דמוקרטי, או דמו-קרטי?

אליטיזם 1 - אליטיזם ורעננה

בבית הספר דמוקרטי שהואשם באליטיזם לומדים ילדים מכל רחבי רעננה ומכל שכונותיה לכן, הילדים הלומדים בבית הספר הם אוכלוסיה מיצגת באופן די טוב את אוכלוסיית רעננה אוכלוסיית בית הספר אינה שונה מהותית מאף בית ספר אחר אולי ניתן להאשים את כל אוכלוסיית רעננה באליטיזם ??
 
אליטיזם 2 - אליטיזם לעומת פלורליזם

הורי בית הספר הדמוקרטי מאמינים בזכותם לחנך את ילדיהם לפי ראות עיניהם ההיגיון מאחורי זה הוא שישנם ילדים שונים עם צרכים שונים והורים שונים עם תפישות עולם שונות מליון וחצי ילדי ישראל זכאים לחינוך פלורליסטי ציבורי ממנו יוכלו לבחור בבית הספר הדמוקרטי מאמינים בפלורליזם חינוכי הפלורליזם הזה צריך להינתן בתוך מערכת החינוך הציבורית ומה שאנו מבקשים הוא בית ספר מוכר ורישמי ציבורי ברעננה
 
אליטיזם 3 - האליטיזם בחיי היומיום בבית הספר

בבית הספר הדמוקרטי ברעננה יושבים הילדים על כסאות שזרקו בבית ספר אחר והם שופצו ונצבעו אין מעבדות אין אולמות ספורט אין הרבה ציוד כדי שיהיה מאיפה לממן את הקמפיין הציבורי המדובר, ההורים האליטיסטים החליטו שהם ינקו בעצמם את ביה"ס (כך יחסך התשלום למנקה ואפשר יהיה לממן קמפיין)
 
אליטיזם 4 - אליטיזם ודמגוגיה

המילה אליטיזם נזרקת לחלל בחוסר אחריות ובחוסר הבנה. זו דמגוגיה פשוטה שפועלת על אנשים מצויין. נכון, בית הספר נאלץ כרגע לגבות שכר לימוד אך זה לא מתוך תפישת עולם אלא מתוך חוסר ברירה. ואכן, כפי שנאמר כבר ע"י אחרים בפורום, חלק מתקציב ביה"ס (הבנוי רק מתשלומי הורים) מוקדש למלגות. חופרי, בתור ראש העיר רעננה, יכול לפתור את העניין ביום אחד צריך שהעירייה תקבל את ביה"ס למערכת הציבורית, ביה"ס יהיה חלק ממערכת החינוך הרעננית הוא יקבל תקציבים כמו כל בי"ס אחר ותלמידיו ישלמו לפי נוהלי משרד החינוך אבל אולי לחופרי יותר נוח להמשיך להשתמש במילה אליטיזם, כמו לרבים אחרים, למרות שאין מאחוריה כלום להבא, כשיגידו לכם "אליטיזם", תחשבו שנייה...
 
נשמע מדהים../images/Emo70.gif ומה יעשו בצבא../images/Emo35.gif ובאוניברסיטה|?

שם יחזרו ילדכם, מן הסתם לחיים ה-"נורמטיביים" בארץ?! הם עלולים ללקות ב- "הלם תרבותי"... או שמא, יש לכם תוכנית המשך... ואם כן - אני מצטרפת אליכם... שכן יש לי ארבעה ילדים...
 

amitai3

New member
ימשיכו את חייהם בדרך בה חונכו

בביה"ס יש אמנם אפשרות בחירה אבל יש גם הבנה והפנמה של מחויבות. כשבוחרים להשתתף בשיעור זה כולל את כל המחויבויות ששיכות לו (ציוד, מטלות בבית, נוכחות קבועה...). בצבא מי שילך ליחידה נברחרת ידאג לבצע כל משימה על הצד הטוב ביותר כי לכך התחייב וזו אחריותו. בחיים בכלל הם לא ישכחו להיות קשובים לזולת, להתחשב באחר, ולא לדחות את החריג. הם יהפכו למבוגרים שמאמינים בעצמם וביוכולתיהם לשנות דברים..... לא אמשיך ולפרט. בחינוך והלימוד שומרים על הכללים הבסיסיים של שיוויון וכיבוד הדדי, הילדים משתתפים במודע, מיכוון שהדברים מוסברים וגם על דרך החיקוי וגם בהפנמה של הסביבה. בדיוק כמו שלומדים שפה בבית (וברחוב..), כמו שבאים מהבית עם סט ערכים ומידע -לפי ההתנהגות בבית, מכל זה ברור שהם מצויידים להממודד עם כל דבר ! את מוזמנת לבוא ולראות מקרוב
 
