כנראה שצריך לצטט שוב את מילותיו המדויקות של ל' על קיום האל

זה נקרא "טענו בחטים והודה לו בשעורים".

אם לא מצאת סתירה בין הפשט של דברים אלה למה שאמר ל' במקום אחר ראוי שלא תאמר את דבריך בשם ל' אלא בשם עצמך.
 

אלי כ ה ן

New member
זה נקרא "מה ענין שמיטה אצל הר סיני"

מה עניין פירוש רש"י שהיצגתי, לעניין החיטים והשעורים?

אני היצגתי את פירוש רש"י, רק כדי להוציא מדעת אלו הסבורים שדברי ליבוביץ הם חד-משמעיים: ואכן, פירוש רש"י (הבלתי מופרך) מראה שדברי ליבוביץ אינם כה חד משמעיים כפי שניתן לחשוב. מתי הם יוכלו להיחשב כחד-משמעיים? רק כאשר יוכח שפירוש רש"י מופרך.
 

אלי כ ה ן

New member
אלא"כ כוונתך ששגיא טען אונטולוגיה ולבוביץ הודה באפיסטמולוגיה

אבל זה נראה לי טרויאלי, שהרי גם שגיא עצמו בסוף דבריו, רומז לליבוביץ שיש לחזור למסלול האונטולוגי שעליו הוצגה השאלה מלכתחילה, משמע שגם שגיא שם לב לזה.
 
"אצל קאנט אין אונטולוגיה"

אצלי אישית יש אונטולוגיה ולכן אני במצב קשה יותר מליבוביץ'. שכן אני יודע שלמרות שהעולם הוא מבחינתי יש הקיים גם מחוץ להכרתי הרי שלגבי אלוהים איני יכול לדעת. אני לא יכול להסתתר מאחורי האידיאליזם האפיסטמולוגי של' מסתתר מאחוריו.
 

אלי כ ה ן

New member
כלומר קאנט לא עסק באונטולוגיה. אך לא מוכח ששלל "דבר-כשלעצמו"

ליבוביץ התכוון שבדת איננו עוסקים באונטולוגיה, כפי שקאנט לא עסק בה. בדת עוסקים רק במצוות ובהכרת החובה לקיימן.
 

אלי כ ה ן

New member
האמנם תתכחש לעובדה שליבוביץ מודה שקאנט לא שלל "דבר כשלעצמו"?

ולמרות שקאנט לא שלל (זה מוסכם אפילו על ליבוביץ), ליבוביץ אומר שלקאנט "אין" אונטולוגיה, אמור מעתה: ליבוביץ רק מתכוון שבהגותו של קאנט "אין" שום דיון על אונטולוגיה. אבל זה שאין דיון, לא אומר שקאנט חשב שאין "דבר-כשלעצמו".
 

אלי כ ה ן

New member
דבר אחד בטוח: "לקנט אין אונטולוגיה" כלומר אצלו אין דיון עליה

ליבוביץ בכלל לא נכנס לשאלה האם קאנט חשב שיש דבר כשלעצמו.
 

אלי כ ה ן

New member
זאת פרשנותך בעוד שפרשנותי היא שקאנט לא דן על אונטולוגיה.

על כל פנים, גם אם נפרש לפי פרשנותך, עדין המסקנה שתצא מכך - תהיה לא שהשם אינו קיים אונטולוגית - אלא תהיה רק שלא ניתן לדון על האונטולוגיה של השם, אבל הרי על זה יחתום גם מי שטוען שהשם נמצא מחוץ להכרה.
 

אלי כ ה ן

New member
גם האומר ה' קים אונטולוגית חוץ-להכרה מודה שלא ניתן לדון עליו

זה שפלוני חושב שלא ניתן לדון על ה' (כי "לא ישיגוהו משיגי הגוף ואין לו דמיון כלל" וכו'), לא אומר שפלוני חושב שאין השם.
וכל זה אפילו לשיטתך, שקאנט חשב שלא ניתן לדון על אונטולוגיה. אבל האמת יורה דרכו, שכוונת ליבוביץ ("לקאנט אין אונטולוגיה") הייתה רק לומר שאצל קאנט אין דיון על אונטולוגיה, אבל גם ליבובץ מודה שקאנט לא שלל דבר כשלעצמו.
 
למעלה