האם מכירים את ליבוביץ באקדמיה?

זה שאי אפשר לכתוב עליהם מאמר מדעי

זה לא אומר שזה לא נכון. אדם שנכח שם לא יכול להתעלם ממה שעיניו ראו.
למשל אתה רואה אדם שהתעצבן על חברו והכניס לו אגרוף, אבל אתה לא יכול להוכיח שהוא עשה את זה, אי אפשר לתבוע אותו אבל בוודאי תזהר ממנו כיוון שהוא אדם אלים.
ואם ראית אדם נותן סכומים מכובדים כמתן בסתר שוב אתה לא יכול להוכיח את זה אבל אתה יודע שלפניך אדם צדיק.
 
אם ראיתי אדם שנתן אגרוף הוכחתי שהוא נתן אגרוף

אבל עדין לא הוכחתי שהוא אדם אלים, כי אולי אלו שחטפו את האגרוף ביקשו ממנו לתת להם אגרוף והוא נענה לבקשה. רק בדיקת מעבדה יכולה לשלול אופציות כאלה וכל אופציה אחרת, על מנת להוכיח שהוא באמת אלים.

אם ראיתי אדם שנותן סכומים מכובדים כמתן בסתר, אז מקסימום הוכחתי שהוא נותן סכומים נכבדים כמתן בסתר, אבל עדין לא הוכחתי שהוא צדיק, כי אולי הוא עושה זאת כי אשתו - שאותה הוא מכה יום יום - אמרה לו שמי שנותן סכומים נכבדים כמתן בסתר זוכה בגן עדן. אבל כשאני עושה בדיקת מעבדה, אז לא די בכך שאני רואה שהוא נותן סכומים נכבדים כמתן בסתר - אלא חובה עלי לבצע בדיקות מדעיות נוספות - למשל לחקור אותו בשאלות מעמיקות, כגון השאלה: "האם היית נותן כסף כמתן בסתר אילו ידעת שאין גן עדן". כמובן השאלה הזו היתה רק דוגמה, אך לבדה היא לא מספיקה - כי אולי הוא יודע מה מטרת החקירה ולכן ינסה לעבוד עלינו בתשובתו, ולכן יש לבצע בדיקות מעבדה נוספות, שתעמודנה בסטנדרטים הנוקשים המוגדרים במסגרת המתודולוגיה של המדע.

בדיוק מאותה הסיבה, אם אני רואה את האירוע של עטרת, אז מקסימום הוכחתי שהתרחש האירוע של עטרת, אבל עדין לא הוכחתי שהיה שם נס, כי כדי להוכיח שהפרשה הזו היתה כרוכה בנס - היא קודם כל צריכה לעמוד בכל מיני סטנדרטים נוקשים, שחלקם מודגמים בפיסקה הראשונה של הודעתי הקודמת.

חוץ מזה, שהאירוע של עטרת לגמרי לא קשור להעמדתך ולקושייתך על מילת הגנאי פונקציונר, כפי שהבהרתי בשתי הפיסקאות האחרונות שבהודעתי הקודמת.
 
אז בירור קצר יגלה

שהוא נתן אגרוף כי הוא ישב לו בכיסא שלו. ונותן הצדקה בסתר יתברר שהוא חי מצוין עם אשתו והצדקה בסתר זה לא היה מקרה חד פעמי.
השאלה לגבי עטרת היא האם היא אכן עמדה בפני סכנה שלא היה לה שום סיכוי מבחינה רפואית וחל מפנה ללא שום אפשרות להסביר זאת מבחינה רפואית.
ואם מישהו היה יושב עם מסרטה ומתעד כל שניה, כולל תיעוד של המוניטור ושאר מכשירים, הייתה מסכים שהיה נס, קרי אנטרוונציה?
 
כלומר גם אתה מודה שצריך "בירור קצר".

ליבוביץ יגיד לך, שאם הבירור הקצר הזה עומד בסטנדרטים מדעיים של "בירור", אז קוראים לו "בדיקת מעבדה", אחרת - זה לא בירור - אלא זה רק התחזות של בירור.

בהמשך דבריך אתה מודה שגם צריך לוודא ש"זה לא היה מקרה חד-פעמי". ובכן, גם שלילת החד-פעמיות היא חלק מהסטנדרטים הנדרשים במסגרת של בדיקות-מעבדה. דא עקא, שהמקרה של עטרת כן היה מקרה חד-פעמי, ולכן הוא לא עומד בסטנדרטים הנ"ל.

