שאלה לכולם

arriy80

New member
אז תקום ותתרצן... ../images/Emo13.gif

פרופ' ג' שלום הוכיח - לפי הנתונים שהיו בידו שהזוהר לא מקורי. המאמר שהבאתי, מביא הוכחות שהוא טעה בראיותיו, והוכחות נוספות שהזוהר אכן מקורי. ושוב, לא משנה מי מביא את ההוכחות. יש לדון בהם באופן עניני ולא למדוד אותם לפי איזה כובע לובש הכותב אותם. אינני רואה טעם בהמשך הדיון על מקוריותו של הזוהר - לא חקרתי את הנושא הזה, ואני לא רואה במה הוא נוגע לעניננו. בסה"כ הבאתי את הרעיון של "נהמא דכיסופא" מהזוהר, ומשתמשים בו כל חכמי ישראל.
 

masorti

New member
המאמר אינו מביא שום הוכחות...

המאמר מביא טענות, והן תואמות של דעתו של הכותב. גם אני לא רואה טעם בדיון במקוריות הזוהר, בפרט שמועד חיבורו במאה ה-13 כבר הוכח. ורעיונות מתוך ספר מיסטי זה אינם מהוים ראייה לכאורה לשום טענה שלך. (ולא "כל חכמי ישראל" משתמשים בו. רק חכמי ישראל הדוגלים בזרם המיסטי.)
 

arriy80

New member
אז הדיון הוא על העיקרון.

בין אם זה מספר הזוהר או מהגמרא. כך הסכימו כל חכמי ישראל, שזהו רצון הבורא, ובשביל זה אנו נמצאים פה בעולם.
 

masorti

New member
לא היה דיון על שום עקרון.

ממילא כל טענתך הבלתי-ברורה נופלת מאליה.
 

arriy80

New member
ברורה או לא ברורה

תקבל את המושג של "נהמא דכיסופא" או שלא תקבל. אני לא רואה צורך כרגע לדון על "למה אלוקים ברא את העולם כך". אלא, "מה אלוקים רוצה שנעשה, ומדוע אנו חייבים בזה" בין אם זה להגיע לחיי עוה"ב, או לחיים טובים בעוה"ז. אם אנו מבינים שאלוקים הוא טוב, והוא נתן לנו דרך, אז מסתבר שגם הדרך טובה. רק נשאר לברר מהי הדרך, וכיצד ללכת בה.
 

masorti

New member
למושג "לחם של בושה" אין קשר לדיון..

סתם הכנסת אותו יש מאין כדי להתחמק מלהודות שאינך מסוגל לענות על השאלות שעלו בדיון. ואין פה ענין של "איני רואה צורך לדון". פשוט אין לך מה לומר ואיך לנמק את עמדתך, למעט הטיעון השרירותי שהתרחקות מהאל גורמת לאיזו ספיגה של רוע.
 

arriy80

New member
בודאי שיש קשר

אתה לא מקבל את המושג "שכר בזכות ולא בחסד". אני ניסיתי להסביר מהי המטרה כפי שיוצא מספר הזוהר. במקום להתמודד עם הרעיון, אתה תוקף את המקוריות של ספר הזוהר. אתה מביא שייתכן והרמב"ם סובר אחרת - אפשר להבין את זה. ויש לדון על כך. ומדוע כ"כ קשה לקבל את האפשרות שכשמתרחקים מהטוב מתקרבים לרע, ולכל תוצאותיו? אני לא מנסה להבין את ה"פסיכולוגיה של אלוקים"- למה הוא ברא כך ולא אחרת. אני מנסה להבין מה הוא רוצה ממני, וכיצד אני יכול לעשות זאת. תטען שזו התחמקות - כי אין לך טענה אחרת - בבקשה.
 

masorti

New member
שום קשר לדיון...

הדיון היה מדוע האל מכניס מכות למי שסוטה מפולחנו. בין זה לבין שכר בזכות - אין ולא כלום. סתם דחפת ענין אחר לגמרי כדי להסתיר את בורותך וחוסר יכולת להשיב על הטענות.
 

arriy80

New member
הסבר כולל

ביקשת הסבר על דרכו של ה'. הסברתי, והתחלתי מההתחלה. אני צריך לעשות את זה בשלבים ולתת קצת זמן למנוחה באמצע?
 

masorti

New member
אל תקשקש שטויות...

לא "התחלת מההתחלה" ולא נתת שום הסבר למה שנשאלת. שאלתי אותך מדוע האל מכניס מכות למי שמקריב לבעל, וענית לי משהו לא רלוונטי על הצורך לעבוד בשביל להרוויח לחם.
 

arriy80

New member
למי שלא מבין.

אסביר שוב. ותגיד לי מה לא מובן. אלוקים הוא טוב הוא מקור החיים. הוא נתן לנו דרך טובה - וכך נוכל נתקרב אליו להשיג חיים, ואת השלמות ואת הטוב. לפי הדרך הזו בנוי העולם כלומר, מי שמתקרב לטוב, מושפע ממקור הטוב, ומי שמתרחק ממנו - מושפע מהרע. לפי זה, למה צריך להעניש מי שעובד עבודה זרה? מפני שהוא מנותק ממקור הטוב-החיים. הניתוק לא נראה בעיני בשר, אך כך קבע בורא העולם!
 

arriy80

New member
דחיה בקש.

אף אחד לא יכול להבין "למה אלוקים ברא את העולם" אנו יכולים להבין מה מטרתנו, וכיצד להשיגה. עיין בספר דרך ה' לרמח"ל ותשכיל.
 

masorti

New member
דחייה בקש ותירוץ עלוב.

עיין ב"מורה נבוכים" של הרמב"ם ותשכיל.
 

arriy80

New member
נח לך למצוא מה שאתה רוצה למצוא

הבאתי ציטוטים מהרמב"ם, בלשונו הפשוטה יותר מ"מורה נבוכים", כך שקשה לטעות בכוונתו.
 

masorti

New member
הבאת ציטוטים שלא הבנת...

ולכן פרשת בצורה שגויה. כבר המלצתי לך על ספרים לקרוא ולהשכיל.
 

arriy80

New member
לדעתך - לא הבנתי. אולי תסביר אתה?

אם לא קיבלת או שלא הבנת את ההסבר שלי, אז לדעתך: מה המטרה לחיינו בעולם הזה? האם יש לה קשר לעולם הבא? איך אנו משיגים את מטרתנו? אני מעדיף ללמוד איך גדולי ישראל שלמדו את כל ספרי הרמב"ם מפרשים אותו, מאשר ללמוד איך חוקר מפרש אותו.
 

masorti

New member
המלצתי לך על ספרים לקרוא ולהשכיל...

מצידי תמשיך לקרוא רק ספרות תורנית מהזרם שלך ותישאר מבוצר בבורותך.
 

arriy80

New member
ביקשתי את דעתך, בלי המלצות על ספרים

הפורום הוא מקום להביע את דעתך והבנתך. אל תתחמק מהשאלה. כתוב מה דעתך בשאלות שהצגתי.
 

masorti

New member
עניתי לך כבר.

מכיון שלדעתך כדאי לחזור על קיאך שוב ושוב עד שאתייאש, אין טעם שאסביר שוב. במקום זאת אני מפנה אותך לספרים שמהם תוכל לקרוא ולהשכיל.
 
למעלה