שאלה לכולם

masorti

New member
הבאת ציטוט של דברי הרמב"ם...

ונתת לו פרשנות שגויה במילים שלך. ואח"כ ברוב חוצפתך טענת שזו הפרשנות של הרמב"ם. הנה הציטוט: ""והמשל מבואר והכונה ידועה שבעוה"ז יקנה האדם המעלות שבהן יזכה לעוה"ב כי זה העולם אמנם הוא דרך ומעבר לעוה"ב". בהנחה שהוא נכון ומדויק, הכוונה היא שמבחינה טכנית העולם הזה נמצא בדרך אל העולם הבא. לכן את המעלות לצורך העולם הבא יש לקנות בעולם הזה. בשום מקום לא נאמר שקניית אותן זכויות היא המטרה של החיים בעולם הזה, או שהעולם הזה הוא רק מעבר לעולם הבא ואין לו ערך משלו. זו רק הפרשנות השגויה שלך.
 

arriy80

New member
וזוהי כוונתו

הרמב"ם מסביר שמטרת החים בעולם הזה, בכדי להשיג את השלמות ועל-ידה לזכות לחיי העוה"ב. "והתכלית הוא העולם הבא ... אינו ראוי למי שהוא רוצה שיהיה עובד מאהבה, שיהיה עובד להשיג העולם הבא... כי כשיאמין שיש שם חכמה, והוא התורה שהגיעה אל הנביאים מאת הבורא יתעלה, שהודיעם בזה המידות הטובות הם המצות, והמידות הרעות והם העבירות, ראוי לו מצד שהוא אדם ישר במזג שיעשה הטובות ויסור מן הרעות. וכשיעשה זה ישלם בו העניין האנושי ויהיה נבדל מן הבהמה וכשיהיה אדם שלם, הוא מטבע האדם השלם אשר אין לו מונע שתחיה נפשו ותתקיים בקיום הידוע לה, וזה הוא העולם הבא כמו שאמרנו" כלומר, המעלה הגבוהה היא לעבוד את השי"ת מתוך ידיעה שזו הדרך הטובה ביותר להשגת שלמות. ולא מתוך צפיה לגמול בעוה"ב - שאמנם קיים. כמאמר המשנה "אל תהיו כעבדים המשמשין את הרב על מנת לקבל פרס". מצאת כתוב ברמב"ם מטרה אחרת? מהי?
 

masorti

New member
שטויות במיץ עגבניות...

אין שום קשר בין הציטוט מהרמב"ם לפרשנות העקומה שלך. בהחלט כתוב ברמב"ם מטרה אחרת... לדעת את האמת ככל שנוכל. עיין בפרק על הרמב"ם בספרו של פרופ. אליעזר שבייד "הפילוסופים הגדולים שלנו".
 

arriy80

New member
תתעלם ממה שלא נח לך

"והתכלית הוא העולם הבא" - ע"י שנשיג את השלמות ונתקרב לאמת. [הקדמה לפרק חלק]
 

masorti

New member
שוב שטויות...

אתה בדיוק כמו המטיפים היהודים-המשיחיים שמוציאים פסוק מקראי מהקשרו ומנסים להוכיח שמדובר על ישו.
 
עצם ה"עולם הבא"

סותר לחלוטין את קיום האל. אם יש עולם רוחני ויפה זה סותר לחלוטין את קיום האל. האל מעניש ואולם ה"עולם הבא" המטאפיזי או ואטאבר הוא יפה ונצחי. לאלוהים שלכם אין עולם הבא, לפי התנך לא היה לו מושג שקיים עולם הבא.
 

arriy80

New member
משהו חסר

אולי לא הנת עדיין מהו ה"עולם הבא". ואינו סותר את קיום האלוקים כלל.
 

tamarhp

New member
אינך מבינה כנראה את

פירוש המושג העולם הבא, אם את חושבת כך..
 

tamarhp

New member
אני זוכרת שבעלי

הביא לי מזמן את הציטוט הזה.. אני לא ממש זוכרת מה הוא הסביר וכרגע הוא לא בבית - אבל אני זוכרת שהוא הביא את הציטוט בתור דוגמה ל"הוצאת הדברים מהקשרם", כלומר - כשמסתכלים על הציטוט הוא נראה מזעזע, אבל כשמסתכלים על ההקשר המלא מבינים שחכמים רצו להטיף לגברים שרצים אחרי יופי והבל במקום להתייחס לדברים האמיתיים ולפנימיות. (זה בערך מה שאני זוכרת.. זה היה מזמן! :) )
 

masorti

New member
נו, זה מה שאמרתי...

