תינוק בשיעור - לגיטימי או לא?

Kalla

New member
לגיטימי ובמספר מקומות בעולם גם מאוד מקובל.

כמובן שהכל תלוי באופי התינוק. יש תינוקות שקטים שישנים ולא מפריעים לאף אחד ויש כאלה הנוטים לבכות הרבה. מראש לא הייתי מביאה לשיעור תינוק שיש סיכוי גבוה שיבכה, אבל אם הסיכוי לכך נמוך אני לא רואה בעיה (אישית, לא הייתי עושה זאת בכלל, אני מתכוונת באופן עקרוני).
 
לגיטימי.

תחת מידה של אחריות של ההורה (אני מניחה שהאם
) להוציא אותו ברגע של הפרעה. כשהבת הקטנה שלי נולדה הייתי בשלבי הסיום של בחינות התואר השני. את מועד א' פספסתי בחסותה, את מועד ב' לא היתה לי שום כוונה לפספס ומאחר והיא ינקה ולא היה לי סידור עבורה, שאלתי וקיבלתי הסכמה להבחן כשהיא בחדר - וכשיש גיבוי בחוץ למקרה שצריך להוציא אותה. יאמר לזכותה שעם הנקה לפני, היא ישנה מצוין את כל הבחינות ואפילו עוררה אמפתיה בקרב המשגיחות האנטיפטיות... בארה"ב לא ראיתי תינוקות בשיעורים, אבל את הילדים שלי הבאתי פעם או פעמיים לקמפוס כשלא היתה ברירה (למשל, ביום הבחירות האחרון - כשבתי הספר סגורים ואין שום סידור מוסדי לילדים). עם דיוידי על המחשב שלי, ועם ערימת דפים לציור הם היו מבסוטים חלאס, ואני הצלחתי לשבת בסמינריון בשקט (יחסי).
 
נראה לי שגם זה נבחן במבחן הדורות...

