ראשית - קדוש הוא נבדל..
מוגבל, זהו הפירוש החז"לי אין בלתו, ולכן תנוח דעתך.
בדבריו של קנר כלפיך הוא העיר והאיר הערה אשר אני שותף לה - ביקורת מקרא, אשר כוונתה מלכתחילה (ואין צורך לומר שאם זו כוונתה - אזי היא תכליתה) היא להוכיח כי חז"ל בפירושם את התורה ובעצם "ביצירתם" אותה - הפכוה לאינסטנציה אנושית על כל המשתמע מכך.
וזה אינו.
העובדה שאנו יודעים שחז"ל מדעתם פירשו את התורה והם אשר נתנו לה את תוקפה אינה אומרת שהם אלו אשר נתנוה.
אסביר: שכן ישנו קו דק מן הדק שיש להבינו, ואסור לאדם המאמין לחצותו - היהדות (שאין היא אלא יצירה חז"לית) אינה עבודת המאמין בחז"ל, אלא עבודת המאמין באל. מדוע? כי כך חז"ל קבעו. נשמע פרדוכס לוגי על גבול הציניקניות? רק במבט ראשוני.. אבל אם נעמיק נראה כי טוב.. איננו מכירים את האל הטרנסצנדנטי אלא דרך התורה "יצירתה" של חז"ל - כלומר איננו מכירים את האל אלא דרך חז"ל, אבל שומה על המאמין כי האל של חז"ל - הוא נותן התורה הטרנסצנדנטי. שזה, בשפה פשוטה - אנו מאמינים באלוהי חז"ל שהוא אלוהינו.
נשמע מהפכה לייבובציאנית, נכון?
אז שהו שלא. זה בדיוק, אבל בדיוק, אותו הנרטיב של המיינסטרים האורתודוכסי הזול - האמן באלוהי אבותיך, שקיבלו מאבותיהם, שקיבלו מאבותיהם עד.. למעמד הר סיני.
למותר לציין שהאמונה בכך היא פרי הכרעתך הרצונית בלבד - ללא שום ידיעה "אמפירית" מעולמנו ועל עולמנו.
וכאן בדיוק הפרובלמטיות של פרדיגמת "ביקורת המקרא" - היא מנסה להפקיע את האמונה באלוהים מ"ערך", לידיעה. ובמקרה שלה - לידיעה שהתורה היא יצירה אנושית, שפירושה - לא ייתכן "אמפירית" שיש "אלוהי חז"ל" - אלא חז"ל בעצמם. שכן, כפי שציטטת את המהרי"ל: "אין אדם יכול לא לדעת את אשר הוא יודע". כעת, אם אני יודע "אמפירית" ששפן בן אצליהו "המציא את אלוהים" על ידי כתיבת התורה - וזה לא משנה אם לצרכים פוליטיים של ממלכת יהודה, או מהפרעת אישיות קוטבית סכיזואידית, או שפתאום בא לו להתבדח על חשבון נתיני ממלכת יאשיהו- מכאן שיש לנו ידיעה "אמפירית" שאין אלוהי חז"ל - אלא חז"ל ותו לא.
בינתייים, אני יכול להרגיע אותך - הם לא הצליחו, וניתן לומר בוודאות שלא יצליחו לעולם.