סופן של החנויות הלא-וירטואליות הולך ומתקרב...

חשיפה - חשיבותה ודרכים להטמעה נכונה

מאת: ספי סהר פורסם: 12/12/2008 עדכון אחרון: 14/12/2008

מאמר זה עוסק בהדרכה נכונה של חשיפת גורים לעולם.
המאמר הוא שכתוב של תשובות לשאלות שנתן ספי בפורום klavlav.org
http://www.klavlav.org/community/forum/forum_posts.asp?TID=1573&PN=1

לרוב בעלי החיים, כולל בני האדם, קיים במהלך ההתבגרות תהליך הקרוי בשם "סוציאליזציה".
תהליך הסוציליזציה נמשך במהלך התבגרותו של הכלב ומהווה את ההסתגלות הבסיסית הראשונית לגורמים שונים כגון כלבים זרים, בני אדם, בעלי חיים, רעשים ולמעשה – כל עולמם.
אם ההיכרות הראשונית היא נעימה ולא מאיימת, הכלב יפתח לגורמים אלה גישה חיובית ורגועה במהלך כל חייו.
אם הכלב חווה תהליך סוציאליזציה לקוי או חסר, הוא יגדל ככלב חששן ואף תוקפן לגורמים הרבים אליהם לא נחשף כראוי.

כעקרון כל מפגש ראשוני צריך להיות חוויה נעימה לכלב. התקופה הקריטית ביותר של התהליך מתחילה בגיל שלושה שבועות ומסתיימת בגיל שלושה חדשים וחצי בערך.
לאחר גיל שלושה וחצי חודשים, וככל שהגור יגדל, ילך ויסגר "חלון ההזדמנויות" לעיצוב אופיו והכלב הופך לפחות ופחות "ניאטרלי". מכאן - שהסיכויים שיגיב לגורמים חדשים בפחד או תוקפנות גובר ככל שהגור מתבגר.
מסיבה זו בגילאים אלו של הגור אני ממליץ ללקוחותיי לעזוב את המשמעת ולהתמקד בחשיפה. לא כי אי אפשר ללמד את הפקודות בגיל זה על בסיס חיובי, אפשר גם אפשר ואף רצוי אבל החשיפה חשובה יותר ולרוב האנשים אין מספיק זמן ויוצא שהאחד בא על חשבון השני...
הקונפליקט הגדול ביותר שמתעורר בעניין זה הוא נושא המערכת החיסונית: וטרינר ממוצע ימליץ לך להרחיק את הכלב ממוקד פוטנציאלי למחלות (כלבים, חיות אחרות ולכלוך) אך אישית אני מעדיף בגזעים מסויימים המיועדים לעבודה והדרייב הגבוה שלהם הופך אותם לסיכון לאחרים ולעצמם (לדוגמא פיטבול, מלינואה וג'אק ראסל. אך יותר הכוונה לגורים שבאופיים הם בעלי דרייב גבוה, זה יכול להיות כל גזע ובמיוחד הגור בעל הדרייב הגבוה ביותר מתוך השגר.)
אני מעדיף שהגור שלי יחטוף פרוו מאשר שלא ייחשף בצורה מושלמת אם לדעתי חוסר חשיפה מסכן אותו יותר.. אבל אני מאמין שהגישה האידיאלית לכלבי בית ממוצעים היא איפשהו באמצע - לחשוף את הכלב אך בצורה מבוקרת. כלומר לאפשר לכלב מפגש עם מגוון כלבים מחוסנים ובריאים, אזורים ציבוריים נקיים, נסיעה בתחבורה ציבורית ושאר ירקות.
לאחר חשיפה נכונה הגור יהפוך לכלב יציב ונוח ואז אפשר לפנות את הזמן לעבודה על משמעת מעולה.
כעת אתאר כיצד לבצע חשיפה נכונה עם גור בשלב הסוציאליזציה:

