ימי הביניים

הוא לא אמר אלא שההלכה היא המכנה

המשותף היחיד (ולכן הדבר היחיד האובייקטיבי). וכיצד מה שהבאת סותר זאת ?
 
<

עובדה שההלכה היא למעשה זו שפילגה בין זרמים שונים ביהדות. ולא רק בין זרמים שונים, אף בתוך היהדות הרבנית - ההלכה היא זו שפלגה ומפלגת בין הקבוצות. ליבוביץ הציג ניתוח היסטורי מוטעה, והתרוץ שלפיו הוא לא דן על היסטוריה אלא על יסוד הדת הוא הבל גדול. יהדות חז"ל לא יצרה את הדבר שעליו היא מושתתת אלא יצרה מהפכה ביהדות קיימת.
 
וכי לפני ההלכה לא היו פלגים ?

וכי לא היו מלחמות אחים ? למעשה נדמה לי שהזמן היחיד שהיתה אחדות זה בתקופת יהושע. לא ההלכה פילגה אלא להיפך חסרונה גרם לפילוג. טבעי הדבר שבעת הגיבוש שלה יש פוליטיקה ותככים ואפילו אם יש כוונות טובות ואולי אפילו בייחוד כשיש כוונות טובות אך חוסר סבלנות. בגלל זה היה צורך בבית דין שאיש לא יחלוק עליו. אנרכיה זה לא טוב.
 
לאחריה היו פחות.

לא סתם החזקנו מעמד 2000 שנה. איפה היום הקראים ? והשומרונים כבר התחילו לייבא כלות מאוקראינה.
אנרכיה גן עדן ? אתה לא רואה את העולם מסביבך ? למה 99 אחוז רשעים יש בעולם ? ושאני אומר רשעים אני מתכון לאנשים שלא מענין אותם מה שמעבר לעולמם הדמיוני. אתה מוכן לאנרכיה באמת ?
 
כמובן מה שאמרתי על אוכלוסיית העולם

זה לא דברים מבוססים. זה רושם שלי ובהגזמה. בפועל אנשים עוסקים "בשלהם". רובם לפחות.
 
-

- מי זה "החזקנו"?

- הקראים חיים ביננו. רוב או מיעוט מעולם לא היווה אינדיקציה לכלום.

- אתה לארג' עם בני אדם. רובם אינם יכולים להיות רשעים. הרוב הוא בינוני, ולא במובן של התניא.


- מהי אנרכיה בעינייך?
 
החזקנו זה אותם שקיימו מצוות כפי שמוכרות לנו

הקראים חיים ובאמריקה יש שמגלים בהם ענין, אך הם אינם הרבה יותר מפח זבל של יהודים שמחפשים פורקן. בלי היהדות איש לא היה משתין לכיוון שלהם.
וכי להתעלם מהאמת זה לא רשע ? אין רשע גדול מכך. אני מאמין שכל אדם מכיר את האמת. אבל אולי אני ממש טועה. כל יום אני מביט בעולם ואומר זה לא ייתכן. מנסה למצוא נק' זכות לאנושות. אך האם יכול להיות שאנשים כל כך שונים ממני ? האם אני יצור מהחלל החיצון שרק אני מכיר באמת ? האמת היא כאן שאיננו יודעים כלום.
אז אדם שמתעלם מקונו, ודאי יתעלם ממך ומהסבל שלך. לחשוב אחרת זו יהירות.
אנרכיה זה בלי חוקים (זו ההגדרה הקלסית). אם אתה מתכון למצב שלפני שאול, אז ודאי שזה גן עדן. אבל אני לא רואה אפשרות אפילו קרובה לריאלית שזה יקרה בימינו.
אולי אתה מגדיר אנרכיה אחרת ?
 
מיהו "קונו"? הוא מחוץ לשיח הדתי!

ואולי זו טובת כולם שכל אחד ידאג רק לעצמו?
חוץ מזה מה הקשר אמת? יש לך בעיה אישית שאתה לא יודע איך להחליט מה לעשות. כמו כל תיכוניסט משועמם בחופש הגדול הנוכחי. מה הקשר אמת? יש לך בעיה אישית ומצאת פתרון. פתרון לבעיות אישיות היא אמת?
 
לא אתה מתבלבל

לקב"ה בהחלט יש מקום בשיח הדתי. מחוץ לשיח הדתי אין לזה מובן. תתרכז.
בעיה אישית שלי ? טוב כנראה שכל השאר יודעים מספיק. רק אני מוזר כזה שחושב שמה שמופיע מולי הוא הבל הבלים ואינו בעל ערך.
הבעיה האישית שלי מעסיקה הרבה פילוסופים משחר ההיסטוריה. רק שבחיי היום היום אנו רואים אנשים יהירים שמתעלמים ממנה לגמרי. חיים בתוך עולם משלהם עם גבולות מאוד צרים שהם גובלים לעצמם ושם הכל ברור.
 
העניין הוא לא שזו בעיה אישית שלך

גם אם זו בעיה כלל אנושית זו עדיין בעיה אנושית חסרת ערך.
 
להוזים כמוך היא חסרת ערך

השקר מאפשר לך לפעול. אני לעומת זאת צנוע מול -לוהי ולא מפחד מהתוצאות.
 
נכון אני טוען שאין טוב ורע בעולמו של הצנוע

הבל הבלים הכל הבל. אתה מחפש בכוח למצוא מה טוב ומה רע ולא שם לב ששיטתך בנויה על כשל לוגי. אתה חושב שאימצת את תורתו של קאנט אבל מי כמו קאנט יגיד לך שמה שאתה מנסה להחיל - חל רק על עולמך. ואגב לפי שיטתך גם לך אין "ערכים" אם תחשוב על זה טוב. אתה פועל מתוך מה שאתה סבור שהוא טבעך והוא שאתה מוכרח לראות במשהו טוב (לדבריך שעליהם אני חולק והפרכתי אותם).
 
לא נכון. האדם לא חייב להכיר בטוב

האדם יכול לא להיות אדם ערכי. אני מכיר בטוב ולא במשהו שהוא טוב
 
כתבת יש אצלי. אצלי

יפה אמרת שכל מה שאתה רואה אינו טוב. מדוע אתה צריך יותר מזה?
 
אני לא צריך יותר מזה.

אבל במשפט הזה קיימת המילה "טוב". ואני בוחר בטוב ויודע מה הוא לא הטוב.
 
למעלה