האם בדקתם זאת על בוגרי ביה"ס הדמוקראטי?

האם בדקתם איך הם משתלבים בצבא? האם בדקתם איך הם משתלבים באוניברסיטאות ? לי נראה כי אחרי החיים בצל החממה והמעבר לחיים ה"נורמטיביים", יהיה לילדים קשה מאוד להשתלב בחיי היומיום... ואותי מעניין אם עשו בדיקה עם מתבגרי ביה"ס הדמוקראטי? מה גם, שאני לא רואה הבדל בין מה שאתם מעניקים לילדיכם - למה, שאני וביה"ס הממלכתי מעניקים לילדיי - פרט לנושא חשוב, שהוא הצפיפות בכיתות בבתיה"ס הממלכתיים. שכן, ארבעת ילדיי הלומדים בחינוך הממלכתי בשכבות שונות- מבצעים משימות על הצד הטוב ביותר, הם קשובים לזולת, מתחשבים באחרים, לא דוחים את החריג, וגם עליהם אני יכולה לומר בביטחה כי יהפכו למבוגרים שמאמינים בעצמם וביכולתם לשנות דברים. וגם הם שומרים על הכללים הבסיסיים של שיוויון וכבוד הדדי ועוד ועוד... ולפיכך, לא ברור לי - "מה הואילו חכמים בתקנתם...?!"
 
התנהל ומתנהל מחקר, ואפשר לפגוש דוגמאות חיות

גם את מוזמנת לבקר בבית הספר הדמוקרטי של רעננה "מרחב". תוכלי לפגוש שם שלוש נשות צוות שהן בוגרות בית הספר הדמוקרטי בחדרה, וגם בעלות תארים אקדמיים. בוגרת רביעית שעבדה בבית הספר סיימה בשנה שעברה תואר שני בתחום טיפולי ופנתה לעבוד בו. כך שכנראה הן הצליחו דווקא לא רע להתמודד עם דרישות האקדמיה. חברה, פסיכולוגית שראיינה הקייץ מועמדים לעתודה האקדמאית סיפרה לי על מועמדים בוגרי בתי ספר דמוקרטיים, כבולטים באישיותם הבוגרת והמגובשת. עד כאן לא מדגם סטטיסטי, אבל אם מחקרים מעניינים אותך באמת, אשמח לנסות ולחפש את החומר עבורך. נתון סטטיסטי אחד שאני כן זוכרת מאחד המחקרים, הוא שאחוז גבוה מאוד, מעל 60% מבוגרי הדמוקרטי בגילאי 30+ עוסקים בהתנדבות ובתרומה לקהילה. אחוז עצום, בגילאים שבהם אנשים בדרך כלל עסוקים מעל הראש בהקמת משפחה, התבססות כלכלית וכו'. אני שמחה לשמוע על ארבעת ילדייך, אני שמחה שטוב להם ולכם. החינוך הדמוקרטי לא בא לפסול חינוך אחר. הוא בא להציע דרך חינוכית אחרת, חינוך שמתבסס על תפיסת עולם הומניסטית, ותפיסת עולם זו מקרינה על כל צעד ושעל בבית הספר. העובדה שילדים שותפים שווים לחקיקה בבית הספר למשל. העובדה שהם שותפים בהתווית תוכניות הלימודים, הם יכולים להציע תחומי לימוד (והם מציעים רכיבה ותיקון אופניים, והם מציעים תנ"ך, והם מציעים בישול, והם מציעים היסטוריה, ובוחרים שהתחום בהיסטוריה שהם ילמדו יהיה מלחמת העולם השניה והקמת מדינת ישראל...) העובדה שלכל ילד יש חונך אישי, מבוגר מבית הספר שנבחר על ידו, ונמצא שם בשבילו, ושם לב אליו. הם חברים בועדות שמהוות את הרשות המבצעת של בית הספר, הם לוקחים הרבה אחריות. ויש להם מקום להיות מי שהם. לאו דווקא להיות מסווגים לפי תאריך הלידה שלהם למשל. לא מבחינה לימודית ולא מבחינה חברתית. ויש להם הרשות ללמוד באופני למידה שונים: בכתה, או במרכז למידה, או בקבוצה קטנה או אפילו באופן אישי. אגב, נושא ההשתלבות בחיים ה"אמיתיים". הם לא מנותקים מהחיים. יש להם חברים בבתי ספר אחרים. הם הולכים לחוגים ולתנועות נוער. ובבית הספר הם כל הזמן נדרשים להתמודד עם חוקים, עם גבולות, עם ילדים אחרים, עם דרישות. דבר אחד שאני יודעת בודאות שהם לא מנותקים ממנו, זה הכרות עם מי שהם בעצמם.
 

