ד.ר. דוליטל
New member
גם לי יש קל וחומר
אדם אומר לחברו אם אני יכול להכניס את ידי לכיסי ולקחת כסף, ולך אסור, ק"ו שאם לך מותר להכניס את ידך לכיסך ולקחת כסף, שגם לי יהיה מותר... (להכניס את ידי לכיסך ולקחת כסף) איך היית מפריך את ה"קל וחומר" הזה?
ומה יעשה אותו חבר שלא מסוגל להפריך את הק"ו? ירשה לאותו אדם להכניס את ידיו לכיסו?
מה אני רוצה לומר? גם אם תביא לי הוכחה שאני לא יכול להפריך אותה, זה לא אומר שאתה צודק.
ולעניינינו גם אם לא הצלחתי להפריך את ההוכחה שלך בעניין ר' יצחק זה לא אומר שנכון עשית לגבי הפונקציונר.
ועוד דבר אתה שואל מה גרם לי לחשוש? אני יכול רק לנסות לענות.
ואכן ניסיתי, ואתה כל פעם מנסה לדחות את נסיונותי האם זה אומר שאני לא חששתי? איך אומר הגשש? "בא לי פחד".
תאר לך אני נמצא בסיטואציה מסוימת ואני נזכר בסבתא שלי ואתה מתתווכח אתי: מה פתאום אתה נזכר בסבתא? אני מנסה כמה ניסיונות ואתה דוחה את כולם. האם זה אומר שלא נזכרתי בסבתא?
אבל פטור בלי כלום אי אפשר. אני לא מבין איך אתה לומד מעניין ר' יצחק. לעניין הפונקציונר.
ליבוביץ הביא את דברי ר' יצחק במלואם. גילוי נאות במלוא מובן המילה. אומנם עשה להם "השתלטות עוינת" והפנה אותם נגדנו, אבל זה זכותו. דברים כאלה נעשים יום יום בבית המדרש ובבית המשפט מה שנקרא "היא הנותנת".
בעניין הפונקציונר הביטוי פונקציונר בהקשר לקב"ה מעיקרא לא מקובל עלי. לטעמי הא גופא חוצפה. חוצפה להעלות על הדעת ביטוי כזה, כמוהו כמו הביטויים החצופים יהודונאצים ודסקוכותל.
וכי מי שאומר ה' ישמור מתכוון שהקב"ה עובד אצלו כמאבטח? ומי שאומר בעזרת ה' חושב שה' העוזר שלו? ומי שאומר אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים חושב שהקב"ה הוא משענת?
אז אני התנגדתי להביא את השו"ע כתנא דמסייע לביטוי הנלוז הזה.
ובכל זאת למה איפכא מסתברא? כאמור כי בעל ההברקה הגאונית הזאת חושב שה' לא מקבל שום תפילה, כפי שגם אתה הסכמת אתי. ולענ"ד השו"ע סבור שה' כן מקבל תפילות. ומי שחושב אחרת חובת ההוכחה עליו, כי זה נוגד את תפיסת היהדות המקובלת.
וגם מהציטוט שהבאת אפשר להוכיח שהקב"ה כן מקבל תפילות בתנאים מסוימים, מ"מ גם "יעשה הקב"ה בחסדו" מנוגד למשנתו של ליבוביץ.
אדם אומר לחברו אם אני יכול להכניס את ידי לכיסי ולקחת כסף, ולך אסור, ק"ו שאם לך מותר להכניס את ידך לכיסך ולקחת כסף, שגם לי יהיה מותר... (להכניס את ידי לכיסך ולקחת כסף) איך היית מפריך את ה"קל וחומר" הזה?
ומה יעשה אותו חבר שלא מסוגל להפריך את הק"ו? ירשה לאותו אדם להכניס את ידיו לכיסו?
מה אני רוצה לומר? גם אם תביא לי הוכחה שאני לא יכול להפריך אותה, זה לא אומר שאתה צודק.
ולעניינינו גם אם לא הצלחתי להפריך את ההוכחה שלך בעניין ר' יצחק זה לא אומר שנכון עשית לגבי הפונקציונר.
ועוד דבר אתה שואל מה גרם לי לחשוש? אני יכול רק לנסות לענות.
ואכן ניסיתי, ואתה כל פעם מנסה לדחות את נסיונותי האם זה אומר שאני לא חששתי? איך אומר הגשש? "בא לי פחד".
תאר לך אני נמצא בסיטואציה מסוימת ואני נזכר בסבתא שלי ואתה מתתווכח אתי: מה פתאום אתה נזכר בסבתא? אני מנסה כמה ניסיונות ואתה דוחה את כולם. האם זה אומר שלא נזכרתי בסבתא?
אבל פטור בלי כלום אי אפשר. אני לא מבין איך אתה לומד מעניין ר' יצחק. לעניין הפונקציונר.
ליבוביץ הביא את דברי ר' יצחק במלואם. גילוי נאות במלוא מובן המילה. אומנם עשה להם "השתלטות עוינת" והפנה אותם נגדנו, אבל זה זכותו. דברים כאלה נעשים יום יום בבית המדרש ובבית המשפט מה שנקרא "היא הנותנת".
בעניין הפונקציונר הביטוי פונקציונר בהקשר לקב"ה מעיקרא לא מקובל עלי. לטעמי הא גופא חוצפה. חוצפה להעלות על הדעת ביטוי כזה, כמוהו כמו הביטויים החצופים יהודונאצים ודסקוכותל.
וכי מי שאומר ה' ישמור מתכוון שהקב"ה עובד אצלו כמאבטח? ומי שאומר בעזרת ה' חושב שה' העוזר שלו? ומי שאומר אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים חושב שהקב"ה הוא משענת?
אז אני התנגדתי להביא את השו"ע כתנא דמסייע לביטוי הנלוז הזה.
ובכל זאת למה איפכא מסתברא? כאמור כי בעל ההברקה הגאונית הזאת חושב שה' לא מקבל שום תפילה, כפי שגם אתה הסכמת אתי. ולענ"ד השו"ע סבור שה' כן מקבל תפילות. ומי שחושב אחרת חובת ההוכחה עליו, כי זה נוגד את תפיסת היהדות המקובלת.
וגם מהציטוט שהבאת אפשר להוכיח שהקב"ה כן מקבל תפילות בתנאים מסוימים, מ"מ גם "יעשה הקב"ה בחסדו" מנוגד למשנתו של ליבוביץ.