בשלוש עשרה השנים שאני באוני בארץ (אותה האוני, לצורך המחקר...)חלו תמורות בעניין הזה. אני חושבת וחוששת שזה חלק מן התמורות הכלליות בחברה כמו שפעם - היה ברור שיש שעת צהריים, ובה לא משחקים למטה ולא מרעישים לשכנים, כך היה ברור שלא מדברים בטלפון נייד במרחב הציבורי. ככל שהחברה הולכת לכיוון של האינדיבידאולי ופחות הקולקטיבי - כך אנו מוצאים יותר ויותר התנהגויות של "מובן מאליו" לגבי דברים שפעם לא היו מובנים מאליהם. היום להרבה אנשים ברור שמותר להם להוציא את הטל' הנייד שלהם באמצע הופעה או הצגת תיאטרון, ולכתוב או לבדוק קבלה של סמס תוך הארה של צג הטלפון, ועל הדרך, גם את העיניים ש ל השכנים בתוך החשכה הכללית. באותה מידה, ברור שמותר להביא תינוקות וילדים למקומות שבהם הם לא אמורים להיות (למשל לפני מספר שבועות דיברו על זה שיש הורים, שהחליטו "לא להפסיק את החיים שלהם" כי נולדו להם ילדים, ולכן - הם לוקחים אותך איתם לבילויים בפאבים בלילות...) בעיניי, לכאן נכנס גם העניין של להביא או לא להביא תינוקות לתוך שיעורים. נכון, יש להבחין כאן בין מצב שבו - י ש לי בחינה, אין ל י בייביסיטר, ואם אני לא אבוא לבחינה אני גורמת לפגיעה בלימודיי, לבין - זה שיעור, הרצאה פרונטלית, כולם יסכמו את מה שהמרצה תכתיב ברצף, ו.. זה שיעור שחוזר על עצמו מדי שבוע... במקרה הראשון - אני מסכימה, יש מקום להתחשבות, הבנה, ולחלוטין- י ש לגיטימציה להביא תינוק. במקרה השני - מצטערת, לטעמי - אין! הגישה שלי נובעת בעיקר ממשהו, שכבר לא ממש מקובל ולא כל כך קיים היום בחברה, ולדעתי, יש בו הרבה מעבר למה שנראה על פני השטח. אני חושבת - שללדת ולגדל ילד - זה דבר שדורש הקרבה מסוימת. כן! אני מעודדת את ההקרבה הזו. זה חשוב לוותר על דברים אחרים לטובת העניין של גידול ילדים. זה חלק מתפישת עולם, חלק מחינוך, חלק מהרבה מרכיבים אחרים, שלא כאן המקום שלי להרחיב אותם. מי שבוחר/ת להמשיך בחיים כאילו לא קרה דבר, כאילו לא נולד ילד - בעצם דואג לעצמו בלבד. לא לוקח בחשבון את הסביבה, ולא לוקח בחשבון את טובת הילד. לא רק לאמא ולסטודנטים האחרים לא נוח כשהתינוק בכיתה. גם לתינוק לא. וכמו שאמרה כאן (אולי משוש, אם אני לא טועה?) - לעמוד שיעור שלם, כדי שהתינוק ימצא את התנוחה המתאימה לו לישון.. נו, לא עינוי? בדיעבד- זה היה הכרחי? לא היה עדיף להפסיד את השיעור? או למצוא חברה או שכנה שיכולה להשגיח עליו לשעתיים? ועוד לא דיברתי על זה שיש אנשים שבעיות קשב וריכוז לא מאפשרות להם גם ככה להתרכז בקלות, אז עוד תינוק, שכל הזמן יש התעסקות סביבו, ורעש, ובכי? והמורה, המורה לא משמעותי כאן? אני יכולה להעיד עליי ועל שתיים מחברותיי- שדברים כאלה יכולים להוציא אותנו מייד מהריכוז, וכל בכי או תנועה כזו יכולים לגרום לאבד חוט מחשבה... התוצאה - פגיעה בכיתה שלמה. לסיכום - אני חושבת שמקומו של תינוק הוא לא בכיתה! עם זאת, אני מסכימה לחלוטין, שבמדינה שבה יש לא מעט אמהות-סטודנטיות (ולהפך) יש חובה מוסדית-כללית ליצור פתרון מתאים. יש ליצור מודעות כוללת, הקמה של מעון או פעוטון, אפילו כ"בייביסיטר" לעת מצוא, שייתן פתרון (אם כי, שוב כאן עולה השאלה - אילו ילדים יישארו בכזה מין מקום? האם כל ילד מסוגל ורוצה להסתגל למקום שהוא לא מכיר? האם בכל גיל? האם תמורת תשלום? האם לא?) אין ספק שהשאלה סבוכה. אבל מבחינתי - כאמור - כיתה היא מקום ללמידה. אין שום סיבה שייעשה בה שום דבר אחר. לא לפ-טופ ואינטרנט, לא טלפון נייד וסמס'ים, ולא הכנת שיעורים בקורסים אחרים. כך גם לא תינוק. (מיותר לציין, כי אילו אכן היה אפשר לומר , שיש אחריות הורית מלאה, אני מניחה שדעתי היתה פחות נחרצת, אבל לצערי, ממה שאני רואה בכיתות שלי, כשקורה שתלמידה מביאה תינוקה, התוצאה היא שכולם סובלים חוץ ממנה, כי היא לא מעלה על דעתה בכלל שצריכה לצאת מהכיתה כשהילד בוכה או מפריע
)
 

tenshem

New member
גם אני מסכימה לחלוטין עם מה שניצת כתבה

באופן אישי, אם מישהי/ו היו יושבים בשיעור אותו אני מלמדת עם תינוק, ואז נעמדים כשצריך להרדים אותו, ויוצאים כשהוא בוכה, זה היה מאוד מאוד מפריע לי. אני חושבת שאם קרה מקרה, ופתאום אין בייביסיטר וזהו שיעור נורא חשוב שאי אפשר לפספס, אז אולי כמקרה חד פעמי זה בסדר. אבל כסטנדרט, בו כל הורה יכול להביא את תינוקו לאוניברסיטה, אני חושבת שזה ממש לא במקום (וגם לא במקום העבודה, והסיפור של missScotland היה דיי מחריד לטעמי). אני כן חושבת שיש צורך במעון לתינוקות, באוניברסיטאות השונות. אגב, אני חייבת לומר שבמקומות בהם אני מסתובבת באוניברסיטת תל אביב, עוד לא ראיתי את זה אף פעם, חוץ ממרצה שהייתה מגיעה עם בעלה והתינוקת שלהם לשיעור אותו לימדה. הוא היה יושב בכיתה עם עגלה, ובכל פעם שהתינוקת התחילה לעשות קולות, הוא היה יוצא ואז נכנס שוב. זה לא היה בלתי נסבל, אבל זה כן היה מוזר ולא ממש ברור, למה הוא פשוט לא נשאר בבית או ישב בדשא (ולמה הוא צריך כל 20 דקות למשוך את תשומת לב הסטודנטים ולהוציא מהריכוז). מה היה כל כך דחוף לשמוע את אישתו, אותה הוא יכול לשמוע על הזמן....?:
 

tulkin

New member
רגע רגע רגע...

