חידה מי חשב שזו חוצפה להתיחס לקב"ה כפונקציונר

תשובה:

כי לדעת השו"ע, יש קשר בין זה שאדם מחשיב את עצמו כאושיה שזכאית לקבל, לבין זה שיפשפשו במעשיו: אם יחשיב את עצמו כאושיה שזכאית לקבל, אז יפשפשו במעשיו, ואז הוא יתחיל לחטוף על הראש; אבל אם יחשוב שהוא דל ונבזה אז לא יפשפשו במעשיו ולא יחטוף על הראש כלום.

על כל פנים, מכל זה עדין אינך יכול ללמוד, שלדעת השו"ע אם האדם יחשוב שהוא דל ונבזה אז תפילתו תתקבל.
 
שאלתי

למה השו"ע דיבר אל המתפלל הפרטי ולא דיבר באופן כללי על כל בני האדם שכולנו דלים ונבזים?
כי המתפלל עלול לחשוב אולי אני דל ונבזה, אבל בוודאי ישנם גדולים ממני שאינם נבזים, והקב"ה ח"ו יהיה פונקציונר להם.
אתה מבין? לא פתרת את הבעיה.
 
לשיטתך למה השו"ע כתב "יתגבר" ולא "נתגבר"

דרכה של התורה היא (בדרך כלל) להתנסח בלשון יחיד: "לא תרצח", "נפש כי תחטא בשגגה" וכו'. גם דרכו של השו"ע היא (בדרך כלל) להתנסח בלשון יחיד: "יתגבר כארי", "אל יחשוב...אלא יחשוב ויאמר בליבו" וכו'. כיון שפתח בלשון יחיד, המשיך בלשון יחיד "מי אני דל ונבזה". וכיון שהשו"ע מדבר אל כל אדם ואדם באשר הוא אדם, אז האדם שקורא את דברי השו"ע יודע שכל אדם ואדם אמור לחשוב "מי אני דל ונבזה".


יתר על כן: אפילו אם יעלה על הדעת לומר, שיהיה מי שיטעה לחשוב שרק הוא עצמו דל ונבזה אבל יש אחרים שאינם דלים ונבזים, עדין: מה בכך? אין שום בעיה לטעות לגבי אחרים, הבעיה היא שהאדם יטעה לגבי עצמו ויחשוב שהוא איזו אושיה מי יודע מה, ובעקבות כך יתחיל לצפות שהקב"ה ימלא את הבקשה של האדם הזה, כאילו שהקב"ה הוא איזה פונקציונר הממונה על מילוי בקשותיו של האדם הזה.

אגב, חוששני שטרם הבנת את המובן של "ראוי הוא שיעשה הקב"ה בקשתי", כפי שעולה מתוך כמעט-כל מהדורות השו"ע (ומתוך בית יוסף, ומתוך הטור והסמ"ק - שהם מקור הדין שבשו"ע). ובכן, אם אני אומר לך "ראוי הוא שנסתלק מכאן", אז מה זה "הוא"? הווה אומר: זהו הדבר. ומהו הדבר? הווה אומר: הדבר הוא, שנסתלק מכאן. אז כך גם בנדוננו: אם הטועה אומר "ראוי הוא שיעשה הקב"ה את בקשתי", אז מה זה "הוא"? הווה אומר: זהו הדבר. ומהו הדבר? הווה אומר: הדבר הוא, שיעשה הקב"ה את בקשתי.

יתר על כן: אפילו אם נתעלם מגירסת כמעט-כל מהדורות השו"ע, ומגירסת מחבר השו"ע בעצמו - בספרו בית יוסף, ומגירסת הטור והסמ"ק שהם המקור שממנו שאב השו"ע את הדין הנ"ל, ובמקום זאת נפרש כפירושך, ונגיד שב"ראוי הוא" הכוונה היא שהמתפלל ראוי, עדין לא תוכל להסיק מכך שלדעת השו"ע יש מתפללים ראויים. האם אתה זוכר את סוקרטס ושכנתי? סוקרטס אמר, שעל האדם להפנים שהוא בן תמותה, ושלכן אין האחרים משועבדים לו, אז אמרה שכנתי: מדברי סוקרטס נשמע, שיש בני אדם שאינם בני תמותה. האמנם לדעתך צדקה שכנתי במה שניסתה ללמוד מדברי סוקרטס?
 
