חידה מי חשב שזו חוצפה להתיחס לקב"ה כפונקציונר

אז לא נורא

הייתה פה אי הבנה אני חששתי (חשש לא מנומק) שכוונתך בחידה לפונקציונר של ליבוביץ דהיינו אל שעושה למען העולם ומקבל תפילות וכו', וכל מי שמאמין בזה הוא חצוף.
על כך אמרתי איפכא מסתברא. כי השו"ע אינו שולל את האמונה באל שעושה למען העולם ואף מקבל תפילות וכו'.
ובא לציון גואל.
 
אז זהו, שטרם בא לציון גואל.

מדבריך עולה, כי כשכתבת "איפכא מסתברא" - כתגובה לנוסח של החידה ושל פתרונה, התכוונת לומר כך:

מתוך דברי השו"ע בסעיף ה - שמוזכרים בפיתרון החידה - ושמזכירים (בהמשכם אם כי לא בנוסח פתרון החידה) את "רוב חסדיו" של הקב"ה, "מסתברא איפכא" מהדיעה - אשר גורסת שמי שמתיחס לקב"ה כבעל חסדים הוא חוצפן - ואשר לגביה חששת שבעל-החידה מייחס אותה לשו"ע שכן חששת (ללא נימוק) שמא במילה "פונקציונר" שבנוסח החידה הכוונה היא אל הדבר שאליו התכוון ליבוביץ כשכתב "פונקציונר".

דא עקא, שכאשר ליבוביץ דיבר על "פונקציונר" - הוא לא התכוון לבעל-חסדים גרידא, אלא התכוון אל פקיד - אשר ממונה על ניהול ענייני העולם - ואשר עושה זאת אפוא מתוך כורח תפקידֵי-המינהלה שהוטלו עליו ולא מתוך רצונו החופשי, בעוד שמתוך סעיף ה - כולל מתוך צמד המילים "רוב חסדיו" - לא "מסתברא איפכא" מהדיעה הגורסת שמי שמתייחס לקב"ה כפקיד הממונה על ענייני העולם הוא חוצפן.

אם כן, בשורה התחתונה נותר עדין לברר איך בדיוק - מתוך סעיף ה' - מסתבר ההפך מהדיעה שאותה ייחסת לי (ללא נימוק).

אלא אם כן תטען כעת, שלא זו בלבד שלא היה נימוק לחשש שלך שמא במילה "פונקציונר" התכוונתי אל הדבר שאליו התכוון ליבוביץ במילה פונקציונר, אלא גם לא היה נימוק לחשש נוסף שלך: שמא כשליבוביץ דיבר על "פונקציונר" - הוא לא התכוון רק לפקיד הממונה על ענייני העולם - אלא גם לבעל חסדים הפועל בתוך העולם כבעל-בית וכאדון לבירה העושה בעולמו כבתוך שלו מרצונו החופשי. אם אכן כך הבנת את ליבוביץ, אז בהחלט מובנת טענתך שמתוך סעיף ה' - ובמיוחד מתוך צמד המילים "רוב חסדיו" - מסתבר ההפך מהדיעה הנ"ל שאותה ייחסת אל ליבוביץ (ללא נימוק), אבל אם אכן זהו המצב, אז יוצא שהכותרת שלך "איפכא מסתברא" התבססה על חשש בלתי מנומק כפול: ראשית, החשש (הבלתי מנומק) שמא במילה "פונקציונר" המופיעה בנוסח החידה התכוונתי אל הדבר שאליו התכוון ליבוביץ כשכתב "פונקציונר"; ושנית, החשש (הבלתי מנומק) שמא במילה "פונקציונר" התכוון ליבוביץ גם לבעל חסדים הפועל בתוך העולם כבעל בית וכאדון לבירה העושה בעולמו כבתוך שלו מרצונו החופשי.

ובכן, האמנם הכותרת "איפכא מסתברא" היתה מבוססת על חשש (בלתי מנומק) כפול?
 
אז זהו, שטרם בא לציון גואל.

מדבריך עולה, כי כשכתבת "איפכא מסתברא" - כתגובה לנוסח של החידה ושל פתרונה, התכוונת לומר כך:

מתוך דברי השו"ע בסעיף ה - שמוזכרים בפיתרון החידה - ושמזכירים (בהמשכם אם כי לא בנוסח פתרון החידה) את "רוב חסדיו" של הקב"ה, "מסתברא איפכא" מהדיעה - אשר גורסת כי אותם בני אדם המתיחסים לקב"ה כרב-חסד הם חוצפנים - ואשר לגביה חששת שייחסתי אותה לשו"ע שכן חששת (ללא נימוק) שמא במילה "פונקציונר" שבנוסח החידה התכוונתי אל הדבר שאליו התכוון ליבוביץ כשכתב "פונקציונר".

דא עקא, שכאשר ליבוביץ דיבר על "פונקציונר" - הוא לא התכוון לבעל-חסדים גרידא, אלא התכוון אל פקיד - אשר ממונה על ניהול ענייני העולם - ואשר עושה זאת אפוא מתוך כורח תפקידֵי-המינהלה שהוטלו עליו ולא מתוך רצונו החופשי, בעוד שמתוך סעיף ה - כולל מתוך צמד המילים "רוב חסדיו" - לא "מסתברא איפכא" מהדיעה הגורסת כי אותם בני אדם המתייחסים לקב"ה כפקיד הממונה על ניהול העולם הם חוצפנים.

אם כן, בשורה התחתונה נותר עדין לברר איך בדיוק - מתוך סעיף ה' - מסתבר ההפך מהדיעה שלגביה חששת שאני מייחס אותה לשו"ע.

אלא אם כן תטען כעת, שלא זו בלבד שלא היה נימוק לחשש שלך שמא במילה "פונקציונר" התכוונתי אל הדבר שאליו התכוון ליבוביץ במילה פונקציונר, אלא גם לא היה נימוק לחשש נוסף שלך: שמא כשליבוביץ דיבר על "פונקציונר" - הוא לא התכוון רק לפקיד הממונה על ענייני העולם - אלא גם לבעל חסדים הפועל בתוך העולם כבעל-בית וכאדון לבירה העושה בעולמו כבתוך שלו מרצונו החופשי. אם אכן כך הבנת את ליבוביץ, ואז חששת (ללא נימוק) שמא במילה "פונקציונר" שבנוסח החידה התכוונתי גם אני (כמו ליבוביץ) לבעל-חסדים כזה, אז בהחלט מובנת טענתך שמתוך סעיף ה' - ובמיוחד מתוך צמד המילים "רוב חסדיו" - מסתבר ההפך מהדיעה הנ"ל שלגביה חששת שאני מייחס אותה לשו"ע; אבל אם אכן זהו המצב, אז יוצא שהכותרת שלך "איפכא מסתברא" התבססה על חשש בלתי מנומק כפול: ראשית, החשש (הבלתי מנומק) שמא במילה "פונקציונר" המופיעה בנוסח החידה התכוונתי אל הדבר שאליו התכוון ליבוביץ כשכתב "פונקציונר"; ושנית, החשש (הבלתי מנומק) שמא במילה "פונקציונר" התכוון ליבוביץ גם לבעל חסדים כזה (הפועל בתוך העולם כבעל בית וכאדון לבירה העושה בעולמו כבתוך שלו מרצונו החופשי).

ובכן, האמנם הכותרת "איפכא מסתברא" היתה מבוססת על חשש (בלתי מנומק) כפול?
 
