באומרי "קונפסיה" – כיוונתי לה..
הקונפסיה (במקורה: Bohemian Confession) והשתרשות הדוקטרינות שלה ואימוצן על ידי חלק נכבד מהעולם היהודי המשכיל לפני כ-250-150 שנים, בהם גם אורתודוכסים (ניאו?) במודע (מנדלסון) ושלא במודע (הרש"ר הירש) מדברת על דת במונחים של אמונה תחילה, ואחרי כן קיום מצוות או ציות כנסייתי אם בכלל. אלו עקרונות דתיים אוניברסאליים, שהדים להם עוד נמצאו בדברי הרמב"ם, בהבכירו את האמונה (ההכרה/ידיעה) למצוות.
דבר זה מתאפשר ככלל עם היותו של הרמב"ם רציונליסט, שחשב כי האדם השלם (הנביא) באמת יכול להכיר ולדעת את אלוהים. זוהי גישה שמהותה (ובוודאי לא תוכנה) שאובה מן הפילוסופיה היוונית שאריסטו (דקארט, שפינוזה, לייבניץ וכו') הוא הפרזנטור שלה – היינו שאדם יכול להכיר את העולם על ידי חשיבה בלבד, גם ללא אקספרימנטאליות.
קאנט כמובן כפר בזה, ביקורת התבונה הטהורה פותחת בכך "שכל הכרתנו מתחילה בניסיון, אין ספק בכך" (תרגום חופשי). ובמובן זה לייבוביץ היה קאנטיאני.
ולענייננו: הרמב"ם, לכאורה, ביכר את האמונה ביהדות (תכלית, "לידע שיש שם מצוי ראשון") על קיום המצוות (אף על פי שלא העלה על דעתו להפריד דוגמטית בין השניים). על כן, קל בהחלט להבין מדוע הוא מתעסק כל כך בטעמי המצוות, אשר הם, כדבריך, מביאים לתכלית והיא הכרת ה'. אך זה לכאורה, לייבוביץ אבחן בחדות כי הרמב"ם לאחר כל הפרקים המפורסמים הללו של טעמי המצוות כותב בפרק נ"א משהו שנראה סותר לחלוטין את כל הקודם לו: "ודע כי כל מעשה העבודות הללו, כקריאת התורה והתפלה ועשיית שאר המצוות, אין תכליתן אלא שתוכשר בהתעסקות במצוותיו יתעלה מלעסוק בענייני העולם, כאילו התעסקת בו יתעלה לא בזולתו", אליבא דליבוביץ זה לא פרדוקס (בתחילת המצוות הן אמצעי, ולאחר מכן הן התכלית) אלא דיאלקטיקה מופלאה שבה הרמב"ם מבחין בין עבודת ה' לשמה ושלא לשמה. זה שרואה במצוות אינסטרומנט והכשרה לידיעת התכלית היא הכרת ה' (היינו לא לשמה) וזה שהגיע לתכלית היינו קיום המצוות עצמן כי הן הן עבודת ה' גופא (שהרי לא תתכן עבודת ה' מלבד זו) ולהגיע לזו המדרגה הנעלה, כך סבור לייבוביץ בדעת הרמב"ם, הגיע אברהם אבינו ומרע"ה.
- אני מוכרח לציין שקריאתו זו של ליבוביץ לא מוסכמת על חוקרי רמב"ם שאינם מן הפוחזים, יחד עם זאת הוא לא היחיד בהבנתו זו -