האם מכירים את ליבוביץ באקדמיה?

ומה הסיכוי

שסופת טורנדו תתרחש בדיוק כשמשה מטה את ידו על הים?
ומה הסיכוי שהגשם יפסיק ל10 דקות בעצומו של גשם זלעפות, בדיוק אחרי שהרב הצעיר אמר את מה שאמר?
ומה הסיכוי שאישה תחלום שאמרו לה להכין תערובת מסוימת ושתתן אותה לגיסתה, ושתמצא את גיסתה מתיפחת ומבקשת מה' שיציל את בנה, שכמעט היה ללא רוח חיים, ושהתערובת ההיא תהיה התרופה האולטימטיבית לאותו ילד? ואל תשכח את סגירת המעגל..
 
יותר קטן אתה מתכוון לא?

מכאן שזה אינטרוונציה, שאיננה חייבת לפרוץ את חוקי הטבע.
בורא חוקי הטבע משתמש בחוקי הטבע כדי ליישם את רצונו.
על מה לא עניתי? גיניתי אותך כבר פעם אחת, אתה רוצה עוד פעם?
לא רוצה לעבור על ונקלה אחיך לעיניך...
 
שאלת וגם ענית במקומי? נא לא לייחס לי "כוונות"

כפי שכתבתי: ליבוביץ, שאותו אני מייצג כאן, יטען שהסיכוי יותר "גדול". ואגב לדעתי הוא צודק, וגם ניתן לתת הערכה מספרית גסה של שני הסיכויים: הן הערכה של סיכויי הזכייה בלוטו רצוף אלף פעם, והן הערכת סיכויי פריצת סופת טורנאדו שתתרחש בדיוק כשאדם פלוני מחליט להרים מטה על הים. על כל פנים, זכותו של המדען ליבוביץ לחלוק עליך בהערכת סיכויים.

אתה כותב: "אינטרוונציה, שאיננה חייבת לפרוץ את חוקי הטבע". ובכן, המשמעות של המושג "אינטרוונציה" היא "התערבות", אבל בהקשר התיאולוגי המשמעות היא: התערבות שמיימית תוך פריצה של חוקי הטבע. כך אגב מוכח גם מדברי ליבוביץ במאמרו על התפילה - כשדיבר על "אינטרוונציה בסדרי הבריאה", כשבלשונם של אנשי מדע (כולל המדען ליבוביץ אפוא) - המונחים "חוק וסדר" מורים כידוע על אותה תופעה עצמה - ומשמשים אפוא בערבוביה.

אתה כותב: "בורא חוקי הטבע משתמש בחוקי הטבע כדי ליישם את רצונו". אבל זהו, שלא ניתן "להשתמש" בחוקי הטבע הדטרמינסטיים - כדי ליישם רצון חופשי בלתי דטרמיניסטי! הסבר: התפיסה היהודית התיאולוגית הקלאסית היא, שרצונו של בורא העולם הוא רצון חופשי שאינו כפוף לשום דטרמיניזם. מאידך גיסא, התפיסה המדעית הקלאסית - שאותה הירבה ליבוביץ לתאר - היא דטרמיניסטית מובהקת, והיא דוגלת אפוא בכך, שחוקי הטבע - אשר כביכול "כבר נבראו" (לפי התפיסה של ספר בראשית) - למעשה כופים "בכל יום תמיד" תוצאה דטרמיניסטית על העולם; זאת אומרת, שאם אני מדען (כפי שלמשל ליבוביץ היה מדען), ואתה תיתן לי מספיק נתונים מספריים על מצבו הנוכחי של העולם, אז בו ברגע אוכל עקרונית לחשב לך את מצבו העתידי שאותו יכפו חוקי הטבע הדטרמיניסטיים (הנלמדים בלימודי תואר ראשון בפיזיקה). כל זה אינו יכול אפוא להתיישב עם רצונו החופשי של בורא העולם! אלא אם כן תגיד לי, כי בדבריך הנ"ל התכוונת לרצון שמיימי חופשי קדמון - אשר עלה אפוא לפני הבורא יתברך עוד בטרם בריאת חוקי הטבע הדטרמינסטיים הנ"ל, וכי הרצון החופשי הקדמון הזה היה לבחור לברוא - דווקא את חוקי הטבע הדטרמינסטיים המסויימים האלה - ולא חוקי טבע דטרמיניסטיים מסויימים אחרים (שלא נבראו). אך אם לזאת כוונתך בביטוי: "בורא חוקי הטבע משתמש בחוקי הטבע כדי ליישם את רצונו", אז יוצא שהתכוונת לטעון שבורא העולם - כבר סיים למעשה את ההתערבות השמיימית החופשית הזאת - עוד לפני שברא את חוקי הטבע הדטרמיניסטיים, ומאז שסיים את בריאתם ("בששת-ימים") הוא שובת מכל התערבות. אך אם כך, אז ניטל כל העוקץ מהמובן המקובל של המושג "אינטרוונציה" בהקשרו התיאולוגי, הואיל והמובן המקובל הוא - שיש התערבות שמיימית (חופשית) נוכחת - תוך כדי פעולתם (הדטרמיניסטית) הנוכחת של חוקי הטבע.