כשחנה סנש כתבה את השיר

"אלי אלי שלא יגמר לעולם" התכוונה לחול ולים, לרשרוש של המים, לברק השמיים, לתפילת האדם... ולא לשרשור הזה.. מדהים כמה השיר הזה מתאים.
אכן הבנת טוב. חששתי "שמא במילה 'פונקציונר' שבנוסח החידה הכוונה היא אל הדבר שאליו התכוון ליבוביץ כשכתב 'פונקציונר'.
ומה התכוון ליבוביץ במילה 'פונקציונר'? הסכת ושמע:

מתוך המדע ודת ישראל: "כל החיטוט בשאלות, כגון : "האם ברא ה' את העולם, מתי בראו ואיך בראו וכו'" - יש בו הרבה מן המיתולוגיה ומהגשמת ה'. מי שתפס את עומק משמעותו של העיקר "שהשם ית' אינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף ואין לו שום דמיון כלל" - מבין שאין הבדל, מבחינת משמעות התוכן, בין הבנת "בראשית ברא..." ובין הבנת "וירד ה' על הר-סיני", ושהשי"ת אינו פונקציונר של העולם ולא הדמיורגוס של אפלטון"

מתוך הרמב"ם האדם האברהמי: "אלוהיו של הרמב"ם הוא-הוא "אלהי אברהם יצחק ויעקב ולא אלהי הפילוסופים" (פסקל), אבל גם לא אלהי הדתיות הפולקלוריסטית, העושה את אלהים פונקציונר של החברה האנושית הממלא בשבילה תפקידים של שר-הבריאות, שר-המשפטים, שר-המשטרה, שר-הסעד, ושר-הכלכלה. רק למען האל שהוא "מצוי אמת" ואינו ספק צרכיו של האדם"
 
אדרבא

תאר לעצמך שבציטוט הראשון שהבאת - במשפט "ושהשי"ת אינו פונקציונר של העולם ולא הדמיורגוס של אפלטון", ליבוביץ לא היה משתמש במילים הלועזיות "פונקציונר" ו"הדמיורגוס" - אלא היה משתמש בפירושן המילולי המקובל; כלומר הבה נניח שבציטוט הראשון שהבאת - ליבוביץ היה כותב כך: "כל החיטוט בשאלות, כגון האם ברא השם את העולם, מתי בראו ואיך בראו וכו' - יש בו הרבה מן המיתולוגיה ומהגשמת השם. מי שתפס את עומק משמעותו של העיקר שהשם ית' אינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף ואין לו שום דמיון כלל, מבין שאין הבדל מבחינת משמעות התוכן, בין הבנת בראשית ברא...ובין הבנת וירד השם על הר-סיני, ושהשי"ת אינו מי שממונה על איזשהו תפקיד, וגם אינו אחד כזה שיצר את העולם - תוך מרידה במי שמעליו - כפי שמתואר אצל אפלטון", אז האם היה עולה בדעתך לומר שכאשר כתב ליבוביץ "שהשי"ת אינו מי שממונה על איזשהו תפקיד" - התכוון ליבוביץ למי שהנו רב-חסד (כלומר למי שעוזר מתוך רצון חופשי)?

אחדד את השאלה: האם כשבציטוט הראשון כתב ליבוביץ "הדמיורגוס" - הוא התכוון למי שהנו רב-חסד (כלומר למי שעוזר מתוך רצון חופשי)? לא, אלא ליבוביץ התכוון לפירוש המילולי של הדמיורגוס - כלומר לאחד כזה שיצר את העולם תוך מרידה במי שמעליו כפי שמתואר בכתבי אפלטון; אז כך גם כשכתב ליבוביץ "פונקציונר" - הוא לא התכוון למי שהנו רב-חסד (כלומר למי שעוזר מתוך רצון חופשי), אלא ליבוביץ התכוון לפירוש המילולי של פונקציונר - כלומר למי שממונה על איזשהו תפקיד! וכי מה פתאום לחשוב שליבוביץ התכוון למי שהנו רב-חסד (כלומר למי שעוזר מתוך רצון חופשי) - שעה שליבוביץ משתמש מפורשות בביטויים "פונקציונר" ו"הדמיורגוס" - ביטויים אשר בקרב הקהילה אינם סובלים שום פירוש אחר פרט לאלו שציינתי קודם!

יתר על כן: הציטוט השני שהבאת, מלמד על הציטוט הראשון: שכשם שבציטוט השני ליבוביץ מדגים את הפירוש של "פונקציונר" ע"י הדוגמה של "שר" (הממונה ע"י הממשלה) שעליו הוטלו "תפקידים" (כלשונו המפורשת של ליבוביץ), אז כך אנו אמורים להדגים גם את הפירוש של המילה "פונקציונר" שבציטוט השני!

לכן לא ברור לי, איך מסעיף ה - שדן במי שהנו רב-חסד (כלומר במי שעוזר מתוך רצון חופשי) - "מסתברא איפכא" מדעתו של ליבוביץ, אשר כלל לא דן במי שהנו רב-חסד (כלומר במי שעוזר מתוך רצון חופשי) - אלא באותו פונקציונר ממונה ובאותו הדמיורגוס מורד!

אלא אם כן תטען, שלמעשה היה לך חשש (בלתי מנומק) כפול - שפי שפירטתי בהודעתי הקודמת, או-אז הכל יבוא על מקומו בשלום. ובכן, האמנם היה לך חשש (בלתי מנומק) כפול?
 
אתה שוב נאחז בטפל

(דמיורגוס המורד, או שר הממונה...)
ושוב חוזר על הרצון החופשי.
וכי מה ההוה אמינא? שאותו מתפלל יחשוב שיכול לכפות על הקב"ה לעשות דברים נגד רצונו?

הרעיון העיקרי של ליבוביץ הוא, שה' אינו גוף וכו' ואין לו שום קשר לעולם הגשמי. (גם לא מרצונו החופשי, וגם לא בתור חסד)
וזה בהחלט מנוגד לתפיסתו של השו"ע.
אני מקווה שעכשיו ברור לך.
לא כפול אלא חילוק...
 
אני טוען טענה פשוטה:

אתה טוען, שליבוביץ סבור כי "השם אינו גוף וכו' ואין לו שום קשר לעולם הגשמי. (גם לא מרצונו החופשי, וגם לא בתור חסד)". מסכים איתך! ואני אפילו מסכים איתך, שדיעה זו של ליבוביץ הפוכה מדברי השו"ע שכתב שהקב"ה הוא רב-חסד! נו, אז מה? איך כל זה קשור לחשש הבלתי מנומק שלך?

אחדד את הנקודה הזאת: הלא תסכים איתי, כשליבוביץ כתב "הדמיורגוס" הוא התכוון למשהו מאד ספציפי: מי שיצר את העולם תוך מרידה במי שמעליו כמתואר בכתבי אפלטון, הלא כן? ובכן, גם כשליבוביץ כתב (בתוך הציטוט הראשון) "פונקציונר" - הוא הדגים זאת (בתוך הציטוט השני) ע"י משהו מאד ספציפי: "שר" (הממונה ע"י הממשלה) שעליו מוטלים "תפקידים", הלא כן? ובכן, על הרקע של כל זה - אתה כזכור חששת (באופן בלתי מנומק), שמא במילה "פונקציונר" שבנוסח החידה התכוונתי אל הדבר הספציפי שאליו התכוון ליבוביץ כשכתב "פונקציונר". זה היה אפוא חששך הבלתי מנומק, הלא כן? אם כך, אז איך החשש היחיד הזה (לא הכפול), מסביר את האיפכא מסתברא? הלא כשכתבת איפכא מסתברא, התכוונת הרי לומר את הדבר הבא: מתוך דברי השו"ע בסעיף ה - שמוזכרים בפיתרון החידה - ושמזכירים (בהמשכם אם כי לא בנוסח פתרון החידה) את היות הקב"ה רב-חסד (כלומר את היותו עוזר מתוך רצון חופשי), "מסתברא איפכא" מהדיעה - אשר גורסת כי אותם בני אדם המתיחסים לקב"ה כרב-חסד הם חוצפנים - ואשר לגביה חששת שייחסתי אותה לשו"ע שכן חששת (ללא נימוק) שמא במילה "פונקציונר" שבנוסח החידה התכוונתי אל הדבר שאליו התכוון ליבוביץ כשכתב "פונקציונר". אבל אל מה התכוון ליבוביץ ב"פונקציונר"? הוא הרי התכוון למשהו נורא ספציפי, שאותו הדגים ליבוביץ בדוגמה מאד ספציפית, בלי שום קשר אל היות הקב"ה רב-חסד (כלומר אל היותו עוזר מתוך רצון חופשי)!