חכמים רצו להדגיש שלא ראוי לרדוף אחרי היופי החיצוני, ולכן הגזימו בכוונה ותיארו את האשה בצורה מזעזעת כ"שק צואה מדמם". זאת אומרת שמדובר על אמצעי ספרותי להדגשת נקודה בהקשר ספציפי. אלא שהמסיונר שלנו לא מבין זאת, ומבחינתו הלקח מהציטוט הוא שהגמרא גורסת שהאשה היא שק צואה מדמם. והיות ודברי הגמרא הם קודש עבורו, הוא רואה בנשים שקי צואה מהלכים הנוטפים בדרכם דם.
 

tamarhp

New member
אני מבינה,

אבל לא כל מה שחז"ל אמרו הוא בהכרח אמצעי ספרותי, גם אם במקומות מסויימים הם השתמשו באמצעים ספרותיים. לאורך כל הדורות היהדות האמינה בעולם הבא..
 

masorti

New member
ברור שלא כל דברי חז"ל הם ספרות...

הם עסקו רבות בפסיקת הלכות ובקביעת עובדות (לפחות לדעתם). אלא שאני דיברתי על מדרשים ועל ציטוטים שעל פניהם מדובר באמצעי ספרותי. חכמי הגמרא כנראה אכן האמינו בעולם הבא. אבל לא ברור שכך גרסה היהדות בכל הדורות. רבים טוענים שבתקופת התנ"ך לא היתה אמונה כזו, ומקובל גם לטעון שהצדוקים כפרו בהישארות הנפש (ומכאן שגם בעולם הבא).
 

tamarhp

New member
ראיה מן הצדוקים?

עם כל הכבוד - זה משנה מה הצדוקים אמרו? האם הם נחשבים חלק מהיהדות?
 

masorti

New member
בודאי שראייה מהצדוקים...

את כתבת שה"יהדות בכל הדורות" דגלה באמונה בעולם הבא. בסוף ימי בית שני הצדוקים היו לכל הדיעות חלק מהיהדות, והם כנראה לא חשבו כך. להזכירך שחלק גדול מהכוהנים הגדולים היו צדוקים, וכל העם (כולל הפרושים) הכירו בסמכותם הדתית. לטעון שאמונתו של הכוהן הגדול אינה רלוונטית לאמונת היהדות באותו דור - זה פשוט מגוחך. לכן בסוף ימי בית ראשון סביר שרק אחד משני הזרמים העיקריים ביהדות האמין בעולם הבא.
 

tamarhp

New member
אוקיי,

אבל בפועל מה שנחשב היום היהדות המסורתית היא היהדות האורתודוקסית ולא הצדוקית...
 

masorti

New member
אכן אנחנו יורשי הפרושים...

אבל לא ניתן להוציא מכלל ישראל באופן רטרואקטיבי את מי שהשתייך לזרם אחר. "היהדות" היא כל מה שבאותה תקופה נתפש כחלק מהיהדות.
 

arriy80

New member
בודאי שאין ראיה מהצדוקים

הצדוקים פרשו מהיהדות המקורית. הכהנים הגדולים קנו את כהונתם בכסף, ולכן אין שום ערך ל"כהן הגדול" הצדוקי. וכך, אין חשיבות להשקפתו או לאמונתו. כשאתה מביא הסטוריה, תשתדל להביאה בשלמותה!
 

masorti

New member
שטויות במיץ עגבניות...

אין לך קצה ירוק של מושג בהסטוריה של ימי בית שני. באותה תקופה הכהונה היתה ברובה צדוקית, והיא נחשבה לגיטימית לחלוטין גם ע"י הפרושים. בסמינר החזרה בתשובה שלך בלבלו לך שטויות במוח ש"הצדוקים פרשו מהיהדות המקורית" וערבבו בין המצב לאחר היעלמות הצדוקים (לאחר החורבן) ובין המצב בו היו הצדוקים חלק חשוב בחברה היהודית.
 

arriy80

New member
אה...

מתוך ויקיפדיה: "יחד עם עליית מעמדו המדיני של הכהן הגדול בקרב העם החלה ירידה במעמדו כמנהיגו הרוחני. עליית הפרושים כמנהיגים הדתיים של העם הובילה לדחיקת הכהנים בכלל, והכהנים הגדולים (שרובם היו מנהיגי הצדוקים) בפרט, ממעמדם הרוחני בקרב האומה. " מאד לגיטימי....
 
למעלה