עד כאן בנושא האינטרוונציה, וכעת אני חוזר סוף סוף הביתה - לעיקרו של הדיון - אשר רק בגללו נכנסתי לתוך הדיון הזה: אז איפה היינו? ah כן, בעניין הגינוי (שגינה ליבוביץ ושגינית אתה):
1. אתה כותב: "גיניתי אותך כבר פעם אחת". גינית על מה?
2. אתה שואל "אתה רוצה עוד פעם"? ובכן, לא ביקשתי שתגנה עוד פעם! בסך הכל שאלתי (ואני מצטט): האם "נכון" הוא, ש"אתה למעשה טוען, שאכן גינית אותי - כשאמרתי לך אז במסיבת הוודקה - שאני חושב שהקב"ה פונקציונר...". מה כל כך קשה להגיד את המילה "כן" (או "לא")? כאמור, לא צריך לחזור ולגנות. מספיק להגיד "כן" (או "לא"). ובכן?
 
ממתי ליבוביץ עוסק בתאולוגיה

ואפילו קובע חוקים? וממתי הערה צדדית באיזה מאמר שלו, שמה לאל תפיסת עולם שמובעת בסידור שהוא משכים בבוקר לקרוא אותו? ואולי אמח"ר ההבנה שלך לא נכונה?
לגבי הדטרמיניזם מצד אחד אתה תוקף ואומר מה רבונו של עולם ברא ועזב? את השאלה הזאת תשאל את ליבוביץ
אני טוען שבורא עולם משתמש בחוקי הטבע הן לחדש את עולמו בכל יום וכו' והן להתערב לטובת יריאיו או כל התערבות אחרת שנראית לו לנכון באמצעות אותם חוקי טבע ואם יש צורך הוא גם ישנה אותם.
לגבי הגינוי אני גינית הנה אני מגנה את מי שחושב שה' הטוב והמיטב הוא פונקציונר.
 
איפה בדבריי מצאת שליבוביץ עוסק בתיאולוגיה?

אצטט לך שוב את דבריי "התיאולוגיים", ואז תיווכח שכאשר ערכתי את הדיון התיאולוגי - התיחסתי לדבריך שלך - לא לדברי ליבוביץ!

