נקודה בעניין המחסור/עודף בחיילים
בכל מקום בצבא יש מחסור בחיילים; ובכלל צה"ל יש עודף של חיילים ביחס לצרכים. איך זה יתכן? זוהי שיטת התקנים של צה"ל - כל שנה לצה"ל מתווספים תקנים או יורדים תקנים (של אנשי חובה בלבד) לפי גודל מחזור הגיוס. עד כאן זה הגיוני, זו הדרך של הצבא לחלק אנשים לסמכויות בתוך הצבא. כל מדור/אגף/חיל בצבא רוצה מאוד לקבל תקנים, משיקולים פוליטיים, והדרך שלהם למשוך אליהם תקנים היא יצירה מכוונת של מחסור - יצירה מלאכותית של עבודה או שינוי החלוקה הפנימית בתוך האגף כך שבמכוון יהיה מדור אחד שלא יהיו בו מספיק אנשים, למשל. השיטה הזו מיושמת בכל הצבא (largely) וכך יוצא שבשום מקום אין מספיק אנשים. כל סא"ל יארגן את האנשים שלו כך שלא יהיו לו מספיק אנשים, וזאת במטרה לקבל עוד תקנים לשנה הבאה. אין מצב שבו מפקד אומר שהתמעטו המשימות שעליו לבצע ולכן הוא מוותר על 5% מהתקנים שלו - זה לא קורה בצבא. גועל הנפש הזה אינו מוגבל לחיילי חובה. זה נפוץ גם אצל עתודאים, ואני מפנה פה לאחד המאמרים של פורום עתודאים שבו מספר עתודאי על שירותו בצה"ל על תקן מהנדס שאף אחד לא צריך. היה להם תקן אז הביאו מהנדס. קודם רבים על האנשים, אחר כך חושבים מה לעשות איתם. באזרחות, אין דבר כזה. באזרחות מנהל פרוייקט בא עם תוכנית עבודה למנהל שמעליו, ואומר שהוא יעשה כך וכך עם כך וכך כסף, ויש לו אינטרס שעלות הפרוייקט תהיה נמוכה ולכן הוא לא יקח עובדים סתם. אבל בצבא בזבוז כוח אדם נפוץ מאוד וזה נובע ישירות מזה שהצבא משלם גלובלית על מספר חיילים ידוע מראש ואין לו בחירה בנוגע למספר הזה, כך שהוא מקבל X חיילים ואז צריך לפזר אותם בבקו"ם לכל מיני מקומות. אם כל מפקד היה מגיש דו"ח לגבי מספר החיילים שהוא צריך, ואת משכורת החיילים הוא היה משלם מתקציב המדור שלו, והיו מעריכים מפקדים גם לפי חיסכון בכסף, אז צה"ל היה יודע בדיוק כמה אנשים הוא צריך והיה יכול לשכור אותם. שיהיה ברור שעל שיטת הניהול שתארתי שורה למעלה לא חשבתי הרבה זמן, יכול מאוד להיות שהיא לא תעבוד. אבל בסופו של דבר מדובר במערכת תמריצים שניתן לכוונן לפה ולשם, ובאחת הוריאציות היא תעשה את העבודה שלה. מה שברור לי זה ששיטת התקנים הנוכחית היא הגורם למחסור בכוח אדם בכל צה"ל, שנובע מחוסר הניידות של תקנים בין סמכויות ומהמאבק המתמיד על תקנים ומאי קיומו של תמריץ למפקד להיפטר מתקן שהוא לא צריך.