אתה כותב:

"אפילו אם יעלה על הדעת לומר, שיהיה מי שיטעה לחשוב שרק הוא עצמו דל ונבזה אבל יש אחרים שאינם דלים ונבזים, עדין: מה בכך? אין שום בעיה לטעות לגבי אחרים"

אין שום בעיה?! הרי כל הבעיה לשיטתך זה לחשוב שה' פונקציונר לא?
לכן גם אם הוא מקבל תפילתם של אחרים אפילו של יחידי סגולה זה עדיין פונקציונר.

אבל אני מסכים עם ההמשך שלך: "הבעיה היא שהאדם יטעה לגבי עצמו ויחשוב שהוא איזו אושיה מי יודע מה"
כלומר ענווה קא משמע לן.

אז מה אתה אומר? "ראוי שנלך"?...
 
זה נקרא להשיב?

אני שואל אותך אם מי שממלא בקשות נקרא פונקציונר, אז הוא פונקציונר, גם כשהוא ממלא בקשותיהם של יחידי סגולה.
לגביהם הוא פונקציונר.
אז מה אתה עונה? רק מי שחושב שה' יקבל תפילותיו, זה נקרא פונקציונר.
אבל כשבפועל מקיים את בקשותיהם של אחרים לא חיווה את דעתו? מה זאת אומרת?
ממה נפשך אם תאמר זה לא נקרא פונקציונר, כיצד זה יתכן? הרי הוא ממלא בקשות!
ואם כן נקרא פונקציונר אז ממה בדיוק מנסה השו"ע למנוע אותנו?
 
כן.

הרי מעולם לא כתבתי, שרק אדם שחושב שהקב"ה יקבל את תפילות האדם הזה - הוא אדם שחושב שהקב"ה פונקציונר; ובטח לא כתבתי, שניתן לקבוע - שלדעת השו"ע - חוצפן הוא מי שחושב שהקב"ה הוא פונקציונר הממונה למלא את בקשותיהם של אחרים. אלא כתבתי, שהשו"ע לא חיוה את דעתו האם חוצפן הוא מי שחושב שהקב"ה הוא פונקציונר הממונה למלא את בקשותיהם של אחרים; ועוד כתבתי, שלדעת השו"ע, חוצפן הוא האדם החושב שהקב"ה הוא פונקציונר הממונה למלא את בקשותיו של האדם הזה. הרי חזרתי על כך עשרות פעמים לאורך כל השירשור הזה.
 
פונקציונר או לא פונקציונר?

אם הוא ממלא בקשותיהם של יחידי סגולה, זה מה ששאלתי.
אתה רואה? לזה אני קורא אקרובטיקה.
 
כבר כתבתי אבל הואיל ולא הבנת אז אחדד

יש כל מיני פונקציונרים: יש פונקציונר הממונה למלא את בקשותיי בלבד, ויש פונקציונר הממונה למלא את בקשותיהם של כולם: הן את בקשותיי שלי והן את בקשותיהם של אחרים, ויש פונקציונר הממונה למלא את בקשותיהם של אחרים בלבד אך לא את שלי. מדברי השו"ע בוקעת ועולה הלחישה, שאני חוצפן אם אני חושב שהקב"ה הוא פונקציונר הממונה למלא את בקשותיי, כשמכאן אנחנו למדים - אגב אורחא - שלדעת השו"ע אני חוצפן גם אם אני חושב שהקב"ה הוא פונקציונר הממונה למלא את בקשותיהם של כולם: הן את בקשותיי שלי והן את בקשותיהם של אחרים. אבל השו"ע לא חיוה את דעתו בשאלה, האם אני חוצפן אם אני חושב שהקב"ה הוא פונקציונר הממונה למלא את בקשותיהם של האחרים בלבד אך לא בהכרח גם את שלי.
 
האם אתה שואל על דעתי או על דעת השו"ע?

אני מניח שאתה שואל על דעת השו"ע (דעתי הפרטית אינה רלוונטית בכל הדיון הזה). ובכן באשר לשאלתך: השו"ע לא חיוה את דעתו האם זה בסדר כשהאדם מחשיב את הקב"ה כפונקציונר הממונה למלא את בקשותיהם של אחרים. אבל השו"ע כן חיוה את דעתו - שזה לא בסדר - כשהאדם מחשיב את הקב"ה כפונקציונר הממונה למלא את בקשותיו של האדם הזה; כשמכאן אתה שומע אגב אורחא - שלדעת השו"ע - זה גם לא בסדר כשהאדם מחשיב את הקב"ה כפונקציונר הממונה למלא את בקשותיהם של כולם: הן את אלו של האדם הזה, והן את אלו של האחרים.
 