חייב לעצור את רכבת ההסכמות הזו (אחרת הפורום יהפך דביק...
) הקרבה כן - אבל עד כמה? האם אמא מניקה צריכה לוותר על עבודה לכל תקופת ההנקה (יכול להיות שנה ויותר... להזכירכם חופשת לידה היא רק כשלושה חודשים המלצת ארגון הבריאות העולמי היא על הנקה בלעדית למשך כחצי שנה לפחות) זו אולי לא הדוגמא הכי טובה, אבל להקרבה האישית יש השלכות חברתיות. ואם צריך להקריב מעמד חברתי, אפשרויות תעסוקה, לימודים והתפתחות מקצועית שאין להם תחליפים טובים, ואם החברה לא מייצרת "בלמים ואיזונים" לתהליך הזה - הרי בסופו של דבר נוצרת אפליה, זו שכבר שנים מנסים לתקן ולהתגבר עליה. אז לפחות בעיני - זה אולי לא רצוי להביא ילד לשיעור או לעבודה, כי כולכם צודקים שזה לא המקום בשביל תינוקות. אבל זה בהחלט לגיטימי לעשות את זה. בעיקר כשאין ברירה, אבל גם במקרים אחרים כל עוד שומרים על כללים סבירים של התחשבות בזולת.
 
אני לא חושבת שזה לגיטימי.

ואני בהחלט חושבת, שיש פתרונות. יש חלב שאוב, אפשר לתת מדי פעם בקבוק תמ"ל. (הנקה בלעדית לא אומר בהכרח מהציצי, אפשר גם מבקבוק). אין לי בעיה עם פמיניזם, בעוונותי אני אפילו די פמיניסטית. יש לי בעיה עם להפריע לאחרים, בשם אידיאולוגיות כאלה או אחרות. אותי, אין דבר שיותר מרגיז מלעשות שמיניות כדי להשאיר את הילדים שלי עם מישהו אחר, להגיע לשיעור ולראות שם תינוק אחר שמפריע לי, ולרוב לא נעים לי להעיר, וכמו שניצת אמרה, האמא נוהגת להתעלם מההפרעות האלה כי חשוב לה להיות בשיעור. אני יודעת על מקרה שבו אמא צעירה ניסתה לבקש הזזה של תרגול ליום שבו היתה ההרצאה. התרגול היה אמור לעזור בפתרון שיעורי הבית, ולכן הזזה כזו היתה לחלוטין לא במקום, שהרי הספקנו לקבל אותם רק חמש דקות קודם. מבחינתה, אין לגיטימי מזה, כי היא מגיעה מחופשת לידה במיוחד. מבחינתי, בתור מישהי שעשתה את זה, זכותה לבקש לעשות את הקורס במועד אחר אבל לא זכותה לפגוע בלימודים שלי במהלך הקורס. ואני מוכנה לעזור, לצלם לסכם וכל מה שצריך, אבל לא על חשבוני.
 

tulkin

New member
אנחנו קצת גולשים

אבל "הנקה בלעדית" זה רק ציצי. יש עשרות אם לא מאות מחקרים שמראים שחלב אם לא ניתן "להחלפה" על ידי תמ"ל, ושיש להנקה בלעדית השלכות (טובות) על בריאות והתפתחות התינוק. חלב שאוב זה חצי פתרון. לא מתאים לכולן, ולא תמיד מעשי. ושוב, הנקה כן או לא, שימוש שתחליף כזה או אחר כן או לא - זה בעיני חלק מ"רשות הפרט" של האם (והאב). כמובן כל החלטה יש לה מחיר. אבל כמו שאמרתי - אסור שהמחיר ברמה החברתית יהיה גדול מדי. לא ייתכן שאמא שמחליטה להיניק באופן מלא צריכה לוותר על קריירה, ואפילו ויתור על שנת לימודים נראה לי מחיר חברתי לא פרופורציוני שיוצר אפליה, או לחילופין מעביר לאמהות מסר שזה לא טוב להניק (יחד עם סדרה של פתרונות קוגניטיביים לדיסוננס דוגמת אלה שהבאת).
 