כדי להוכיח שהמקרה של עטרת היה נס, לא די בהסרטה ותיעוד, וגם לא די בכך שהמקרה הזה יחזור על עצמו כמה פעמים, וגם לא די בכך שהיתה קבוצת ביקורת, אלא צריך להצביע על חוק-טבע ספציפי שנפרץ באותו אירוע. תן דעתך לכך, שיש סידרה סופית של חוקי טבע הנלמדים עד תומם במסגרת לימודי מדעי הטבע. האם אתה מסוגל להצביע על חוק טבע כזה שנפרץ שם? אתן ארבע דוגמאות לחוקי טבע כאלה: חוק המשיכה השורר בין כל גוף לבין כל גוף, חוק שימור התנע, חוק שימור האנרגיה, חוק קביעותה של מהירות האור. יש עוד חוקים, אמנם קצת יותר מסובכים - ולכן אינני מציג אותם כאן, אך מכל מקום מספר חוקי הטבע סופי - ותוכנם ידוע מראש. כאמור, כדי להוכיח שהמקרה של עטרה היה נס - צריך להצביע על חוק טבע ספציפי שנפרץ שם. מהו?

על כל פנים - אני חוזר ומזכיר, שהויכוח בינינו - הוא על ציפייתך מליבוביץ שיחזור בו מדבריו בענין הפונקציונר. אז איך דבריו בענין הפונקציונר קשורים למקרה של עטרת? וכי מקרה זה מתקשר לאיזשהו פקיד ממונה?
 
מה שנפרץ שם

או יותר נכון מה שנפרצו שם אלה חוקי הרפואה.
כי לפי חוקי הרפואה לא היה לה שום סיכוי. מי שהגיע למצבה ואף פחות מזה, לא שרד.
אכן זה מקרה חד פעמי לכן קוראים לזה נס. אם הרופא שלה היה יודע איך לעשות זאת שוב במקרה דומה זה לא היה נס זה היה תגלית מדעית.
אבל אני מדבר על נס על אנטרוונציה שאם ליבוביץ היה נוכח בה היה מודה בטעותו וחוזר בו מהביטוי המגונה פונקציונר .
 
"חוקי הרפואה"? אין כאלה. יש רק "חוקי טבע".

תן את דעתך לכך, שכל התופעות הטבעיות המתרחשות בעולמנו, כולל התופעות הרפואיות, הכימיות, הקוואנטיות, הקוסמולוגיות, הביולוגיות, הזואולוגיות, הבוטאניות, וכו' וכו', כפופות כולן לחוקי הטבע הנלמדים באופן מסודר במסגרת לימודי התואר הראשון בפיזיקה.

אני הצבעתי לך ספציפית על ארבע דוגמאות של חוקי טבע כאלה. מאידך, אתה טרם הצבעת לי על אף חוק טבע ספציפי שנפרץ באירוע של עטרה.

תן את דעתך לכך, שכדי להוכיח שבאירוע של עטרה היה נס - כלומר שקרתה שם חריגה מחוקי הטבע, צריך (בין השאר) להצביע לפחות על חוק טבע ספציפי אחד (אם לא יותר מאחד) שנפרץ שם. אמנם הצבעה כזו כמובן לא תספיק - כי צריך גם להוכיח שפרטי המקרה הנבדק אכן סותרים את אותו חוק טבע ספציפי שעליו מצביעים - מה שכמובן מצריך עמידה בסטנדרטים נוקשים ביותר (כגון הצבת קבוצת ביקורת, מניעת חד-פעמיות, ועוד), אבל קודם כל צריך לקרוא בשמו של חוק טבע ספציפי (אחד או יותר) שנפרץ שם, אך את זה - טרם עשית, ותמהני האם מסוגל לעשות זאת - מישהו מבין הנוכחים באותו אירוע - שמתוכם אף אחד לא הוסמך להיות חוקר מעבדה (ככל הידוע לפי שעה); ואגב גם ליבוביץ לא הוסמך לכך (ככל הידוע לפי שעה).

לגבי המשפט האחרון שלך, שבו אתה חוזר וקושר בין המקרה של עטרה לבין המילה פונקציונר: ובכן אין קשר, כפי שהבהרתי בפיסקה האמצעית של הודעתי הלפני-קודמת.
 
אתה שוב מעמיד ומקשה!

