שאלה ליהודים שביננו

ינשוף4

New member
ככל שאני זוכר- קראתי על

עוד מקומות. וכפי שהקוסמת כתבה- זוכרים, בד"כ, רק מה שהגיע לכותרות. אבל- לא חושב שזה רלוונטי. הרחבתי בתגובה אחרת, אבל חוזר על הסיכום. כל עוד מצב הלחימה נמשך- השאלות של "מה צודק?", "מה הוגן?", "מה אפשרי?", ו"מה מעשי?" פשוט לא רלוונטיות. הן עניין להסכמים שלאחר סיום הלחימה.
 
מייק אחי, אני לא מבין למה אתה דורש "הבטחות"

שיתנו להם לחזור. אדם לא צריך הבטחה שיתנו לו לחזור, כי חזרה לבית אחרי היעדרות היא לא מתנה שמקבלים על התנהגות טובה, זאת זכות בסיסית. מי שמנע אותה באופן קולקטיבי מהפליטים אחרי שנגמרה המלחמה (ושנה אחרי שהסכים מפורשות להצעת החלוקה שבה הם היו אמורים להיות אזרחים ישראלים בדיוק כמו ויזארד) עשה זאת מסיבה מאד פשוטה: הוא החליט לנצל את הנסיבות שיצרה המלחמה ולהשיג לו מדינה עם מינימום ערבים. ואין פה שום דבר חדש ומסעיר ואין פה שום דבר מפתיע, הוא בסך הכל מימש את האידאולוגיה שיובל מדבר בשמה.
 

mike00

New member
בשום מקום אחר בעולם לא עובדת השיטה שלך...

אז יכול להיות שבגלל שארץ ישראל היא ארץ הקודש אתה מצפה שדווקא פה כן יקרו הדברים האלה... אבל אתה מוזמן לפנות לכל סכסוך אחר בעולם שבו היו פליטים ולראות לאיזה הסכמים כן הצליחו להגיע אנשים שבאמת היו מעוניינים בהסכם... אם תרצה אני מוכן להביא לך כמה מהם....רק תגיד שאתה צריך...
 

respecta1

New member
ממש לא

היכנעות באה אחרי מאבק ומה זה הם לא נלחמו הישוב הערבי בארץ נלחם אז לא הם נלחמו אחיהם בעליהם ילדים וכו' נלחמו
 
מי שלא נלחם ונכנע - לא גורש, עובדה שהיו לא

מעט ערבים שנשארו כאן אחרי מלחמת 48'. פרט לאולי מקרים בודדים ביותר של כוחות שעשו דברים על דעת עצמם (וגם זה לא בטוח), לא היו גירושים, מקסימום עודדנו תושבים לברוח ולעזוב כאן, זה לא גירוש, ובקונטקסט המלחמתי זה לגיטימי. חוץ מזה זה בככלל לא משנה מי נלחם פיזית ומי לא! המלחמה היתה בין יהודים לערבים לא בין הכוחות הצבאיים של ישראל לבין הכוחות הצבאיים של הערבים, במלחמת 48' לא היתה חזית ועורף כולם היו חזית והמלחמת הערבים לא היתה כדי לפגוע ולהרוג את הכוחות היהודיים אלא לחסל את היישות הציונית כולה על אזרחיה, קרה, מה לעשות שגם כאלה שלא נלחמו פיזית נדפקו אך ורק כי הם היו שייכים לצד התוקף, הצד של האויב. לא פייר? זו מלחמה, מלחמה לא אמורה להיות הוגנת!
 