ציטוט מהודעתי הקודמת:

"אתה כותב: 'בורא חוקי הטבע משתמש בחוקי הטבע כדי ליישם את רצונו'. אבל זהו, שלא ניתן 'להשתמש' בחוקי הטבע הדטרמינסטיים - כדי ליישם רצון חופשי בלתי דטרמיניסטי! הסבר: התפיסה היהודית התיאולוגית הקלאסית היא, שרצונו של בורא העולם הוא רצון חופשי שאינו כפוף לשום דטרמיניזם...אלא אם כן תגיד לי, כי בדבריך הנ"ל התכוונת לרצון שמיימי חופשי קדמון - אשר עלה אפוא לפני הבורא יתברך עוד בטרם בריאת חוקי הטבע הדטרמינסטיים הנ"ל, וכי הרצון החופשי הקדמון הזה היה לבחור לברוא - דווקא את חוקי הטבע הדטרמינסטיים המסויימים האלה - ולא חוקי טבע דטרמיניסטיים מסויימים אחרים (שלא נבראו). אך אם לזאת כוונתך בביטוי: 'בורא חוקי הטבע משתמש בחוקי הטבע כדי ליישם את רצונו', אז יוצא שהתכוונת לטעון שבורא העולם - כבר סיים למעשה את ההתערבות השמיימית החופשית הזאת - עוד לפני שברא את חוקי הטבע הדטרמיניסטיים, ומאז שסיים את בריאתם (ב'ששת-ימים') הוא שובת מכל התערבות. אך אם כך, אז ניטל כל העוקץ מהמובן המקובל של המושג 'אינטרוונציה' בהקשרו התיאולוגי, הואיל והמובן המקובל הוא - שיש התערבות שמיימית (חופשית) נוכחת - תוך כדי פעולתם (הדטרמיניסטית) הנוכחת של חוקי הטבע".

סוף ציטוט.

אתה שואל: "וממתי הערה צדדית באיזה מאמר שלו, שמה לאל תפיסת עולם שמובעת בסידור שהוא משכים בבוקר לקרוא אותו?" ליבוביץ מעולם לא ייחס חשיבות לתוכנה של התפילה; ובוודאי לא לתכנים תיאולוגיים המצויים בנוסח התפילה, שכן - כפי שכבר כתבת בעצמך - הוא לא התעסק בתיאולוגיה! הרי הוא אפילו לא ייחס חשיבות לתכנים תיאולוגיים המשוקעים בתורה שבכתב, אז היעלה על הדעת להקשות לי מלשון חז"ל? לדוגמה, כתוב בתורה שבכתב - שהעולם נברא בששה ימים; ובכן, ליבוביץ מעולם לא טרח להביע הסכמה עם הדברים הנ"ל (התנסחתי כעת בלשון עדינה).

אתה כותב "לגבי הדטרמיניזם מצד אחד אתה תוקף ואומר מה רבונו של עולם ברא ועזב? את השאלה הזאת תשאל את ליבוביץ". לא הבנת את כוונתי. לא "תקפתי" אף אחד, אלא ניסיתי לברר. שנית, מה פתאום שאשאל את ליבוביץ, הרי שאלת-הבירור שלי מופנית אל מי שטוען שהוא מאמין באינטרוונציה, בעוד שליבוביץ הרי אינו כזה - כך שאין מה לברר איתו בהקשר זה. אזכיר לך שוב את שאלת-הבירור: ובכן אני בסך הכל ניסיתי לברר, אל מה התכוונת אתה - כשכתבת שאתה מאמין באינטרוונציה, ובהקשר זה טענתי - שאם אתה מתכוון לכך שהוא ברא ועזב - אז זה לא מתיישב עם המובן המקובל של המושג אינטרוונציה.