אלא אם כן תטען כעת, שלא זו בלבד שלא היה נימוק לחשש שלך שמא במילה "פונקציונר" התכוונתי אל הדבר הספציפי שאליו התכוון ליבוביץ במילה "פונקציונר", אלא גם לא היה נימוק לחשש נוסף שלך: שמא כשליבוביץ דיבר על "פונקציונר" - הוא לא התכוון ספציפית רק לפקיד הממונה על ענייני העולם - אלא ליבוביץ התכוון ספציפית לאחד כזה אשר יש לו (כלשונך כעת) "קשר לעולם הגשמי" (נניח בתור רב חסד כלומר בתור מי שעוזר מתוך רצון חופשי). אם אכן כך הבנת את ליבוביץ, ואז חששת (ללא נימוק) שמא במילה "פונקציונר" שבנוסח החידה התכוונתי גם אני (כמו ליבוביץ) ספציפית לאחד כזה אשר יש לו (כלשונך כעת) "קשר לעולם הגשמי" (נניח בתור רב חסד כלומר בתור מי שעוזר מתוך רצון חופשי), אז בהחלט מובנת טענתך שמתוך סעיף ה' - ובמיוחד מתוך צמד המילים "רוב חסדיו" - מסתבר ההפך מהדיעה הנ"ל שלגביה חששת שאני מייחס אותה לשו"ע; אבל אם אכן זהו המצב, אז יוצא שהכותרת שלך "איפכא מסתברא" התבססה על חשש בלתי מנומק כפול: ראשית, החשש (הבלתי מנומק) שמא במילה "פונקציונר" המופיעה בנוסח החידה התכוונתי אל הדבר הספציפי שאליו התכוון ליבוביץ כשכתב "פונקציונר"; ושנית, החשש (הבלתי מנומק) שמא במילה "פונקציונר" התכוון ליבוביץ ספציפית לאחד כזה אשר יש לו (כלשונך כעת) "קשר לעולם הגשמי" (נניח בתור רב חסד כלומר בתור מי שעוזר מתוך רצון חופשי).

ובכן, האמנם הכותרת "איפכא מסתברא" היתה מבוססת על חשש (בלתי מנומק) כפול?
 
אחרי הרישא שלך אני כבר הרבה יותר רגוע

שלא עשיתי עוול, שלא סילפתי דברים, ושלא טעיתי בהערכתי.
ולו "רק" בגלל היותם בעלי תפיסה הפוכה בעניין זה, דייני כדי לכתוב איפכא מסתברא.
השאלה שלך שנותרה בעצם, איך הגעתי לזה מתוך כתב החידה?
על כך כבר עניתי. כי החידה, היא חידה רטורית. וגם אתה הסכמת אתי שהיא רטורית.
כלומר המחבר לא בא לחוד חידה (עובדה שלא המתין שאחרים יענו, אלא ענה בעצמו) ואם כן, הוא רצה לומר לנו משהו.
עשיתי פרפראזה על הברייתא דר' ישמעאל וחשבתי או חששתי, שהחידה לא ללמד על עצמה יצאה, אלא ללמד על הכלל כולו יצאה. דהיינו על כל תפיסת התפילה של ליבוביץ. ועל כך אמרתי איפכה מסתברא.
אגב לא שמא במילה "פונקציונר" התכוון ליבוביץ לאשר יש לו קשר לעולם הגשמי, אלא אמר את זה בשני הציטוטים שהבאתי לך,
ואתה הסכמת אתי שאכן כך חושב ליבוביץ .
 
כדי שתרגע יותר אציין שאני שולל את רוב טענותיך

אתה טוען "שלא עשיתי עוול ושלא סילפתי דברים", ואתה גם טוען על השו"ע ועל ליבוביץ: "ולוּ 'רק' בגלל היותם בעלי תפיסה הפוכה בעניין זה דייני כדי לכתוב איפכא מסתברא". אכן לא עשית "עוול" ולא "סילפת" - ככל שמדובר בִּתפיסות-התפילה הכלליות של ליבוביץ (אם אני מתעלם לרגע מהפירוש התמוה-בעיניי שאותו ייחסת לכוונת ליבוביץ במילה "פונקציונר"); אך הואיל וכך, אז דייך לכתוב "איפכא מסתברא" רק בתוך כותרת שהיתה מתפרסמת כתגובה אל טענה היפותטית שהיתה טוענת שיש זהות בין תפיסת השו"ע לתפיסת ליבוביץ. אבל הרי הכותרת "איפכא מסתברא" לא פורסמה כתגובה לטענה ההיפותטית הנ"ל - אלא פורסמה כתגובה לחידה שלי - אשר כלל לא עסקה בליבוביץ וגם לא התימרה לעסוק בו (למרות החשש הבלתי מנומק שלך כפי שארחיב על כך להלן)! אני חוזר אפוא ומזכיר, שמתוך דברי השו"ע בסעיף ה שחלקו צוטט בנוסח-החידה - ממש ממש ממש לא "מסתברא איפכא" מהחידה - אשר רק אליה (ולא אל דברי ליבוביץ) אתה יצאת בכותרת התמוהה "איפכא מסתברא"!

אתה טוען "שלא טעיתי בהערכתי": היו לך כל מיני הערכות, אז לאיזו מהן אתה מתכוון? אני מזכיר כי - בין השאר - אתה הערכת (ללא נימוק), שכאשר השתמשתי בביטוי "פונקציונר" התכוונתי לקשור - בין דעת-השו"ע על התיחסות פונקציונרית כלפי הקב"ה - לבין דעת ליבוביץ שאותה ביטא על ההתיחסות הזו כשהשתמש כמוני באותה המילה: "פונקציונר"; ובכן, למותר לציין שאין שחר להערכה הבלתי מנומקת הזו; אמנם בזה אינני מתכוון חלילה לטעון שלא היה לך חשש בלתי מנומק כזה: היה לך, אבל אני פשוט טוען שאין לו שחר. עוד הערכת, שכאשר כתב ליבוביץ "פונקציונר" - הוא לא התכוון ספציפית למי שממונה על ביצוע תפקידים שהוטלו עליו - אלא התכוון באופן סתמי לבעל-חסדים שיש לו קשר לעולם הגשמי; ובכן גם לזה אין שחר; כשם שלא היה אמור להיות שום שחר לאף מחשבה היפותטית, שהיתה גורסת - שכאשר כתב ליבוביץ באותו משפט עצמו (בציטוט הראשון): "הדמיורגוס" - הוא התכוון באופן סתמי לבעל חסדים שיש לו קשר לעולם הגשמי. עוד הערכת לגביי כמה הערכות נוספות חסרות-שחר, ואליהן אתייחס כעת.