רקע: בכלביים וביונקים רבים אחרים (טורפים שונים, פרימטים ועוד) אנו מגדירים את שלבי ההתפתחות העצביים והנפשיים של הגור במספר שלבים, אני אגע בקצרה בראשונים:
השלב העוברי- מתייחס לשלב בו הגור נמצא ברחם אימו: מחקרים שונים מצביעים שבשלב העוברות העובר מושפע מגורמים חוץ רחמיים, ואולי אף חוץ אמהיים שישפיעו על התפתחותו כגור.
שלב הינקות (מההמלטה ועד 13 יום) - הגור לומד לינוק ומגלה ומפתח את יכולותיו הפיסיות ככלב.
שלב הזהות (מ-13 יום ועד שלושה שבועות), הוא שלב ההחתמה -הכלב לומד לזהות עצמו ככלב - קיום קשר אינטנסיבי עם כלבים אחרים הוא הכרחי וקריטי. הגור לומד התנהגויות ודפוסי התקשרות בריאים עם אחיו ואחיותיו לשגר.
שלב הסוציאליזציה (חברות) שלושה שבועות עד 12-14 שבועות – אשר בו עוסק מאמר זה.
מעתה והלאה חלים שלבים נוספים בחיי הגור הקשורים בהתייצבות אופיו והתבגרותו ובנייתם של יצרים שונים עד לשלב הבגרות.

בתחילתו של שלב הסוציאליזציה (שלושה שבועות ועד גיל חודש וחצי) קיום קשר עם כלבים נוספים הוא קריטי לגבי יכולתו של הכלב לתקשר ולהתנהג עם בני מינו לכן מקובל להפריד גור מהשגר
רק בגיל 6 שבועות. רוב המגדלים היום, מלבד מגדלים לכלבי עבודה, לא מקפידים על חשיפה לגורמים נוספים בשלב שעד למכירת הגור. לכן נותרת לבעל הגור החדש תקופה קצרה ביותר של בין חודש לחודש וחצי של חשיפה מבוקרת ונכונה.

כיצד לבצע חשיפה מבוקרת:

1) על הגור להיות שרוי במצב יציב עם סביבתו: כלומר עליו להיחשף לסביבתו (ביתו) בצורה מלאה לפני שנחשוף אותו לתנאים חדשים.
גישה חדשה של מספר כלבני עבודה גורסת כיום כי אם הכלב לא יקבע לעצמו סביבה יציבה במהלך כל שלב הסוציאליזציה אלא יחליף סביבה לעתים קרובות, הוא יגיע לרמה מעולה של יציבות ואומץ.
איני שולל את הגישה זאת לגמרי אבל אני חייב להדגיש ולהזהיר: לפעמים היא מוציאה תוצאות לא רעות ולפעמים הורסת גורים לחלוטין. מדובר בשיטה שלא הוכיחה את עצמה ברוב המקרים שנתקלתי בהם. על כן עליכם לקבוע לכלב שיגרה ותנאים קבועים: זמני ארוחות קבועים, נוהגים קבועים, מקום קבוע לישון בו וכו'. כאשר הגור מרגיש בטוח ונוח בביתו החדש אנו יכולים לעבור לשלב הבא:

2) הגדרת היצרים הדומיננטיים המפעילים את הגור: בכדי שנוכל לגרום לכל חוויה להיראות חיובית בעיני הגור עלינו להבין מהם הגורמים המניעים אותו לפני כן ולפתח אותם: בדוק מה הגור שלך הכי אוהב בהתבסס על היצרים:
א. אכילה- איזה סוג צ'ופרים הגור הכי אוהב,
ב. צייד-משחק: פפירול, כדור, חבל, סמרטוט וכו' ולמד את הגור לשחק בהם,
ג. נהיגות\התנהגות חברתית: אהבתו של הגור אליכם ועידודכם ויחסכם אליו.