לא מסכימה

כמי שהניקה את כל ילדיה, ולא וויתרה לרגע על "הגשמה עצמית" או חיים עצמאים, אני יכולה לספר לך שזה אולי תובעני, אבל לגמרי אפשרי. אפשר לשאוב חלב (הבן הגדול שלי ניזון 3 חודשים אך ורק מחלב שאוב, לאחר שהסתיימה חופשת הלידה), אפשר להקפיא ושמישהו אחר יאכיל כשהאם לא נמצאת בסביבה, וממילא מגיל 6 חודשים אין המלצה להנקה בלבדית. זה דורש זמן, מאמץ והשקעה. כן. כמו כל דבר אחר שקשור בילדים. אבל לא בלתי אפשרי. הלוואי והיו יותר פינות הנקה, ואפשרויות לשאיבה ואחסנה במקומות עבודה/לימודים (אגב, בבר אילן למשל יש כאלה), והלוואי שהיו מעונות יום במוסדות אוניברסיטאים ובמקומות עבודה (כאן יש), אבל גם בלעדיהם - קשה אבל אפשרי להסתדר. צריך נכונות ומודעות, אבל אפשר להתגבר על הדיסוננס.
 

tulkin

New member
לא נראה לי שאנחנו לא מסכימים...

לא אמרתי שאי אפשר. לא טענתי שזה מה שצריך להיות. להיפך - טענתי שה"ממסד" צריך לתמוך יותר במובן של לתת יותר פינות הנקה וגו' כדי למזער את ה"מחיר" שהאם צריכה לשלם על מנת להתמיד בבחירה. זה בדיוק מה שאת אמרת. נראה לי שגם אנחנו מסכימים שיש לזה מחיר. את יכולת "לשלם" את המחיר הזה בלי פגיעה משמעותית, למשל בקריירה. אבל יש נשים שהמחיר הזה גבוה בשבילן ובשבילן הבחירה היא הנקה או קריירה. אני לא חושב שאפשר להוריד את המחיר ל-0. אבל אני כן חושב שבשם הנסיון ליצור חברה שוויונית יותר, יש לנסות למזער את המחיר הזה גם ברמה המערכתית, וגם ברמת הלגיטימציה - על מנת שיותר נשים יוכלו לעשות את הבחירה הזו באופן חופשי.
 
אכן, אנחנו מסכימים ../images/Emo13.gif

אגב, שילמתי מחירים. לא פשוטים בכלל. אחת הסיבות שאני באמצע הדוקטורט רק בשנתי ה-37 היא העובדה שיש לי משפחה. אני גם לא מתקדמת מהר כעמיתי הדוקטורנטים נטולי הילדים. אבל בשיקלול האישי שלי - המחיר שווה את התמורה
 

tulkin

New member
אין ספק שהתמורה שווה את המחיר

ואני אגב רק התחלתי את הדוקטורט בגיל 37. וגם אני לא מתקדם כמו שהייתי רוצה להתקדם, ולא מצטער על זה לשניה.
 
אבל יש הבדל

בין לתמוך במניקה (ולהציג את המצב כאילו זו או הנקה או קריירה, או שיש בכלל סיבה שאלה תהיינה האלטרנטיבות, זה לא דבר שתומך במניקות כי אם סתם דמגוגיה), לבין להפריע לאחרים. מי שבוחרת ללדת ולהניק בזמן זה של חייה צריכה היא לשאת בהשלכות של בחירתה, ולא אחרים. זה לא אומר שזו קפריזה ושלא צריך לתת תמיכה מערכתית, אבל לא על חשבון אחרים.
 