אתה טוען "המחבר לא בא לחוד חידה (עובדה שלא המתין שאחרים יענו, אלא ענה בעצמו)". המחבר כן בא לחוד חידה; זה שהוא לא חיכה שאחרים יענו - זה אך ורק בגלל שהמחבר העריך מראש שאף אחד בפורום לא יעלה על הפיתרון.

אתה טוען: "המחבר...רצה לומר לנו משהו". ובכן, הדבר היחיד שאותו רצה המחבר לומר, זה שמתוך סעיף ה מוכח שלדעת השו"ע זו חוצפה להתייחס לקב"ה כפונקציונר. המחבר העריך שאף אחד בפורום לא יוכל לעלות על זה, ולכן המחבר חשף את המידע הזה במסגרת של חידה שעליה הוא ענה מראש.

אתה שולל את טענת ה"שמא" שייחסתי לך - כשאתה טוען: "לא שמא במילה 'פונקציונר' התכוון ליבוביץ לאשר יש לו קשר לעולם הגשמי, אלא אמר את זה בשני הציטוטים שהבאתי לך, ואתה הסכמת אתי שאכן כך חושב ליבוביץ": אבל במה הסכמתי איתך? היסכמתי איתך, שלדעת ליבוביץ לקב"ה אין קשר לעולם הגשמי - ושלדעת ליבוביץ הקב"ה לא יכול להיות "רב-חסד", זאת בשונה מתפיסת השו"ע; זה אמנם נכון - כפי שגם ציינתי בהודעתי הקודמת! וזה אגב הדבר היחיד שבזכותו תוכל להירגע. אבל מעולם לא היסכמתי איתך, שכאשר ליבוביץ כתב "פונקציונר" הוא התכוון באופן סתמי למי שיש לו קשר לעולם הגשמי, או לרב-חסד וכו'. אדרבא, טענתי - כי הציטוט השני שהבאת - מלמד על הציטוט הראשון: שכשם שבציטוט השני ליבוביץ מדגים את הפירוש של "פונקציונר" ע"י הדוגמה של "שר" (הממונה ע"י הממשלה) שעליו הוטלו "תפקידים" (כלשונו המפורשת של ליבוביץ), אז כך אנו אמורים להבין גם את הפירוש של המילה "פונקציונר" שבציטוט הראשון! ועוד טענתי, שגם אם מתעלמים לרגע מהציטוט השני - ומתרכזים אך ורק בציטוט הראשון - עדין למילה "פונקציונר" שבציטוט הראשון יכול להיות רק פירוש אחד ויחיד: מי שממונה לבצע תפקידים שהוטלו עליו: החל מהשר הכי בכיר אשר מונה ע"י ראש הממשלה, וכלה בפקיד הכי זוטר אשר מונה ע"י הציבור; שכן - הלא תסכים איתי, שכשליבוביץ כתב באותו המשפט עצמו (בתוך ציטוט הראשון) "הדמיורגוס" - ליבוביץ לא התכוון באופן סתמי לבעל-חסדים שיש לו קשר לעולם הגשמי (למרות ההקשר הכללי העולה מתוך הציטוט הראשון הנ"ל) - אלא ליבוביץ התכוון ספציפית למי שיצר את העולם תוך מרידה במי שמעליו כמתואר בכתבי אפלטון, הלא כן? ובכן, גם כשליבוביץ כתב (בתוך הציטוט הראשון) "פונקציונר" - ליבוביץ לא התכוון באופן סתמי לבעל-חסדים שיש לו קשר לעולם הגשמי (למרות ההקשר הכללי העולה מתוך הציטוט הראשון הנ"ל) - אלא ליבוביץ התכוון ספציפית למי שממונה ע"י אחרים - כגון ל"שר" (הממונה ע"י הממשלה) שעליו מוטלים "תפקידים"; וכאמור זה גם מוכח מהדוגמה שהביא ליבוביץ לפונקציונר בציטוט השני: "שר" (הממונה ע"י הממשלה) שעליו מוטלים "תפקידים".

אתה טוען: "חשבתי או חששתי, שהחידה לא ללמד על עצמה יצאה, אלא ללמד על הכלל כולו יצאה. דהיינו על כל תפיסת התפילה של ליבוביץ. ועל כך אמרתי איפכא מסתברא". אם כן, היו לך שני חששות (ולדעתי שניהם בלתי מנומקים): החשש הראשון הוא, שמא כשהשתמשתי בביטוי "פונקציונר" התכוונתי לקשור - בין דעת-השו"ע על התיחסות פונקציונרית כלפי הקב"ה - לבין דעת ליבוביץ שאותה ביטא על ההתיחסות הזו כשהשתמש כמוני באותה המילה: "פונקציונר"; החשש השני הוא, שמא לא רק כשהשתמשתי במילה "פונקציונר" התכוונתי לייחס לשו"ע את גינוי ההתנהגות האנושית שאותה גינה גם ליבוביץ כשהשתמש במילה "פונקציונר", אלא שמא גם לגבי תפיסות-התפילה הכלליות - אשר בהן החידה לא עסקה כלל - התכוונתי לייחס לשו"ע את אלו של ליבוביץ. שים לב, שעל מנת להצדיק את הכותרת "איפכא מסתברא" אתה זקוק - לא רק לחשש (הבלתי מנומק) השני הנ"ל - אלא גם לחשש (הבלתי מנומק) הראשון הנ"ל, שכן בלעדיו - לא היה לחשש השני מאיפה להתחיל, כי מה פתאום שתכרוך בתוך החשש השני - את ליבוביץ דווקא - ולא את ג'ון לנון למשל?

ובכן, האמנם הכותרת "איפכא מסתברא" היתה מבוססת על חשש (בלתי מנומק) כפול?
 
ישנה אימרה סינית:

כשהזקן מצביע על ההר, יש מי שרואה את ההר, ויש מי שמסתכל על האצבע.
ליבוביץ לא בא ללמד בלשנות. הרעיון בביטוי פונקציונר הוא כפי שאמרתי לך כדי להגחיך את מי שמאמין בקב"ה כמיטיב עם העולם, וכיו"ב.
תאר לך במקום פונקציונר היה אומר כלב היית מחפש הגדרות לכלב, ובודק איך זה היה מתקשר לענינינו?
הוא הרי אמר דברים ברורים, באותם קטעים שאמר פונקציונר: "כל החיטוט בשאלות, כגון : "האם ברא ה' את העולם [...] יש בו הרבה מן המיתולוגיה ומהגשמת ה' [...] העיקר: שהשם ית' אינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף" "שהוא 'מצוי אמת' ואינו ספק צרכיו של האדם".

אגב גם ב"חידה" שלך פחות התעמקתי בפרטיה ובדקדוקיה ויותר היה חשוב לי השלכותיה (שעלולים לחשוב שהשו"ע מסכים עם ליבוביץ בתפיסת התפילה שלו) בין אם התכוונת לזה ובין אם לא .
 
וישנו פתגם טיבטי עתיק שהולך ככה:

כשבאצבעו הפצועה - אוחז הילד סכין ענקית - וצועק לאמו "תראי איזו סכין יפה מצאתי", אז האימא חושבת - לא על יופיה של הסכין הענקית - אלא על האצבע השותתת דם...