אז שלושה פעמים ביום אנחנו מברכים ברכה לבטלה

לפי השו"ע?
שְׁמַע קוֹלֵנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ, אָב הָרַחֲמָן חוס ורַחֵם עָלֵינוּ, וְקַבֵּל בְּרַחֲמִים וּבְרָצוֹן אֶת תְּפִלָּתֵנוּ,
כִּי אֵל שׁוֹמֵעַ תְּפִלּוֹת וְתַחֲנוּנִים אָתָּה.
וּמִלְּפָנֶיךָ מַלְכֵּנוּ, רֵיקָם אַל-תְּשִׁיבֵנוּ, חָנֵּנוּ וַעֲנֵנוּ וּשְׁמַע תְּפִלָּתֵנוּ.
כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת *כָּל-פֶּה*.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה.
 
מי זה אנחנו? אם כוונתך לשומרי המצוות אז הגד.

לגופו של ענין: אתה שואל האם לדעת השו"ע שומרי המצוות מברכים ברכה לבטלה: תשובה: מה פתאום?

ביתר פירוט:

א.לגבי "וקבל ברחמים וברצון את תפילתנו": לא הרי מי שמבקש משהו - ובכלל זה מי שמבקש שבקשתו תתקבל, כהרי מי שמצפה שבקשתו תתקבל. לבקש - זה ענין אחד; לצפות - זה ענין אחר לחלוטין. אין שום חוצפה בלבקש. החוצפה היא בלדרוש, כלומר בלצפות שהבקשה תיענה.

ב. לגבי "ברוך שומע תפילה": לא הרי מי ששומע את התפילה כהרי מי שמקבל אותה, כי יכול הקב"ה לשמוע אותה ובה בעת הוא גם יכול שלא לקבלה על אף שהוא שומעה. מה בין שמיעה לבין קבלה? כשאני שומע את בקשתך, זה אומר שהבקשה נקלטה באוזניי. אבל מי אמר שאני גם הולך להיענות לאותה בקשה שנקלטה באוזניי?

לסיכום: מותר לבקש מהקב"ה שיקבל את תפילתנו. מותר לצפות מהקב"ה שישמע את תפילתנו. אבל אסור לצפות מהקב"ה שיקבל את תפילתנו.
 
ידעתי

שתתפס למילה "שומע"
אז לדבריך: "מותר לצפות מהקב"ה שישמע את תפילתנו. אבל אסור לצפות מהקב"ה שיקבל את תפילתנו"?!

כלומר משמעות הברכה "לצפות מהקב"ה שישמע את תפילתנו ויתעלם, אבל חלילה לנו לצפות מהקב"ה שיקבל את תפילתנו"?!

תראה מה שאתה מוכן לעשות כדי להצדיק את המילה המיותרת שלא לומר מטופשת "פונקציונר"

לא ידידי איפכא מסתברא !
 
הפירוש שהיצגתי הוא הפירוש המקובל של שומע תפלה

דומה כי, הפירוש הסטנדרטי הזה, בא לידי חידודו המירבי - בדברי הרב סולוביצ'יק, כפי שסוכמו על ידי תלמידו הרב אלתר אשר ישעיהו בלאו, במאמרו "קובץ שיעורים בנושאים שונים, מפי מרן הגרי"ד סולוביצ'יק שליט"א". מאמר זה פורסם בכתב עת "הדרום" (ניו יורק, אלול התשנ"ב, עמוד 47):

ציטוט:

"לדעת היהדות, אין שום חיוב של קבלת תפילה מצד הקב"ה. בקשר לקב"ה כתוב 'שומע תפילה' ולא 'מקבל תפילה'. אף פעם לא הבטיח הקב"ה שהוא יקבל את כל התפילות. להפך, הגמרא אומרת [זו אגב הגמרא שציטט ליבוביץ. מ.ת.]: 'כל המאריך בתפילתו ומעיין בה סוף בא לידי כאב לב' (ברכות לב:). ורש"י מבאר: 'אומר בלבו שתיעשה בקשתו לפי שהתפלל בכוונה'. ומה הפירוש של 'מעיין בה'? הפירוש הוא שהמתפלל דורש, שהקב"ה מוכרח לקבל תפילתו. עיון תפילה של כוונה הוא דבר חשוב בודאי. למשל עבודה שבלב או הכנעה לפני הקב"ה. אבל עיון תפילה, שיש למתפלל תביעה על הקב"ה שהוא מוכרח לקבל תפילתו, זאת לא מידת היהודים אלא מידת הגויים. הגויים מדברים תמיד על יעילות התפילה. אבל אין אנו אומרים שיש לתפילה תוצאה...אנו מחוייבים להתפלל כי היא עבודה שבלב; אבל אין שום הבטחה של קבלת התפילה. רק יש הבטחה של 'שומע תפילה'...הקב"ה יכול לשמוע ולהבין את צרכי האדם, אבל אין עליו שום חיוב למלא את הצורך...לפעמים הקב"ה שומע, ומחליט לנהוג בדרך אחרת".