תראה, בוא נחזור לנושא

אם היית אומר לי, שאתה מגיע בתחבורה ציבורית לשיעור, כי אתה רוצה לחסוך זיהום אויר, וזה חשוב לכולנו, ולכן אתה נאלץ לאחר בכל פעם 8 דקות, רק 8 דקות, והיית מבקש שהשיעור יתחיל קצת יותר מאוחר. בסך הכל אלה כמה דקות, מה כבר ביקשת? הייתי אומרת לך, שזה לא מקובל, וכשנרשמת לקורס התחייבת למלא אחר הדרישות שלו, ולא אני התחייבתי למלא אחר הדרישות שלך. אני בהחלט חושבת, שהנקה זה במסגרת רשות הפרט של האשה (וזו רשות, ולא חובה). צריך לעזור, צריך לתמוך, אבל שאר התלמידים לא צריכים לשלם את המחיר. ודרך אגב, אני מאד מאד בעד הנקה. ומאד בעד המנעות מתמ"ל, אם אפשרי. כך נהגתי בעצמי, גם עם תאומים. אבל כשהייתי צריכה ללכת לבחינה, הילדה קיבלה בקבוק אחד של תמ"ל, וכשהייתי צריכה ללכת לקורס, אספתי חלב מכל השבוע. אלה הבחירות שלי, הן לא מחייבות את שותפי לקורס.
 

tulkin

New member
השאלה היא בדיוק מה הן הדרישות

והאם הדרישות יש בהן משהו מפלה לרעה אוכלוסייה מסויימת. אם הדרישות הן כאלה שבאופן אינהרנטי קשה יותר באופן משמעותי לנשים מניקות לעמוד בהן מאשר לאנשים אחרים - זו דרישה מפלה. הדרישה להגיע בזמן איננה כזו - היא פועלת על כולם באותה מידה. אי לגיטימציה להביא תינוקות לשיעור (ואני מסכים עם כולם שזה לא רצוי, אבל יש הבדל בין לא רצוי ללא לגיטימי, והלגיטימציה באה, לפחות בעיני, עם לקיחת אחריות של ההורה על כך שהפגיעה בתלמידים האחרים תהיה אפסית) - זו דרישה מפלה בעיני. אני לא רוצה לקבוע את זה באופן גורף - שכן כמו שאנשים מציעים תחליפים לחלב, יש גם תחליפים הרבה יותר טובים בממדים האחרים של הסיטואציה. אולי אפשר להשלים את השיעור בדרך אחרת, בהקשרים של עבודה - אולי אפשר לתת לעובדת, לפנים משורת הדין, לעבוד מהבית או בשעות גמישות יותר. אבל אם אין תחליפים ראויים ברמה המערכתית, הדלגיטימציה של הבאת תינוקות (ולקיחת אחריות מתאימה) היא מפלה, ולכן לא ראויה בעיני.
 
הדרישה היא לא להפריע למהלך השיעור!

הגעה לאוניברסיטה והתרוצצות במסדרונות מאוד מקשה על נשים שסובלות מכאבי מחזור, ובניגוד ללידה והנקה - בזה אף אחת לא בוחרת. אז? זה אומר שכל הרצאה שניתנת בזמן מחזור שלי צריכה להתקיים בחדר שלי ליד המיטה? דווקא רעיון לא רע בכלל
 

tulkin

New member
באמת? יש דרישה כזו?

את באמת מוציאה מהשיעור כל מי שמדבר? מפריע? אין לי בעיה שזו תהיה הדרישה - אבל אז אנא, בבקשה, תתיחסו לכל הפרעה באופן אחיד. דין תינוק כדין דיבור באמצע השיעור. כדין מתקפת שיעולים. אין לי בעיה עם זה. אבל כל הדיון פה הולך בדיוק נגד הגישה הזו שהפרעה היא הפרעה היא הפרעה - יש פה דיון ספציפי בתהנהגות מסויימת של אמהות, שאיננה גורמת באופן גורף להפרעה, אלא רק עלולה לגרום לה - אם לא ננקטים צעדים בסיסיים של התחשבות. ובכל זאת ה"מתקפה" היא נגד הבאת תינוקות לשיעור ולא נגד ההפרעה עצמה. באותה מידה הייתי אומר, שאסור לאנשים מצוננים לבוא לשיעור מחשש שהם ישתעלו באמצע. ולא הייתי מכניס לשיעור אנשים שבאופן מוצהר לא מתעניינים בנושא השיעור מחשש שהם יתחילו לדבר בינם לבין עצמם ובכך להפריע למהלך השיעור. באותה נשימה אולי הייתי מונע מאנשים סקרנים להיכנס לשיעור שמא פן הם ישאלו שאלה יצירתית שתסיט את נושא הדיון ותפריע למהלכו המתוכנן של השיעור. אם הנושא הוא הפרעות - אז סבבה. בואו נדבר על איך מתמודדים/מונעים הפרעות בשיעור. אני לא בטוח שהבאת תינוקות לשיעור זה הגורם המפריע ביותר שיש. אבל הנימוקים והטיעונים שמועלים פה אינם איך אפשר למנוע הפרעות, אלא למה זה לא "נכון" להביא תינוק לשיעור (בלי קשר לכך אם הוא מפריע או לא). אני מחזיר אותך לתגובה של ניצת שטענה ששיעור זה לא מקום לתינוקות. ובכן זו טענה שאיננה קשורה לחלוטין לנושא ההפרעה שאולי תיגרם ואולי לא בגלל נוכחות התינוק - ולכן הדרישה "לא להפריע למהלך השיעור" איננה רלוונטית טיעון מהסוג הזה.
 
