מסורת- צריך את זה?? סקר קצר

המסורת הצליחה לפלג את העם

על איזה אחדות עם את מדברת? אם לולי המסורת לא היו הבדלים בין העדות בני אותו עם. ודוקא המסורת תרמה לאותה גזענות שבטית בין אשכנזים לספרדים. שאין בנמצא נישואי תערובת מלבד סוג ב` כמובן רק אצל חרדים.
 

התמ-ים

New member
בלי המסורת - לא היה בכלל עם יהודי

לפחות לא העם שאנחנו מכירים היום. ושוב אתה חוזר לדוגמא של התנשאות של אנשים מסויימים. בלי קשר ליהדות שלהם.
 
ומה הועיל עבורך היהודי כעם ?

מלבד מלחמות ``מנשה את אפרים ואפרים את מנשה יחדיו המה *על יהודה* בכל זאת לא שב אפו ועוד ידו נטויה``
 
מה הועיל העם היהודי...

הוא משמש בדיוק לסיבה בשלה אתה נמצא כאן. עם זו מסגרת חברתית. ומסגרת חברתית אמורה לאפשר לחברים בה זכויות ולספק הגנה. בהתחשב במסורת שלנו קיום העם היהודי כעם חשוב עוד יותר כי יש לנו תפקיד, שיכול להתממש רק במסגרתו ובסייועה של מסגרת גדולה כזו.
 
למפוזר ומפורד בין העמים

ניקרא בפיך עם ? חוסר האחדות כעם בייחס לשאר האומות מצליח לעורר את ישני עפר. והאם הגיזענות שאין כמוה בכל ארץ מצרים לרוע. האם זאת היא אותה מסגרת חברתית המיוחלת? וסתם כך אף שעושה חסד אך רק עם חברותיה, עכ``ז החסידה טמאה היא לכם
 
מפוזר ומפורד בים העמים ובכ"ז

היו תכתובות, והתייעצויות הלכתיות מקצות תבל עד לקצוות האחרים בין קהילות שונות. אם יורשה לי רק להזכיר בשנית שהגזענות החלה מאלו שלא שמרו את המסורת. היא לא היתה מספיק מודרנית, היום ערכים נחשבים יותר - קפיטליזם ועליונות חברתית ומעמדית, אז מנותר לחטוף תינוקות, ויש אנשים שנחשבים יותר ופחות בגלל החזות, כי אי מי שכח את הערכים הבסיסיים של המסורת...
 
לצערי הגזענות שכיחה ביותר אצל חרדים

ואותם התכתבויות שהיו בין הארצות רק מעידות על חוסר פשרנות ועל פילוג פנימי. ואבוי למרא דאתרא שנהפך למרא וחוצינא. וההתכתבות האחרונה בתימן, חרמות של קהילות ירושלים והרב קוקו בראשן נגד הדרדסים
 
לא זוכרת שהגדרתי חרדים ככאלו

שהולכים לפי המסורת. אני לא מגדירה אנשים לפי הלבוש והסטאטוס החברתי, זה קיטלוג בדיוק כמו גזענות. כדי להיות שומר מסורת (במובן המילולי, לא החברתי כיום) לא צריך ללבוש שחור, צריך לקיים הלכה למעשה. לכן חרדי גזען פספס בעיני את המהות בדיוק כמו חילוני גזען . אני לא חושבת שחילוקי דעות מעידים על פילוג באופן השלילי בו אתה מציג אותו. האופן שבו מתייחסים אליהם הוא כזה. הלא גם בין בית הלל ושמאי היו מחלוקות ובכל זאת שניהם נחשבו יראי שמיים , ולא היססו מלחתן בינהם את בניהם ובנותיהם. אתה מוכן להסביר את העניין האחרון שהזכרת ?
 
נו. אם כבר הזכרת את מחלוקות

בית שמאי ובית הלל, לא אוכל להתעלם מהעובדה, שכאשר נדרשו לעמוד למנין הלל היה משתמט. ועל כי היה הלל כפוף ויושב כאחד התלמידים היה אותו יום קשה בעיניהם כיום שנעשה בו העגל. ולא עמדו למנין עד שבית שמאי הרגו בהם והשאר עמדו עליהם ברמחים ובחרבות
 
אם יש לך גישה למאגר תלמוד ירושלמי

כמדומני באתר ממרא או סנונית, נסי לחפש צירוף ``בן גרון`` או *י``ח דבר*
 

the ror

New member
../images/Emo45.gif, קראתי את השירשור ורציתי לציין

שדעתי לחלוטין כדעתך בעניין...ונראה שחסכת לי המון תגובות...
 
