאדם שמסתובב עם אדם שהוא לא הכי מסמפט, אין עם זה שום דבר רע, להפך אולי ישתנו הדעות שלו על אותו אדם, כמו שקרה עם נעמה כולם קראו לה צבועה וברגע שהיא עזבה הם התחרטו שלא ניסו להושיט יד ואולי לנסות להסתדר או לנסות לדבר.
 
למעלה