לאחר שהגדרתם מה היצרים החזקים ביותר אצל הגור, נסו להגביר אותם קצת - תנו צ'ופר מסויים רק לעיתים רחוקות וגירמו לכלב להתאמץ בשבילם. למשל החביאו צ'ופר מתחת לכרית ותנו לו למצוא אותו, תנו לו צ'ופר לאחר ביצוע התנהגות מסויימת רצויה ועוד. בקיצור, למדו את כלבכם להתאמץ בכדי לזכות מכם לתשבוחות.
כאשר תגיעו לשלב בו תוכלו לגרום לכלבכם לעשות דברים שלא היה עושה בדרך כלל עבור צ'ופר, משחק, ליטוף או עידוד - רק אז עיברו לשלב הבא:

3) חשיפה מבוקרת בבית ובסביבה הקרובה לבית: לפני שאנו מוציאים את הגור לסביבה זרה כדאי לחשוף אותו לגורמים שעלולים להיות בעייתים במגרש הביתי שלו. כלומר לפני שאנו מביאים את מוחמד (או רקסי) אל ההר אנו מביאים את ההר אליו (-: . הביאו אנשים חדשים (לכלב) אל ביתכם והפגישו את הגור עימם, חישפו אותו לחפצים שונים, צעצועים מרעישים, שואבי אבק, והקלטות של רעשים שונים מהרחוב והשטח.
כל זאת עשו תוך הקפדה על העקרונות הבאים:

א'- חופש הגישה: על הכלב לנוע וליצור אינטראקציה ראשונית וחיובית בחופשיות ומרצונו. אין למשוך, לדחוף או להרים על הידיים את הכלב פיסית. על האובייקט להיות סטטי או נע לכיוון המנוגד לגור.

ב'- מרחק אדישות: בהתבסס על חוקי אדיגר (ראו ערך "חוקי אדיגר") אשר קבע שלכל בעל חיים תחום אדישות, חשדנות, בריחה ותקיפה ביחס לגורם מסויים, עליכם לשאוף להציב את הגור בקצה תחום האדישות שלו - במרחק בו הגור מבחין בגירוי אך אינו נסוג או נובח\מגרגר ומשם לגרום לו להתקרב בכוחות עצמו ומרצונו תוך שימוש בצ'ופר. כלומר, נסו לקרב את הגור אל אובייקט החשיפה (הגורם שאנו רוצים לחשוף אותו אליו) תוך מתן צ'ופר בכל פעם שהוא מתקרב עוד כמה צעדים.

ג'- החלפה לדחף הרצוי: כל יצר הוא רדום וכשהוא בא לידי ביטוי, הוא נקרא דחף. ישנם דחפים שלא יכולים להתקיים במקביל בצורה מלאה. דוגמא טובה לכך הם דחף הבריחה (המנעות) ודחף הצייד או דחף האכילה. כלומר כשאתם גורמים לכלבכם לאכול או לרדוף אחרי כדור הוא לא יעסוק בבריחה והימנעות לפחות לא כשם שהיה עושה ללא כדור או מזון. לכן לפני שאנחנו מציגים את אובייקט החשיפה כדאי "להחליף" ליצר הרצוי- לגרות את הכלב עם המזון או הכדור.
כעיקרון, כאשר נוצר שיפור בהתנהגות הרצויה אנו מצ'פרים.

ד'- הנדס הצלחה ותגמל עליה: הגור לא חייב להסתער לזרועות שואב האבק השואג ולרבוץ עליו בפעם הראשונה או השנייה בה הוא פוגש בו. גם משחק בכדור בסמוך אליו יעשה את העבודה... (כדור, פפירול, מזון וכ"ו). רעשים יש להגביר בהדרגה ובהחלט כדאי להשתמש בהקלטות.
התקרבות ספירלית אל האובייקט תהיה הדרגתית ולא פרונטלית ופתאומית. התקדמות אל עבר האובייקט שעשוי להיתפס כבעייתי צריכה להיעשות בצורה ספירלית (מעגלית) ולא ישירה. הסיבה לכך היא שכשהגור נע אל עבר האובייקט בקו ישר האובייקט הופך למרכז תשומת הלב של הגור והגור שוקל האם הוא מהווה איום או טרף. אך כשהגור נע במעגלים הולכים וקטנים סביב האובייקט בעקבות משחק או צ'ופר הוא מתקרב אל
 
