מרגיז. עונש לחרדיות שעמדו דום

arriy80

New member
לפי השקפתך

לפי השקפת היהדות, התורה היא ספר הוראות כיצד לחיות בעולם. כיצד לאכול, וכיצד להתנהג, כיצד להתפלל וכיצד להתאבל. לפי השקפת היהדות, יוצר העולם ברא גם את האדם, ומכיר את רגשותיו, ולכן הדרך הנכונה היא לברר את דעתו לגבי הדרך הנכונה להבעת רגשות. בין אם זו הבעת שמחה ובין אם זה - להבדיל - הבעת אבל. היות והאיסור ההלכתי של "ובחוקותיהם לא תלכו" הוא לא "המלצה" אלא "איסור", ההכחרה על ציות להלכה, היא לגיטימית - כמו בכל איסור הלכתי - בבי"ס שהולך בדרך ההלכה. הצפיה שלך על ההסבר אודות האיסור ההלכתי וה"המלצה לבחור בו", לא תתקיים בבי"ס חרדי. כמו בכל חוקי היהדות שאינם בגדר "המלצה" אלא חוק.
 

ליבליך

New member
כל הציות להלכה הוא המלצה

אדם רשאי לבחור אם להאמין או לא. כל עניין הציות להלכה או לא הוא משהו שהאדם בוחר אם לעשות. תפקיד בית הספר הוא להראות לתלמיד את הדרך ההלכתית ע"י הסבר ומתן דוגמה אישית, אבל לא ע"י כפייה.
 

arriy80

New member
שוב פעם - לא

כמו בכל נושא הלכתי, כמו תפילה, ציצית, לבוש צנוע וכדומה, המסגרת מחייבת הליכה בדרך ההלכה ולא "המלצה". אם המסגרת מחייבת ללכת בדרך מסויימת זו אינה "המלצה" כי אם "הוראה".
 

arriy80

New member
ולגבי ימי האבל היהודיים?

אם מישהו היה מבקש מכל בתי הספר החילוניים לא לצאת לטיולים בי"ז בתמוז ? אם מישהו היה מציע שבכל בתי הספר החילוניים יגידו "סליחות" או "קינות" בי"ז בתמוז? בתי הספר הם אמנם מקום ציבורי אך הם מקום ציבורי חרדי! הם לא תחנה מרכזית, והם גם לא רחוב! כמו שהנהלת בית הספר החרדי יכולה לחייב תלמיד לחבוש כיפה בבית הספר, או לחייב תלמידה ללבוש בגדים צנועים ע"פ ההלכה היהודית, כך היא יכולה לחייב כל התנהגות נדרשת ע"פ ההלכה אלא אם ההלכה תקבע שהפגיעה ברגשות אחרים חשובה יותר ולכן צריך להתחשב בה. אם אמנם יתברר שהמנהלת הענישה את התלמידות שעמדו בשעת הצפירה למרות שהיו במקום ציבורי והיו יכולות לפגוע ברגשות חילונים שיראו אותם, לפי דעתי היא באמת נהגה שלא כשורה, וצריך לקוראה לבירור.
 
אף אחד לא ביקש מכולם לעמוד או לא לעמוד...

אבל לכפות על אנשים לא לעמוד זו כבר בושה שלא הייתה כמותה. מעבר לכך שאם אינך רואה את ההבדל בין לעמוד דקה אחת לבין לכבד יום שלם, שגם את זה עושים לא מעט אנשים בפסח, ביום כיפור, בשבתות וזמנים נוספים, או לבין לא לאכול בפומבי בחודש הרמדן אז הדיון הזה באמת מיותר.
 

arriy80

New member
ולכפות על אנשים נטילת ידיים

זה לא בושה ? אז התיחסת רק על הטיולים. ואם הייתי מציע שבבתי הספר יקראו "קינה" בי"ז בתמוז במשך דקה? אתה חושב שמישהו היה מתחשב בזה?
 
זאת לא השאלה...

השאלה היא אם היו מענישים תלמיד על שקרא "קינה" בביה"ס חילוני, האם זה היה בסדר? זה מאוד נחמד לשנות את המקרה בכדי שיתאים לתשובה שאתה רוצה, אולם זה לא המצב. אם אתה רוצה לדבר על נטילת ידיים, אתה מוזמן לפתוח דיון חדש, ואני אענה לך בו.
 

arriy80

New member
זו השאלה:

האם יש איסור - ע"פ ההלכה - לעמוד בצפירה מפני חוקות הגויים או לא. זו שאלה הלכתית כמובן, ורק פוסקי הלכה מוסמכים לענות עליה. אם אכן יש איסור, על המנהלת - שמנהלת ע"פ ההלכה היהודית - להעניש תלמידה שמעשה שעשתה סותר את פסקי ההלכה, כל דבר ודרגת חומרתו. אין שום חוק חילוני שסותר אמירת קינה בבי"ס חילוני, ולכן אין שום סיבה להעניש על אמירתה.
 
לא, זאת שאלה של כיבוד בני אדם גרידא.

ואם אתה לא מבין את זה, אז הדיון הזה מיותר לגמרי.
 

arriy80

New member
נכון!

כך גם כתבתי בכמה הודעות! ההוראה היא לכבד את רגשות המחשיבים את הצפירה, ולעמוד במקום שהם יכולים לראות. במקום שהם לא יכולים לראות, שענין הפגיעה יורד, ינהגו לפי ההלכה הראשונית, לא ללכת בחוקות הגויים, ולא לעמוד בצפירה.
 