לוד ורמלה גורשו, ולא על דעת עצמם

רבין עצמו פקד לעשות זאת (יגאל אלון טען שהפקודה באה מבן גוריון). והיו עוד כפרים רבים שגורשו, רק כמה שמות- אלע'בסייה, אלעקיר, טנטורה, ס'ברין, בית שאן, קיסריה. שלא לדבר על הדברים האחרים שמייק הזכיר כמו שוד וביזה, שקרו בהיקף גדול. קצת ציטוטים מישיבות מפא"י ביולי 48, לאחר גירוש לוד ורמלה: יוסף שפירצק שהיה אז מזכל ההסתדרות ומראשי מפלגת מפא"י: "השאלה היא האם הערבים מגורשים או לא, ומגורשים בכוח....מגיעות אינפורמציות על קו פעולה... של נישול והורקת הארץ מהערבים בכוח... מתהוות עובדות אשר מעוררות בבית זה התקוממות נפשית של כולנו... כך בנוגע לשוד, לביזה ולהתנהגות כוחות האוקופציה היהודיים". בן גוריון: "התברר שרוב היהודים הם גנבים... ואנשי העמק גנבו והחלוצים שבחלוצים, הורי ילדי הפלמ"ח והשתתפו בזה כולם". אהרון כהן ממפ"ם שהיתה אז ממפלגות ההנהגה ורבים מקציני ההגנה היו חברים בה, כתב תצהיר למפלגתו בחודש מאי 48: "מתבצע פינוי במכוון. אולי המבצעים לא יודעים את הכוונה...הנעשה בזמן האחרון...(נעשה) מתוך מגמות פוליטיות מסויימות. ולא רק מתוך הכרחים צבאיים, כפי שמסבירים לעיתים. למעשה הולך ומבוצע מה שקוראים טראנספר של הערבים מהמדינה היהודית". בועידה הפוליטית של מפ"ם ב-26 במאי 48, אמר אליעזר בארי באואר שהמטרה היא "לטהר את מדינת ישראל מערבים" והודה שתושבי אם אלזינאת גורשו אפילו ש"לא נורתה אף יריה" מהישוב שלהם. יומים אחרי גירוש לוד ורמלה הזהיר חזן ממנהיגי מפ"ם "השוד, הרצח, הגירוש והאונס של הערבים יכולים להגיע לממדים שלא נוכל לשאת זאת". יצחק טבנקין נאם בחודש אוקטובר 48 ואמר: "אפשר להגיד שרוב הערבים לא גורשו כי אם רומו". "עודדנו תושבים לברוח"- איזה מכבסת מילים... "אחמד מה שלומך הערב, איך החיים, צ'מע אחי בוא תברח, תגור במחנה פליטים בלאטה ליד שכם, מה רע לך, יהיה לך שם סבאבה, תגורו באוהלים עם ארבע כיווני אוויר, פלג ביוב זורם ליד הבית, ממש פסטורליה, אז מה אתה אומר?"... איפה האיומים, איפה לקיחת בני הערובה, איפה שריפת השדות, איפה הירי על איכרים שמנסים לאסוף את היבולים? מה שמכונה בלשון פחות מכובסת "הברחת תושבים" היה בהמון ישובים אחרים, שהם לא הישובים שגורשו. כל התושבים האלה גורשו/ הוברחו/ יצאו לחופשה חלומית בקריבים כי בן גוריון, בדיוק כמוך, רצה מדינה בלי ערבים. ב-1937 הוא כתב במכתב לבנו, בשילוב טיפוסי של צדקנות ואכזריות, את המשפט הבא בתגובה להמלצות וועדת פיל: "אף פעם לא רצינו לנשל את הערבים, אבל מכיוון שאנגליה מוסרת חלק של הארץ, אשר הובטח לנו, למדינה ערבית, אין זה אלא יושר שהערבים במדינתנו יועברו לחלק הערבי." ..וזה כלל לא קשור לכן מלחמה לא מלחמה. זה נורא ברור: אחרי שביתת הנשק שהיתה לו הזדמנות להשיג שלום עם מדינות ערב בוועידת לוזאן, הוא העדיף להישאר ללא הסכם שלום, העיקר שגם לא יהיו ערבים. אני מניח שגם אתה היית בוחר בזאת, וגם הוא כמוך לא התבייש בזה. וזה בסדר- יש אנשים שהדמוגרפיה חשובה להם יותר משלום, ומסיבה פשוטה זאת לא הגיעו איתם לשלום. ומסיבה פשוטה זאת גם יימשכו הקסאמים, ויימשכו הניסיונות לטרור. לא נחמד? לא הוגן? מאבק אנטי-קולוניאליסטי באמת לא אמור להיות הוגן, עם בדוחקים אותו לפינה יילחם בכל האמצעים העומדים לרשותו. תאכל את מה שבישלת. זאת מלחמה של העם הפלסטיני על החיים שלו ועל עצמאותו מול הכיבוש הישראלי, והצבא הישראלי למרות עליונותו הצבאית פשוט לא מצליח לשבור אותו.
 