אתה טוען שיש ארבע כוחות (או יותר נכון אתה מביא את דברם של אלה שטוענים כך) ואתה רוצה שאני אסביר איזה חוקי טבע נפרצו תסביר אתה, מה אתה רוצה ממני?
אם זה לא נס, תסביר אתה למה לפני כמה חודשים חייל חסון פי מיליון מעטרת הקטנה, נפטר תוך כמה שעות מהחיידק הזה, ולא עזרו כל צוותי הרפואה שצה"ל העמיד לרשותו.
תאר לך תקום איזה מומיה מאחת הפירמידות על רגליה ותתחיל לצרוח איפה בני ישראל? למה שחררתם אותם?! נו איזה חוקי טבע נפרצו כאן?
ואיזה חוקי טבע נפרצו כשבאו על מצריים עשר מכות?
ואיזה חוקי טבע נפרצו כשמשה קרע את ים סוף?
ואיזה חוקי טבע נפרצו כשאריק שרון חטף את האירוע השני מיד אחרי שהתרברב ואמר שההתנתקות הייתה דבר נכון (מן המוצדקות...) והוא מתכוון להמשיך הלאה בקו הזה?
 
"4 כוחות"? שוב ייחסת לי דברים שמעולם לא טענתי

מתוך עשרות חוקי טבע הנלמדים בשיעורי הפיזיקה, נתתי ארבע דוגמאות. אלו היו אפוא דוגמאות בלבד, והן היו כאמור דוגמאות של חוקי טבע - לא של "כוחות". וגם לא טענתי שיש ארבע חוקי טבע בלבד, שהרי - האמת היא כאמור - שיש עשרות חוקי טבע. לסיכום: אין לערבב בין חוקים לבין כוחות: אלו דברים נפרדים לגמרי.

לגבי שלוש שאלותיך על החייל החסון ועל עשרת המכות ועל אריק שרון: ובכן ליבוביץ, שכידוע שולל אינטרוונציה (אם כי רק בשאר ספריו אך לא בפיסקת הפונקציונר), היה טוען - שבכל שלושת האירועים הללו שמנית - לא היה שום נס. שים לב כי - לא ליבוביץ צריך להוכיח שלא היה שם נס, אלא רק אלו הטוענים שהיה שם נס - הם אלו שצריכים להוכיח שהיה שם נס; וכדי להוכיח שהיה שם נס - עליהם להצביע על חוק טבע ספציפי שנפרץ שם.

משל אל מה הדבר דומה? לתובע הטוען בבית המשפט "הנאשם עבר על החוק". מנגד טוען הנאשם "לא עברתי על שום חוק". שואל אותו התובע: "האם אתה יכול להוכיח שלא עברת על שום חוק?" עונה לו הנאשם: "לא אני הוא זה שצריך להוכיח שלא עברתי על שום חוק, אלא אלו המאשימים אותי - הם אלו שצריכים להצביע על חוק ספציפי שעליו עברתי לדעתם; כל עוד שהם אינם מסוגלים להצביע על חוק ספציפי כזה, אני נותר חף מפשע". גם ליבוביץ אומר לך אותו דבר: "כל עוד שאינך מצליח להצביע על אף חוק טבע ספציפי שנפרץ לדעתך בשלושת האירועים שמנית, אז עולם הטבע נותר חף מניסים".