המשך:

ד'- הנדס הצלחה ותגמל עליה: הגור לא חייב להסתער לזרועות שואב האבק השואג ולרבוץ עליו בפעם הראשונה או השנייה בה הוא פוגש בו. גם משחק בכדור בסמוך אליו יעשה את העבודה... (כדור, פפירול, מזון וכ"ו). רעשים יש להגביר בהדרגה ובהחלט כדאי להשתמש בהקלטות.
התקרבות ספירלית אל האובייקט תהיה הדרגתית ולא פרונטלית ופתאומית. התקדמות אל עבר האובייקט שעשוי להיתפס כבעייתי צריכה להיעשות בצורה ספירלית (מעגלית) ולא ישירה. הסיבה לכך היא שכשהגור נע אל עבר האובייקט בקו ישר האובייקט הופך למרכז תשומת הלב של הגור והגור שוקל האם הוא מהווה איום או טרף. אך כשהגור נע במעגלים הולכים וקטנים סביב האובייקט בעקבות משחק או צ'ופר הוא מתקרב אל האובייקט מבלי לתהות יותר מדי על קנקנו והצ'ופר הוא שהופך להיות מרכז העניינים. גם אינטנסיביות הגירוי צריכה להתגבר בדרגה – לדוגמא, לפני שאתה לוקח גור לשוק הומה אדם עליו להפגין ביטחון מלא עם שניים שלושה אנשים זרים סטטיים וגם בתנועה, שקטים וגם קולניים. דוגמה נוספת - הכר לכלבך ארנב, ורק אחר כך חנות חיות, פינת חי וספארי וכן הלאה... קולות ורעשים יש להגביר בהדרגה.

4. התנהגות רצויה: הקפידו שהגור מגיב בצורה רצויה אל הגירוי (ידידותיות\אדישות) ולא בתוקפנות או פחדנות. אם תקפיד על הכללים המוזכרים לעיל סביר שלא תיתקל בהתנהגות כזאת אך במידה וכן ונתקלתבתוקפנות שאינה מבוססת על פחד, גער בגור ונתק אותו מהגורם מיידית. את הגור אוחזים בידיים ומרימים אותו במהירות מהרצפה. הניתוק המהיר מהרצפה ביחד עם געירה בקול עמוק יעשו את העבודה עם רוב הגורים. אולם אין לחבק את הכלב במקרה הזה וכל כפותיו צריכות להיות מונחות באוויר. אפשרויות נוספות הן לתקן אותו באמצעות משיכה מהירה בקולר או ניעור קל בעור העורף. חשוב שכל פעולות התיקון הללו ילוו בגערות רמות (בטון אסרטיבי ולא "צעקני" כדי שלא נפחיד את הגור).
במידה וההתנהגות היא מבוססת פחד והגור לא מתעניין בצ'ופר מספיק בכדי להתקרב אל האובייקט, הסר את הצ'ופר וחלוף על פני האובייקט בקצב קבוע ומהיר מבלי להתייחס אליו בכל חשיבות.
המשך להחזיק את קצה הרצועה ותוליך את הכלב כפי שעשית כל הטיול. לאחר מקרה כזה המתן פרק זמן בין שתי דקות ליומיים וחזור אחורה אל שלב א' ואל קצה תחום האדישות. את זמן ההשהיה שבמהלך הזמן הזה נצל להעלאת הגור את הדחף לגורם החיובי. כלומר – נענוע מהיר בכדור על חוט בתוספת רעש נשיפה, נפנוף בפפירול, הצמדת צ'ופר לאף הכלב והרמת הצ'ופר באוויר יחזקו ברוב המקרים את הדחף המניע את הכלב להשיג את הצ'ופר ויגרמו לו לריכוז מחודש בפרס ולא באובייקט.