אתה כותב: "אני טוען שבורא עולם משתמש בחוקי הטבע הן לחדש את עולמו בכל יום וכו' והן להתערב לטובת יריאיו או כל התערבות אחרת שנראית לו לנכון באמצעות אותם חוקי טבע ואם יש צורך הוא גם ישנה אותם". עליך להחליט האם אתה מתכוון שהוא משנה אותם, או שלא. הרי ממה נפשך: אם לדעתך הוא אף פעם לא משנה אותם - כלומר לדעתך אף פעם אין פריצה של חוקי הטבע, אז יוצא שהוא הפסיק להתערב בעולם - ברגע שהוא סיים את בריאתם, וממילא יוצא שמאז הוא כבר לא "משתמש" בהם, שהרי מאז שסיים את בריאתם - הם ממילא כבר פועלים מאליהם באופן אוטומטי וקובעים באופן דטרמיניסטי את מצבו של העולם בכל רגע ורגע - גם מבלי שהוא "ישתמש" בהם (כלשונך). מאידך, אם לדעתך הוא כן משנה אותם (כש"יש צורך" כלשונך) - כלומר לדעתך יש מידי פעם פריצה של חוקי הטבע, אז הרי כבר כתבתי לך - שכדי להוכיח שהוא באמת משנה אותם - צריך להצביע על חוק טבע דטרמינטסטי ספציפי ולהראות שלפי החישובים הוא היה אמור להביא לתוצאה דטרמינסטית אחרת מזו שלבסוף נצפתה באותו אירוע המעיד לדעתך על אינטרוונציה מן הסוג של פריצת חוקי הטבע. העניין הוא, שטרם הצלחת לעמוד במשימה הנ"ל (של הצבעה על חוק טבע ספציפי כמתואר לעיל), מה שאומר שטרם הצלחת להוכיח שיש אינטרוונציה, וממילא כבר אין שום קושיה על מי שאינו מאמין באינטרוונציה.

עד כאן בנושא האינטרוונציה, וכעת אני חוזר סוף סוף הביתה - לעיקרו של הדיון - אשר רק בגללו נכנסתי לתוך הדיון הזה: אז איפה היינו? ah כן, בעניין הגינוי (שגינה ליבוביץ ושגינית אתה). ובכן אתה כותב: "אני מגנה את מי שחושב שה' הטוב והמיטב הוא פונקציונר". אבל הרי לא זאת היתה השאלה! השאלה לא היתה האם אתה מגנה את מי שחושב שה' הטוב והמיטב הוא פונקציונר, אלא השאלה היתה האם גינית אותי - כשאמרתי לך אז במסיבת הוודקה - שאני חושב שהקב"ה פונקציונר. הרי אז לא ציינתי "הטוב והמיטיב". אלא אמרתי סתם כך: "אני חושב שהקב"ה פונקציונר". אז האם גינית אותי על המילים המסויימות הללו (בלי התוספת החדשה שלך) - או לא?
 
התיחסתי לדבריך אלה:

" המושג "אינטרוונציה" היא "התערבות", אבל בהקשר התיאולוגי המשמעות היא: התערבות שמיימית תוך פריצה של חוקי הטבע. כך אגב מוכח גם מדברי ליבוביץ במאמרו על התפילה - כשדיבר על "אינטרוונציה בסדרי הבריאה".
כלומר אתה מוכיח מדברי ליבוביץ מהו המושג "אינטרוונציה" בהקשר התיאולוגי .
ותשובתי היא לא בהכרח. מעשה ברב צעיר שקנה מצרכים מהמכולת ביום ששי גשום אחד. בפתח היציאה, הוא רואה גשמים עזים נתכים ארצה. הוא מלמל כמו כל יהודי טוב במקרים כאלה, ריבונו של עולם, איך אגיע הביתה בגשם הזה. ובעל המכולת שומע משתאה ומחריש, לדעת היצליח ה' דרכו או לא. והנה להפתעתו הגשם פסק מיד ל10 דקות כשיעור הזמן שבו הרב הצעיר יכול להגיע הביתה. בעל המכולת מבוהל קורא לבנו ומזהיר אותו שאם יראה את הרב הצעיר הזה בחנות, יעזוב הכל ויתן לו מה שהוא צריך, פן יקפיד עליו ויהפוך אותו לגל עצמות... במו עיני ראיתי אומר לו, איך הוא מדבר עם רבונו של עולם ורבש"ע מקבל את תפילתו.
לכאורה ממה התרגש כל כך בעל המכולת? לא קורה שגשם מפסיק לכמה דקות? אבל כמובן התזמון הוא מה שמדהים.
וכן המעשה של בת הרב הנ"ל שמוצאת את בנה היקר במצוקה קשה. והתחילה לצעוק לרבש"ע שיציל את בנה. באותו רגע גיסתה מקבלת הודעה בחלום, להכין תערובת מסוימת ולרוץ עם זה לביתה של גיסתה. היא קמה מיד, הכינה את התערובת ורצה לבית של גיסתה, ומוצאת אותה עם הילד זועקת לרחמי שמים. היא הבינה שהיא צריכה להלעיט את הילד וכך עשתה.
הילד התחיל להראות סימני חיים, ולפקוח עיניים וכו' עד שהבריא לגמרי.
לכאורה מה כ"כ פנטסטי בסיפור הזה? לא קורה שילד במצוקה? קורה. לא קורה שאמו במקרים כאלה, זועקת לקב"ה שיציל את בנה? קורה. לא קורה שאישה חולמת על כל מיני מתכונים...? קורה. לא קורה שהולכת לבקר את גיסתה? קורה. לא קורה שתערובת מסוימת מרפא חולים? גם זה קורה. אבל התזמון זה מה שמדהים בכל הסיפור.
ובשביל התזמונים שבשני הסיפורים לא צריך לשנות סדרי בראשית. או להפוך את העולם לתוהו, ומי שמאמין שחוקי הטבע הם דטרמיניסטיים, שהכל קבוע ומתוכנן מראש לפרטי פרטים כאילו שאנחנו חיים בסרט שכבר צולם, ואין מקום לשינויים, שישתה מהמים של עזה... כנראה שהוא עצמו חי בסרט.
חוקי הטבע הם ארגז כלים שאפשר להשתמש בהם לכל מטרה.

לגבי השאלה הנצחית שלך. לפני כמה שנים בכנס של ליבוביץ הוזמן הרב נויגרשל וסיפר על מישהו שאמר לו שהוא לא מאמין באלוהים. הרב שאל אותו למה אתה מתכוון כשאתה אומר אלוהים? אמר לו אני מתכוון שהוא כזה וכזה וכזה. אמר לו זה בסדר גם אני לא מאמין באלוהים הזה.
כנ"ל מי שאומר אל פונקציונר, צריך לדעת על מה הוא מדבר, למה מתכוון אל? ולמה מתכוון פונקציונר? אולי יש לו טעות בהגדרת המונחים.
 
לבוביץ אמנם לא עסק בתאולוגיה אך כאנציקלופדיסט

אך כאנציקלופדיסט, הוא בהחלט - כן עסק בתיאור אנציקלופדי "מבחוץ" (באופן שלעיתים הוא ציני ולעיתים הוא מדוייק) של תפיסות תיאולוגיות הזרות לליבוביץ, אשר להן - הוא לא היה שותף אפוא, לאור זאת שהוא עצמו אינו עוסק בתיאולוגיה - אלא לכל היותר עוסק כאמור בתיאורים אנציקלופדיים "מבחוץ" של תפיסות תיאולוגיות של אחרים - לא שלו עצמו.

כשכתב "אינטרוונציה בסדרי הבריאה" הוא התכוון לתאר את המובן המקובל שאליו מתכוונים בעלי תפיסת האינטרוונציה - תפיסה אשר לה הוא כמובן לא היה שותף - לאור זאת שהוא כאמור אינו עוסק בתיאולוגיה (אלא לכל היותר עוסק בתיאורים אנציקלופדיים "מבחוץ" של תפיסות תיאולוגיות של אחרים - לא שלו עצמו). בתיאור הנ"ל: "אינטרוונציה בסדרי הבריאה", ליבוביץ התבסס כמובן על המובן המקובל של אינטרוונציה: התערבות בתוך חוקי הבריאה. ליבוביץ השתמש כאן במילה "סדר" במקום "חוק", כי כמדען - מילים אלו משמשות אצלו בערבוביה לתיאור אותה תופעה עצמה. על כל פנים, מתוך דבריו הנ"ל אין שום ראיה שעסק בתיאולוגיה, אלא - כאמור - רק שעסק בתיאור אנציקלופדי של מחשבותיהם התיאולוגיות של אחרים, כגון אותם אחרים המאמינים באינטרוונציה.