כנראה ההגדרה שלך וההגדרה שלי לגירוש הם שונים

לגמרי. ישראל לא אמרה לערבים "עופו מכאן או שנהרוג את כולכם". ישראל לא העלתה לאוטובוסים/מטוסים/אוניות ערבים וזרקה אותם מחוץ לגבולות המדינה. זה גירוש, לא שום דבר אחר. מה שאתה שוכח זה שהיתה מלחמה טוטאלית, מלחמת שמד שנפתחה ונכפתה על ההיישות הציונית הצעירה שעמדה להפוך למדינה, מה שכן קרה זה שערבים ברחו, ישראל השתלטה על שטחים מה שגרם לעוד יותר בריחה, ברגע שישראל השתלטה על שטחים ועל כפרים היא לא הסתירה זאת וגרמה לאותם תושבים שעדיף להם לעזוב אך היא לא הכריחה אותם, יכול להיות שישראל הטילה פחד על אותם תושבים והם פירשו את זה כאיום על חייהם אך היא לא ירתה באנשים כדי שיברחו, היא לא הכריחה אותם לברוח, והיא לא העלתה אותם על כלי תחבורה בכפייה - זה מבחינתי אומר שאין ולא היה גירוש אולי פרט למקרים בודדים ומנותקים. מדוע הערבים קוראים לזה גירוש? מאחר ומבחינתם כוח שנחשב זר וקולוניאליסטי גרם להם לעזוב את אדמתם, עצם העזיבה מבחינתם הוא לכשעצמו גירוש, חוץ מזה יש להם קטע עם ביטויים דרמטיים, אני מקווה שאני אבין יום אחד מדוע. אני לא מכחיש ולא רואה בזה משהו רע שברגע שמלחמת 48' נפתחה בנובמבר 47' ע"י הערבים וישראל הגיעה למסקנות לגבי הסיטואציה, הסיכסוך והאויב פלוס העובדה שישראל החלה להשיג השגים בשדה הקרב היא עודדה את הסיטואציה של בריחת ערבים מהשטחים אותם כבשה ב48', לא היתה תפיסה מובנית, מראש, "לרוקן את ישראל מערבים" - זה לא היה, אך במהלך המלחמה מתוך עצם העובדה שהיא היתה טוטאלית ועם ערבים וישראל כבר זיהתה את מגמת הבריחה של הערבים היא אכן תרמה לכך שהערבים המשיכו לברוח, ישראל זיהתה בבריחת הערבים כדבר חיובי והוא אכן דבר חיובי מאחר והוא תרם מאד למאזן הדמוגרפי של ישראל עד היום. לא היה כאן כל אישיו "גזעני", היה כאן מלחמה בין יהודים לערבים ותוך כדי הלחימה ערבים ברחו וישראל "עודדה" אותם לברוח בין אם זה על ידי הפחדות, בין אם לגרום להם לחשוב ש"כדאי" להם לברוח, שעדיף שיעזבו כי ישראל משתלטת על השטח. שיהיה ברור להגיד למשפחה מפוחדת עופו מכאן כי אנחנו משתלטים על השטח ו/או תראו מה קרה לאדמה של השכנים שלכם זה עדיין לא גירוש!
 

aviadbarel

New member
הציטוטים שלך מלאים ב"...."

כך שתרשה לי להטיל ספק בהקשר הדברים. וחוצמזה גם אני יכול לשבת ולכתוב מגילות אסתר ולהמציא ציטוטים. אני אשמח לקבל קישור לאתר מהימן עם הציטוט המלא, שאוכל לבחון בעצמי ולהתייחס התייחסות רצינית. מה שהבאת כאן זה רק פרופוגנדה.
 
זכותך להטיל ספק

הציטוטים לקוחים מן הספר "לידתה של בעית הפליטים הפלסטינים" מאת בני מוריס, והם מופיעים במקור עם "...", לא יכולתי לבדוק את הפרוטוקולים עצמם שהוא קרא בארכיונים. אתה מוזמן לקרוא את הספר ולבדוק בעצמך. אני מסכים שזה כל-כך חריף, שזה נשמע כמעט כמו פרופוגנדה. אבל זה לא. יש סיבה שארכיונים רבים נשארים סגורים במשך עשרות שנים.
 

aviadbarel

New member
מוזר איך הארכיונים האלו סגורים, אך איכשהו

כל שמאלני שרוצה לכתוב ספר פרופוגנדה "לידתה של בעית הפליטים הפלסטינים" יכול לעיין בהם. באותה מידה אני אביא לך ציטוטים שחיבר הרב כהנ"א, ואתה תסמוך עליו שהוא לא הוציא את הדברים מהקשרם? עזוב אותך אח שלי, או שתביאו הוכחות או שתמשיכו עם סיפורי הסבתא, אי אפשר להציג סיפורי סבתא כהוחכות.
 
