הבהרות..
ראשית מוסכם על שנינו, לפחות לנושא דיון זה, כי שימושנו במילים "מאנישות ואנושיות" על נושאים , אשר מלכתחילה אין השפה יכולה לבטאן, הוא לצורך מסבר עין ותו לא מידי..
לעניין גישתי היהירה כלפי האקדמיה.. זה אינו, אלא גישתי הביקורתית כלפי האקדמיה, תתאם יותר. ביקורת אינה יהירות, אלא היפוכה המובהק.
הבהרה, שהייתה צריכה להיות בתחילת כניסתי לפורום: אין כניסתי לפורום זה באה, אלא כדי לשמוע ולא להשמיע. אני באמת בא ללמוד, על ידי כך שאני מחווה את דעתי, ואתה את שלך, ובהאבקות זו, ומתוכה, תצא תורה (לא במשמעה התורני). על אף שמשפטיי החלטיים, מפני שהם החלטיים אצלי, הם לא נאמרים מתוך כוונה כי שכינה יוצאת מגרוני, או בוא ו"נראה אותך", או אחרים, מפריכים אותה, אלא מתוך הכוונה (בכנות!) "ולוואי ותפריכוה", שכן כך היא דרכה של תורה (שוב באותו מובן סוגריימי).
בעניין מובאתך מדיליה: "תודעת קיומו..וכו", היה צ"ל: תודעת "קיומו" או אי "קיומו" וכו', ושגיאת ניסוח שלי היא זו.
לגבי "האני" וטרנסצנדניוטו הקנאטיאני, שוחחנו על זה בעבר, ואין צורך לשוב על דעתי ככלב השב על קיאו.
קאנט מוכן לומר קיים רק על הפנומנה, זו אמת. ועל "הקיים" או ה"לא קיים" במרכאות שלי, שוב מפאת אותה דלות שפה שאין אנו יכולים לבטאה, אין הוא אומר דבר, אלא טוען שהוא מעבר להבנתנו, אבל בהחלט לא לתודעתנו. וזו זו היא טענתי.
אשר לדעתי, אוציאך בתקווה מאפילה (ובתקווה גדולה יותר שתפריכה כאמור) תודעת המושג טרנסצנדנטיות, שאיננה קשורה לאל, היא זו המוטבעת בתודעתנו א-פריורית, ואינה קשורה להבנתנו אותה, אלא היא זו שעומדת וקיימת לכשעצמה. בהיות כך, היא כפויה עלינו. יחד עם זאת העובדה שאני בתודעתי מכיר את המושג הזה, היא אינדפרנטית לגביי משתי סיבות עיקריות: האחת שאינני יכול להבין אותה, אלא היא תודעתי, ללא שום קוגניקציה. ושנית, אין היא יכולה "להוכיח דבר". ועל אף ששתי סיבות אלו הן טאוטולוגיות, מכל מקום חשובה האבחנה בין שתיהן, לצורך מסבר עין.