הכותרת "איפכא מסתברא" יועדה לפצוע את החידה, בו ברגע שהכותרת הנ"ל פורסמה כתגובה להודעת החידה - לא כתגובה להודעת ליבוביץ; אלא שבדיעבד הסברת, שכל זה קרה מאחר ובשגגה חששת (ללא נימוק), שמא כשהשתמשתי בביטוי "פונקציונר" התכוונתי לקשור - בין דעת-השו"ע על התיחסות פונקציונרית כלפי הקב"ה - לבין דעת ליבוביץ שאותה ביטא על ההתיחסות הזו כשהשתמש כמוני באותה המילה: "פונקציונר". יוצא אפוא, כי מה ששימש לך בתור בסיס ראשוני שעליו אתה העמדת את החשש הנ"ל, הוא הזהות שישנה - בין המילה הספציפית "פונקציונר" שבה השתמש ליבוביץ - לבין המילה הספציפית "פונקציונר" אשר מצויינת בנוסח החידה; אם כך, אז כשניסחת את הכותרת "איפכא מסתברא" היה עליך לשכוח מהקונטקסט הכללי של הפיסקה שבה השתמש ליבוביץ במילה "פונקציונר", ולהתרכז אך ורק במובן המילולי הספציפי של המילה "פונקציונר" - הן אצל ליבוביץ והן אצל נוסח החידה! למה? כי זה היה הבסיס המשותף היחיד בין ליבוביץ לבין החידה, שעליו אתה העמדת את הקשר שעשית - בין הדיעה של ליבוביץ לבין הדיעה המיוחסת לשו"ע במסגרת החידה - אודות התיחסות פונקציונרית לקב"ה! הבסיס המשותף שבין ליבוביץ לבין החידה - לא היה איזשהו קונטקסט כללי משותף - אלא הבסיס המשותף היה אפוא אך ורק המילה הספציפית "פונקציונר", ולכן היית אמור להתרכז אך רק במשמעות הספציפית של מילה זו - הן אצל ליבוביץ והן אצל נוסח החידה.

חשוב-נא לרגע: אילו החידה היתה "מי חשב שזו חוצפה להתייחס לקב"ה בתור דמיורגוס", והיית מנסה לקשור בין הדמיורגוס הזה לבין הדמיורגורס שבו השתמש ליבוביץ במשפט שציטטת (ושבו הזכיר ליבוביץ גם את "פונקציונר" כזכור), אז האם היית מעלה על הדעת לומר, שכשכתבתי דמיורגוס התכוונתי לבעל-חסדים העוזר מרצונו החופשי? הלא תסכים איתי שלא יתכן להעלות זאת על הדעת, משום שהדימוי של דמיורגוס - הוא דימוי שלילי - ממש לא דימוי של בעל חסדים העוזר מרצונו החופשי! אז כך גם הדימוי של "פונקציונר" - איננו דימוי של בעל-חסדים העוזר מרצונו החופשי - אלא דימוי של מי שממונה למלא על כורחו את התפקידים שהוטלו עליו: החל מעבודות גינון ושיטור, וכלה בגביית מס ובשאר עבודות פקידותיות.

לגבי שאלתך על הכלב: הבה נניח, שליבוביץ היה כותב באיזושהי פיסקה: "הכלב הוא ידידו הנאמן של האדם, אך זה עדין מאד מגונה לכנות את ראש העירייה: יא-כלב", בעוד שאני הייתי חד איזושהי חידה: "מי חשב שזו חוצפה לקרוא לעבר ראש העירייה: יא-כלב? פתרון: ג'ון לנון"; כעת הבה נניח עוד, שהיית מאד לוקח ללב את השימוש המשותף שלי ושל ליבוביץ במילה "כלב", ואז היית משתמש בזה כבסיס שעליו היית מעמיד איזשהו חשש (בלתי מנומק) החושש שמא אני מנסה לקשור - בין הדיעה המיוחסת בחידה לג'ון לנון לבין דעת ליבוביץ - אודות אי-הלגיטימיות שבהפניית הכינוי "יא כלב" כלפי ראש העירייה. אז לדעתי, כל זה - עדין לא היה יכול להוות עבורך נימוק על מנת לייחס לי את הדיעה הגורסת שגם ג'ון לנון סבור (כמו ליבוביץ) שהכלב הוא ידידו הנאמן של האדם, משום שלא היה לך שום נימוק שהיה מאפשר לך להשליך - מתוך עצם תוכן הפיסקה הכללית שבה הזכיר ליבוביץ את המילה "כלב" - אל תוכן החידה שבה היתה מוזכרת המילה "כלב". לסיכום המשל הזה: ברגע שאתה מתבסס על הבסיס המשותף שביני לליבוביץ - אז היה עליך לשים לב שהבסיס הזה הוא המילה הספציפית "כלב" ותו לא, ולכן לכל היותר היית יכול להשתמש בבסיס הזה כדי להעמיד איזשהו חשש (בלתי מנומק) החושש שמא אני מנסה לקשור - בין הדיעה המיוחסת בחידה לג'ון לנון - לבין הדיעה של ליבוביץ, מבחינת אי-הלגיטימיות שבהפניית הכינוי "יא כלב" כלפי ראש העירייה - אך ממש לא מבחינת היות היות הכלב ידידו הנאמן של האדם.

אלא אם כן תטען, שבעצם היו לך שני חששות (ולדעתי שניהם בלתי מנומקים): החשש הראשון הוא, שמא כשהשתמשתי בביטוי "פונקציונר" התכוונתי לקשור - בין דעת-השו"ע על התיחסות פונקציונרית כלפי הקב"ה - לבין דעת ליבוביץ שאותה ביטא על ההתיחסות הזו כשהשתמש כמוני באותה המילה: "פונקציונר"; החשש השני הוא, שמא לא רק כשהשתמשתי במילה "פונקציונר" התכוונתי לייחס לשו"ע את גינוי ההתנהגות האנושית שאותה גינה גם ליבוביץ כשהשתמש במילה "פונקציונר", אלא שמא גם לגבי תפיסות-התפילה הכלליות - אשר בהן החידה לא עסקה כלל - התכוונתי לייחס לשו"ע את אלו של ליבוביץ. שים לב, שעל מנת להצדיק את הכותרת "איפכא מסתברא" אתה זקוק - לא רק לחשש (הבלתי מנומק) השני הנ"ל - אלא גם לחשש (הבלתי מנומק) הראשון הנ"ל, שכן בלעדיו - לא היה לחשש השני מאיפה להתחיל, כי מה פתאום שתכרוך בתוך החשש השני - את ליבוביץ דווקא - ולא את ג'ון לנון למשל?

ובכן, האמנם הכותרת "איפכא מסתברא" היתה מבוססת על חשש (בלתי מנומק) כפול?
 
וישנו פתגם טיבטי עתיק שהולך ככה:

כשבאצבעו הפצועה - אוחז הילד סכין ענקית - וצועק לאמו "תראי איזו סכין יפה מצאתי", אז האימא חושבת - לא על יופיה של הסכין הענקית - אלא על האצבע השותתת דם...