amitai3

New member
האם את יכולה לאמר את שציינת על ילדייך

לגבי כל שאר חבריהם? מעצם הענין שאת מגלה בחינוך דמוקרטי אני משוכנעת שבביתך מונחלים כל הערכים הללו לילדיך, אך אם החינוך הממלכתי כל כך טוב למה יש כל כך הרבה אלימות בקרב ילדים ונוער- כן גם ברעננה ! למה ישנן כל כך הרבה דעות קדומות עד שקמה עמותה ארצית לקרוב לבבות והקשבה לזולת? למה מצב של שיכרות כל שנה מופיע בילדים יותר צעירים ? אני למדתי בצפיפות גדולה יותר אבל זה היה מזמן... היום הילדים חשופים ליותר מהעולם בגיל מאד צעיר, ומאד קשה כהורים לעקוב אחרי המסרים בסרטים/טלויזיה(כולל חדשות)/אינטרנט... צריך להתאים את הגישה כולה ולא רק את גודל הכיתה. כן נעשו הרבה מחקרים בעולם על בוגרי ביה"ס דמוקראטיים. בסקר אחרון שנערך בארץ על בוגרי ביה"ס דמוקראטיים בעשור השלישי לחייהם בלטו במיוחד שעות התנדבות לקהילה (בגיל בו בדר"כ מתכנסים לבנות בית ומשפחה) ומקצועות כגון הוראה ועבודה סוציאלית באחוזים גבוהים. אני אישית לא מתרשמת במיוחד כי עדיין אין מדובר במספרים גדולים בארץ, ועוד נכונו לנו סקרים... שוב אני מזמינה אותך לבוא ולראות את העשיה היומיומית, הילדים שלי הולכים כל בוקר בשמחה ובציפיה וחוזרים עם עיניים בורקות וזה שווה את המאמץ הכלכלי והוויתורים בסל המשפחתי. הבסיס קובע ומי יודע מה צופן לנו העתיד, בינתיים אני דואגת לחזק אותם ולא לכבות את ניצוצות הייחודיות, שילמדו לעשות לפי אופיים ואישיותם עם רשת ביטחון קשובה ויחידנית, לא רק בבית. שבוע טוב
 
נעשו מחקרים...

וראו זה פלא - בוגרי בתי הספר האלו משתלבים היטב בכל המערכות אני לא יודעת למה את חושבת שזו חממה שרחוקה מהחיים הנורמטיבים להפך, חלק גדול קרוב הרבה יותר לחיים הנורמטיביים כמו שאני מכירה אותם הילדים מתנסים בחיים דמוקרטיים הלכה למעשה הם לומדים לבחור, ולטעות... הם לומדים לקחת אחריות על הבחירה שלהם הם מתנהלים במסגרת החוקים (הרבים מאוד) והם יודעים מה כללי המשחק ושאין אף אחד שהוא מעל לחוק ויחד עם זאת אפשר להציע להם למידה רב גילאית (כמו בחיים) למידה לפי תחומי עניין (כמו בחיים) אפשרות לניהול עצמי במרחב ובזמן אנחנו רואים בכל אלו את הערך המוסף, את לא חייבת להסכים - אין כאן ויכוח מה שאנחנו רוצים זה את האלטרנטיבה הזו בתוך המערכת הציבורית פתוחה לכל המעוניין
 
