הסיפורים
בס"ד "כנ"ל לגבי הסיפורים על זאוס - " ראיה לכך שיש בורא ניתן לראות לא רק ממעמד הר סיני. אלא גם מנס פורים ונס חנוכה. בכל המקרים הללו העידו אבותינו שבורא העולם עשה נסים לעם והם עשו מצוות לזכר הנס . http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/haramban-2.htm פירוט אודות קרב אמאוס – 165 לפנה"ס בקרב זה, גילה יהודה המכבי את כשרונו הצבאי. יהודה וצבאו (כ-3,000 חיילים) התמודדו הפעם מול שלושה מצביאים סוריים (ניקנור, גאורגיוס ותלמי בן-דורימיס). הצבא הסורי (שמנה 40 אלף חיילים) http://www.sikumim.co.il/sikumim/grade10/history2.htm "ומקץ שנה אסף (ליסיאס) לגדודים ששים אלף איש בחור וחמשת אלפים פרשים להלחם אותם. ויבואו ייהודה, ויחנו בבית צור, ויפגשם יהודה כעשרת אלפים איש... ויחגרו ויפלו ממחנה ליסיאס כחמשת אלפים איש ויפלו לפניהם. וכראות ליסיאס את המכה אשר היתה בצבאו... ויסע לאנטיוכיה וירב לאסוף חיל שכירים לעלות עוד פעם ליהודה. ויהודה אמר לאחיו הנה נגפו אויבינו נעלה לטהר את המקדש ולחנכו. ויקהל כל המחנה ויעלו הר ציון" (חש"א, ד, 37-28). באמצע הדף הזה. http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/mahanaim/kanel1-2.htm אתה רואה שהמכבים נלחמו מעטים מול רבים עבור קיום תורה ומצוות. ונצחו ונעשה להם נס. ומאז חוגגים היהודים חג חנוכה לזכר הנס. נס חנוכה היה 160 שנה לפני הספירה. התלמוד ובו מצוין הנס נכתב 100 שנה לאחר הספירה. כלומר יש הפרש של 260 שנה. תסביר איך אפשר לפרסם ספר (תלמוד בבלי מסכת שבת דף כא' עמוד ב') שבו כתוב כך: דתנו רבנן בכ"ה בכסליו יומי דחנוכה תמניא אינון, ימי החנוכה שמונה הם דלא למספד בהון ודלא להתענות בהון. שאין להספיד בהם, ואין להתענות בהם שכשנכנסו יוונים להיכל, טמאו כל השמנים שבהיכל. וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן, שהיה מונח בחותמו של כהן גדול, ולא היה בו אלא להדליק יום אחד. נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים. לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה. (לקרוא הלל ולומר על הניסים) http://www.daat.ac.il/daat/gola/hodesh/hodesh12.htm אם למקבלי ספר זה לא היה ידוע מצות הדלקת נרות חנוכה ונס חנוכה הם לא היו מקבלים ספר זה כספר אמיתי ולא יסכימו לעשות כל מה שכתוב בו. http://www.hidabroot.org/nevooha.htm באגדות ההודיות והיווניות אין יסוד ברור של העברה המונית של התכנים כנצפים בפועל. התיאור של השתלשלות המאורעות אינו ריאלי כלל. מעורבים בו יסודות מיתולוגיים נפוצים מאוד בכל הדתות של שדים ורוחות ונחשים אליליים וכיו"ב. בתורה התיאור לפני ואחרי מעמד הר סיני אמין כסיפור אפשרי. יש במעמד הזה משמעות תרבותית עמוקה בשעה שלאליל שיווה וזאוס המופיע חסר משמעות מוסרית תרבותית וכיו"ב. אין בו שום מסר לבני אדם ואם כן מה תפקיד ההתגלות?! כמו כן הפנתיאון האלילי מדבר על דמות של אלוהות מוגבלת. שהרי לידו פעלו אלילים רבים נוספים. אלהות מוגבלת הינה מעצם טבעה אליל. מציאותם של אלילים כישויות רוחניות הינה פרובלמטית מבחינה פילוסופית. שהרי ברגע שיש כמה אלילים לא ברור כלל במה עדיפותו של אחד מהם על אדם. ומי מן האלילים ומתי חזק מרעהו. גם קשה להבין כיצד ישות רוחנית יכול שתהיה