לגבי שאלתך על המומיה הצורחת: כדי לדעת האם נעבר שם איזשהו חוק טבע, נצטרך - ראשית-לכל - לבצע בדיקת מעבדה כדי לתארך את המומיה: כי אולי בכלל יתברר, שהיא לא מומיה מלפני שלושת אלפים שנה אלא מומיה מלפני שעה-ורבע, ושבכלל מדובר במומית אדם שמותו נקבע בטעות ע"י הרופאים - טרם קבורתו לפני שעה-ורבע בעודו חי, ושהוא למעשה נותר חי - גם אחרי חניטתו - עד לרגע זה. כמובן יהיה צורך לבצע בדיקות-מעבדה נוספות, למשל בדיקה מדעית עובדתית המיועדת לוודא, שמסלול מעבר גלי הקול של הַצְּרָחָה - אכן עבר מתוך פיה של המומיה - ולא מתוך פה של מישהו אחר חי; ועוד ועוד בדיקות מדעיות עובדתיות רלוונטיות כיוצא באלה, כולל אפילו בדיקת מהירות גלי הקול של הַצְּרָחָה! אחרי שמסיימים את כל הבדיקות המדעיות העובדתיות הרלוונטיות, מגיע השלב הבא: האם נפרץ שם איזשהו חוק טבע? כדי לדעת להשיב על השאלה הזו, נצטרך לעבור על כל אחד מעשרות חוקי הטבע הנלמדים במסגרת לימודי התואר הראשון בפיזיקה, ואז לראות האם כל עשרות החוקים הללו תואמים את עשרות הפרטים העובדתיים הרלוונטים הנ"ל שתועדו ע"י חוקרי המעבדה באירוע של המומיה הצורחת. אם נצליח להצביע אפילו על חוק טבע אחד - שנסתר ע"י לפחות אחד מעשרות הפרטים העובדתיים הרלוונטיים שתועדו באותו אירוע, אז הוכח שקרה שם נס! לדוגמה, אם יתברר שאותו מקרה עמד בסטנדרטים המדעיים הנוקשים האחרים (כגון הצבת קבוצת ביקורת, מניעת חד-פעמיות, וכו'), וגם יתברר שהמומיה פלטה צרָחָה שמהירותה עברה את מהירות האור, אז זה יוכיח שנפרץ שם אותו חוק טבע ספציפי הקובע ששום גוף בטבע - כולל גלי קול - אינו יכול לעבור את מהירות האור, וממילא זה יוכיח שאותו מקרה היה כרוך בנס. זו הייתה אפוא רק דוגמה המדגימה נס תיאורטי של מומיה צורחת, אשר טרם קרה, ואשר אילו היה קורה אז היה ניתן - הן להצביע על חוק טבע ספציפי (כפי שביקשת) - והן להראות איך אחת מן העובדות שתועדו כשהתרחש האירוע הנבדק סותרת את אותו חוק טבע ספציפי ובכך מעידה שקרה שם נס; אבל כל עוד שאנחנו איננו מוודאים עמידה בסטנדרטים מדעיים נוקשים (כגון הצבת קבוצת ביקורת, מניעת חד-פעמיות, וכו'), או שאיננו נותנים פירוט מדוייק של פרטיו העובדתיים הרלוונטיים של המקרה, או שאיננו מצביעים על חוק טבע ספציפי שנסתר ע"י אחד מהפרטים העובדתיים הרלוונטיים הנ"ל, אז לא הוכחנו שקרה שם נס. אמנם דגש|אינני טוען חלילה - שאם המקרה הנ"ל לא עמד בכל התנאים הנ"ל - אז הוכחנו שלא קרה שם נס, אבל אני עדין כן טוען - שאם המקרה הנ"ל לא עמד בכל התנאים הנ"ל - אז לא הוכחנו שקרה שם נס (וממילא לא הופרכה התפיסה השוללת אינטרוונציה).

הבה אסכם לך אפוא את כל מה שכתבתי בפיסקה הקודמת, על מנת שֶׁיֵּקַל עליך לקבל תשובה ישירה לשאלתך על המומיה הצורחת:
כדי שנוכל לדעת האם באירוע של המומיה הצורחת נפרץ איזשהו חוק טבע - ומהו אותו חוק טבע שנפרץ - אם בכלל, צריך קודם כל לוודא עמידה בסטנדרטים מדעיים נוקשים (כגון הצבת קבוצת ביקורת, מניעת חד-פעמיות, וכו'); אח"כ יש לתאר באופן מדעי מדוייק את כל הפרטים העובדתיים הרלוונטיים אשר קרו שם: כולל פרטי תיארוך המומיה, כולל פרטי המסלול המדוייק שבו עברה הַצְּרָחָה, כולל מהירות גלי הקול של הצריחה, ועוד עשרות פרטים עובדתיים רלוונטיים נוספים; רק אז, יהיה ניתן לקבוע בוודאות האם ניתן להצביע על איזשהו חוק טבע ספציפי שנפרץ שם. על כל פנים, דבר אחד בטוח: שכל עוד שלא מצליחים להצביע על אותו חוק טבע ספציפי, אז לא הוכח דבר, ולכן לא הופרכה התפיסה השוללת אינטרוונציה.

על כל פנים - אני חוזר ומזכיר - כי כל זה לגמרי לא קשור לסוגיית הפונקציונר, אשר אגב רק בגללה טרחתי להיכנס לכל הדיון הזה - כי מלכתחילה לא היתה לי שום כוונה להיכנס לסוגיות של המתודולוגיה של המדע - הואיל ולסוגיות הללו אין שום קשר לסוגיית הפונקציונר שהיא-היא נושא הדיון מבחינתי.
 