שלל-האירועים הפנטסטיים שהידגמת, מעידים על תזמון - כלומר על צירוף זמנים. הסיכוי לצירוף זמנים כזה, אינו יותר קטן מהסיכוי לצירוף מספרים אקראי, כגון ניחוש נכון של מספרי הלוטו אלף פעם ברציפות. והרי אלו דברים שבקל וחומר: ומה צירוף מספרים - במסגרת ניחוש מספרי לוטו - אלף פעם ברציפות, אינו נתפס בעיני ליבוביץ כאינטרוונציה (שהרי כבר היו דברים מעולם לפחות לגבי ניחוש מספרי הלוטו פעמיים ברציפות); אז צירוף זמנים - מן הסוג שאותו אתה מדגים כאן ע"י כמה וכמה אירועים - אשר הסיכוייים להתרחשותו גדולים יותר מהסיכויים לנחש נכונה מספרי לוטו אלף פעם ברציפות, כל שכן שאינו נתפס בעיני ליבוביץ כאינטרוונציה.

אתה כותב: "חוקי הטבע הם ארגז כלים שאפשר להשתמש בהם לכל מטרה": אז זהו, שבלימודי פיזיקה קלאסית (במסגרת לימודי תואר ראשון בפיזיקה) - נוכחים בכך, שחוקי הטבע המתוארים במסגרתה אינם "ארגז כלים" לשימוש עצמי על פי בחירה, אלא חוקים אלו קובעים דטרמיניסטית תוצאה אפשרית אחת בלבד - ללא שום יכולת "לבחור" בשימוש אחר שיתן תוצאה אחרת. כבר כתבתי, שהדטרמיניזם הזה משתקף בכך, שאם למשל אני מדען ואתה נותן לי נתונים מספריים מספיקים על מצבו הנוכחי של העולם, אז עקרונית אוכל בו ברגע לחשב לך את מצבו העתידי - שאותו יכפו חוקי הטבע הדטרמינסטיים. אין כאן שאלה של בחירה בכלל, ובטח לא עניין של "ארגז כלים": הכל דטרמיניסטי - ממש כמו לוח הכפל - כך שהכל צפוי מראש, אלא שעדין הרשות נתונה לך לבחור - האם לטרוח להבין את הדטרמיניזם הזה - או לברוח לספקולציות נוחות של אינטרוונציה שאותם אתה לא תוכל להוכיח כל עוד שאינך טורח להצביע מראש על חוק טבע דטרמיניסטי ספציפי הנפרץ ע"י איזשהו אירוע.

אתה כותב: "ומי שמאמין שחוקי הטבע הם דטרמיניסטיים, שהכל קבוע ומתוכנן מראש לפרטי פרטים כאילו שאנחנו חיים בסרט שכבר צולם, ואין מקום לשינויים, שישתה מהמים של עזה". וליבוביץ יגיד לך, שמי שמאמין באינטרוונציה - שישתה מהמים של גוש קטיף". על כל פנים, אין שום סיבה שתצפה ממנו לחזור בו, כל עוד שלא שיכנעת אותו שהעולם אינו דטרמיניסטי.