הארכיונים כבר לא סגורים אחי

מה שטענתי זה שיש סיבה שמעכבים פתיחת פרוטוקולים ממלכתיים למשך כמה עשרות שנים, יש מספר שנים ספציפי שאחריו על פי החוק חייבים לפתוח את הפרוטוקולים לעיון של כל מי שמעוניין.וחלק מהציטוטים בכלל לא מפקוטוקולים אלא מספרים עבריים שאתה יכול למצוא בספריה. דרך אגב המחבר של הספר הזה רחוק מלהיות שמאלני
אם כבר הוא קרוב יותר לכהנא. הוא אמר לפני כמה שנים בראיון לעיתון שחבל שבן גוריון "לא גמר את העבודה" ב-48 וסיים לגרש את כל ערביי 48... אבל לזכותו ייאמר שהוא לפחות לא מנסה להסתיר את האמת על מה שקרה, ולספר סיפורי מעשיות על השנה ההיא.
 

junior gong

New member
אביעד

אף אחד לא עזב מרצונו אחי. זה קצת יהיה קשה להגיד " מרצונו " בזמן שהייתה פה מלחמה ! זה או שתברח או שתמות, נכון שיש חלק גדול שלא ברח ולא נהרג, אבל באותו זמן כשיש מלחמה אתה לא חושב על העתיד, אתה רק חושב איך לטוס מכאן ולהציל את עצמך. אם סבתא שלי הייתה יכולה לשבת מול אינטרנט ולהקליד הייתי נותן לך לשמוע את הגירסה של הסיפור מהצד שלה, האפקט של שמיעת הסיפור היה כל כך חזק, שפשוט נקרע הלב. אני מציע לכל יהודי, באמת עכשיו, בשיא הרצינות, עזבו אותכם מויקיפדיה ואתרים וספרים, פשוט תכירו לכם ערבוש זקן שהיה בזמן המלחמה, שבו, ותקשיבו לסיפור מהצד שלו, סתם בכדי ולו לקצת לחזור אחורה בזמן ולראות את זה מנקודת מבט שניה, אתם חייבים את זה לעצמכם בלי שום קשר לאם אתם שונאים ערבים או מחבבים אותם, או חושבים שהם אוייבים שלכם, פשוט שבו ותקשיבו לסיפור כאילו מספרים לכם סיפור לפני השינה, זה קצת יירכך את ההתבצרות וההצטדקות, לא למעני, ולא למען שום ערבי אחר, אלה למען נפשותיכם.
 

aviadbarel

New member
ג'וניור

קודם כל הסיפורים של סבתא וסבא שלך אני בטוח שמרגשים הם, ואני בטוח שהם באמת ובתמים פחדו. אני מאמין בכל ליבי שאותם ערבים שהיו כאן והלכו באמת ברחו כי הם פחדו. עכשיו השאלה ממה הם פחדו? האם ההנהגה היהודית אמרה להם לעזוב אחרת ייהרגו? האם היהודים טבחו באיזה כפר ערבי (כמו שהערבים עשו לנו ולא פעם אחת)? התשובה היא חד משמעית - לא! הסיבה שהם פחדו / ברחו / הלכו היתה שמנהיגי ערב הבטיחו להם לרצוח את כל היהודים, ואז הם יוכלו לחזור אחרי שיסיימו לשחוט את היאהוד. אז שיבואו בטענות לערבים, לא אלינו. ואני לא מצתדק ולא מתבצר כי אין לי על מה להרגיש רע. בשביל להצתדק צריך הייתי לצאת מנקודה בה אני לא בסדר, וזה חד משמעית לא המצב. מה שהבטיחה ההנהגה הערבית, שתקיים. אל תבואו אלינו ותגידו - "מלך ירדן הבטיח שנחזור לבתינו, אז אתה, אותך הוא ניסה לשחוט, תקיים את הבטחתו". ממש לא. ועם כל הכבוד לסיפורי הסבתא והסבא המרגשים, לא ראיתי ולו הוכחה אחת עד היום שהיהודים גירשו ערבים מהארץ. והערבים יכולים להאמין במה שבא להם (ואגב - גם שקר שאומרים אותו מספיק פעמים הופך ל"אמת") אבל עד שלא יוכח שאנחנו הכרחנו את הערבים לעזוב, אנחנו לא חייבים לאפשר להם לחזור. נקודה.
 