מאחר והשרשור הוא עדיין שרשור פעיל

ומאחר ולא ניתן לנתק את הנושא מהקשריו המעשיים-מקומיים (זהו פורום מקומי, לא פילוסופי), אני משרשרת לדיון הרלוונטי. מאחר וזה חשוב לגולשים, אשמח להשאירו במצב של "שרשור קופץ" בימים הקרובים, כדי שיעלה בכל הודעה לראש הפורום.
 

esheln

New member
שכר הלימוד בדמוקרטי

המטרה היא לא לגבות תשלומי הורים, אך לשם כך צריך להקים בי"ס. כדי לקהים בי"ס צריך כסף...הביצה והתרנגולת. 2 הערות אגב אליטיזם: 1) תשלום שכ"ל הוא חלק מסדר העדיפויות של המשפחה. אנחנו למשל לא נסענו לחו"ל 10 שנים, הולכים למסעדה פעם בחצי שנה, מקבלים בגדים משומשים לילדינו מחברים וכדומה, אבל כן משקיעים בחינוך ילדינו כי אנו מאמינים בדרך זו (וד"א חופרי הבטיח פלורליזם בחינוך - איפה זה? כנראה סתם סיסמת בחירות ריקה). אז מה, כל מי שטס לחו"ל פעם השנה הוא אליטיסט? 2) אחד מערכי היסוד בביה"ס הדמוקרטי הוא קבלת השונה. דוגמא: ילדי ביה"ס התנגדו ללכת ללונה פארק ת"א כיוון שאחד הילדים הוא נכה והלונה פארק לא יכל להכניסו. לאחר מאבק (קצר לשם שינוי), הלונה פארק הסכים.יום יום מתקיים שם שילוב של ילדים עם צרכים מיוחדים (דוגמא חיה אצלי בבית). ילדים אלה שמחים להגיע לביה"ס כי שם לא מדביקים להם שום סטיגמה ומקבלים אותם כמו שהם וללא רגשי נחיתות. בקיצור...כמו שנאמר...בואו להתרשם לפני שאתם בעצמכם קובעים סטיגמות על ביה"ס
 

lul5

New member
מערכת החינוך הממלכתית ברעננה היא מהטובות בארץ

אני מציע לכם להתרשם ולשמוע הורים מרוצים בבתי הספר הממלכתיים בעיר גם עם ערכים גם מקבלים את השונה(עולים חדשים שלא מדברים עברית) וכיתות טיפוליות משולבות גם בתוך בתי הספר והכל במקסימום אהבה ותמיכה מהמערכת העירונית אז מה לכם לשלוח את ילדכם למחוזות רחוקים וקרים מהסביבה הטיבעית שלהם ומהחברים מהשכונה אני עדיין לא משוכנע שזו מסגרת שאיננה אליטיסטית שכן שכר הלימוד הגבוהה הוא מסננת של ילדים עשירים שמשאירים את מי שאין לא סכומי כסף כאלו( 1500 ש:ח לחודש) מחוץ לגדר של בית הספר זו לא דרך לנהל חברה בריאה ושוויונית שרוצה לפעול לצמצום הפערים בחברה שכנה עולה מארגנטינה הסבירה לי ששם בארגנטינה ישנם בתי ספר של עשירים(פרטיים) ובתי ספר ציבוריים ששם מי שאין לו כסף לומד וזה גורם שם למעמדות וקוטביות בחברה הפיתרון לפי מומחי משרד החינוך הוא מעורבות יותר גדולה של ההורים בחינוך הממלכתי בקביעת התכנים של ביתי הספר כמו תל"ן ו"כד לכן הצעתי לכם להשתלב בבתי הספר הממלכתיים ציבוריים ולהכנס לוועד ההורים להפעיל תוכנית תל"ן בנושא דמוקרטי ולהשפיע מתוך בית הספר על חינוך ילדיכם וגם תקבלו את כל הסיוע של העירייה וראש העיר (מנסיון בהקמת תל"ן בבית ספר זיו) בסוף אני רוצה לחזק את ידיו של ראש העיר מר חופרי בהשקפתו זו של עידוד החינוך הממלכתי ליצירת חברה בריאה יותר ושויונית יותר וכאן הוא מגלה מנהיגות לאומית וכל הכבוד לו על כך מה גם שהוא יודע שמשרד החינוך לא יתקצב את בית הספר הדמוקרטי במתקונתו כך שעד שלא יהיה להם אישור ממשרד החינוך הם יחשבו כבית ספר פרטי נקודה!! שבוע טוב
 