טולקין, לא מסכימה איתך!

לא מסכימה עם מה שאמרת על זה שיש כאן אפליה, ולא מסכימה עם זה שתינוק לא מהווה הפרעה. אינ לא חושבת שיש אפליה, משום שמקום לימודים הוא מקום לימודים. נקודה. מי שאמור להיות בו - הוא הלומדים והמלמדים. ואם מעת לעת יש ם אורח מחול, שעומד בקריטריונים - יכול להצטרף... אבל תינוק, לא. הוא לא עומד בקריטריונים, הוא לא בא ללמוד! אין כל אפליה, כי לא אומרים לאישה מינקת לא לבוא ללמוד. אומרים לה לא הביא את הילד, וכמו שאמרו כאן כל קודמותיי, יש מספיק אפשרויות להתמודד עם ההפרדה הזו בין הילד לציצי. ואם אנחנו מדברים על שיעור אחד או שניים ברצף, זה גם אל אמרו להיות בעיה גדולה כל כך , כי אין כאן יותר מדיי שעות "נטישה" או "התמודדות". ולא, אני ל אמסכימה איתך שתינוק לא מהוונ הפרעה, ושאם מדברים על הפרעות אז צריך לדבר על כל ההפרעות ותינוק לא דווקא הראשון בהן. כשתלמיד-סטודנט נכנס לכיתה, רוב הסיכויים, או לפחות ההיגיון אומר, שיש לו מטרה ללמוד. לכן - אין ספק שהו אלא מייד מעלה את ה"סכנה" להוות הפרעה פוטנציאלית. לעומת זאת תינוק, מעצם העובדה שהוא תינוק, יש לו צרכים מיידיים שיש לספק ולא תמיד ניתן לצפות אותם - הוא בהכרח הפרעה פוטנציאלית גדולה יותר. עם זאת - אני מסכימה איתך, שמתקפת שיעולים, למשל, אם אתה מבקש להיות ספציפי- היא כן משהו שצריך ואפשר למנוע. אבל שוב, זה נכנס לגבולות שדיברנו עליהם קודם בעניין האחריות האישית, כמוש אמא של תינוק צריכה להבין שהיא אל אמורה להפריע לסביבתה (ואני מסכימה עם פלפל ועם משוש ועם אחרות שאמרו את זה, שגם במסעדה אני מצפה שתהיה התנהגות הורים אחראית, אינ לא באה למסעדה כדי לשמוע את הילדים חסרי החינוך של האחרים, והילדים שלי - לא נוהגים כך). אדם שחולה כעת, או בסופה של מחלה, ויש סיכוי שייתקף במתקפת שיעולים - יואיל במטותא , יתכבד ולא יכבד אותנו בנוכחותו בשיעור. ולא רק מאפאת ההפרעה שבשיעול עצמו, אלא גם ובעיקר מפאת החשש להדביק את האחרים במחלתו. בעצם מה שאני אומרת לאורך כל הדרך, ומדגישה כאן שוב הוא שכל התנהגות תהא אשר תהא צריכה, בעיניי להיגזר קודם כל מן ההתחשבות בסביבה ובזולת. היא לא יכולה להכיל את צרכיי, רצונותיי וציפיותיי בלבד, ובמיוחד לא - אם יש סתירה או ניגוד בין אלה שלי לאלה של הסביבה. אם לכולם יהיה ברור שזה הפרמטר המוביל בהחלטות, יהיה הרבה יותר נוח ונעים לכולם.
 
למעלה