כעת אני מגיע סוף סוף הביתה, כלומר לעיקר הדיון, שאגב - בכלל אינו נוגע לענין האינטרוונציה - שאליה אתה (משום-מה) מנסה בכח לדחוף אותי למרות שלא היצבעת על קשר בינה לבין הסוגיה המקורית שבגללה נכנסתי לכל הדיון הזה איתך. ובכן לגופו של ענין (סוף סוף) - אתה כותב אפוא: "מי שאומר אל פונקציונר, צריך לדעת על מה הוא מדבר, למה מתכוון אל? ולמה מתכוון פונקציונר? אולי יש לו טעות בהגדרת המונחים". אם כך, אז לפני שביררת איתו אל מה הוא מתכוון במילים "אני חושב שהקב"ה פונקציונר", האם היית מגנה אותו על המילים הללו?
 
זה נוגע רק לאנטרוונציה

לפי מיטב הבנתי (אתה לא חייב להסכים) ליבוביץ טוען אם האל מתערב לטובת האדם הוא אל פונקציונר.

ועל כך אני אומר אם הוא היה נוכח לדעת (תרתי משמע) שאלוהים כן מתערב לטובת האדם כולל התערבות לטובתו - תשאל את יורם, לא היה מחציף כולי האי.
 
ענית על שאלה אודות ליבוביץ אבל לא שאלתי עליו.

אז אשאל שוב ברחל בתך הקטנ..טנ..טנ...טנ...טנ...טנ...טנ...טנ...טנ...טנ...טנ...טנ...טנ...טנ...טנ...טנ...טנה:

במסיבת הוודקה, בעוד שהיינו רכונים מעל גבי טבלת הששבש האדמונית, ותוך כדי השאיפה מהקובנית, סיננתי כזכור מתוך שיניי, אט אט כדי שתשמע היטב היטב: "דוקטור, אני חושב, שהקב"ה פונקציונר". השאלה שלי היא אפוא, האם למשמע חמש המילים הספציפית הנ"ל, גינית אותי, למרות שהן אינן כוללות כלום על "טוב ומיטיב".
 
מה אעשה שאתה נתלה בליבוביץ

כדרכך בקודש?
כזכור לך אני גיניתי אותך על שאמרת שיש לך אל פונקציונר כשזכית בלוטו.
אבל כשאמרת שזה היה בעקבות הרצאה של ליבוביץ אמרתי אם בארזים נפלה שלהבת מה יגידו שותי הוודקה?
 
כשסיננתי מבין שיניי את חמש המלים לא נתליתי בו

השאלה שלי מתיחסת אל מה שקרה אחרי ששמעת את חמש המילים הנ"ל. הרי באותו יום ששי בלילה, כל המפגש שלנו התנהל "ללא אומר ודברים" (כפי שפירטתי היטב בהודעתי שכותרתה "חזיז ורעם"), להוציא את המילים "שלום שלום מה העניינים", ולהוציא את ההצעה שלי לשחק ששבש, ולהוציא את הסכמתך להצעה זו, ולהוציא את חמש המילים הספציפיות ההן שסיננתי אט אט מבין שיניי, ולהוציא את הפרידה לשלום! זהו! כל זה מפורט היטב בהודעתי הנ"ל ("חזיז ורעם") - שאת פרטיה אתה מן הסתם זוכר. אמנם בהזדמנות אחרת נפגשנו שוב, ואז הזכרתי לך את פרטי האירוע ההוא, ואפילו הלעטתי אותך כזכור גם בתיאור ההרפתקאות המסעירות הפנטסטיות - שקרו לי מאז הרגע שיצאתי מהבר של מושקו ועד הרגע שמצאתי מונית-שירות שתיקח אותי בחזרה הביתה. אבל כשסיפרתי לך על ההרפתקאות האחרות ההן, זה קרה כזכור ביום אחר לחלוטין ובמסיבה אחרת לחלוטין, כך שאינני מבין מדוע אתה שב כעת להזכיר את היום האחר ואת המסיבה האחרת, ואינך מתרכז באותו ששי בלילה - במסיבת הוודקה שהתקיימה בבר של מושקו ליד המזח של עכו.