הכותרת "איפכא מסתברא" יועדה לפצוע את החידה, בו ברגע שהכותרת הנ"ל פורסמה כתגובה להודעת החידה - לא כתגובה להודעת ליבוביץ; אלא שבדיעבד הסברת, שכל זה קרה מאחר שבשגגה חששת (ללא נימוק), שמא כשהשתמשתי בביטוי "פונקציונר" התכוונתי לקשור - בין דעת-השו"ע על התיחסות פונקציונרית כלפי הקב"ה - לבין דעת ליבוביץ שאותה ביטא על ההתיחסות הזו כשהשתמש כמוני באותה המילה: "פונקציונר". יוצא אפוא, כי מה ששימש לך בתור בסיס ראשוני שעליו אתה העמדת את החשש הבלתי מנומק הנ"ל, הוא הזהות שישנה - בין המילה הספציפית "פונקציונר" שבה השתמש ליבוביץ - לבין המילה הספציפית "פונקציונר" אשר מצויינת בנוסח החידה; אם כך, אז כשניסחת את הכותרת "איפכא מסתברא" היה עליך לשכוח מהקונטקסט הכללי של הפיסקה שבה השתמש ליבוביץ במילה "פונקציונר", ולהתרכז אך ורק במובן המילולי הספציפי של המילה "פונקציונר" - הן אצל ליבוביץ והן אצל נוסח החידה! למה? כי זה היה הבסיס המשותף היחיד בין ליבוביץ לבין החידה, שעליו אתה העמדת את הקשר שעשית - בין הדיעה של ליבוביץ לבין הדיעה המיוחסת בחידה לשו"ע - אודות התיחסות פונקציונרית לקב"ה! הבסיס המשותף שבין ליבוביץ לבין נוסח החידה - לא היה איזשהו קונטקסט כללי משותף - אלא הבסיס המשותף היה אפוא אך ורק המילה הספציפית "פונקציונר", ולכן היית אמור להתרכז אך רק במשמעות הספציפית של מילה זו - הן אצל ליבוביץ והן אצל נוסח החידה.

חשוב-נא לרגע: אילו החידה היתה "מי חשב שזו חוצפה להתייחס לקב"ה בתור דמיורגוס", והיית מנסה לקשור בין הדמיורגוס הזה לבין הדמיורגורס שבו השתמש ליבוביץ במשפט שציטטת (ושבו הזכיר ליבוביץ גם את "פונקציונר" כזכור), אז האם היית מעלה על הדעת לומר, שכשכתבתי דמיורגוס התכוונתי לבעל-חסדים העוזר מרצונו החופשי? הלא תסכים איתי שלא יתכן להעלות זאת על הדעת, משום שהדימוי של דמיורגוס - הוא דימוי שלילי - ממש לא דימוי של בעל חסדים העוזר מרצונו החופשי! אז כך גם הדימוי של "פונקציונר" - איננו דימוי של בעל-חסדים העוזר מרצונו החופשי - אלא דימוי של מי שממונה למלא בעל כורחו את התפקידים שהוטלו עליו (החל מעבודות גינון ושיטור וכלה בגביית מס ובשאר עבודות פקידותיות).

לגבי שאלתך על הכלב: הבה נניח, שליבוביץ היה כותב באיזושהי פיסקה: "ראש העירייה הוא בן-אלמוות, בעוד שהחוצפה לכנות את ראש העירייה: כלב - ראויה לכל גנאי"; עוד נניח, שאני הייתי חד איזושהי חידה: "מי חשב שזו חוצפה לקרוא לעבר ראש העירייה: כלב? פתרון: גנדי"; כעת הבה נניח עוד, שהיית מאד לוקח ללב את השימוש המשותף שלי ושל ליבוביץ במילה "כלב", ואז היית משתמש בזה כבסיס שעליו היית מעמיד איזשהו חשש (בלתי מנומק) החושש שמא - בכך שהשתמשתי באותה המילה "כלב" שבה השתמש ליבוביץ - ניסיתי לקשור, בין הדיעה המיוחסת בחידה לגנדי - לבין דעת ליבוביץ - אודות החוצפה שישנה בהפניית הכינוי "כלב" כלפי ראש העירייה. אז לדעתי, כל זה - עדין לא היה יכול להוות עבורך נימוק על מנת לייחס לי גם את הדיעה הנוספת - הגורסת שגנדי גם סבור (כמו ליבוביץ) שראש העירייה הוא בן אלמוות, משום שלא היה לך שום נימוק שהיה מאפשר לך להריק - את כל תוכן הפיסקה הכללית שבה הזכיר ליבוביץ בין השאר גם את המילה "כלב" - אל תוך תוכן החידה שבה היתה מוזכרת המילה "כלב". לסיכום המשל הזה: ברגע שהתבססת על הבסיס הלשוני המשותף שביני לליבוביץ - אז היה עליך לשים לב שהבסיס הזה הוא המילה הספציפית "כלב" ותו לא, ולכן לכל היותר היית יכול להשתמש בבסיס הזה כדי להעמיד איזשהו חשש (בלתי מנומק) החושש שמא אני מנסה לקשור - בין הדיעה המיוחסת בחידה לגנדי - לבין הדיעה של ליבוביץ, מבחינת אי-הלגיטימיות שבהפניית הכינוי "כלב" כלפי ראש העירייה - אך ממש לא מבחינת השאלה האם ראש העירייה הוא בן אלמוות.

אז ככה גם בנמשל: בציטוט הראשון שהבאת כתב ליבוביץ שני דברים: ראשית - שיש לגנות את התפיסה הגורסת שהקב"ה מתערב בעולם, ושנית - שיש לגנות את התפיסה הגורסת שהקב"ה הוא פונקציונר. אז אתה לקחת ללב את השימוש המשותף שלי ושל ליבוביץ במילה "פונקציונר", והשתמשת בזה כבסיס שעליו העמדת חשש (בלתי מנומק) החושש שמא - בכך שהשתמשתי באותה המילה "פונקציונר" שבה השתמש ליבוביץ - ניסיתי לקשור, בין הדיעה המיוחסת בחידה לשו"ע לבין דעת ליבוביץ - אודות אי-הלגיטימיות שישנה בהתיחסות פונקציונרית לקב"ה. אז לדעתי, כל זה - עדין לא היה יכול להוות עבורך נימוק על מנת לייחס לי גם את הדיעה הנוספת - הגורסת שהשו"ע גם סבור (כמו ליבוביץ) שהקב"ה איננו מתערב בעולם (ובמיוחד שהוא אינו רב-חסד העוזר מתוך רצונו החופשי), משום שלא היה לך שום נימוק שהיה מאפשר לך להריק - את כל תוכן הפיסקה הכללית שבה הזכיר ליבוביץ בין השאר גם את המילה "פונקציונר" - אל תוך תוכן החידה שבה מוזכרת המילה "פונקציונר". לסיכום הנמשל: ברגע שהתבססת על הבסיס הלשוני המשותף שביני לליבוביץ - אז היה עליך לשים לב שהבסיס הזה הוא המילה הספציפית "פונקציונר" ותו לא, ולכן לכל היותר היית יכול להשתמש בבסיס הזה כדי להעמיד איזשהו חשש (בלתי מנומק) החושש שמא אני מנסה לקשור - בין הדיעה המיוחסת בחידה לשו"ע - לבין הדיעה של ליבוביץ, מבחינת אי-הלגיטימיות שישנה בהתיחסות פונקציונרית לקב"ה - אך ממש לא מבחינת שאלת התערבות הקב"ה בעולם.

אלא אם כן תטען, שבעצם היו לך שני חששות (ולדעתי שניהם בלתי מנומקים): החשש הראשון הוא, שמא כשהשתמשתי בביטוי "פונקציונר" התכוונתי לקשור - בין דעת-השו"ע על התיחסות פונקציונרית כלפי הקב"ה - לבין דעת ליבוביץ שאותה ביטא על ההתיחסות הזו כשהשתמש כמוני באותה המילה: "פונקציונר"; החשש השני הוא, שמא בשימוש שעשיתי במילה "פונקציונר" התכוונתי לייחס לשו"ע - לא רק את גינוי ההתנהגות הפונקציונרית לקב"ה שאותה גינה גם ליבוביץ כשהשתמש במילה "פונקציונר", אלא שמא התכוונתי לייחס אז לשו"ע גם את תפיסות-התפילה הכלליות - אשר בהן החידה לא עסקה כלל אך עסק בהן ליבוביץ באותה הפיסקה שבה הוא הזכיר בין השאר גם את המילה "פונקציונר". שים לב, שעל מנת להצדיק את הכותרת "איפכא מסתברא" אתה זקוק - לא רק לחשש (הבלתי מנומק) השני הנ"ל - אלא גם לחשש (הבלתי מנומק) הראשון הנ"ל, שכן אם הוא לא היה עולה אצלך - אז קל וחומר שגם החשש השני לא היה אמור לעלות אצלך.