5. התייחסות למערכת החיסונית של הגור: קחו בחשבון את המערכת החיסונית החלשה יחסית של הגור שעדיין לא קיבל את כל חיסוניו. הקפד שהגור לא בא במגע עם צרכים של בעלי חיים וכלבים לא מחוסנים ומשוטטים, אבל הזהר שלא תגרום לגור לפחד מהם בגלל עקשנותך להימנע מהם. סעיף זה בעייתי מעט ולכן אני מוסיף בסוף מאמר זה את הערותיה של הווטרינרית ד"ר קליר ברקאי.
6. הדרגתיות וסבלנות: אף פעם על תעייפו מדי את הגור או תמאיסו עליו את הצ'ופר. כשאתה משיג התקדמות בדרך כלל זה הזמן לחזור הביתה. ההתקדמות תמיד תהיה הדרגתית וסבלנית. אל תיחפזו כדי לא לשבש את התהליך ולגרום נזק.

7. יציאה לשטח: עכשיו אחרי שהגור התרגל לגורמים בסיסיים בסביבת מגוריו, אנו יכולים להתחיל להוציא אותו לפגוש שטחים חדשים תוך הקפדה על העקרונות המפורטים לעיל ועל הדרגתיות, הדרגתיות, הדרגתיות!!!
חשוב לחשוף את הכלב לסביבה זרה לפני שאנו חושפים אותו לגורמים זרים בסביבה זרה. לדוגמא לפני שאני לוקח גור לגן שעשועים הומה ילדים משתוללים אני מביא אליו הביתה ילד או שניים ומוודא שהוא חש בטוח ומתנהג איתם כראוי. רק אחר כך אני מוציא אותו בבוקר לגן שעשועים ריק ומוודא שהוא מפגין בטחון בגן שעשועים על כל מתקניו וברזיותיו... בצהריים למחרת אני חוזר לגן כשהוא מכיל מספר ילדים ומציב את הכלב בשוליו ומעודד אותו להתקרב לקהל וכן הלאה...

ולסיום,
רשימת אובייקטים המומלצים לחשיפה:
בני אדם, מכל הסוגים, הגילים, הצבעים, והמינים, והתלבושות
כלבים, " ; ; ; ; "
בעלי חיים שונים.
מדרגות
מדרגות נעות
מעליות
כלים חשמליים
רעשים במיוחד קולות נפץ
כלי רכב
מקומות הומי אדם
ים,
מקורות מים שונים,
קליניקה של וטרינר בלי בדיקה
בדיקה על ידי וטרינר
וכל דבר העולה על דמיונכם.


זכרו: הגורות של כלבכם לעולם לא תחזור והיא חוויה מיוחדת במינה. הקפידו שתהיה גם חוויה מהנה עבורכם ועבור כלבכם.

בהצלחה
ספי.ס
[email protected]
מאלף כלבים ומרצה לאילוף כלבים בבית דגן.