junior gong

New member
אף אחד לא מחייב אותך לכלום אחי

סך הכל דיון ...... ואם אתה רומז ולו בקצת שהסיפורים מפוברקים כי מרוב שסיפרו אותם אז האמינו להם, אז לא אח שלי ! אין לי מה להוסיף בכדי לגרום לך להאמין שכך היה הסיפור, אתה לא מכיר אותי ולא יכול לתת אמון בדברים שאני אומר, לכן אם רק היית נותן אמון בי ובמה שאני אומר לך, היית מאמין שכך היה, אבל שוב, איש לא יכול להאמין למה שהוא לא ראה בעיניים שלו, אני לא מאשים אותך כי גם אני טיפוס שאם אני לא רואה בעיניים שלי אני לא מאמין לכלום, אבל היות שמישהו שגידל אותי, מישהו שאני שם בו אמון בעיניים עצומות ויודע שלא ישקר לי לעולם סיפר לי את הסיפורים האלה, אז אני מאמין לו.
 

aviadbarel

New member
לא הבנת אותי...

חלילה לי להטיל ספק באנשים מבוגרים ומכובדים ממני. מה שאמרתי זה שלא בטוח בכלל שכך היו הדברים. ולא בגלל שחלילה סבתא שלך שיקרה לך, אלא כי ההנהגה הערבית בארץ ישראל שיקרה לה. חלילה לי מלהאשים את משפחתך בשקרים, אני רק אומר, שגם אם הם בטוחים שהיהודים עמדו לשחוט אותם (מה שכנראה לא היה, כי אחרת הם גם היו עוזבים) זה לא אומר שזה נכון, אלא רק אומר שמישהו שכנע אותם שזה המצב. אני נותן אמון מוחלט בך ובמשפחתך, אבל אני אומר שגם אם כך הוצגו לכם הדברים, לא בטוח שזה נכון, זה הכל. האם סבתך ראתה חיילים יהודים הורגים אזרחים ערבים? או מוציאים אותם בכח מביתם? או שסיפרו לה שבכפר ליד שחטו אלפי ערבים?
 
זה ברור וידוע שהם לא עזבו מרצונם החופשי

היתה כאן מלחמה, ברור שהערבים פחדו ואתה יודע מה? אולי לא תאמין אבל...גם היהודים פחדו! הם פחדו למות? לגטימי, גם היהודים, האם זה כי יהודים הרגו את מי שלא עזב? בולשיט, אוסף שקרים וסיפורי מעשיות נוסח הפרוטוקולים של זקני ציון ולא יותר. הפחד והסיפורי זוועות שהומצאו עם הגזמות בסדר גודל דימיוני של ערבים ממקומות אחרים הם שהזינו, זה + ההבטחה של חוסייני את הבריחה, לא מרצון חופשי, של 600-700 אלף ערבים. האם זה גירוש? השאלה איך מגדירים גירוש, אתה יודע, גם מתנחלי גוש קטיף קראו לפינוי שלהם שהיה פינוי לכול דבר - גירוש, אז קראו!, זה הופך את זה לגירוש? וודאי שלא. תראה, סיפורי ערביי 48', קורעי לב ככל שיהיו מבחינתי הם לא יותר מניגון ופריטה, דיי חסרת טעם על הרגשות, כאילו, מה אני אמור לעשות עם זה? כן, עזבת את ביתך מזה נגיד 200 שנה, סבלת, ברחת חסר כל, פחדת פחד מוות בגלל מה שסיפרו לך על הצבא הישראלי (חבורת חננות אשכנטוזים, חלקם חצאי בני אדם ממחנות ההשמדה הנאצים....אווו איזה פחד! פשוט מפלצות!...
) וברחת למחנה פליטים ואחר כך חזרת...אין לזה טעם!, אני לא אהיה מוכן לפשרות בעיניין זכות השיבה רק כי שמעתי סיפור קורע לב מזקן ערבי מ48' כמו שהגדרת אותו, וזאת כי אני לא מוכן שיפגעו לי בעצמאות, בעצמאות שתלויה בהיותי רוב חזק וגדול במדינתי. אז מה שנקרא, אני מצטער על הסבל שעבר אותו ערבי מ48', באמת מצטער אך זו לא אשמתי ולכן לא בעייתי - הצד שלך התקיף ולכן אחיך/בני משפתחתך לא יחזרו ל"אדמתם" אלא מקסימום למדינתם - פלשתין.
 