ובכן, האמנם הכותרת "איפכא מסתברא" היתה מבוססת על חשש (בלתי מנומק) כפול?
 
ואוו לקחת את זה נורא קשה

לא היית לי כל כוונה לפגוע, לא בך ולא בחידתך, נהפוך הוא...(מתוך הסיידים שלהגשש) הרי אמרנו ש"איפכא מסתברא" היא בס"ה שאפשר גם לומר הפוך.
ואני חשבתי שהסכין הענקית היא דווקא בביטוי "פונקציונר".

אתה חס על החידה שלך שבין לילה היתה, ובין לילה אבדה, ואני לא אחוס על אמונת ישראל שעלולה להיפגע מההשוואה שעשית (גם אם לא התכוונת להשוואה גורפת)
 
לא! זה הפתגם הטיבטי היחיד הידוע לי על אצבע


רק הפתגם הטיבטי הנ"ל על האצבע, היה יכול לשמש עבורי קונטרה לפתגם הסיני שנתת על האצבע.

"איפכא מסתברא", אין פירושו ש"אפשר לומר" הפוך, אלא פירושו ש"מסתבר" הפוך. כשאתה ניסחת את הכותרת הבומבסטית "איפכא מיסתברא" התכוונת אפוא לומר, שמתוך דברי השו"ע - שאותם ציטטתי בתגובתי שאליה אתה הגבת בכותרתך הבומבסטית הנ"ל - מסתבר הפוך מהדיעה שאותה ייחסתי לשו"ע בתגובתי הנ"ל. לכן שאלתי אותך: איך מסתבר הפוך? מתוך דבריך היה ניכר, שמה שגרם לך לחשוב שמסתבר הפוך - אלו המילים "רוב חסדיו" המופיעות בשו"ע בסעיף ה שאת חלקו ציטטתי בתגובתי הנ"ל, אז על כך שאלתי אותך: האמנם בנוסח של החידה ושל פתרונה אתה מזהה ניסיון מצידי לייחס לשו"ע את הדיעה שהקב"ה אינו רב-חסד? אז על כך ענית לי, שהיה לך חשש בלתי מנומק - שאכן זה מה שניסיתי לעשות. אז על כך שאלתי אותך בסוף תגובתי האחרונה: האם לא מדובר למעשה בחשש בלתי מנומק כפול? על כך אגב, טרם קיבלתי ממך תשובה.

לגבי טענתך שהסכין הענקית היא הביטוי "פונקציונר": נכון שזו סכין ענקית; אבל כבר הבהרתי, שאתה עצמך היסכמת בתשובה 9 שהשו"ע סבור שמתפלל המשתמש בסכין הענקית הזאת וחושב לעצמו "הקב"ה הוא פונקציונר שלי" הוא מתפלל חוצפן. אם כן, הואיל ולך מותר לחשוב שלדעת השו"ע - מתפלל שמשתמש בסכין הענקית הזאת - הוא חוצפן, אז גם לליבוביץ מותר לחשוב שאדם כזה הוא חוצפן.

אתה טוען שאני חס על החידה שלי. האמנם? ממש לא! אין לי שום בעיה שהיא תידקר אפילו עשרות פעמים, כולל וידוא הריגה. אין לי בעיה עם זה, כי ממילא הכל נועד להיות וירטואלי ולא לשקף חלילה איזו כוונה אישית. כל זה היה ברור לי מראש, ובמיוחד לאור הבהרתך בהודעתך הקודמת - שיותר משהתכוונת לבקר את החידה עצמה - התכוונת בעצם לבקר את ליבוביץ. דא עקא, שהכותרת "איפכא מסתברא" התפרסמה בתפוז כתגובה להודעת החידה ולא כתגובה להודעת-ליבוביץ, וזה מה שהתחיל בעצם את כל הדיון בין שנינו. למעשה, הבעיה היחידה שיש לי בכל הדיון הוירטואלי הזה, היא בכישלון שלי להבין אותך עד הסוף, ולא בהכרח באשמתי. הנה למשל, בסוף הודעתך הנוכחית אתה מבקר את "ההשווואה שעשיתי" (מבלי שהתכוונתי). אבל הרי עצם ההנחה שלך ש"עשיתי השוואה", היתה כזכור מבוססת על איזשהו חשש בלתי מנומק. על כך שאלתי אותך בסוף הודעתי האחרונה איזושהי שאלה, אך טרם נעניתי.
 
גם "מסתבר הפוך" לא כזה בומבסתי

לגבי מי שאומר "הקב"ה הוא פונקציונר שלי" אני הרי אמרתי שהביטוי פונקציונר הוא חירוף וגידוף וליבוביץ הגה את הביטוי הזה כדי להגחיך את מי שמאמין באל שמיטיב עם העולם, אבל אתה התעקשת ואמרת: "הבה נניח היפותטית, שבאיזשהו עולם היפותטי, היה קיים איזשהו מוכר-חיטים היפותטי (גוי או יהודי לא משנה), שהיה חושב לעצמו: "הקב"ה הוא פונקציונר שלי", אז האם לדעת השו"ע מוכר-החיטים הזה הוא חצוף? ואנא ענה לי הפעם על מוכר החיטים ההיפותטי, לא על מוכר השעורים" לא השארת לי ברירה ואמרתי בסדר הוא חוצפן. אבל הוספתי שאף מתפלל לא עולה בדעתו להתפלל, ובו בזמן לחרף ולגדף. אז עכשיו אתה מדביק לי את הביטוי הזה, כאילו אני המצאתי אותו? "הואיל ולך "מותר [...] אז גם לליבוביץ מותר" מספיק מהקונדסים.
לגבי ההשואה הרי הוספתי: "(גם אם אתה לא התכוונת להשוואה גורפת)" כלומר גם אם התכוונת להשוואה מוגבלת, עלול מישהו לעשות השוואה גורפת.
 
בומבסטי כשאינך מסביר האם מסתבר בגלל "2" חששות

אתה שוב חוזר וטוען ש"הביטוי פונקציונר הוא חירוף וגידוף". אז אשוב ואזכיר את תגובתי על כך: "נכון. ליבוביץ מסכים איתך! ולכן הוא כל כך מגנה את אותם בני אדם המתייחסים לקב"ה בהתיחסות פונקציונרית כזו - אשר (לטעמו של ליבוביץ) היא ממש חירוף וגידוף - לא פחות מכפי שהביטוי 'פונקציונר' הוא חירוף וגידוף! הרי בדיוק בגלל שליבוביץ סבור - שההתיחסות הפונקציונרית הזו של אותם בני אדם כלפי הקב"ה - היא בבחינת חירוף וגידוף, לכן ליבוביץ סבור שהכינוי הכי יאה להתיחסות הזו של אותם בני אדם (לא של ליבוביץ) - הוא הכינוי המגונה: 'התיחסות לקב"ה כפונקציונר': כינוי זה יאה להתיחסות זו - והיא יאה לכינוי זה, בבחינת הלך הזרזיר אצל העורב, ומצאה ההתיחסות המגונה הזו את הכינוי המגונה הזה, ומשום כך השתמש ליבוביץ בביטוי המגונה הזה - כדי להביע את סלידתו המוחלטת מההתיחסות הפונקציונרית המגונה הזו של אותם בני אדם כלפי הקב"ה, סלידה שאינה נופלת מסלידתך מעצם השימוש בביטוי המגונה 'פונקציונר' - שהנו כאמור ביטוי מגונה גם בעיני ליבוביץ".