דברי הווטרינרית ד"ר קלר ברקאי לגבי תהליך חשיפה בטוח מבחינה בריאותית:
כדי להוסיף ולחדד את הפן הבריאותי המטריד הקשור לחשיפה יש לחזור ולציין מספר דברים:
ישנו פרדוקס בין חלון ההזדמנויות שהוא בעצם חלון הזדמנויות אל חזור, אשר אם לא נעשה בו את תהליך החשיפה כנדרש לא נוכל לשחזר מוכנות חושית וחווייתית של הכלב לצורכי למידה למשך כל חייו. מצד שני התקופה הזו עד גיל 14 שבועות חופפת כמעט לחלוטין לתקופה של החיסונים שבמהלכה הגור עדיין אינו נחשב מחוסן ויכול להדבק במחלות קטלניות ומפחידות כמו פרוו וירוס או כלבלבת.
ישנם הרבה בעלי כלבים הפותרים את הבעיה בכך שהכלב אינו יוצא החוצה ואינו נחשף עד תום החיסונים והם אומרים אחר כך כשיהיה בטוח יש זמן לחשוף אותו. אבל זו טעות! תקופת החשיפה היא תקופה קריטית בכך שאם הכלב לא נחשף לסביבה בתקופה זו יותר לא נוכל לשחזר את סוג ואיכות החשיפה ויכולות להיות הפרעות התנהגותיות שונות הבאות לידי ביטוי בעיקר בפחדנות.
לכן צריך לדעת כיצד נדבקים במחלות קטלניות להזהר מזה ויחד עם זאת לעשות עבודת חשיפה טובה ויסודית.
דרכי ההדבקה במחלות הקטלניות הן במגע ישיר עם כלב נגוע או נשא או במגע עם הפרשות כמו ליחה או צואה. שתן אינו מדבק. עלינו לקבוע כי במהלך הטיולים הכלב שלנו אינו מתרועע עם כל הכלבים האחרים בשכונה וכי אנחנו לא לוקחים אותו לטיול בפארקים כל עוד לא סיים את חיסוניו. יחד עם זאת עליו לפגוש כלב או שניים אחרים ולכן נבחר מראש כלב שאינו חשוף למקורות הדבקה רבים (אינו הולך לכל הפארקים בשכונה) וכלב בעל מזג נוח כדי שהמפגשים לא יהיו מאיימים אלא נעימים ועם כלב או כלבים אלה הגור שלנו יוכל לשחק. במהלך הטיולים שלנו נקפיד להיות קשובים לכלב כדי למנוע ממנו הרחה של צואה של כלבים אחרים.
בהצלחה, בברכה,
ד"ר קלר ברקאי
 
ודבר אחרון, אני ממליצה בחום על ביטוח בריאות לכלב

כשהם גורים זה זול יחסית ואין pre-excitation conduction
אחרי שעלת המכלאות עשינו את זה והצטערנו שלא עשינו את זה קודם.
זה עולה לנו בערך 800$ לשנה, ואנחנו מוציאים את הסכום הזה בכל מקרה, וכך אם יש סיבוך רציני אז זה ממש משתלם.
 

danakama10

New member
תודה רבה, את מקסימה!

האינפורמציה מאוד מועילה. את חלקה ידעתי, ולמדתי גם דברים חדשים.
על איזו חברת ביטוח את ממליצה?
 

danakama10

New member
הgiardia

מקורה מטפילים במים עומדים, אבל הם עוברים גם בצואה. הפרזיטים עטופים במעין שריון קשה שנותן להם זמן הישרדות גדול מאוד, ואם כלב נוגע (או בולע
) צואה נגועה, הוא ידבק. מספיק שהוא ידרוך על זה, ואז כשהוא מתגרד ומתלקק זה יגיע לפה שלו, והוא נדבק. גם את כל הבית צריך לעקר כדי שלא ימצא אף פרזיט - הרצפות, שטיחים, כל משטח שהכלב ישן עליו, הצעצועים של הכלב, קעריות האוכל שלו, לקרצף את הכלב טוב טוב בשמפו מיוחד כדי שעל הפרווה שלו לא ישארו פרזיטים. בקיצור, לא נעים.
לגורים אין עוד מערכת חיסונית חזקה ולכן הם עשויים להידבק מספר פעמים. עוד יותר לא נעים...
 