יש כאן נקודה שאתה פשוט לא מבין

במלחמת 48' הערבים נלחמו ביהודים, כולל מי שגר כאן ולא היה הבדל בין צבאות לאזרחים, לא מצד הערבים ולכן גם לא מצידנו, המלחמה היתה טוטאלית, הערבים ברחו+עודדו אותם לברוח וזה פשוט היה חלק מההפסד, מהתבוסה, ישראל נצלה זאת לטובתה והשתלטה על אדמות/שטחים/בתים מאחר והם היו שטחים/אדמות/בתים של צד שפתח במלחמה כדי להשמיד אותנו, מבחינתי זה לגטימי לחלוטין מצד שהוא מותקף לכדי השמדה, אם הוא מנצח, לעשות את כל מה שהוא צריך כדי למקסם את נצחונו ולייצר מציאות חדשה למען עצמו וכן זה כולל, לדפוק את האוייב התוקפן עד לקרשים. עכשיו, למה אין ולא תהיה זכות השיבה? פשוט מאד, לא צדק ולא בטיח!, אם זה יקרה המאזן הדמוגרפי של אזרחי ישראל ישתנה לכדי מצב שהפלשתינים יהיו רוב והיהודים מיעוט (זה בכלל לא משנה כמה שקטים וכמה טובים יהיו אותם פלשתינים חוזרים), זה אומר כנסת פלשתינית, חוקים פלשתינים, ציביון וכו' - מה שזה אומר ישראל מחוסלת!, זו התאבדות מצידינו איך שלא תעטוף את זה, "צדק", "מה הם אשמים?" וכו', זה לא משנה, כל מה שמשנה מבחינתינו זה שנמשיך להתקיים וצורך כך אנחנו חייבים להמשיך להיות הרוב וברגע שדבר בסיסי זה ולא משנה איך ולמה יאותגר אז תפרוץ כאן מלחמת אזרחים עקובה מדם, עם טרנספרים טיהורים אתניים עד למצב שבו ישראל תחזור להיות מדינת לאום יהודית מובהקת עם רוב יהודי. הדרך למנוע זאת - פשוט לא להגיע לזה, לא להתרכז בצדק או בעבר ופשוט להתרכז ב2 מדינות ל2 עמים.
 

junior gong

New member
למה לא מבין יובל?

אתה אמרת את זה בעמצך ואני מצטט " הערבים ברחו+עודדו אותם לברוח וזה פשוט היה חלק מההפסד " סוף ציטוט. עודדו את הערבים לברוח, אבל לא במדוייק, לא אמרו להם תברחו מכאן, אלה אמרו להם תברחו מכאן עד שהכל יירגע ואחר כך נדאג להחזיר אותכם, אני מודה שזו גאונות מצידם של היהודים להשתמש בטקטיקה כזו, במיוחד אחרי שגייסו איתם ערבים שיגידו את זה לערבים אחרים כי ככה זה ייראה יותר משכנע, יחי ההבדל " הקטן " :)
 
מי שאמר לערבים לעזוב היה חאג' אמין אל-חוסייני

המופתי של י-ם ואחד ממניהגי הערבים ב48'. הוא ולא אחר, ישראל לא אמרה לערבים תעזבו ואחר כך תחזרו, ישראל לא אמרה לערבים לעזוב, בטח שלא הכריחה אותם, היא בטח לא הבטיחה להם שיוכלו לחזור לכאן, והמציאות המיידית בשטח היא לכשעצמה הוכחה - ישראל מהר מאד השלטה על ערים/כפרים/ראדמות בתים עזובים וסיפחה אותם אליה, לא היתה שום סיבה שבעולם שישראל תיתן לאוכלוסיה שראתה ביהודים/ציונים כפולשים קולוניאליסטים זרים וחתרה לחיסול המדינה שבדרך לחזור חזרה, לחלוטין לא סביר. בכל מקרה, שוב פעם, זו היתה מלחמה טוטאלית, מלחמת שמד לחיים ולמוות של המדינה הציונית הצעירה ובמלחמה כזו - כל האמצעים כשרים למען הנצחון והעצמת ההשגים בשטח. אני מכיר בסבל והאסון הפלשתיני של 48', אך אני מכיר בו כמשהו שקרה אך ורק על ידי הערבים עצמם. לא ניתן לפתוח במלחמה ולבכות על ההשלכות לאחר מכן - קשות ככל שיהיו.
 
