אלי כ ה ן
New member
סלידה היא ענין של טעם, ועל כך כבר נאמר:
"על טעם וריח אין להתווכח": ההוא סולד מריבת תפוחים, ההיא סולדת מפאשיזם, ואני סולד מזה שבני אדם - מדברים האחד על אופיו של האדם השני - במקום שידונו בתוכנן הפנימי של הטענות הנטענות ע"י כל אחד מן הצדדים.
הבט: אם אני חושב שפלוני הוא טיפש גמור, לא אגיד לו "אתה טיפש גמור", אלא אגיד לו: "הבה ננתח באופן קר ויבש את התוכן הפנימי של דבריך כדי לראות עד כמה הם עומדים במבחן-ההיגיון ובמבחן-המציאות". כלומר, אני תומך בכך שאם האדם באופיו הוא טיפש - אז שיווכח בכך לבד, ואם צריך אז לא אתנגד לכך שאחרים יסייעו לו על מנת שיווכח בכך לבד - כגון על ידי שינתחו באופן קר ויבש את תוכנן הפנימי של טענותיו - אבל מבלי שהאחרים הללו יגידו לו בפרצוף את דעתם על עצם אופיו של האדם הזה. שמא תשאל: למה אני נגד זה שהם יגידו לו בפרצוף את דעתם על אופיו? נו כבר אמרתי לך, שזה הטעם שלי, ועל טעם וריח אין להתווכח...
"על טעם וריח אין להתווכח": ההוא סולד מריבת תפוחים, ההיא סולדת מפאשיזם, ואני סולד מזה שבני אדם - מדברים האחד על אופיו של האדם השני - במקום שידונו בתוכנן הפנימי של הטענות הנטענות ע"י כל אחד מן הצדדים.
הבט: אם אני חושב שפלוני הוא טיפש גמור, לא אגיד לו "אתה טיפש גמור", אלא אגיד לו: "הבה ננתח באופן קר ויבש את התוכן הפנימי של דבריך כדי לראות עד כמה הם עומדים במבחן-ההיגיון ובמבחן-המציאות". כלומר, אני תומך בכך שאם האדם באופיו הוא טיפש - אז שיווכח בכך לבד, ואם צריך אז לא אתנגד לכך שאחרים יסייעו לו על מנת שיווכח בכך לבד - כגון על ידי שינתחו באופן קר ויבש את תוכנן הפנימי של טענותיו - אבל מבלי שהאחרים הללו יגידו לו בפרצוף את דעתם על עצם אופיו של האדם הזה. שמא תשאל: למה אני נגד זה שהם יגידו לו בפרצוף את דעתם על אופיו? נו כבר אמרתי לך, שזה הטעם שלי, ועל טעם וריח אין להתווכח...