תלוי למה מתכוונים במסורת

אם מסורת היא מה ששומר על אחדותנו כעם (קרי החגים למשל) - אני בעד ומשתדלת לשמור. אם מסורת היא מנטליות - אז תלוי מהי אותה מנטליות. כפי שאני רואה את המנטליות התימנית, שבראש ובראשונה משמעה צניעות ואהבת האדם באשר הוא אדם, ללא ספק שאני בעד לשמרה. אם מסורת משמעה קיום כללים ארכאיים שכתב אדם כלשהו לפני אלפי שנים ושאין להם שום נגיעה לעידן בו אנו חיים, ובחלקם מאוד משבשים את החיים, אם מסורת משמעה פגיעה בכבוד האישה או בכבוד הצעירים ואולי גם בכבוד מי שאיננו יהודי (כל הדברים שמעולם לא אפיינו את יהודי תימן) - למסורת כזו אני מתנגדת ושומרת ממנה מרחק.
 

שושי 13

New member
אני מתפלאה עליכם יאמאנים

מאיה הביאה נושא/ים מאד מעניין ואתם לא ממש -
אז ככה מאיה מהי מסורת? - נכון, מסורת היא ערכים מסויימים מהווי החיים וכן מהדת, שעוברים מאב לבן או מדור לדור. בשביל מה טוב לשמור? לא ממש יודעת לענות לך על זה, כי אני כבר לא שומרת. אבל אישית אני חושבת שבכל עם עדה וכו' יפה לשמור על מסורת - אני היום מתגעגעת לימים שהייתי מסורתית. חוץ מזה שאלת מלאן שאלות מעניינות ביחד - למשל המנהגים הדתיים, הייתי פותחת לזה שירשור נפרד. רק מה שמפליא אותי שאין קהל שמגיב כאן לנושאים ואני תמהה להבין מדוע?
 
התחילי להציע קהווה ותראי איזו

היענות תקבלי. ואל תהיי דן חסכן בחואיג`
 
תקבלו ../images/Emo26.gif"אצלינו בתימן"...

הבן שלי הגדול (היום בן 23) כשהיה קטן - בכל פעם שרציתי לרתק אותו וללמד אותו משהו חדש - הייתי אומרת לו "אצלינו בתימן היו עושים ככה".... בעוד בעלי (הפולני) היה מלמד אותו בדרכים יותר קונבנציונליות ("צריך", "לא ככה עושים" וכדומה...) ואז יום אחד בלילה - הילד מבקש לעשות "אבטיית קצף". היות ואמא לא בבית - אז האבא מכין את כל מה שצריך. ואיך פולני ממלא אמבטיית קצף? נכון - קודם ממלא מים ורק אחורי זה שם את הסבון...
אז הילד (רבע פולני, ירוק עיניים) נושא עיניים לאבא שלו ואומר לו: "לא, אבא... ככה לא עושים... אצלינו בתימן היו שמים קודם כל את הקצף ורק אחר כך ממלאים את המים... ככה עושים קצף באמבטיה"... מיותר לציין שכל מחאותיו של בעלי שבתימן לא היו אמבטיות קצף לא הועילו... אבל, מאז הוא היה מקפיד לצרף לכל חוויה לימודית את המשפט "אצלינו בפולין".... והבן שלי היום? להגיד שהוא מחובר למסורת? ממש לא... אבל, בטוח מרגיש יותר תימני מפולני, ולמרות שיצא "לבניה" לאללה - לא מוכן לוותר על "קובנה" עם "חילבה" ובטח שלא מוותר על "זום"... לשאלותיך: ====== בשביל מה טוב לשמור מסורת? - "דע מאין אתה בא ולאן אתה הולך"... בשביל מה רע לשמור מסורת? - לא חשבתי על זה, אין לי תשובה ואני חושבת שאין בשמירה של המסורת כל רע, כל עוד אנחנו לא נשארים תקועים מאחורה. אבל, זו כבר שאלה פילוסופית - כי יש חילוקי דעות על כך שהמודרניזציה אכן מקדמת את המין האנושי... על מה בתרבות התימנית הייתי מוותרת? לא יודעת, כי לא מכירה מספיק. אולי על הקולניות שלנו... מצד שני - לא. מאד שמחתי לפגוש ב"תחתית" של לונדון קבוצה של תימניות מראש העין, שהגיעו לשם בטיול מאורגן... זה עדיף על גרמנית... על מה לא הייתי מוותרת? על האוכל, על השירים, על חוש ההומור, על הפשטות חסרת ה"פלצנות" ועל החום... על איזה מנהג דתי הייתי מוותרת ועל איזה לעולם לא? זה פשוט - הייתי מוותרת על כל מה שאני לא מקיימת - או, שבעצם לא הייתי מוותרת על כלום, כי בלאו הכי אני לא מקיימת... אבל, ברצינות: חתונה = רק יהודית. ברית מילה = לא מוותרים. חגים = לא מוותרת על אף אחד, כולל יום כיפור, שהוא היום המועדף עלי בשנה (לא שאני מקפידה לצום...) ורק עוד הערה קטנה על המסורתיות של התימנים - זה שהתימנים אכן שומרים על המסורת - מהמפורסמות הוא. אבל, עם כל זה, אני כל פעם נפעמת לגלות עד כמה מדובר באנשים פתוחים ביחס לעדות אחרות בכל מה שקשור למנהגים... אולי זה בגלל שאנחנו כמעט ולא שיפוטיים?
 
למעלה