השאלה שלי היא אפוא למה לא גינית אותי כבר אז, באותו יום ששי בלילה? ושמא אתה מנסה לטעון שכן גינית כבר אז?
 
לפני שנתלית בו

גיניתי אותך גינוי נמרץ.
ואחרי שלהגנתך סיפרת על אותו פרופסור מירושלים שבא למתנ"ס בעכו, מכאן ואילך התלונה עוברת אליו.
כמו בצה"ל האחריות היא על בעל הדרגה הבכירה (לא כמו היום שתופסים את הש.ג. קרי לשותה הוודקה...)
 
האמנם עוד לפני שנתליתי בו גינית אותי?

אבל הרי לפני שנתליתי בו, סיננתי מפי רק חמש מלים: "דוקטור, אני חושב שהקב"ה פונקציונר", אז האמנם חמש המלים הללו הספיקו לך כדי לגנות אותי?
 
שח. הרי זהו קל וחומר:

ומה אתה דוקטור דוליטל - אשר למרות ההסתייגות המפורשת שלך "מי שאומר אל פונקציונר צריך לדעת על מה הוא מדבר...למה מתכוון פונקציונר? אולי יש לו טעות בהגדרת המונחים" - למרות זאת גינית אותי מייד כששמעת ממני במסיבת הוודקה את המילים הבודדות הראשונות "דוקטור אני חושב שהקב"ה פונקציונר" (אף בטרם הסברתי לך בהזדמנות יותר מאוחרת מה אני מתכוון בפונקציונר), אז ישעיהו ליבוביץ - אשר מעולם לא הביע הסכמה להסתייגותך המפורשת הנ"ל אלא סמך על כך שדוברי העברית כבר מכירים אל נכון את המשמעות העברית המילונית של פונקציונר - קל וחומר בן בנו של קל וחומר שהוא יהיה רשאי לגנות אותי על כך שאני חושב שהקב"ה פונקציונר. בכך נפתרת אפוא תמיהתך המקורית על ליבוביץ שאותה השמעת בפני יורם.

לסיכום: ליבוביץ מעולם לא חשב שהקב"ה פונקציונר - אלא רק גינה אותי ואת שכמותי - החושבים שהקב"ה פונקציונר, ממש כפי שאתה עצמך גינית אותי על כך שאני חושב שהקב"ה פונקציונר. מה שמותר לך, מותר אפוא גם לליבוביץ. מה עוד, שאפילו יש כאן קל וחומר - כפי שפירטתי לעיל.

שח.

ביאל"ו.
 
המילה פונקציונר

היא לעולם חירוף וגידוף כשהיא נאמרת כלפי האל.
אתה יכול להראות דוגמא כיצד הביטוי פונקציונר הוא ביטוי חיבה כלפי האל?
לכן כשאמרת זאת גיניתי אותך.
אבל כשהסברת שלקחת זאת מליבוביץ שכך כינה את האל שמתערב לטובת האדם, הסתתמו טענותי כלפיך.
אמרתי כנראה שליבוביץ לא מאמין שה' מתערב לטובת האדם אחרת לא היה מתבטא באותו ביטוי חריף ומגדף..
לכן חיפשתי הזדמנות להוכיח לליבוביץ שהאל הוא כן מתערב לטובת האדם.
והנה ליורם עם הכוס תה שלו, נקרתה הזדמנות כזאת. ואם היה מצליח להוכיח לו שהאל הוא טוב ומטיב, ואפילו היטיב אתו, כלומר עם ליבוביץ, על כורחו שהיה חוזר בו מאותו חירוף וגידוף, כלפי אל טוב ומטיב.
א. שנאמר: "ולא תחללו את שם קדשי ונקדשתי בתוך בני ישראל אני ה' מקדשכם".
ב כדי לא להיות כפוי טובה.
ואז גם ליבוביץ היה מצטרף גם הוא,
ל-ברוך ה' לעולם אמן ואמן, ואומר קדיש.
 
למעלה