על כל פנים, גם את אתה חולק על הפירוש המקובל הזה, ורוצה לפרש ההפך, עדין כותרתך "איפכא מסתברא" מאד תמוהה בעיניי, שהרי כותרת זו במקורה לא הופנתה כתגובה לפירוש המקובל הנ"ל על "שומע תפילה", אלא כזכור הופנתה כתגובה לפתרון החידה. הפיתרון בסך הכל ציטט את דברי השו"ע, והציג את הלחישה הבוקעת ועולה מדברי השו"ע. כשאתה נותן כותרת "איפכא מסתברא" כתגובה לפיתרון החידה הנ"ל כפי שהוצג על ידיי, משמע שאתה טוען שמדבריו המצוטטים של השו"ע מסתבר ההפך ממה שאני מייחס לו בפתרון החידה. אז אולי תסביר איך אתה לומד מדברי השו"ע הנ"ל את ההפך ממה שייחסתי לו בפתרון החידה?

וגם לא מובנת לי טענתך הנוכחית "איפכא מסתברא" כלפי הפירוש המקובל הנ"ל של 'שומע תפילה'. הרי דברי השו"ע כפי שצוטטו בפתרון החידה - כלל אינם מזכירים את 'שומע תפילה', אז איך מדברי השו"ע הנ"ל אתה לומד את ההפך מהפירוש המקובל הנ"ל של 'שומע תפילה' - כפי שבא לידי חידודו המירבי בדברי הרב סולוביצ'יק הנ"ל?
 
אתה צודק

אם רק המאמר הזה היה לנגד עיניך .
מי דיבר על "תביעה על הקב"ה שהוא מוכרח לקבל תפילתו"? או "הבטיח הקב"ה שהוא יקבל את כל התפילות"?
תאר לך בזמן עצירת גשמים מישהו יתפלל בכוונה ואחר כך יאמר: נו למה לא יורדים גשמים?... אטו בשופטני עסקינן? הוא לא חצוף הוא מטומטם.
הביטוי פונקציונר הוא טעון מדי בפורום הזה. ויוצר גזירה שווה עם ליבוביץ, גם בלי שתתכוון לזה. ק"ו אחרי שהוספת את הערה: "אם כי קצת תמוה בעיני, על שלא הוזכרה הפנייה מפורשת זו, במאמר על התפילה". שזה מוכיח שהמילה פונקציונר לא היתה מנותקת מליבוביץ.
לנגד עיני היו דבריו של ליבוביץ על הפונקציונר שה' לא קופ"ח ולא משרד רווחה ולא שר אוצר. ומדבריו משתמע שהוא שולל כל התערבות מצד הקב"ה בעולם.
הכנסת הביטוי "פונקציונר" כאילו עולה בקנה אחד עם אותו סעיף בשו"ע, מכניס שם את כל החבילה הזאת של ליבוביץ. וזה מה שקומם אותי, כי זה לא מה שהשו"ע רצה לומר.
אדרבא השו"ע כן מאמין בקבלת התפילה וכן מאמין בהתערבות ה' בעולם, כן מאמין בפרקי אבות ותהלים כולל הקטעים שהבאתי ואפשר להביא בלי סוף ציטוים כיו"ב.
ויפה פירשו הר' דורון והר' יעקוב.
 
גם אתה צודק

ובלבד שהמאמרים של הר' דורון ושל הר' יעקוב היו לנגד עיניך כשלראשונה כתבת "איפכא מסתברא".