danakama10

New member
ועוד שאלה לגבי puppy socials

הלכתי להסתכל על אחד (בלי הכלבה) כדי לראות איך זה מתנהל, וזה באמת עושה רושם נחמד מאוד. כשיש לכלב תאונה, כל בעלי הכלבים מחזיקים את הכלב, ובעל הכלב מנקה אחרי הכלב שלו, וגם משתמש בספריי חיטוי.
אני תוהה אם זה לעניין לבקש מהאחראית להורות לכל אחד שהכלב שלו עושה קקי, לנקות את האחוריים של הכלב במגבון עם חומר חיטוי? הרי אם יש לכלב giardia או פרזיט אחר, מספיק שנשאר לכלוך קטנצ'יק, שיגיע לאף מרחרח אחר, וכך להתפשט הלאה. לי זה נשמע מצד אחד לגיטימי, בהתחשב בזה שכולם שם אמורים להיות גורים ולכן כנראה שלרבים יש/היה את הפרזיט, בחלק מהמקרים מבלי שהבעלים אפילו מודעים לכך. מצד שני זה נשמע לי קצת אנלי, תרתי משמע, ואני לא בטוחה אם כדאי לי להעלות את זה.
 
הייתי עם הכלב שלי המון פעמים בקבוצות האלה

כמעט אף פעם לא היה פיספוסים עם צואה, רק עם שתן, כי לוקח לכלב יותר זמן לעשות צואה, זה לא קורה בשניה, וכל העיניים של בעלי הכלבים והמאמנת עליהם אז לא זכור לי מצב כזה.

יש כלבים שיותר רגישים לגארדיה ויש כאלה שפחות, אם הכלב רגיש אז זה יחזור. למען האמת, עם הלברדורית הפסקתי לבדוק, היה, הלך, חזר, ובסוף חיינו עם זה... כשהיה לה אז טיפלנו אבל לא בדקנו כל יומיים... היא גדלה כאן עם שני ילדים קטנים, כולל המון נשיקות בפה, ואף פעם אף אחד לא נדבק.

יש לנו nationwide pet insurance
https://www.petinsurance.com

איזה זן כלב זה? בן כמה?
 

ranshe

New member
no pics didn't happen!

dog pics are always SHIRSHUR are a great way to improve morale on a hot Friday!
 
מעבר לארה''ב לצורך לימודים

היי
אני מפרסם את זה בכמה פורומים שקשורים לנושא אשמח לעזרה ממישהו שחווה את זה או שיודע לייעץ
לי ולבת זוג יש אזרחות אמריקאית, לפני כמה שנים גם עבדנו תקופה בעגלות ומאז חזרנו לארץ
היא התחילה ללמוד תואר ראשון במדעי בעלי החיים בכדי להמשיך לתואר שני בוטרינריה אך תנאי הקבלה בארץ לתואר שני מאוד קשים(ממוצע 90 ומעלה) ואנחנו שוקלים לעבור לארה''ב בכדי שהיא תוכל להמשיך שם ללימודי וטרינריה
השאלה היא איך זה עובד מבחינת מקומות הלימוד ? מאיפה מתחילים לחפש ?
האם ניתן לעבוד במקביל ולשלב חיים תוך כדי
כמה הלימודים יקרים?
איך אפשר לתכנן את זה.?
האם יש כאן אנשים שטסו ללמוד בחו''ל ביחד כזוג?
אני כיום מתעסק בעיקר במכירות, וחושב ללמוד מנהל עסקים, מה אני אוכל לעשות במקביל (לא רואה את עצמי חוזר לעבוד בעגלות וכו')
אשמח לשמוע
תודה
 

nogala1

New member
הסרט ״לעבור את הקיר״ נמצא באמזון פריים

זוהי קומדיה רומנטית אורתודוכסית ...
הוא נמצא תחת השם wedding plan ואנחנו אהבנו אותו מאד
 

placid1

New member
ראיתי לפני כשנה בקולנוע בטורונטו. נחמד,

אבל קצת יותר מדי פשטני/צפוי לטעמי.

בנטפליקס יש סדרה (עונה אחת) חביבה לקיץ, Good Girls.
 
להעיר את הפורום, מה דעתכם על מאמן הכדורגל התאילנדי?