מוגבלת. עם כל זאת, הרי ייתכן גם שמדובר על גלגוליה של השקפה יהודית אודות מעמד הר סיני לעמים אחרים. אין גם לשלול אפשרות של התגלות מוגבלת של הקב"ה כלפי בני עמים אחרים כפי שהיה כלפי בלעם. הבעיה הינה כיצד חוו אנשים אלו את ההתגלות הזו ומה היא המהימנות של המסורה שלהם. שהרי בישראל אנו יודעים שענינה של הקפדה על המסורה הינה ענין ראשוני במעלה. לפי הנראה בהודו וביוון לא היה הדבר כך ומסורות התגלותיות כאלו לא זכו לרישום המוני מסודר כבעם ישראל "הוכח שאין ניסים כאילו בדתות אחרות, או שאין לך טיעון." ת. הטיעון שלא שאף אחד לא מוצא שיש דת (פרט לתורה) ניסים ברמה שכתובים בתורה. נותן התורה קבע שלא נמצא. הוא לא אמר שיש לנו אפשרות להוכיח שלא נמצא הוא אמר שלא נמצא. ואכן למרות שיש לנו יותר מכשירים משוכללים מאשר היו לו אנחנו לא מוצאים. זה מחזק את האמונה. אם הייתי מוכיח שאין דת דומה הייתה מתבטלת הבחירה. http://www.arachim.org/Articles/Article.asp?ArticleID=1310 ג'נוסייד בעמלק, מצוות הריגת שבעת עממים, וגו'. ת. אין במצוה זאת כפיה על קבלת התורה. עוד רבים, כמו מקימי הסיינטולוגיה והנצרות. ת. אין שם ניסים ברמה שהיו ביציאת מצרים. הסיפור לא נמסר לאלה שראו את הנסים שכתובים שם. "- העובדה שדתות אחרות קיימות מעידות, לשיטתך, שאפשר למכור שקרים להמוני אנשים. " ת. אפשר לומר לאנשים שיעבירו סיפור ויפיצו סיפור בלי התחיבות שהסיפור אמיתי. לא ניתן לשכנע אנשים שהם בעצמם רואים דברים שהם לא ראו. אז מה ? לטענתך הם שקריים, ועדיין הרבה אנשים מאמינים בהם. ת. כן הם שקריים. והרבה אנשים יכולים לטעות. גם הנאצים היו הרבה וטעו.
בס"ד "כנ"ל לגבי הסיפורים על זאוס - " ראיה לכך שיש בורא ניתן לראות לא רק ממעמד הר סיני. אלא גם מנס פורים ונס חנוכה. בכל המקרים הללו העידו אבותינו שבורא העולם עשה נסים לעם והם עשו מצוות לזכר הנס . http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/haramban-2.htm פירוט אודות קרב אמאוס – 165 לפנה"ס בקרב זה, גילה יהודה המכבי את כשרונו הצבאי. יהודה וצבאו (כ-3,000 חיילים) התמודדו הפעם מול שלושה מצביאים סוריים (ניקנור, גאורגיוס ותלמי בן-דורימיס). הצבא הסורי (שמנה 40 אלף חיילים) http://www.sikumim.co.il/sikumim/grade10/history2.htm "ומקץ שנה אסף (ליסיאס) לגדודים ששים אלף איש בחור וחמשת אלפים פרשים להלחם אותם. ויבואו ייהודה, ויחנו בבית צור, ויפגשם יהודה כעשרת אלפים איש... ויחגרו ויפלו ממחנה ליסיאס כחמשת אלפים איש ויפלו לפניהם. וכראות ליסיאס את המכה אשר היתה בצבאו... ויסע לאנטיוכיה וירב לאסוף חיל שכירים לעלות עוד פעם ליהודה. ויהודה אמר לאחיו הנה נגפו אויבינו נעלה לטהר את המקדש ולחנכו. ויקהל כל המחנה ויעלו הר ציון" (חש"א, ד, 37-28). באמצע הדף הזה. http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/mahanaim/kanel1-2.htm אתה רואה שהמכבים נלחמו מעטים מול רבים עבור קיום תורה ומצוות. ונצחו ונעשה להם נס. ומאז חוגגים היהודים חג חנוכה לזכר הנס. נס חנוכה היה 160 שנה לפני הספירה. התלמוד ובו מצוין הנס נכתב 100 שנה לאחר הספירה. כלומר יש הפרש של 260 שנה. תסביר איך אפשר לפרסם ספר (תלמוד בבלי מסכת שבת דף כא' עמוד ב') שבו כתוב כך: דתנו רבנן בכ"ה בכסליו יומי דחנוכה