HouseAtreides
New member
הגדרה קוהרנטית (חלקית) של מה זה ה"אל"
אם נלך אחורה ליהדות של טרום ימי הביניים, נגלה שדמות האל לא היתה מופשטת/"נמצאת בכל מקום" כפי שהיא היום. האל הסתובב במרחב מוגדר היטב - הרקיע השלישי כמדומני, או השביעי, לא זוכר....... המרחב הזה היה בנוי כולו, חי, צומח ודומם, על אלמנטים של אש - שהחליפה את אלמנט המים בעולם שלנו. האל נראה כדמות אדם עם זקן שיושב בהיכל מפואר, על כיסא מלכות, וסביבו דמויות רבות, חלקן של בעלי חיים משונים שצורתם היתה אז ידועה היטב למאמינים, וחלקן אנושיות, שביצעו עבודות אדמיניסטרציה שונות. במקורות השתמרו עד היום המון איזכורים ורמזים עבים יותר או פחות לגבי העניין הזה. כמה מהם: חזון המרכבה של יחזקאל:....... מדוע האל מתואר אצלו כנוסע במרכבה? כי הוא השמיע את דבריו לגולי בבל, שבאותה תקופה סברו שייתכן שהאל לא רואה אותם, שכח מהם, כי הם רחוקים מדי ממקום מושבו. המרכבה נסכה בהם ביטחון: האל נייד מספיק כדי להגיע גם אלינו. ספר "חנוך": היה היה אדם בשם חנוך, שהאל בחר בו להפוך למלאך כדי לנהל את האדמיניסטרציה של העולם הזה. הספר מתאר את הטרנספורמציה הכואבת שחנוך עבר כדי להיות מורכב מאש במקום ממים. ספר חנוך לא התקדש ביהדות, כמובן, אבל פסוק אחד בספר "בראשית" מרמז שהסיפור היה ידוע היטב. "ארבעה נכנסו בפרדס": סיפור על כמה מהחבר'ה של חז"ל שהחליטו לעלות השמיימה ולראות במו עיניהם את אלוהים (ספורט מקובל באותה תקופה, לפחות עפ"י הסיפורים......) מונטי פיית'ון היטיבו לגלגל מצחוק ב"גביע הקדוש" המבוסס בין היתר על הסיפור הזה, שהגיע גם לנצרות. יש עוד, אבל..... מספיק להיום.
אם נלך אחורה ליהדות של טרום ימי הביניים, נגלה שדמות האל לא היתה מופשטת/"נמצאת בכל מקום" כפי שהיא היום. האל הסתובב במרחב מוגדר היטב - הרקיע השלישי כמדומני, או השביעי, לא זוכר....... המרחב הזה היה בנוי כולו, חי, צומח ודומם, על אלמנטים של אש - שהחליפה את אלמנט המים בעולם שלנו. האל נראה כדמות אדם עם זקן שיושב בהיכל מפואר, על כיסא מלכות, וסביבו דמויות רבות, חלקן של בעלי חיים משונים שצורתם היתה אז ידועה היטב למאמינים, וחלקן אנושיות, שביצעו עבודות אדמיניסטרציה שונות. במקורות השתמרו עד היום המון איזכורים ורמזים עבים יותר או פחות לגבי העניין הזה. כמה מהם: חזון המרכבה של יחזקאל:....... מדוע האל מתואר אצלו כנוסע במרכבה? כי הוא השמיע את דבריו לגולי בבל, שבאותה תקופה סברו שייתכן שהאל לא רואה אותם, שכח מהם, כי הם רחוקים מדי ממקום מושבו. המרכבה נסכה בהם ביטחון: האל נייד מספיק כדי להגיע גם אלינו. ספר "חנוך": היה היה אדם בשם חנוך, שהאל בחר בו להפוך למלאך כדי לנהל את האדמיניסטרציה של העולם הזה. הספר מתאר את הטרנספורמציה הכואבת שחנוך עבר כדי להיות מורכב מאש במקום ממים. ספר חנוך לא התקדש ביהדות, כמובן, אבל פסוק אחד בספר "בראשית" מרמז שהסיפור היה ידוע היטב. "ארבעה נכנסו בפרדס": סיפור על כמה מהחבר'ה של חז"ל שהחליטו לעלות השמיימה ולראות במו עיניהם את אלוהים (ספורט מקובל באותה תקופה, לפחות עפ"י הסיפורים......) מונטי פיית'ון היטיבו לגלגל מצחוק ב"גביע הקדוש" המבוסס בין היתר על הסיפור הזה, שהגיע גם לנצרות. יש עוד, אבל..... מספיק להיום.