אתה שואל: "מי דיבר על 'תביעה על הקב"ה שהוא מוכרח לקבל תפילתו'? או 'הבטיח הקב"ה שהוא יקבל את כל התפילות'?" אבל אנא שים לב, שכאשר הבאתי את הציטטה הנ"ל מדברי הרב סולוביצ'יק - זה לא נעשה כדי להוכיח משהו על השו"ע - אלא זה נעשה כדי להגיב על זה שבהודעתך הלפני אחרונה טענת שהפירוש שהיצגתי על "שומע תפילה" הוא המצאה שלי; לכן הבאתי את הציטוט הנ"ל מדברי הרב סולוביצ'יק, כדי להראות שהפירוש שהיצגתי על "שומע תפילה" - אינו המצאה (כפי שבטעות חשבת) - אלא זה פירוש מקובל; אבל אני חוזר ואומר, שהמטרה שלשמה הבאתי את הציטוט מהרב סולוביצ'יק - לא היתה להוכיח משהו על כוונת השו"ע, כך שאינני מבין את הקשר שבין שאלתך הנ"ל לבין הדיון שביננו.

לגופו של ענין, אתה כאמור שואל: "מי דיבר על 'תביעה על הקב"ה שהוא מוכרח לקבל תפילתו'? או 'הבטיח הקב"ה שהוא יקבל את כל התפילות'?" ובכן, במענה ישיר לשאלתך הנ"ל - ועל פי האמור לעיל - עולה אפוא, שמי שהשתמש בנוסח הספציפי הנ"ל שעליו שאלת את שאלתך הנ"ל - היה הרב סולוביצ'יק, אז הוא אפוא זה שדיבר על כך, וזו אם כן התשובה לשאלתך. ליבוביץ אגב, התנסח מעט אחרת: כשהוא דיבר על "חוצפה" הוא דיבר על מי שבא ב"דרישות" לקב"ה. הנוסח של ליבוביץ אמנם מעט שונה מזה של הרב סולוביצ'יק, אבל הרעיון הוא כמובן אותו רעיון. אגב גם השו"ע התנסח מעט אחרת: כשהוא אמר שעל האדם לומר לעצמו "מי אני דל ונבזה בא לבקש ממלך מלכי המלכים הקב"ה", השו"ע הציג זאת כניגוד לאדם שחושב לעצמו, שראוי שהקב"ה יעשה את בקשתו של האדם הזה; שוב, הרעיון הוא אותו רעיון, גם אם המילים אינם אותם המילים.

על כל פנים, אני רוצה להזכיר שוב, שהדיון ביננו איננו על דברי הרב סולוביצ'יק, וכמובן הדיון גם איננו על מאמריהם של הר' דורון והר' יעקוב - שאותם חזרת משום מה להזכיר בסוף הודעתך האחרונה, אלא הדיון הוא על השו"ע ועל מה שייחסתי לו בהודעתי המקורית שבה היצגתי את החידה ואת פתרונה. מתוך דברי השו"ע אין בדל ראיה שהוא מסכים עם הר' דורון או עם הר' יעקוב או עם הרב סולוביצ'יק, אבל יש ראיה ברורה - שלדעת השו"ע - אין לו לאדם לחשוב לעצמו שראוי שיעשה הקב"ה את בקשת האדם הזה, אלא - לדעת השו"ע - האדם אמור לחשוב לעצמו "מי אני דל ונבזה, בא לבקש ממלך מלכי המלכים הקב"ה". מכאן בוקעת ועולה הלחישה, שאם - במקום שהאדם יחשוב "למה-מי-אני-בכלל אדם דל ונבזה שאבוא בדרישות למלך מלכי המלכים הקב"ה" - האדם משום-מה יחשוב שדווקא כן ראוי שהקב"ה יעשה את בקשות האדם הזה, אז אנו נאמר בליבנו על האדם הזה: "למה מי אתה בכלל, אדם דל ונבזה, שתבוא בדרישות למלך מלכי המלכים הקב"ה, חצוף שכמוך".