"4 כוחות"? שוב ייחסת לי דברים שמעולם לא טענתי

מתוך עשרות חוקי טבע הנלמדים בשיעורי הפיזיקה, נתתי ארבע דוגמאות. אלו היו אפוא דוגמאות בלבד, והן היו כאמור דוגמאות של חוקי טבע - לא של "כוחות". וגם לא טענתי שיש ארבע חוקי טבע בלבד, שהרי - האמת היא כאמור - שיש עשרות חוקי טבע. לסיכום: אין לערבב בין חוקים לבין כוחות: אלו דברים נפרדים לגמרי.

לגבי שלוש שאלותיך על החייל החסון ועל עשרת המכות ועל אריק שרון: ובכן ליבוביץ, שכידוע שולל אינטרוונציה (אם כי רק בשאר ספריו אך לא בפיסקת הפונקציונר), היה טוען - שבכל שלושת האירועים הללו שמנית - לא היה שום נס. שים לב כי - לא ליבוביץ צריך להוכיח שלא היה שם נס, אלא רק אלו הטוענים שהיה שם נס - הם אלו שצריכים להוכיח שהיה שם נס; וכדי להוכיח שהיה שם נס - עליהם להצביע על חוק טבע ספציפי שנפרץ שם.

משל אל מה הדבר דומה? לתובע הטוען בבית המשפט "הנאשם עבר על החוק". מנגד טוען הנאשם "לא עברתי על שום חוק". שואל אותו התובע: "האם אתה יכול להוכיח שלא עברת על שום חוק?" עונה לו הנאשם: "לא אני הוא זה שצריך להוכיח שלא עברתי על שום חוק, אלא אלו המאשימים אותי - הם אלו שצריכים להצביע על חוק ספציפי שעליו עברתי לדעתם; כל עוד שהם אינם מסוגלים להצביע על חוק ספציפי כזה, אני נותר חף מפשע". גם ליבוביץ אומר לך אותו דבר: "כל עוד שאינך מצליח להצביע על אף חוק טבע ספציפי שנפרץ לדעתך בשלושת האירועים שמנית, אז עולם הטבע נותר חף מניסים".

לגבי שאלתך על המומיה הצורחת: כדי לדעת האם נעבר שם איזשהו חוק טבע, נצטרך - ראשית-לכל - לבצע בדיקת מעבדה כדי לתארך את המומיה: כי אולי בכלל יתברר, שהיא לא מומיה מלפני שלושת אלפים שנה אלא מומיה מלפני שעה-ורבע, ושבכלל מדובר במומית אדם שמותו נקבע בטעות ע"י הרופאים - טרם קבורתו לפני שעה-ורבע בעודו חי, ושהוא למעשה נותר חי - גם אחרי חניטתו - עד לרגע זה. כמובן יהיה צורך לבצע בדיקות-מעבדה נוספות, למשל בדיקה מדעית עובדתית המיועדת לוודא, שמסלול מעבר גלי הקול של הַצְּרָחָה - אכן עבר מתוך פיה של המומיה - ולא מתוך פה של מישהו אחר חי; ועוד ועוד בדיקות מדעיות עובדתיות רלוונטיות כיוצא באלה, כולל אפילו בדיקת מהירות גלי הקול של הַצְּרָחָה! אחרי שמסיימים את כל הבדיקות המדעיות העובדתיות הרלוונטיות, מגיע השלב הבא: האם נפרץ שם איזשהו חוק טבע? כדי לדעת להשיב על השאלה הזו, נצטרך לעבור על כל אחד מעשרות חוקי הטבע הנלמדים במסגרת לימודי התואר הראשון בפיזיקה, ואז לראות האם כל עשרות החוקים הללו תואמים את עשרות הפרטים העובדתיים הרלוונטים הנ"ל שתועדו ע"י חוקרי המעבדה באירוע של המומיה הצורחת. אם נצליח להצביע אפילו על חוק טבע אחד - שנסתר ע"י לפחות אחד מעשרות הפרטים העובדתיים הרלוונטיים שתועדו באותו אירוע, אז הוכח שקרה שם נס! לדוגמה, אם יתברר שאותו מקרה עמד בסטנדרטים המדעיים הנוקשים האחרים (כגון הצבת קבוצת ביקורת, מניעת חד-פעמיות, וכו'), וגם יתברר שהמומיה פלטה צרָחָה שמהירותה עברה את מהירות האור, אז זה יוכיח שנפרץ שם אותו חוק טבע ספציפי הקובע ששום גוף בטבע - כולל גלי קול - אינו יכול לעבור את מהירות האור, וממילא זה יוכיח שאותו מקרה היה כרוך בנס. זו הייתה אפוא רק דוגמה המדגימה נס תיאורטי של מומיה צורחת, אשר טרם קרה, ואשר אילו היה קורה אז היה ניתן - הן להצביע על חוק טבע ספציפי (כפי שביקשת) - והן להראות איך אחת מן העובדות שתועדו כשהתרחש האירוע הנבדק סותרת את אותו חוק טבע ספציפי ובכך מעידה שקרה שם נס; אבל כל עוד שאנחנו איננו מוודאים עמידה בסטנדרטים מדעיים נוקשים (כגון הצבת קבוצת ביקורת, מניעת חד-פעמיות, וכו'), או שאיננו מצביעים על חוק טבע ספציפי - שנסתר ע"י אחד מהפרטים העובדתיים הרלוונטיים של המקרה - כפי שתועדו ע"י חוקרי מעבדה, אז לא הוכחנו שקרה שם נס. אמנם אינני טוען חלילה - שאם המקרה הנ"ל לא עמד בכל התנאים הנ"ל - אז הוכחנו שלא קרה שם נס, אבל אני עדין כן טוען - שאם המקרה הנ"ל לא עמד בכל התנאים הנ"ל - אז לא הוכחנו שקרה שם נס (וממילא לא הופרכה התפיסה השוללת אינטרוונציה).