amitai3

New member
מערכת החינוך ברעננה

אולי טובה לטעמך אבל אני רוצה אחרת לילדי איפה הפלורליזם שחופרי הבטיח בחינוך? למה נראה לך הגיוני שאנשי תל"י צודקים כי הם רוצים לילדהם יותר יהדות ואנחנו חסרי היגיון ברצוננו חינוך להומניזם וערכי כבוד לאדם באשר הוא? ואגב פרטי-ישנם בארץ 28 בתי ספר דמוקרטיים המוכרים ע"י משרד החינוך - בית ספרנו עמד בכל התנאים הפדגוגיים. הסיבה שבגללה לא קיבלנו הכרה היא שהמבנה בו שוהים ילדינו אינו בעל יעוד ציבורי (אגב השקענו הרבה כסף כדי שהמבנה יעמוד בטיחותית בדרישת כל הרשויות). אם חופרי יתן לנו מבנה שעומד בקריטריונים להכרה, הרי שמיד נהפוך לשייכים למשרד החינוך הממלכתי ציבורי. 5 שנים אנו דנים בענין עם העיריה בכלל ואם חופרי בפרט, וברור לכל שאנחנו מצויים במציאות בירוקרטית קפקאית. אני מצפה מראש העיר רעננה (ראש העיר שלי) להצטרף לרשימה ארוכה של ראשי ערים שנתנו מבנים לקידום בתי ספר דמוקרטיים, שתורמים רבות לחינוך בעירם. אולי גם ילדיך ירוויחו מתוספת מבורכת כזו לרעננה.
 
אף אחד לא אמר מילה רעה על מערכת החינוך ברעננה

ברור כי זו מערכת מצויינת, ומיותר להגן עליה... אין השוואה של יותר טוב או פחות טוב - העניין הוא בתפישת עולם אחרת אנו מאמינים כי הילדים שלנו יכולים לקחת אחריות על ניהול הזמן שלהם על הבחירות שלהם ועל הלימודים שלהם. למשל, בני בכיתה ג', ויש לו 13 שעות שבועיות במערכת - השאלה היא לא בכמות אלא במשמעות שיש לזה עבורו האם הוא מצליח להפיק מהן את המרב? והאם בזמן שהוא אינו נמצא בשיעור לא מתרחשת אצלו למידה? הדיון הוא מאוד מורכב, ולכו הצעתי לכל מי שמעוניין לנהל דיון אמיתי, להגיע לבית הספר ולהתרשם (זה לא "מדבק") ברור כי תפישת העולם הזו לא מתאימה להרבה הורים - אין פה מה להתווכח כל מה שאנחנו מבקשים שחופרי יאפשר לעשרות המשפחות שזה כן מתאים להם את האופציה הזו חופרי הוציא עכשיו חוברת המספרת על רעננה והפלורליזם בחינוך - בבקשה הנה הזדמנות פז ליצור פלורליזם ראשי עיר רבים וטובים הרימו את הכפפה, ואז כל הנושא הכספי נפתר - גם חופרי יכול (השאלה הגדולה אם הוא רוצה)
 
כמו כן, בניגוד לביה"ס הדמוקרטי

החינוך הממלכתי ברעננה הוא...דמוקרטי
 
לא ברור מדוע את מרגישה צורך לתקוף

ממה שראיתי כל משתתפי הדיון כיבדו אותך ואת דעותייך וגם אחד את דעות השני כולם - מלבדך...
 
למעלה