הם יכולים לראות כל מקום...

בייחוד בתי ספר שהם מקום ציבורי. אם עוד פעם אחת מישהו יכניס את המילה גויים אני לא יודע מה אני אעשה כבר, שכח מהמילה גויים. כאילו גוי זה קללה או מילה גסה. אין גויים, יש בני אדם. ויש "גויים" שהמנהג שלהם זה לכבד בני אדם. ואם "גויים" מכבדים בני אדם, אין שום סיבה שאנחנו נמנע מכך. זה שאתה דוחף את המילה "גויים" בכל מקום לא מצדיק את הבושה הזו.
 

arriy80

New member
הם יכולים לראות מעבר לקירות?

בית ספר הוא מקום ציבורי. ובית ספר חרדי, הוא מקום ציבורי למגזר החרדי. תלמידים בבית ספר כזה, לא צריכים לעמוד בתוך הכיתה בגלל שהבי"ס הוא "מקום ציבורי". אם לא רואים אותם ואין חשש לפגיעה ברגשות הציבור החילוני, אין שום סיבה שיעמדו. למה אתה נבהל מהמילה "גויים"? מה רע בגויים? מישהו אמר את המילה הזו לגנאי? ואם הייתי אומר שזה חוק "אמריקאי" זה נשמע יותר טוב? אנחנו מצווים לכבד את הגויים, אסור לנו להונות אותם, ואסור לנו לצער אותם! מישהו בא לזלזל בגויים? הוזכר שיש הלכה שאסור ללכת בחוקות הגויים. זה זלזול? אני חושב שאם היה מדובר במדינת צרפת, ההוראה היתה זהה: במקום ציבורי יש לעמוד בצפירה בכדי לא לפגוע ברגשות הציבור! למרות שהציבור הוא "גויים". אין כאן שום בושה! ההוראה לגבי הצפירה חוזרת על עצמה כמעט בכל הודעה שלי, שיש לכבד את הציבור ולא לפגוע ברגשותיו! הדיון הוא ספציפי לגבי המקרה בבית הספר, והשאלה היא: האם התלמידות עמדו במקום ציבורי ובכל זאת המנהלת הענישה אותן. במקרה כזה, הסכמתי כבר, שלדעתי, שהעונש לא מוצדק!
 

ליבליך

New member
אם מכבדים את רגשות הגויים והחילונים

למה לא מכבדים את רגשות התלמידות והדרך בה בחרו לכבד את זכר המתים (בעיקר אם הם עשו זאת בנוסף ולא במקום הדרך ההלכתית)?
 

arriy80

New member
זו בחירה שלהן!

התלמידות בחרו ללמוד בסי"ס שמחנך לפי דרך ההלכה. לפי ההלכה יש דרך מסויימת לבטא את רגש האבל ולזכור את הנספים. הלומד בבית ספר כזה, צריך לנהוג לפי חוקי הדרך. אין מקום "לכבד" תלמיד שמעשיו סותרים את חוקי בית הספר.
 
בית ספר הוא מקום ציבורי...

והשאלה היא: האם התלמידות עמדו במקום ציבורי ובכל זאת המנהלת הענישה אותן. במקרה כזה, הסכמתי כבר, שלדעתי, שהעונש לא מוצדק! לא. יש להן זכות לעמוד בכל מקרה. לא משנה איפה.
 

arriy80

New member
לא

יש להם זכות לעמוד בבית שלהם! אין להם זכות לפגוע ברגשות הציבור ששלח את ילדיו לבית הספר החרדי, ורואה בעמידה בצפירה - בזיון לנספים.
 
אם המנהלת רואה בכך שלא תעמוד...

אולם הרוב החליטו שכן יעמדו ומכיוון שזו דמוקרטיה, אין למנהלת זכות לקחת את החוק לידיה. יש גם מנהלות שחושבות שיהדות זה בזיון, אבל זו בעיה שלהן, אם היא לא מבינה שיש חוקים ומוסר, וזוהי מדינה דמוקרטית, מקומה אינו בניהול בית הספר. אולם לצערי בלא מעט בתי ספר בארץ המנהלים/ות לא ראויים להיות במעמד זה.
 

arriy80

New member
איזה רוב?

מדובר בחוק מצפוני-מוסרי. הרוב קבע שזוהי הצורה המתאימה לזכור את הנספים, ואכן, עיגן את הצורה הזו בחוק. החוק עצמו לא כופה לנהוג לפיו. כמו כן, החוק מאפשר למוסדות החינוך החרדי, לנהוג בהם כפי השקפת היהדות המקורית. ולכן הם מחנכים בדרך זו, ומורים *לא* לעמוד בצפירה אלא במקום שיכול לפגוע באחרים. כמו שהם מחנכים להתפלל, ותלמיד שלא יתפלל יכול להענש על כך. למרות שגם זו היא פעולה מוסרית-אישית.
 
הוא לא כופה...

ולכן מי שלא רוצה שלא יעמוד, אך שלא יחליט בשביל אחרים. אין לו את הזכות לעשות כך.
 

arriy80

New member
ולהחליט להתפלל?

אם החוק מאפשר *לא* לעמוד, ההכרחה היא על הבחירה באפשרויות החוק. כן הדבר בכל ענין יהודי ש"כופים" עליו בבית ספר חרדי.
 
למעלה