הבה אסכם לך אפוא את כל מה שכתבתי בפיסקה הקודמת, על מנת שֶׁיֵּקַל עליך לקבל תשובה ישירה לשאלתך על המומיה הצורחת:
כדי שנוכל לדעת האם באירוע של המומיה הצורחת נפרץ איזשהו חוק טבע - ומהו אותו חוק טבע שנפרץ - אם בכלל, צריך קודם כל לוודא עמידה בסטנדרטים מדעיים נוקשים (כגון הצבת קבוצת ביקורת, מניעת חד-פעמיות, וכו'); אח"כ יש לתאר באופן מדעי מדוייק את כל הפרטים העובדתיים הרלוונטיים אשר קרו שם: כולל פרטי תיארוך המומיה, כולל פרטי המסלול המדוייק שבו עברה הַצְּרָחָה, כולל מהירות גלי הקול של הצריחה, ועוד עשרות פרטים עובדתיים רלוונטיים נוספים; רק אז, יהיה ניתן לקבוע בוודאות האם ניתן להצביע על איזשהו חוק טבע ספציפי שנפרץ שם. על כל פנים, דבר אחד בטוח: שכל עוד שלא מצליחים להצביע על אותו חוק טבע ספציפי, אז לא הוכח דבר, ולכן לא הופרכה התפיסה השוללת אינטרוונציה.

על כל פנים - אני חוזר ומזכיר - כי כל זה לגמרי לא קשור לסוגיית הפונקציונר, אשר אגב רק בגללה טרחתי להיכנס לכל הדיון הזה - כי מלכתחילה לא היתה לי שום כוונה להיכנס לסוגיות של המתודולוגיה של המדע - הואיל ולסוגיות הללו אין שום קשר לסוגיית הפונקציונר שהיא-היא נושא הדיון מבחינתי.
 
החייל החסון

שייך לקבוצת הבקורת שלא זכה לאינטרוונציה. אם אמו הייתה מתפללת כמו שאביגל התפללה אפשר שגם הוא היה ניצל.

המומיה לא רק צרחה (בחרטומית כמובן) אלא גם קמה על רגליה ועשתה בלאגן... אם זה היה קורה במציאות איזה חוק טבע נפרץ?

אריק שרון. אני שמעתי במו אוזני כיצד התרברב ושעה אחרי זה הודיעו על הארוע השני שלו. אפשר שהדבר קרה מיד אחרי שהתרברב ורק הודיעו על זה כעבור שעה.

אם אתה טוען שזה בכלל לא נס שמי שיפגע בשלימות הארץ יאכל אותה.. כמו שקרה לשאר פושעי ההתנתקות, (מותר לומר פושעי ההתנתקות בפורום המצונזר שלנו?) ומי שיענּה את בני ישראל יחטוף עשר מכות, ושקריעת ים סוף לא הייתה נס, ובכלל לא נס שכאשר האימא מתפללת מספיק טוב התפילה מתקיימת,
אה"ן, אם כך באמת לא צריך אינטרוונציה.
 