תמניא אינון, ימי החנוכה שמונה הם דלא למספד בהון ודלא להתענות בהון. שאין להספיד בהם, ואין להתענות בהם שכשנכנסו יוונים להיכל, טמאו כל השמנים שבהיכל. וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן, שהיה מונח בחותמו של כהן גדול, ולא היה בו אלא להדליק יום אחד. נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים. לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה. (לקרוא הלל ולומר על הניסים) http://www.daat.ac.il/daat/gola/hodesh/hodesh12.htm אם למקבלי ספר זה לא היה ידוע מצות הדלקת נרות חנוכה ונס חנוכה הם לא היו מקבלים ספר זה כספר אמיתי ולא יסכימו לעשות כל מה שכתוב בו. http://www.hidabroot.org/nevooha.htm באגדות ההודיות והיווניות אין יסוד ברור של העברה המונית של התכנים כנצפים בפועל. התיאור של השתלשלות המאורעות אינו ריאלי כלל. מעורבים בו יסודות מיתולוגיים נפוצים מאוד בכל הדתות של שדים ורוחות ונחשים אליליים וכיו"ב. בתורה התיאור לפני ואחרי מעמד הר סיני אמין כסיפור אפשרי. יש במעמד הזה משמעות תרבותית עמוקה בשעה שלאליל שיווה וזאוס המופיע חסר משמעות מוסרית תרבותית וכיו"ב. אין בו שום מסר לבני אדם ואם כן מה תפקיד ההתגלות?! כמו כן הפנתיאון האלילי מדבר על דמות של אלוהות מוגבלת. שהרי לידו פעלו אלילים רבים נוספים. אלהות מוגבלת הינה מעצם טבעה אליל. מציאותם של אלילים כישויות רוחניות הינה פרובלמטית מבחינה פילוסופית. שהרי ברגע שיש כמה אלילים לא ברור כלל במה עדיפותו של אחד מהם על אדם. ומי מן האלילים ומתי חזק מרעהו. גם קשה להבין כיצד ישות רוחנית יכול שתהיה מוגבלת. עם כל זאת, הרי ייתכן גם שמדובר על גלגוליה של השקפה יהודית אודות מעמד הר סיני לעמים אחרים. אין גם לשלול אפשרות של התגלות מוגבלת של הקב"ה כלפי בני עמים אחרים כפי שהיה כלפי בלעם. הבעיה הינה כיצד חוו אנשים אלו את ההתגלות הזו ומה היא המהימנות של המסורה שלהם. שהרי בישראל אנו יודעים שענינה של הקפדה על המסורה הינה ענין ראשוני במעלה. לפי הנראה בהודו וביוון לא היה הדבר כך ומסורות התגלותיות כאלו לא זכו לרישום המוני מסודר כבעם ישראל "הוכח שאין ניסים כאילו בדתות אחרות, או שאין לך טיעון." ת. הטיעון שלא שאף אחד לא מוצא שיש דת (פרט לתורה) ניסים ברמה שכתובים בתורה. נותן התורה קבע שלא נמצא. הוא לא אמר שיש לנו אפשרות להוכיח שלא נמצא הוא אמר שלא נמצא. ואכן למרות שיש לנו יותר מכשירים משוכללים מאשר היו לו אנחנו לא מוצאים. זה מחזק את האמונה. אם הייתי מוכיח שאין דת דומה הייתה מתבטלת הבחירה. http://www.arachim.org/Articles/Article.asp?ArticleID=1310 ג'נוסייד בעמלק, מצוות הריגת שבעת עממים, וגו'. ת. אין במצוה זאת כפיה על קבלת התורה. עוד רבים, כמו מקימי הסיינטולוגיה והנצרות. ת. אין שם ניסים ברמה שהיו ביציאת מצרים. הסיפור לא נמסר לאלה שראו את הנסים שכתובים שם. "- העובדה שדתות אחרות קיימות מעידות, לשיטתך, שאפשר למכור שקרים להמוני אנשים. " ת. אפשר לומר לאנשים שיעבירו סיפור ויפיצו סיפור בלי התחיבות שהסיפור אמיתי. לא ניתן לשכנע אנשים שהם בעצמם רואים דברים שהם לא ראו. אז מה ? לטענתך הם שקריים, ועדיין הרבה אנשים מאמינים בהם. ת. כן הם שקריים. והרבה אנשים יכולים לטעות. גם הנאצים היו הרבה וטעו.