אתה שוב חוזר וטוען "שאף מתפלל לא עולה בדעתו להתפלל, ובו בזמן לחרף ולגדף". אז אשוב ואזכיר את תגובתי על כך: "נכון! אבל הרי החידה לא טענה שיש מתפללים המעלים על דעתם לחרף ולגדף, והיא אפילו לא טענה שיש מתפללים המתיחסים לקב"ה כפונקציונר! באמת אולי אין כאלה בכלל, אבל זה עדין לא אומר שההתיחסות לקב"ה כפונקציונר (אם בכלל יש התיחסות כזו אצל אי-אילו מתפללים) אינה התיחסות חצופה".

אתה שוב חוזר וטוען: "ליבוביץ הגה את הביטוי הזה". אז אשוב ואזכיר את תגובתי על כך: "לא. הביטוי 'פונקציונר' היה קיים עוד לפני שנולד ליבוביץ".

אתה טוען: "אז עכשיו אתה מדביק לי את הביטוי הזה, כאילו אני המצאתי אותו?" ובכן, לא אתה המצאת אותו, אבל גם ליבוביץ לא המציא אותו. כאמור, הביטוי הזה היה קיים עוד לפני שליבוביץ נולד.

אתה מצטט אותי כמי שאומר לך: "הואיל ולך מותר [...] אז גם לליבוביץ מותר", על זה אתה מגיב "מספיק מהקונדסים". על כך אני אומר, שאילו היית מצטט את דבריי במלואם אז היית נוכח שאין שום קונדסים. הריני אפוא לצטט את המשפט המלא שלי אליך: "הואיל ולך מותר לחשוב שלדעת השו"ע - מתפלל שמשתמש בסכין הענקית הזאת - הוא חוצפן, אז גם לליבוביץ מותר לחשוב שאדם כזה הוא חוצפן".

אתה שוב חוזר וטוען: "ליבוביץ..[התכוון] להגחיך את מי שמאמין" במי "שמיטיב עם העולם". אז אשוב ואזכיר את תגובתי על כך: "ובכן, דעתך הנ"ל על ליבוביץ היא לגיטימית, אבל אין לה שום קשר לחידה, שהרי החידה ופתרונה אמרו בסך הכל את הדבר אשר עליו אתה עצמך היסכמת בתשובה 9".

אתה טוען "גם אם התכוונת להשוואה מוגבלת, עלול מישהו לעשות השוואה גורפת". אם כן יוצא שהיו לך שני חששות בלתי מנומקים: החשש הבלתי מנומק הראשון הוא, שהתכוונתי - לפחות - לעשות השוואה מוגבלת. החשש הבלתי מנומק השני הוא, שמישהו יקח את ההשוואה המוגבלת הזאת, ויעשה ממנה השוואה גורפת. שים לב שאף אחד מהחששות האלו אינו מנומק: החשש הראשון - אינו מנומק, כי מתוך עצם זה שהשתמשתי במילה "פונקציונר" שבה השתמש גם ליבוביץ, לא נובע שהתכוונתי לקשור - בין דעת-השו"ע על התיחסות פונקציונרית כלפי הקב"ה - לבין דעת ליבוביץ שאותה ביטא על ההתיחסות הזו כשהשתמש כמוני באותה המילה: "פונקציונר". החשש השני - גם כן אינו מנומק, כי גם אם היית מצליח לאמת את החשש הראשון הנ"ל, עדין מזה לא יכול לנבוע החשש החושש שמא לדעתי השו"ע מסכים עם תפיסות-התפילה הכלליות - אשר בהן החידה לא עסקה כלל אך עסק בהן ליבוביץ באותה הפיסקה שבה הוא הזכיר בין השאר גם את המילה "פונקציונר".

אז האמנם היו לך שני חששות בלתי מנומקים?
 
מצדי שיהיו 20 חששות

אתה רוצה לומר שאתה הגית את הרעיון להשתמש בביטוי "פונקציונר" בלי שראית שגם ליבוביץ משתמש באותו ביטוי כלפי האל שמיטיב עם העולם?
 
אוקי אך כדי להבינך עד הסוף עלי לדעת מה הם היו

וכמה היו, והאם יש להם נימוק: אם יש נימוק - אז אנא הגד מהו; אם אין נימוק - אז אנא הגד זאת, על מנת שזה ישמש לי אות לסיים את הדיון, כי ברור שלא ניתן להתווכח עם מי שמודה שלטיעוניו (או לחששותיו) אין נימוק.

אתה חוזר ושואל: "אתה רוצה לומר שאתה הגית את הרעיון להשתמש בביטוי 'פונקציונר' בלי שראית שגם ליבוביץ משתמש באותו ביטוי כלפי" מי "שמיטיב עם העולם?"

על כך עניתי לך כזכור (בהודעתי שכותרתה "לגבי החשש"), ואני מצטט:

"זה בערך כמו לשאול האם הביטוי 'חוצפה' עלה בדעתי בלי קשר לליבוביץ [שהשתמש בביטוי הנ"ל כלפי מי שבא בתביעות לקב"ה]. ליבוביץ לא המציא את הביטויים 'חוצפה' ו'פונקציונר', כך שלפחות מבחינת הכרונולוגיה של התפתחות הלשון העברית, אין מניעה עקרונית לנסח את החידה הזאת [תוך שימוש בשני הביטויים הנ"ל] בלי קשר לשום ליבוביץ. בשלב הזה, אתה יכול אמנם לנסות לערוך איזושהי חקירה ארכיאולוגית קטנה, ולנסות לברר איתי: אילו דמויות ריחפו בראשי כשניסחתי את החידה לפני כמה שבועות טובים: ובכן כדי שאוכל לתת לך על כך תשובה מדוייקת, אצטרך אולי לעשות היפנוזה. אבל על דמות אחת אני יודע באופן ודאי שהיא ריחפה אז בראשי - מבלי שאצטרך לעשות שום היפנוזה, והדמות הזו - היא מחבר השו"ע, שהרי היא היא פיתרון החידה! האם גם דמותו של ליבוביץ ריחפה אז [בראשי]? והאם גם דמותו של ג'ון לנון? או שכן - או שלא, אבל מה שבטוח - אולי! ומה שעוד יותר בטוח - זה שלכל החקירה הארכיאולוגית הזאת אין שום קשר לנוסח של החידה ושל פתרונה!"

סוף ציטוט.
 
מבחינתי הוויכוח תם מזמן

אני לא חושב שאני צריך לתת דין וחשבון מדוע חששתי, או חשדתי,
בדיוק כמו שהשומר לא צריך לנמק מדוע הוא מבקש מאחד הנכנסים לפתוח את תיקו, בפרט אחרי שמצא שם סכין גדולה וחדה...
 
לגיטימי שתסרב לנמק את חששותיך.

אבל יש לזה מחיר: ברגע שלזה הדן איתך יתברר שאתה מסרב לנמק את טענותיך כלפיו, בין אם בגלל שטענותיך מבוססות על חששות בלתי ניתנים לנימוק, ובין אם בגלל כל סיבה אחרת, אז זה שדן איתך יפסיק להתעניין בטיעוניך כלפיו. אם אתה מוכן לספוג את המחיר הזה, אז זאת הכרעה שלך. רק להבא כדאי שתבהיר זאת מראש, עוד בראשיתו של הדיון, כדי שיהיה לקטוע אותו כבר בראשיתו, מה שיחסוך ביטים וזמן מסך.
 
למעלה