לא די בכך שהחייל החסון יהיה מקבוצת הביקורת

אלא גם צריך להצביע על חוק טבע ספציפי שנפרץ באירוע של עטרה. כנ"ל לגבי מקרה שרון.

בסוף דבריך אתה מסכים שאין תמיהה על ליבוביץ אם יטען שבכל האירועים הללו לא היה נס. אם כך, אז הריני להודיעך שאכן זה מה שהוא טוען: שלא היה שם נס.

לגבי המומיה: אלו שטוענים שנפרץ שם איזשהו חוק טבע, נא שיגידו לי מהו החוק הזה, אבל למה הם מצפים ממני שאעשה להם את העבודה?
 
לא כל תופעה טבעית ניתנת לביצוע ע"י כל אדם

האם אנחנו יכולים לשנות את מזג האויר? לא, אבל אנחנו יודעים - הן להצביע על חוקי טבע ספציפיים (שעליהם נלמד בלימודי תואר ראשון בפיזיקה) - והן לתאר לפרטיו את המנגנון ההגיוני המדוייק שלפיו מובן לגמרי כיצד חוקי הטבע הספציפיים הללו כופים שינוי במזג האויר.
האם אנחנו יכולים לקרוע את ים סוף? לא, אבל אנחנו יודעים - הן להצביע על חוקי טבע ספציפיים (שעליהם נלמד בלימודי תואר ראשון בפיזיקה) - והן לתאר לפרטיו את המנגנון הטבעי המדוייק שלפיו מובן לגמרי כיצד חוקי הטבע הספציפיים הללו יוצרים סופת טורנדו ("רוח קדים עזה"), ואנחנו גם יודעים לתאר לפרטיו את המנגנון ההגיוני המדוייק שלפיו מובן לגמרי כיצד סופת הטורנאדו מסוגלת "לחתוך" (כמו סכין) את מה שמתחתיה, ואפילו מסוגלת ליצור באמצע הים שתי חומות של מים בין שני צדדיו של "החתך".
 
לא כל תופעה טבעית ניתנת לביצוע ע"י כל אדם.

האם אנחנו יכולים לשנות את מזג האויר? לא, אבל אנחנו יודעים - הן להצביע על חוקי טבע ספציפיים (שעליהם נלמד בלימודי תואר ראשון בפיזיקה) - והן לתאר לפרטיו את המנגנון ההגיוני המדוייק שלפיו מובן לגמרי כיצד חוקי הטבע הספציפיים הללו כופים שינוי במזג האויר.

האם אנחנו יכולים לקרוע את ים סוף? לא, אבל אנחנו יודעים - הן להצביע על חוקי טבע ספציפיים (שעליהם נלמד בלימודי תואר ראשון בפיזיקה) - והן לתאר לפרטיו את המנגנון ההגיוני המדוייק שלפיו מובן לגמרי כיצד חוקי הטבע הספציפיים הללו יוצרים סופת טורנדו ("רוח קדים עזה"), ואנחנו גם יודעים לתאר לפרטיו את המנגנון ההגיוני המדוייק שלפיו מובן לגמרי כיצד סופת הטורנאדו מסוגלת "לחתוך" (כמו שחותכים בפצירה) את מה שמתחתיה, ואפילו מסוגלת ליצור באמצע הים שתי חומות של מים בין שני צדדיו של "החתך". אגב, אם אתה רוצה לבצע קריעת ים סוף בקטנה, קח לך ספל - ומלא אותו במים עד גובה של סנטימטר-או-שניים בערך, ואז נשוף אל תוך המים, או-אז תגלה שהמים נערמים משני צידיהם ("נערמו מים") כך שנוצרת מעין "חרבה" בין שתי חומות המים.
 