מתי המופתי אמר כזה דבר? אני כן יודע שהוא אמר

את ההיפך בינואר 48, כשהתחילה כבר בעית הפליטים. בגיליון Fortnightly Intelligence newsletter בהוצאת המטכ"ל הבריטי מה-30 בינואר 48, מדווח שהמופתי ציווה על הפליטים לחזור לבתיהם, "ואם יסרבו, ייתפסו בתיהם ע"י ערבים אחרים שנשלחו לתגבר באזורים". ב"תולדות התעוררות הערבים בא"י ובריחתם" מאת מיכאל אסף, מופיע מכתב של עורך הדין החיפאי אליאס קוסא שלפי עדותו המופתי נקט ב-48 גישה שעודדה את הפלסטינים להשאר בארץ ולחזור לבתים. זאת לגבי המופתי, גופים פלסטינים אחרים היו אפילו חריפים עוד יותר בהתנגדותם ליציאת הפליטים. דו"ח שירות המודיעין של צה"ל מיום 30/6/48 שנקרא "תנועת ההגירה של ערביי א"י בתקופה 1.6.48-1.12.47" מסכם שהוועד הערבי העליון החליט "לנקוט באמצעים להחלשת הבריחה ע"י הגבלות, עונשים, איומים, תעמולה בעיתונות, ברדיו וכו'" בכפר סאבא הערבית ניסו המקומיים לברוח בגלל איום התקפה של ההגנה, אבל נצטוו ע"י "צבא השחרור הערבי" להשאר. אותה מיליציה גם חסמה את הדרך מרמאללה למשולש, כדי שלא ייברחו אנשי רמאללה, ועצרה משאיות שכבר יצאו. שידורי הרדיו הערבים שידרו הוראות מפורשות לפליטים שעזבו לחזור תוך שלושה ימים. קאוקג'י היה תקיף עוד יותר: דו"ח שירות הידיעות של ההגנה מה-6 במאי 48 הודעי כי יום לפני כן הודיע קאוקג'י בשני שידורים, ברדיו ירושלים וברדיו דמשק ש"כל ערבי חייב להגן על ביתו ורכושו...אלה אשר יעזבו את מקומותיהם ייענשו ובתיהם יהרסו". גם דיווח של תחנת הרדיו של ההגנה "קול המגן העברי" מסרה ב-6 במאי 48 על אזהרה דומה מטעם המפקדה הערבית, ועל כרוז האוסר "מעבר" מטעם "צבא השחרור". המפקדה הערבית במג'דל (אשקלון" ממש החזירה לבתים תושבים מבית דראס שברחו. שוב ושוב בתחילת מאי פרסמן עבדאללה, הוועד הערבי העליון ועזאם באשה סדרה של הודעות לבלימת הבריחה, כולל פניה מיוחדת לחיפאים. למען ההגינות יש לציין כי מתוך מעל ל-500 ישובים ערבים שהיו בתחומי 48, 20 כפרים פונו חלקית או באופן מלא מטעמים צבאיים ע"י הוראות של כוחות ערביים. בסופו של דבר המיתוס על העידוד הערבי לצאת כדי שצבאות ערביים "ישחטו את היהודים וייפנו להם את השטח" הוא כנראה באמת רק מיתוס שהתבסס על חצאי שמועות ראוותניות, ונסתר ע"י אין ספור עדויות למדיניות הפוכה של ההנהגה הערבית. ונקודה אחרונה על מה שאמרת בהתחלה שישראל לא גרישה לא הכריחה - היו הרבה מקרים של גירוש מפורש, כבר צינתי לפני כמה ימים חלק קטן משמות הישובים אין לי כוח שוב. אבל אתה זוכר את לוד ורמלה ובית שאן נכון? בדבר אחד אתה כן צודק- ישראל לא הבטיחה, במרבית המקרים, לאלה שהבריחה, שהם יוכלו לחזור. היו את מקרי איקרת ובירעם, וגם ג'מאסין אלע'רבי (שכונת בבלי בת"א), ששם בפירוש הפרו הבטחה. על מקרים אחרים כאלה אני לא יודע.
 
למעלה