לא
חלילה לך מלומר, כי אידיאליסט-אפיסטמולוגי מנוע מלהיות דתי! המהר"יל היה אידיאליסט אפיסטימולוגי והיה אדם דתי - ולטעמי, הרבה יותר מאמנון יצחק.
אידיאליסט אפיסטימולוגי דתי יאמר - כי העובדה שרצונו, הנובע מהכרתו ומתודעתו, לעבוד את ה' - ללא כל סיבה והנמקה ותוך הכנעת תאווותיו, היא היא כשלעצמה מהווה עבודת ה'. רוצה לומר: קיום המצוות עצמן, ללא שום סיבה והנמקה, ורק באופן קטיגורי! הופכת את קיום המצווה (ומאליה את עבודת ה') לבעלת משמעות ייחודית - שאינה אלא עבודת אלוהים. כשאני לא נואף למרות תאוותי בגלל שאני מקבל על עצמי קטיגורית את איסור: לא תנאף" - פועל יוצא שאי ניאופי הוא בעל משמעות על טבעית וא- קונטיגנטית. משמעות זו היא עבודת אלוהים.
הגישה הזו, של אותה פילוסופיית האידאליזם הטרנסצנדטלי הקאנטיאני, הייתה נתונה לביקורת רבה (ברקלי, ובהקשרנו, פיכטה ואחרים). שכן הנאומנה הקאנטיאנית היא דבר המצוי מחוץ להכרתנו ולחושינו, ואם היא סיבת הפנומנה אליבא דקאנט, הרי משמע שהיא תולדת הכרתנו, ועל כן היא חסרת משמעות כלשהי - וזה אינו כפי שאתה יודע. ובתשובתו בהקדמות על הניסיונות לייחס לו אידאליזם נוסח ברקלי - הוא קובע שתופעות אלו תוצרי הנאומנה, הן אכן בעלות משמעות, על אף שאינן אלא תופעות ולא הדבר כשלעצמן. כלומר, הן לא בדיוניות, או שקריות, אלא בעלות תוקף כשלעצמן, על אף שהן תולדת הכרתנו.
הנה לך גם בגישה זו שלא בהקשרה הדתי, אותו סוג של סתירה לכאורה והתשובה עליה. הוא הדבר גם בטרנסצדנטיות בהקשרה הדתי (אמרסון).
ואם ישאל השואל - כי כל טרנסצנדנטיות שבעקבות הסקת קיומה אדם מכניע את תאוותיו באופן קטיגורי, היא בעלת משמעות זהה, ומאי שנא עובד ה' ובעל המוסר? נאמר לו, כי עבור האדם המאמין והדתי - אלוהים הוא לא עוד "יש" טרנסצנדנטי - אלא כל ה"יש".