אתה שוב קושר - בין הביטוי "פונקציונר" שבו השתמש ליבוביץ - לבין התערבות הקב"ה בעולם, אבל למעשה אין קשר בין הדברים. המונח "פונקציונר" איננו מורה על אחד שמתערב בעולם, אלא הוא פשוט מורה על פקיד שתפקידו הוא למלא בקשות. למעשה, יש כל מיני פונקציונרים: יש כזה שממונה למלא את בקשותיי בלבד, ויש כזה שממונה למלא את בקשותיהם של אחרים אך לא את בקשותיי, אבל בפשטות - כשמדברים באופן כללי על פונקציונר - אז בדרך כלל מתכוונים לפונקציונר במובן הכי כללי - שהוא כמובן פונקציונר כללי, כלומר מתכוונים לפונקציונר שממונה למלא את הבקשות המופנות אליו מתוך כלל הציבור כולו - ללא אפליה בין בקשותיי שלי לבין בקשות הזולת. זהו אפוא גם המובן שלפיו יש לפרש את נוסח החידה. והנה, ברגע שאני מציג את פתרון החידה ע"י הצגת לשון השו"ע - ועל כך אתה מגיב "איפכא מסתברא", אז מזה משמע שאתה מתכוון לטעון - שמתוך נוסח דברי השו"ע מסתבר ההפך - כלומר שמתוך נוסח דברי השו"ע מסתבר שאין שום חוצפה בלהחשיב את הקב"ה כפונקציונר, כלומר - לפי המובן הכי כללי של פונקציונר - כאחד שממונה למלא את הבקשות של כולם: הן שלי והן של זולתי. לכן שאלתי אותך, איך אתה למד זאת מדברי השו"ע? טרם היצגת בדל של ראיה המוכיחה שמתוך דברי השו"ע מסתבר ההפך ממה שייחסתי לו.

אתה שוב מזכיר את תמיהתי על ליבוביץ, כפי שהוצגה מייד-אחרי שהוצג פתרון החידה. ובכן, פתרון החידה - משפיע כמובן על תמיהתי אודות ליבוביץ, אבל ההפך איננו נכון: תמיהתי אודות ליבוביץ אינה משפיעה על פתרון החידה - שעומד בזכות עצמו - בלי שום קשר לתמיהתי על ליבוביץ, ולכן לא היה מקום שתשתמש בביטוי "איפכא מסתברא" כלפי פתרון החידה - שכאמור כלל אינו מושפע מתמיהתי על ליבוביץ. מה עוד, שגם תמיהתי על ליבוביץ כלל לא עסקה בתפיסתו הכללית אודות התערבות הקב"ה בעולם, אלא עסקה במה שכתב - ש"מחוצפת" היא מצידי כל "דרישה" שלי מאת הקב"ה - כלומר שמחוצפת היא כל ציפייה שלי מהקב"ה שימלא את בקשתי. אגב אני מזכיר, שדרכו של ליבוביץ היא שלא להימנע מלהביא אסמכתאות מאלו החולקים על עליו בנושאים אחרים (כפי שלמשל ניתן להיווכח מהבאתו את האסמכתא מדברי רש"י על הפסוק הראשון שבתורה), כך שגם אם תצליח להוכיח שלדעת השו"ע הקב"ה כן מתערב בעולם, זה עדין לא יענה על תמיהתי על ליבוביץ - שכאמור לא התיחסה לסוגית התערבות הקב"ה בעולם - אלא לסוגית החוצפה שישנה בדרישה שלי מאת הקב"ה שימלא את בקשותיי כאילו שהוא איזה פונקציונר הממונה על מילוי בקשותיי.
 
אתה בוודאי מכיר את הפתגם

"אין מזכירים את החבל בבית התלוי". לכאורה למה לא?
הוא טוען בתוקף שאין שום קשר בין החבל שלו לחבל של המנוח. מסבירים לו הנושא רגיש, הנושא טעון. אבל הוא בשלו ממשיך להתווכח ולהתפלפל ואומר, אני בסך הכל רציתי לומר חבל ארץ או חבל הטבור וכן הלאה וכן הלאה... אה "וכן הלאה וכן הלאה" שייך לסיפור של אחד העם...
אם היינו בפורום של הר' סולובייצ'ק מן הסתם למילה הייתה קונוטציה אחרת.
 
לא הרי המשל כהרי הנמשל

למילה חבל יש כל מיני מובנים, אז הגיוני שלא להזכיר אותו באיזשהו מובן תמים שמא פלוני יבין אותו במובן אחר רגיש. אבל למילה "פונקציונר" יש מובן אחד בלבד: פקיד שתפקידו למלא בקשות. אין לזה שום קשר להתערבות הקב"ה בעולם. לא במובן זה ולא במובן אחר.
 
אני בטוח

שגם המגשים הכי מגושם, לא חושב לרגע שה' הוא פונקציונר שזה פקיד שתפקידו למלא בקשות.
והשו"ע לא היה מבזבז סעיף על אדם שלא היה ולא נברא.
 
למעלה