מצד אחד הוא חסר אחריות לחלוטין, מי נכנס למערה עם 12 ילדים שלא יודעים לשחות בתקופת המונסונים? מצד שני הוא 'גיבור על' כי הוא הצליח לשמור אותם במצב טוב מבחינה בריאותית ובמיוחד נפשית מה שלצערינו אי אפשר להגיד על סיפור טיול המכינה הצבאית... האם אתם סומכים על המאמנים, מורים, מדריכים של ילדיכם? איך יודעים מתי נדלקות נורות אדומות? האם בתור הורים אתם מונעים מילדיכם פעילויות כאלה או אחרות כי אתם לא סומכים על ההנהגה?
מאיזה גיל ואיך משחררים?
 

debby12

New member
מנהל
בעיני חסר אחריות ואידיוט מושלם

ושום הישרדות שלהם לא מחפה על הטמטום שלו....

אצלנו בבית אני יחסית ה"רגועה", ואני יכולה להרשות לעצמי את הפריבילגיה כי אב הבית חרדתי ברמות. פעם כשאחת מהן היתה בת 6 או משהו, היא הלכה לשחק אצל חברה שגרה לא רחוק מאיתנו. שכונה שקטה, בקושי עובר פה אוטו בשעה.

בקיצור, הוא נזף בי על כך שלא הקפדתי לומר לאמא של החברה שאסור להן באיסור חמור לשחק בגינה הקדמית שלפני הבית אלא רק באחורית. לא בגלל שאין שם גדר והן ירוצו לכביש - יש... אלא בגלל החשש מחוטפים. משסיים לנזוף, התקשר לאמא של החברה כדי לחלוק את משנתו והיא שמחה שימחה גדולה למצוא בחור כלבבה והודיעה לו שהילדות שלה לא ישחקו לבד לא בגינה הקדמית ולא באחורית, מבחינתה עד גיל 30... .


על כל פנים - באת לי בזמן כי יש לי דוגמא. בחודש הבא יש לי איזה כנס עם פעילויות כיפיות "מהצד" שאחת מהן היא white water rafting. אני דווקא רציתי אבל אב הבית נזף בי שאי אפשר לסמוך על המדריכים/רמת הבטיחות וכו' ולוותר. אז וויתרתי. ילדות הבית במילא לא רצו (ינקו חרדות עם חלב אב כנראה).

לפעמים אני קוראת ידיעות כמו התאונה האיומה על האומגה בהונדורס השבוע של זוג בירח דבש שבה הבעל נהרג והאישה נפצעה קשה ואני חושבת לעצמי שאולי אב הבית צודק. לא שווה לאבד את החיים בשביל קשקוש כזה.
 

xbuffalomen

New member
גם אצלינו בבית הילד עומד בדום שתיקה בפינה

בשביל שלא ינזק וילמד שרק מי שאינו נוטל סיכונים תמיד דורך באותו המקום ...
 

iris mom of two

New member
חשבתי עוד

למזלי אני נמצאת המון בחברת בחורים ובחורות צעירים שאוהבים ספורט אתגרי. הילדים שלי גם בקטע, אבל לא עד כדי כך.
וכן ראיתי לא מעט פציעות לגפיים. כולל נושאי הפציעה שכל מה שמעניין אותם זה מתי כבר יוכלו לחזור לספורט.
מצד שני, רובם בריאים, חזקים, מוצלחים מכל הבחינות. יש לא מעט רופאים עורכי דין, מדענים ומהנדסים שעובדים קשה למחייתם, וככה משתחררים מקצת אדרנלין.
אני לא רואה אנשים מדוכאים, רואה התמודדות עם פחדים בצורה חיובית. כולל החלמה שלי מפחד גבהים. אני כן רואה אנשים שמספרים על היום הקשה ,להם מג'יפים במצב רוח על הפנים ויוצאים עם חיוך מאוזן לאוזן
 
למעלה