כלומר

אתה לא תרים גבה אם תראה במו עיניך שהגיע נכה על כסא גלגלים לבבא סאלי או ל"רנטגן" והם לוחשים דבר מה, ואומרים לאותו נכה קום על רגליך והוא מצליח לקום.
או אם היית רואה רב צעיר ביום ששי, נושא סל קניה מהמכולת וגשם זלעפות ניתך ארצה והוא פונה כלפי שמיא משהו בנוסח: ריבונו של עולם כיצד אגיע הביתה בגשם הזה? ומיד הגשם מפסיק ל10 דקות וחוזר לרדת באותה עוצמה.
או אישה אחת חולמת שאומרים לה תכיני מתכון מסוים ותלכי לפלונית גיסתך, ותתני לה אותו.
היא קמה להכין את אותה תערובת ורצה לביתה של גיסתה, ומוצאת אותה מחזיקה את בנה כמעט ללא רוח חיים וזועקת לה' שיציל את בנה. מיד התחילה להלעיט את הילד מאותה תערובת שהכינה, וראה זה פלא הילד פוקח עיניו ולאט לאט מתחזק ומבריא עד שהבריא לגמרי. והיום יש לו ילדים ונכדים (סיפור אמיתי! ויש לו אפילו המשך)
אתה תישאר שווה נפש מול הסיפורים הללו ותמשיך להכחיש אינטרוונציה?
 
האם לא תרים גבה לפעלולי קוסם טרם גילוי הטריק?

אגב, אינני מבין למה שאלותיך מופנית אליי. הרי מעולם לא היבעתי את דעתי שלי בענין האינטרוונציה. כל מה שכתבתי היה אליבא דליבוביץ.

ליבוביץ היה טוען כלפיך, שכדי להוכיח שיש אינטרוונציה צריך לעמוד בסטנדרטים מאד נוקשים, כולל שלילת חד-פעמיות (של אותו אירוע עצמו לא של אירועים מפתיעים אחרים), וכולל הצבת קבוצת ביקורת, וכולל הצבעה על חוק טבע ספציפי אשר לגביו מוכח שהוא נפרץ וכו'. כל עוד שהדברים הללו לא נעשים, אז לכל היותר ניתן להרים גבה ולומר כי אלו אירועים מפתיעים, אך מכאן ועד אינטרוונציה - רחוקה הדרך, שהרי: יש אירועים, שבהתחלה הם מפתיעים אותנו, אבל בדיעבד - אחרי שאנחנו חוקרים אותם - אז אנחנו מגלים עבורם הסבר ראציונאלי מלא.

משל אל מה הדבר דומה? לקוסם שגורם לכל הקהל - לא רק "להרים גבה" - אלא ממש להשתאות עד כדי מחיאות כפים סוערות עבור הביצועים המדהימים, עד הרגע שבו הקוסם מגלה לנו איך הוא עשה את זה, ואז כולם פולטים באכזבה: "AAAAAA, אז למה לא אמרת לנו מההתחלה, וככה היית חוסך מאיתנו לפחות את מחיאות הכפים...".
 
זהו שזה לא טריק

ואף אחד לא פלט באכזבהAAAAAA…
אתה יודע מה הסוף של הסיפור? בערך 50 שנה אחר כך, נכדה של אותה אישה שחלמה את החלום, נכנס למצוקה קשה מיד אחרי הברית שלו (בלי קשר לברית) במקרה, או לא במקרה.. בתו של אותו ילד שהייתה אחות בבית חולים, רצה לטפל בו, ולקחה אותו לבית החולים שבו עבדה, וטיפלה בו שם שבוע או שבועיים עד שהבריא. וכך היא סגרה את המעגל.
אמנם אין כאן פריצה של חוקי הטבע אבל מדהים צירוף המקרים.
דווקא ליבוביץ אומר שהכל השגחה.
למרות שהוא לא מוכיח זאת, ולא שם קבוצת בקורת..
 
ברגע שהודית ש"אין כאן פריצה של חוקי הטבע"

הודית מינה וביה שאין אינטרוונציה.
אם כן לפחות בנקודה זו יש הסכמה ביניכם, ואל נא יהי הדבר קל בעיניך.
 
כדי לוודא אינטרונציה יש לוודא שזה לא היה מקרי

כדי לוודא שזה לא היה מקרי, יש לוודא שהאירוע עומד בכל מיני סטנדרטים נוקשים, למשל: יש לשלול חד-פעמיות, יש להציב קבוצת ביקורת, יש להצביע על חוק טבע ספציפי שנפרץ, וכו'.

כבר נתתי את הדוגמה של הקוסם: הוא אומר הוקוס פוקוס ומייד שולף שפן מהכובע: שים לב שאין שום חוק טבע ששולל הוצאת שפן מכובע אחרי אמירת הוקוס פוקוס (עובדה שיש קוסמים ששולפים אחרי הוקוס פוקוס), ולכן לא ניתן להצביע שם על שום חוק טבע שנפרץ, ולכן המקרה של הקוסם אינו מעיד על אינטרוונציה.
 
למעלה